• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mikä väri? - kysymykset hamsusi väristä tähän ketjuun

Aloittaja allysia, 26.10.07 - klo:07:15

« edellinen - seuraava »

tiiitu

#915
Lainaus käyttäjältä: "Minski"
Lainaus käyttäjältä: "tiiitu"Onkohan tää mun hamsu hunaja vai ei? Oon alkanut epäillä, kun siinä on tuollaista harmaata aika paljon..? Jossain valossa näyttää ehkä vähän cinnamonilta mutta ei taida sitäkään olla (:
Saattaisi voida olla myös hunaja umborous. Vai onko mahdollista, mitkä on vanhemmat ? Hunaja umborous-kuvia:
- http://i28.photobucket.com/albums/c247/ ... t_30pv.jpg
- http://i28.photobucket.com/albums/c247/ ... _30pv6.jpg
- http://i28.photobucket.com/albums/c247/ ... buddy4.jpg

Kyllä mä nyt oonkin sitä mieltä että se on ihan selkeä cinnamon. Väri on muuttunut viime aikoina paljon siitä mitä pienempänä oli.. Pohjavärikin on sellainen siniharmaa. Bella näytti kyllä alkuun siltä mitä kasvattajan mukaan oli, sit ajattelin just että onkin varmaan hunaja umborous, mutta kyllä se cinnamon on  :huh

edit. Ja kuvioltaan taitaapi olla vkkk.. huomasin siinä keltaisia laikkujakin.. Tunnen itteni jotenkin tyhmäks nyt :D


GaneshaX

#916
Onks tää poika nyt ihan vaan keltainen?
(edessä alhaalla oleva)



(niin itse ainakin katoin, mutta varmistetaan nyt)

i: normaali umborous
e: keltainen suklaa

Penskalla on myös ihan hassu turkki, muut sisarukset on ihan selvät lk, mutta tää yks on outo. Siinä on niikuin ihan vähän sellasta pörröisyyttä.
Huono lk?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

GaneshaX

#917
Ei kellään ole mielipidettä?  :(
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Anonymous

#918
Kyl mä olen ihan sitä mieltä et se on keltanen mutta tosta turkista en osaa sanoa näin näkemättä mitään  :roll:

manuu-

#919


Oon tyhmä enkä tiiä mikä tää väritys on. >: saa toki kertoa. =D
eiks se oo ihan normaali, vai? :o
ps. toinen kuva heilahtanu >;
Sasu ~ 29.1.

Olive

#920
Mun mielestä on lk normaali vn.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

wiidii

#921
Jeps, lyhytkarvainen normaali valkonauhainen. :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

wompatti

#922



Onko tää pieni hopeenharmaa?? se on rex eli pörrösyys hiukan muuttaa väriä..

wiidii

#923
Näyttää ainakin hopeanharmaalta. :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Hessuinen

#924


Noniin, eli tässä on paras kuva jonka onnistuin nappaamaan Matamista tänään kun se kävi hakemaan evästä pesään. Sen minäkin huomaan että on musta, mutta osaako joku selvittää kuviota? Sain selvityksen että molemmat vanhemmat ovat mustia laikukkaita, mutta onko mahdollista kun ainakin yksi tämän veljistä on soopeli (tämä kaikki vähän toisen käden tietoa eli en täysin varmaksi sano, eikö kahden laikukkaan poikasista pitäisi syntyä elinkelvottomia/kuolla jo kohdussa?). Soopelilla veljellä on (kuulemma) pää kokonaan värillinen, ikäänkuin "huppuna" ja pepussa väriläikkiä (sain käsityksen että olisi samantyyppinen kuin NuclearBitch:n Zack, joka paljastui vn laikukkaaksi). Myös Matamilla on värilaikkuja aavistuksen verran pepun päällä vaikkei sitä kuvasta näykään.
Älä katso, älä koske - tai kuolemalla on sinun kuoltava

Scarlett

#925
On kyllä mahdollista, että yksi kahden mustan jälkeläinen on soopeli: tosin toinen (tai miksei molemmat) musta on ollutkin musta umborous ja molemmat ovat kantaneet cremeä.
Kahden laikukkaan jälkeläisistä "tuplalaikukkaat", eli laskennallisesti 25%, ovat niitä elinkelvottomia, ja siksi näitä kuvioita ei pitäisi yhdistää. Hamsusi lienee siis laikukas. Valkovoittoisista tosin voi olla vaikea erottaa, onko kuvio laikukas vai valkonauhainen laikukas (tai jopa vironlaikukas), etenkin jos sukutaulu on tuntematon tai muuten hämärän peitossa.

