Minkä värinen talvikko ?

Aloittaja perhonen94, 06.01.08 - klo:01:19

Anonymous

oke. tosi hauska talviturkki hänellä kyllä on  :lov

Salriella

Lainaus käyttäjältä: "taikahamsu"oke. tosi hauska talviturkki hänellä kyllä on  :lov
Herra on syntyny tämän vuoden tammikuussa, niin siksi ehkä tuon näköinen :> oli hauska seurata, miten turkki muuttu ku se meni ihan raitoina selkää myöten ja pää oli välissä muuten vaalea mutta nenässä oli tumma täplä  :lov
Toinen hamsuista on ilmeisesti hybridi, se oli alussa tosi lähellä valkosta, mutta sille kehitty kerman vaalea turkki selkäjuovalla (ilmeisesti 'mandariinitalvikko' sitten). Sekin kyllä suloinen kuin mikä :3
[size=85]? Luna s. 4.1.2009
? Miisa s. 15.07.2010
[/size]

mijuu

Minkä värinen hamsteri?

kiitos jo etukäteen!  :D

tintsku

^Safiiri.

Anonymous

Safiirilta vaikuttaa

Nell_a

Tosin aika rusehtava ja "monivärinen" safiiriksi.
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09
+ marsut ja koira[/size]

Minnaw

^Safiirit usein (varsinkin iän myötä) rusehtavat. On ihan normaalia. Kirjavuus turkissa voi johtua karvanvaihdosta.
Ei ole mitään epäilystä: kuvassa on safiiri
Oxalis - talvikkokasvatus

Nell_a

^Joo, no ei mulla olekkaan kokemusta kuin neljästä safiirista, tosin kaikki ovat pysyneet kuolemaan asti ihan sinisinä. Enkä siis missään vaiheessa epäillyt ettei olisi safiiri, sanoin vain että aika rusehtava ja monivärinen safiiriksi, eli huono. Ja tuo "safiiriksi" tilalle olisi varmaan pitänyt laittaa vain "safiiri" ettei tule väärinkäsityksiä :)
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09
+ marsut ja koira[/size]

willie

Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"Ohut selkäjuova voi olla merkkinä siitä, että hamsteri on hybridi.

Aloittelevana ihan vaan lemmikkeinä talvikkoja harrastavana on pakko kysyä: Miten voi olla, että ohuen selkäjuovan perusteella tuomitaan talvikko hybridiksi? Eikö näissä tunneta lainkaan semmoista kuin "huono väritys"? Onko jalostuspohja todella niin laaja, että ei ihan täydellisen värityksen takia voidaan sulkea kannasta paljon pois?

Olen parikymmentä vuotta harrastanut koiria, myös kasvatusta, ja siellä on täysin normaalia, että väreissä on vaihtelua. Kaikki varmaan tuntevat dalmatialaiset, joilla saattaa olla valtavaa variaatiota pilkutuksessa. Liian vähän pilkkuja omaava koira ei pärjää loistavasti näyttelyssä, mutta kukaan ei yritä tuomita sellaista sekarotuiseksi. Onko todella niin, että kuitenkin vain hyvin leveän selkäjuovan omaava hamsu on puhdas talvikko?
Tai kultaisella noutajalla väritys vaihtelee kermanvaaleasta lähes ruosteenpunaiseen, se on täysin normaalia. Mutta jos talvikko on kuvan perusteella hiukan "liian vaalea" tai rusehtaa, niin se ei olekaan enää väriltään esim.normaali, vaan heti "sekarotuinen" hybridi? Onko todella mahdollista että puhtaiden talvikoiden väritys ei vaihtele edes sävyltään? Eikö yhdellekään kasvattajalle ole koskaan puhtaista linjoista syntynyt yhtään yksilöä, jolla vaan olisi huonompi väritys kuin poikueen muilla yksilöillä?

Kovasti olen yrittänyt katsoa yhdistyksen kuviakin talvikkojen väreistä, mutta normaalin ja safiirin naamakuvat eivät hirveän selvästi esim selkäjuovan leveyttä paljasta. Ja useammalta eri näytöltäkin katsottuna helmi-kuviota esittävä alempi kuva (helmiäissafiiri??) on ihan ruskea. Eikö juuri se ruskeus ole huono juttu, ainakin näitä foorumijuttuja lukiessa sillä perusteellakin on tuomittu monta hybridiksi?

Kovasti olen ymmälläni tässä vaan :(

sarilau

Voisiko joku vilkaista tuolta petsiestä meidän "Hilma-Prinsessan kuvat ja kertoa mikä "talvikko" teidän mielestä on :) Eli olisiko hybridi?
Himsteri (syrkki)
Myrsky (Chambelli)
Domino (talvikko)
Sysi (kiinari)
[li]Aku (kani)

Netissä]http://www.petsie.fi/pet.php?petid=127178[/url]

wiidii

Ihan normaalin väriseltä talvikolta vaikuttaa.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "willie"

Minnaw sanoi, että VOI olla merkkinä. Ne on katsos näitä lajityypillisiä asioita (että campbellillä on selkeästi ohuempi selkäjuova kuin talvikolla), mutta ei se tietenkään ole ainoa asia millä eläimestä heti voidaan leimata hybridi.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

M^ija

Minkä värinen Bumba on? näyttääkö hypridiltä??
http://www.petsie.fi/pet.php?petid=136376 :lov

Minnaw

^Näyttäis talviturkissa olevalta safiirilta. Söpö neiti!

muoks. Anteeksi kovasti, tuli vain jotenkin neitimäinen vaikutelma :)
Oxalis - talvikkokasvatus

M^ija

ei pitäisi kyllä neiti olla, en ole päässyt itse tarkistamaan kun eilen haettiin  :P