Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

HaKeNi

Mietiskelin (taas kerran) että miten ps. valkoinen ja tk. valkoinen "muodostuu/tulee"...
Tk. valkoinen on cdcd ja ps. valkoinen cdcdpp, ko. kirjainyhdistelmää ei löydy noista muista väreistä, ni mitä ko. värit "vaatii" tullakseen jne...
Ymmärsikö kukaan mitä ajoin takaa?  :roll:
I´m back!

Mustikkamaan

cdcd on osittainen albinismi. pp tiputtaa korvienkin värin pois.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

HaKeNi

Ok, mutta miten sen voi "tietää" tulevaksi vanhempien väreistä tai miten sitä ylipäänsä voi kuvitella tietävänsä sen periytymisen tai siis... öööh...  :huh
I´m back!

GaneshaX

Onkos tuo "Mörk normalfärgad" tumma normaali vai tumman normaali virallisesti?

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Onkos tuo "Mörk normalfärgad" tumma normaali vai tumman normaali virallisesti?
Virallisesti se on meillä Suomessa pelkkä normaali. Meillä ei ole erikseen normaalia ja tummaa normaalia, kuten Ruotsissa.

Eli Ruotsissa on käytössä nimitykset normalfärgad = normaali joka on vaalea versio normaalista (hyvin vaaleat värimerkit, tikkaus ja perusväri), ja mörk normalfärgad eli tumma normaali, joka on se tummempi jota meillä pidetään "hyvänä normaalina" (tumma punainen perusväri, voimakkaat värimerkit, tikkaus jne).

Kaikki normaalin eri sävyt luokitellaan meillä saman värinimityksen alle, koska ne eivät geneettisesti eroa mitenkään toisistaan = eivät ole eri värejä.

Anonymous

Mites roboilla huskyn kanssa? En löytänyt tietopussista siitä mitään mainintaa. Onko husky dominoiva vai resessiivinen? Jos yhdistäisi normaalin ja huskyn niin tulisiko siitä normaalihuskyn värisiä poikasia?

Ninde

^Huskyistä ei ole Tietopussissa vielä mitään mainintaa, kun niitä on ollut vasta sen verran vähän aikaa, että periytymisestä ei olla ihan täysin selvillä. Täällä on mielenkiintoinen keskustelu asiasta: //http://hamsteriyhdistys.net/foorumi/viewtopic.php?f=7&t=966.

Anonymous

Mulle on syyrialaisten genetiikka ihan täyttä hepreaa. Tietopussi mulla kyllä on, mutta silti en tajua.

Minkälaisia poikasia tulisi seuraavista yhdistelmistä:
pk keltainen musta vn x pk ps valkoinen
lk normaali x pk cinnamon vn
lk normaali x pk ps valkoinen

Kiitos! :)

Anonymous

Millaisista yhdistelmistä saisi hunajaa ja ruostetta?

GaneshaX

ruoste on vain normaali ruskeilla silmillä. Hunaja keltainen punaisilla silmillä

Ninde

Normaalista vain ei saa ruostetta ulos, siihen tarvitaan bb-geeni (sekä isän että emän puolelta). Sen sijaan keltaisesta pystyy pp-geenin kanssa "tekemään" hunajaa.

Ja tokihan niissä on muitakin eroja kuin silmien väri.

No sitähän minä tässä tarkoitin :roll:  Että norre+bb kummaltakin puolelta

Ninde

Jaa sä ajattelit sen noin... se nyt ei kai kuitenkaan kovin vastannut alkuperäiseen kysymykseen eli millaisesta yhdistelmästä saa ruostetta.

Eli ruostetta voi saada monenlaisistakin eri yhdistelmistä, jos siellä on bb-geeni kummallakin puolella, ja koska se on resessiivinen geeni, ei vanhempien itse tarvitse olla ruosteita (kunhan vain kantavat molemmat bb:tä).

Keltainen taas periytyy hieman monimutkaisemmin, täällä siihen taulukko //http://www.freewebs.com/vivaldines/keltaisenvrinjalostaminen.htm. Hunajaa saadakseen tarvitaan lisäksi punasilmäisyyden geeni pp kummaltakin vanhemmista.

Anonymous

Kiitos Ninde!  :) Osaako joku sanoa miten periytyy ps valkoinen?

Mustikkamaan

Cdcd eli "tummakorvainen valkoinen" + pp joka on "punasilmäisyyden" alleeli eli punainen vaalennus.

Punaisesta vaalennuksesta paras selvennys on cinnamon = punasilmäinen normaali.

Eli punasilmäinen valkoinen on tummakorvainen valkoinen punaisella vaalennuksella, joka näkyy parhaiten sillä että "loputkin" pigmentit puuttuvat.

Siksi väriä ei kutsuta albiinoksi, että punasilmäinen valkoinen cdcdpp ei ole puhdas albinismi vaan kahden alleelin yhteistulos.

Syvempää informaatiotakin on varmasti joillakin, tämä on ihan tämmöstä "perus selvennystä".
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit