• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mikä väri? - kysymykset hamsusi väristä tähän ketjuun

Aloittaja allysia, 26.10.07 - klo:07:15

« edellinen - seuraava »

KaisaM.

#675
En kommentoi väreihin, mutta noiden hamsujen kasvattaja on sitten tehnyt mukavaa sukurutsausta, ruosteen vanhemmat ovat nimittäin sisaruksia keskenään ja toisenkin vanhemmat läheistä sukua keskenään. Vanhemmat ovat siis minun kasvattejani ja menivät lemmikiksi mutta ovatkin päätyneet sukurutsausleikkeihin. Eli varmaan pitää jalostuskäyttöä miettiä useampaan otteeseen...
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

EmmaTi

#676
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."En kommentoi väreihin, mutta noiden hamsujen kasvattaja on sitten tehnyt mukavaa sukurutsausta, ruosteen vanhemmat ovat nimittäin sisaruksia keskenään ja toisenkin vanhemmat läheistä sukua keskenään. Vanhemmat ovat siis minun kasvattejani ja menivät lemmikiksi mutta ovatkin päätyneet sukurutsausleikkeihin. Eli varmaan pitää jalostuskäyttöä miettiä useampaan otteeseen...

Nyt on kyllä pakko kommentoida, näitä hamstereita saatikka kasvattajia tuntematta, että oikeastaan näitten poikasten vanhempien kasvattaja on tässä ainoa joka on harrastanut sukurutsausta (kai vahingossa?) Jos nämä hamsterit (poikueen vanhemmat ruoste ja se toinen) eivät ole KESKENÄÄN sukua, on jälkeläisten sukusiitosprosentti 0% vaikka vanhemmat itse olisivat sukusiitettyjä  ;)

Olive

#677
^Siis joko mä tajusin väärin...tai sitten täh? :D Jos nää kaksi on sukurutsauksen tuloksia, niin miten se on sitten tekemisissä vanhempien kasvattajan kanssa? Ei ymmärrä tai sitten on tyhmä.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Elven

#678
Joop, mut ne värit. Voiskohan joku ehkä kertoa, pitääkö nuo värit paikkaansa.
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Anonymous

#679
Näiden nulikoiden väriä ihmettelen:


Olisin epäillyt cremeksi, ellei vertailukohteena olisi ollut seuraava pari:


Muoks:

Entä minkä ennustatte näiden lopullisen värin olevan?

Saana

#680
^Ekat näyttäis kemuilta ja tokat cremeiltä. Kolmannet on mustia kilppareita.

Mitäs heidän vanhemmat on väreiltään? Ja onko muuta sukua tiedossa? Noiden ekojen ja tokien sukupuoli?

Ninde

#681
Lainaus käyttäjältä: "Elven"Joop, mut ne värit. Voiskohan joku ehkä kertoa, pitääkö nuo värit paikkaansa.
Kyllähän ne värit näyttäisi olevan oikein.

Piilokilppariuttahan ei mitenkään voi silmin nähdä, sen takia siinä edessä se sana "piilo" ja tuolloin se kilpparius paljastuu nimenomaan jälkeläisistä (eli siellä on keltaista tai/ja kilpikonnia). Ja tässä tapauksessahan emä antaa mahdollisuuden siihen, että poikanenkin voi olla valkokirjokilpikonna.

KaisaM.

#682
Lainaus käyttäjältä: "EmmaTi"
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."En kommentoi väreihin, mutta noiden hamsujen kasvattaja on sitten tehnyt mukavaa sukurutsausta, ruosteen vanhemmat ovat nimittäin sisaruksia keskenään ja toisenkin vanhemmat läheistä sukua keskenään. Vanhemmat ovat siis minun kasvattejani ja menivät lemmikiksi mutta ovatkin päätyneet sukurutsausleikkeihin. Eli varmaan pitää jalostuskäyttöä miettiä useampaan otteeseen...

