• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterikasvatus Saksassa ?

Aloittaja Elida, 24.07.09 - klo:23:12

« edellinen - seuraava »

Anonymous

#30
Jotkut puhuivat täällä Saksalaisten hamsterifoorumeista, niin ainakin tälläinen on; //http://www.das-hamsterforum.de/index.php En sitten tiedä onko tuo millainen, mutta eilen sitä selailin. Oli vain vähän hankalaa, kun ei kaikkea ymmärtänyt, vaikka 2 vuotta saksaa opiskellutkin... (:

metsku

#31
Muumimamman linkin mukaan KÄÄPIÖhamsterin asumuksen minimimitat ovat Höhe (korkeus)40 x Länge (leveys)80 x Breite (syvyys)50 eli isompi kun missä monet pitää SYRKKIÄ Suomessa! Siellä ei myöskään mielestäni sanottu, että kääppäreillä tulisi häkkejä vältellä. Loistavaa jos asiat on noin, minidunat pitäisi kyllä kieltää kokonaan ja siirtyä Suomessakin hamsteriystävällisempään mitoitukseen asumuksien suhteen. Hyvä Saksa  :lov

Joo ja ne syrkin asumuksen minimit 40 x Länge 100 x Breite 50.

Ps. kuka muuten on laatinut nuo mitat Suomessa suositusmitoiksi? Voisiko niitä oikeasti tarkistaa ylöspäin? Jos hamsterduna olis minimimitta kääpiöhamsterille ja metrinen syrkille? Minidunia ei kuitenkaan tarttis hukkaan heittää sillä niitä voi käyttää häkkien/dunien yhdistelyssä, kuljetuslaatikkona, tilapäisasumuksena ym.

Minski

#32
^ Mä luin jotain hamsusivua, jota yritin kääntää Googlen kääntäjällä saksasta kielestä suomen kielelle niin siellä suosittiin terraarioita ihan kaikille hamsuille ja monilla sivuillakin asumukset ovat juuri terraarioita (aiemmin linkkejä tähän ketjuun jo laitoinkin), häkkejä näkyi olevan aika harvalla noiden kasvattajien sivuilla. Siinä sanottiin myös, että koska monet eläinkaupan häkit ovat liian pieniä niin itse tekemällä saa parhaita ja sopivan kokoisia terraarioita helposti tekemällä niitä vaatekaapeista ja hyllyköistä, esimerkkinä annettiin Ikean Pax Corpus-kaappi. Ja hyvin monet heidän hamsuasumuksistaan onkin selvästi rakennettu itse jostain kaapeista esmes tuolla on juuri hyviä esimerkkejä kaapeista tehdyistä terraarioista: http://www.oyla13.de/cgi-bin/eigenes.cg ... d=88326441 En vaan tiedä miten niistä on saatu semmoisia, ettei hamsu jyrsi tai pissi niitä pilalle, onkohan päällystetty jollain pleksillä etc ? Hitsi, kun ei osaa Saksaa ja toi kääntäjä kääntää ihan kummia sanoja ja lauseita välillä.

Yhdistin kaikki Saksalaiseen hamsukasvatukseen ja hoitoon liittyvät jutut tähän samaan ketjuun ja muutin ketjun otsikoksi "Hamsterikasvatus Saksassa ?", tähän ketjuun siis jatkossa kaikki Saksan hamsujutut :)
Hamsteriton tätä nykyä

Eevi

#33
Minä olen nimenomaan tuolla das-hamsterforumilla pyörinyt jo pidemmän aikaa ja eilen tein sinne tunnuksenkin. Kannattaa kääntää tuo sivu jos ei Saksaa kunnolla osaa, niin minä tein. :) Eli siis jos selain ei automaattisesti kysy haluatko kääntää sivun laita googleen das-hamsterforum ja sieltä valitse "käännä tämä sivu". :) Todella mukavaa porukkaa, yksi tuli minulle yksityisviesteillä puhumaan.
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Minski

#34
^ Täytyy joskus katsoa. Tuo oli jonkun kasvattajan sivu, jota minä yritin käännellä :)


Sen verran vielä sain selville, että häkit on todellakin eri hintaluokassa tuolla kuin Suomessa; ainakin tuolta yhdeltä sivulta löysin, että "häkeistä sopivia syyrialaiselle ovat Tobobello-häkit (100x50 cm) hinta vain 70 e" :huh Tuon verran maksoi miniduna Faunattaressa täällä. Siinä sanottiin myös, että "netistä saa XXL-häkkejä 39,90 e, mitat 100x55 cm" (en saa linkkiä toimimaan, kun se on niin pitkä, mutta sivulta http://www.xxl-heimtiercenter.com valitse Nager > Käfige > XXL 1m Mäuse & Hamster & Rattenparadies (se on kolmas häkki ylhäältä alaspäin laskettuna). Suomessa tuollasia häkkejä et edes löydä mistään ja jos sattuu vahingossa jonkun löytämään niin hintaa on ainakin 4 kertaa tuon verran :| Missä mättää näissä hinnoissa täällä Suomessa ? Hamster duna maksoi Faunattaresa 106,90 e ja minidunakin 64 e :nops:
Hamsteriton tätä nykyä