Hamsusi on joka tapauksessa aivan hurjan sievä :sydan

Hessuinen

#926
Kiitos valistuksesta! Ja onhan tuo omaan silmäänkin sievä, joskin täyttä tulta ja tappuraa koko tyttö. :D

Mitenkäs tuo umborous muuten näkyy mustassa karvassa? Eikös umborous ole "tummaa tikkausta" jotenka käytännössä sitä ei mustassa näy, ts."piilo-umborous"? Voiko tämä tyttökin siinä tapauksessa olla piilo-umbbari?
Älä katso, älä koske - tai kuolemalla on sinun kuoltava

Minski

#927
Lainaus käyttäjältä: "Scarlett"
Lainaus käyttäjältä: "Hessuinen"eikö kahden laikukkaan poikasista pitäisi syntyä elinkelvottomia/kuolla jo kohdussa?
Kahden laikukkaan jälkeläisistä "tuplalaikukkaat", eli laskennallisesti 25%, ovat niitä elinkelvottomia, ja siksi näitä kuvioita ei pitäisi yhdistää.
Jotkut on olleet myös sitä mieltä, ettei ole mitään pahaa yhdistää kahta laikukasta, jos tuloksena on vain pienempi poikue. Mutta itse olen kuullut, että laikukasxlaikukas-yhdistelmä voi aiheuttaa myös silmättömiä/pienisilmäisiä poikasia, jonka vuoksi sellaista yhdistelmää ei suositella tehtävän. Mutta nämä siis tosiaan vain netistä lukemiani juttuja, itsellä ei laikukkaista ole kokemusta, kun ei kuulu suosikkikuvioihini.

Lainaus käyttäjältä: "Hessuinen"Mitenkäs tuo umborous muuten näkyy mustassa karvassa?
Ei taida näkyä juuri mitenkään. Meidän Jumban emo on musta umborous ja ei tuo minun silmään eroa mustasta juuri mitenkään, vasta kun ostin Jumban ja huomasin sen olevan cinnamon umborous niin tuo emokin näin ollen paljastui umboroukseksi.
Hamsteriton tätä nykyä

Scarlett

#928
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Mutta itse olen kuullut, että laikukasxlaikukas-yhdistelmä voi aiheuttaa myös silmättömiä/pienisilmäisiä poikasia, jonka vuoksi sellaista yhdistelmää ei suositella tehtävän. Mutta nämä siis tosiaan vain netistä lukemiani juttuja, itsellä ei laikukkaista ole kokemusta, kun ei kuulu suosikkikuvioihini.

Joo, hyvä kun otit esille tuonkin! Tuosa silmättömyydessä taitaa ennemminkin olla kyseessä Wh-geeni, joka saa aikaan roanin ja valkomahaisuuden - ja "tuplana" sitten niitä silmättömiä poikasia. Ja sen geenin ongelmahan taisi sitten olla se, että se ei näy ulospäin, jos hamsteri on valkovoittoinen (siis esim. laikukas), eli periaatteessa huonolla tuurilla laikukkaat voivat piilotella tuotakin geeniä.

Mustikkamaan

#929
Joo tosiaan, son Wh mikä aiheuttaa tuplana silmättömyyttä.

Campbelleillä täplikäs tekee myös käsittääkseni näitä silmättömiä/pienisilmäisiä, tuplana saatuna.

Mut elän käsityksessä, että syrkkien laikukas ei tee tämmöstä kuitenkaan.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]