Nyt on kyllä pakko kommentoida, näitä hamstereita saatikka kasvattajia tuntematta, että oikeastaan näitten poikasten vanhempien kasvattaja on tässä ainoa joka on harrastanut sukurutsausta (kai vahingossa?) Jos nämä hamsterit (poikueen vanhemmat ruoste ja se toinen) eivät ole KESKENÄÄN sukua, on jälkeläisten sukusiitosprosentti 0% vaikka vanhemmat itse olisivat sukusiitettyjä  ;)
xD  Ai että minä kun olen tehnyt yhdistelmän kahdella hamsulla, jotka eivät ole mitään sukua keskenään, olen minä sukurutsaaja. Sitten kun on tyyppi joka yhdistää kaksi tämän poikueen hamsua keskenään niin siinä on prosentti 0? Taitaa olla jollakin vähän asiat sekaisin.  xD  Ja toisessa poikueessa sitten isänemä ja emänisänemä ovat sama hamsu. Siis ihme juttuja täälläkin on. Mulla on kyllä noi Poême & Hälsingeskogens Quattro ja Delfoin Xainza & Platinum ihan ulkosiitosta niin pitkälle kun sukutaulut mulla riittää.  xD

Muoks. Ymmärsin nyt, että EmmaTi oli ymmärtänyt asian väärin. Eli "vanhemmilla" tarkoitin näitä Elvenin hamsujen vanhempia. Ne ovat minun kasvattejani, mutta niiden omistaja on rutsannut niitä keskenään, jolloin sukusiitos on ollut jotain aivan muuta kuin 0.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

KaisaM.

#683
Anteeksi kun kirjoitan tuplat, mutta kun tämä on jo ihan toiseen asiaan.  :D

Eli Elysionin poikueen emähän taitaa olla tk valkoinen, mutta isä, mitä olet cremeksi luullut, on kyllä keltainen musta http://www.petsie.fi/pet.php?petid=109548
Se selittänee poikasten värit.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Anonymous

#684
Ymmärsin, että keltaisen mustan karvojen kärjet tulisi olla mustia ja kuten täällä mainitaan "eläin antaa vaikutelman mustasta eläimestä, jolla on keltainen pohjaväri."

Ei mielestäni anna mustaa vaikutelmaa. Luulisi myös myös jonkinlaisten poskimerkkien näkyvän, jos olisi keltainen, vaan ei meidän Tildellä näy. :pihalla:

Muoks: Miltä kuulostaa mustasilmäinen valkoinen/luonnonvalkoinen, jolla on värittömät korvat?

KaisaM.

#685
Keltaisella mustalla ei ole poskimerkkejä. Ja tuo on ihanne minkä kuvailit, hyvin hyvin harva keltainen musta todella näyttää siltä. Minulla on ollut yksi keltainen musta vn ja yksi kasvattini on kemu ja toinen kemu vn. Tässä niistä kuvat:
http://i31.photobucket.com/albums/c378/ ... /kemu1.png
http://i31.photobucket.com/albums/c378/ ... /kemu2.png
(oikealla)
http://i31.photobucket.com/albums/c378/ ... /kemu3.png
(poikanen, joka alkanut kehittämään mustaa tikkausta alkaen poskista)

Kyllä tuo Tilde on minusta ihan selvä kemu.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Ninde

#686
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."Kyllä tuo Tilde on minusta ihan selvä kemu.
Juu ei se creme kyllä ainakaan ole, creme on ihan puhtaan kerman värinen. Keltainen musta on yksivärinen, joten sillä ei ole poskimerkkejä. Joskus kemut tosiaan on sellaisia, että niiltä on MUSTA tikkaus jäänyt puuttumaan joko kokonaan tai on hyvin heikkoa, tai sitten se on hyvin epätasaista (paikoin tikkaus puuttuu kokonaan), ja joskus tälläisen yksilön helposti sekoittaa cremeen.


edittiä: siis tosiaankin musta tikkaus eikä keltainen xD

Anonymous

#687
Selvä, kirjoitin muuten, että jos Tilde olisi keltainen, poskimerkkien uupuminen ihmetyttäisi. Kasvattaja vaan myi sen cremenä ja siltä se näyttikin aluksi, hieno sävyero kummastutti tosin.



^ Mitä vasemmanpuoleisesta taaperosta on odotettavissa? Silmät ovat ainakin pikimustat.

Saana

#688
Meninkö nyt aivan sekaisin vai siis jos isä on kemu ja mamma tk valkoinen niin poikasissa on kuitenkin kemua... Eli olisiko tk valkoinen samaan aikaan keltainen tai kilppari? Sukutaulu olisi kiva nähdä.

Ninde

#689
Lainaus käyttäjältä: "Elysion"Selvä, kirjoitin muuten, että jos Tilde olisi keltainen, poskimerkkien uupuminen ihmetyttäisi.
Mä taas en vieläkään tajunnut tätä, koska se poskimerkkien puuttuminenhan nimenomaan heti kertoo että hamsu ei ole ainakaan keltainen. Keltaiselta ei voi koskaan puuttua poskimerkit.  :)