Eevi

#35
Joo olen itsekkin ihmetellyt noita hintoja. Tilasin zooplussasta ihan vain tavaraa ja ruokaa ja oli kyllä halvempaa kuin Suomessa ja valikoimat olivat hyvät. Täälläkin Ferplast medium duna maksaa 106e ja Gabber melkein saman verran.

Ja Saksassa on paljon niitä sellaisia todella hienoja ja suuria vaneritasoja joita en ole missään Suomessa nähnyt, tuskin onkaan. Sellaisia kun saisi Suomeen!
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

muumimamma-64

#36
Hiukan ohi aiheen, mutta noihin hintoihin liittyen. Mä ihmettelen, mistä Faunatar tekee nuo hinnat, kun mun entisessä työpaikassa niin minidunat (ferplastin) maksoi 49e ja hamsterdunat 59e(fop) ja 69e( ferplast).
Elämä ilman hiiriä ja lapsia olisi tylsää.
kesyhiirkasvatusta nimellä Zieno´s (lk, lilac)

Anonymous

#37
:shock:  Siis tuollahan oli aivan uskomattoman halpoja, ja hienoja jotkut häkit!

Elida

#38
Meillä on just tuo XXL-heimtiercenterin häkki syrkillä ja se on kyllä ihan kivan iso, mutta haaveilen vähän terrasta siihen alle (voisi puhkaista häkin pohjaan aukon ja laittaa tikapuut. Kai se on niin, että aina isompaa asumusta tekisi mieli. :D

Siellä sivuilla muuten on heti ensimmäisenä sellainen korkea häkki, jonka pohjapinta-ala ei kuitenkaan ole kovin paljon. Eikä tuo ole edes pienin korkea häkki, johon olen törmännyt (eikä niihin tarjota edes mitään tasoja mukaan, vaan pitää itse tajuta ostaa). Mulla on sellainen tunne, että tässäkin asiassa saksalaisista toiset välittää ja silloin asiat on hyvin ja toiset eivät ja silloin ovat tosi surkeasti (täällä myydään akvaariokaloillekin paljon niitä pyöreitä maljoja jne). Näin suuressa maassa on ääripäitä tietysti aina enemmän kuin Suomessa.
Meillä asuu syyrialainen hamsteri, Eppi (synt. 22.5.2009, haettu löytöeläintalosta 1.9.2009 nukutettiin pois syyskuussa 2010 (vatsakasvain).

Ken_G

#39
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Missä mättää näissä hinnoissa täällä Suomessa ? Hamster duna maksoi Faunattaresa 106,90 e ja minidunakin 64 e :nops:

Olen jo pitkään ostanut kaikki uudet dunat Helsingissä Stockmannilta. Siellä ihan normaalihinnoilla Ferplast miniduna 39,90 ja syrkkiduna 59,90. Onkohan Tampereen Stockalla lemmikkiosastoa ?

Faunatar on hinnoiltaan huono vitsi. Heille en periaatteesta kanna ropoakaan.

Minski

#40
^ Stockalla on lemmikkiosasto kyllä täälläkin, mutta siellä ei ole jyrsijöiden asumuksia ollenkaan. Lisäksi musta tuntuu ja näyttää siltä, ettei täällä ole oikein missään eläinkaupoissa kuin juuri Faunattarissa enää edes hamsuille sopivia asumuksia myynnissä. Nuo laittamasi hinnat on Suomen tasoon nähden aika edulliset, vaikkei kuitenkaan noihin saksalaisten kasvattajien sivuilta löytyneisiin hintoihin nähden olekaan; tuon minidunankin hinnalla saisi jo 100x55 cm häkin Saksassa.

Mua kiinnostaisi kauheasti tietää, että miten nuo kasvattajat tuolla tekee noita vaatekaappihäkkejä. Jotenkinahn ne on pakko päällystää, koska muutenhan ne olis pississä ja jyrsitty. Siis tuommosia:

http://hamsterzucht-kelaino.de/images/s ... en%202.jpg

http://freenet-homepage.de/koepy/grafik ... immer9.jpg

http://file1.npage.de/000823/93/bilder/ ... gesamt.jpg

http://www.oyla13.de/userdaten/883/2644 ... mplett.JPG

http://www.oyla13.de/userdaten/883/2644 ... g_drei.JPG
Hamsteriton tätä nykyä

Elida

#41
^Ne on nämä siistit saksalaishamsut... ;) Meillä ihan oikeasti Eppi pissii aina vain pissalootaan, eikä ole jysinyt mitään puista, vaikka pahvilaatikot silppuaakin (ja häkissä olevan muovitason kulma on kadonnut mystisesti melkein kokonaan :D). Eli jos ne ei sotke ollenkaan? Tai sitten niihin on jotkut muovipohjat rakennettu - joka ei tosin poista jyrsimisongelmaa, jos sellaista esiintyy (tuskin muovia on kovin paljon vaikeampi jyrsiä kuin puutakaan, luulisin, lasi on toki asia erikseen).
Meillä asuu syyrialainen hamsteri, Eppi (synt. 22.5.2009, haettu löytöeläintalosta 1.9.2009 nukutettiin pois syyskuussa 2010 (vatsakasvain).

Wiivi

#42
^^ Aika upeita nuo  ;)
[size=85]Lola lk vaalea keltainen 05.01.2010 ?[/size]

GaneshaX

#43
Lainaus käyttäjältä: "Ken_G"Faunatar on hinnoiltaan huono vitsi.

No on.

Nää hinnat on ihan älyttömiä. Keskikokoisesta dunasta jotkut liikkeet tosiaan ryöväis helposti satasen ja ylikin.

Onneks mulla ei ole ollut pitkään aikaan varaa ostaa kuin käytettyjä  :mrgreen:
Onhan nää rumia ja kuluneita, mutta ei voi mitään. Onneks hamsut ei valita.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Minski

#44
Juu kyllä varmaan valtaosa ostaa hamster dunat ja terrat käytettyinä, ei ollut tarkoitus takerrututtaa ihmisiä Faunattaren hintoihin kuten nyt onnistuin näköjään tekemään vaan tarkoitukseni oli ylipäätään laittaa vertailun alle hamstereiden asumusten hinnat suhteessa niiden kokoihin Saksassa ja Suomessa; Saksassa saat 100x55 cm häkin 40 eurolla, Suomessa et saa tuolla rahalla kuin minidunan, joka paikasta et sitäkään. Jossain siis mättää, kun hintaerot ovat näin isot. Ja toki käytettynä löytää halvalla maasta kuin maasta asumuksia, voin vain kuvitella miten halpoja nuo isot häkit ovat sitten tuolla Saksassa käytettynä, kun ovat jo uutenakin noin edullisia.

Lainaus käyttäjältä: "Elida"Meillä ihan oikeasti Eppi pissii aina vain pissalootaan, eikä ole jysinyt mitään puista, vaikka pahvilaatikot silppuaakin (ja häkissä olevan muovitason kulma on kadonnut mystisesti melkein kokonaan :D). Eli jos ne ei sotke ollenkaan? Tai sitten niihin on jotkut muovipohjat rakennettu - joka ei tosin poista jyrsimisongelmaa, jos sellaista esiintyy (tuskin muovia on kovin paljon vaikeampi jyrsiä kuin puutakaan, luulisin, lasi on toki asia erikseen).
Pääosin meilläkin näin, mutta kyllä mua arveluttaisi asuttaa hamstereita kaappiin tehdyssä terraariostossa päälletysten, jos sitä ei olis päällystetty mitenkään; pelkäisin, että ylimmäiset jyrsis itsensä alimmaisten asumukseen kohtalokkain seurauksin, stressaisin sitä mahdollisuutta aina kun olisin poissa kotoa :) Meillä on myös muutama hamsu, jotka pöllyttää puruja niin, että vessakipot vaan lentelee ja sit ei pissit osu kippoon, kun kippo on lennätetty ties mihin :) Mä joteskin luulen, että niillä on noissa kaappiterroissa jotkut päällysteet, mutta kun en osaa saksaa niin en tiiä, vaikka jossain sivulla olis asia selitettykin.

Lähetin sähköpostia parille kasvattajalle, jossa kyselin ylipäätään kaikenlaista perusjuttua hamsujen hoidosta ja kasvatuksesta, hamsuyhdistyksistä ja kasvattajanimistä jne, mutta saa nähdä vastaavatko; voi vitsi, että menikin kauan, että sain ilmaistua ajatukseni ja kysymykseni englanniksi, kun sähköpostista tuli semmonen puolen kilsan pitunen xD


Elida: Käytkö sä koskaan täällä Suomessa ? Mietin vaan, että olis kiva saada Saksasta hamsu (uutta verta kasvatukseen) ja sun avullahan se vois onnistua :P
Hamsteriton tätä nykyä