• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

Cami

#180
Lainaus käyttäjältä: "Viiru_"jos ostan roborovskin eläinkaupasta, varaanko sen ensin puhelimessa  
ja jos ostan samalla kaikki purut yms.. sekä minidunan, niin pistänkö siellä kaupassa ne purut sinne minidunaan ja roborovski sinne ja kotiin?  

Ite tein niin että eka ostin terran ja sisustin sen valmiiksi ja sitten vasta hain hamsut jotka kuljetin kuljetuskopissa. Kuljetus koppi on oikein kätevä omistaa sillon kun joutuu viemään hamsua jonnekkin esim ell. Joten kannatan että ostat kuljetuskopin ja kuljetat se/ne siinä kotiin.

Lainaus käyttäjältä: "Viiru_"Kun jossain lukee että ensimmäisen päivän roborovskin pitää antaa olla ja tutustua ympäristön hajuihin ja ääniin ym.. [onko näin?]
ja parin päivän päästä voi alkaa kesyttämään[?]

Kannattaa antaa muutama päivä aikaa tutustua ympäristöön rauhassa ja vasta sitten antaa sen tottua käteen dunassa ja sitten n. viikko oston jälkeen vasta ottaa pois dunasta jotta robo ei stressaisi liikaa.
Tiedän että se on TODELLA vaikeeta olla koskematta niihin ekana viikkona ;)

Lainaus käyttäjältä: "Viiru_"Onko kasvattajalta saama roborovski kiltempi ja parempi kuntoisempi kuin eläinkaupasta ostettu?
milloin voi alkaa leikkaamaan kynsiä? , koska jos pienen kynnet tai niiden alue on arempi ja herkempi kun vähän isomman roborovskin.
ja siis ihan tavallisillako saksilla niitä kynsiä leikataan?

Itse ostin kasvattajalta ja oikein kilttejä ovat, toki se on tapauskohtaistakin. Mutta kasvattajat käsittelee niitä enemmän, joten ne ovat enemmän käsikesyjä ja ovat varmasti hyväsukuisia ja niillä on paremmat oltavat kuin kaupassa.Eli jos mahdollista niin kannattaa ostaa kasvattajalta.

Kynsiä ei kaikilla tarvitse leikata ollenkaan, varsinkaan kun ne ovat pieniä. Dunaan kannattaa laitta kiviä ja ruukku jotka kuluttavat kynsiä hyvin. Jos alkaa leikkaamaan kynsiä niin pitää olla varma että ei leikkaa liikaa joten ellei ole varma nii voi viedä vaikka ell.
Itse olen todennut että tavallisilla kynsisaksilla on helpompaa kun jyrsijöille tarkotetut sakset.

Joku voi sit tulla lisäämään xD
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili
- Bric'A-Brac Got Your Money aka Taco
- Nacho

Viiru_

#181
kiitoskiitoskiitoskiitoskiitoskiitos ja kumarrus<33 xD  :haha

Viiru_

#182
Nii, ja kun mun vanhemmat asuu eri paikois nii kuljetanko roboo kuljetuslaatikos(vai mikä se ny olikaa :oops: ) ja otan myös sen minidunan mukaan? vai voiko sen tehdä jotenkin yksinkertasemmin?

TÄNKS :sydan

Cami

#183
^ite tekisin just niin että kuljetan hamsun aina kuljetuskopissa.
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili
- Bric'A-Brac Got Your Money aka Taco
- Nacho

Viiru_

#184
KIITS :D

Viiru_

#185
:pileet: jesss,huomenn hamsteri ei oo enää unelmaa :hyper
 :sydan

Roborovski

#186
Hankkisin ensivuoden maaliskuun aikaan kaksi roborovskia, ja olen lukenut mahdollisimman paljon luotettavaa tietoa esim. täältä, mutta olisi mukava tietää vähän lisää, että onko roborovskeilla joitakin erityisiä haluja kiipeillä tai jtn. You know. Joten?
Kun minusta on typerää hankkia hamsteria tai jotakin muuta lemmikki eläintä jos ei tiedä siitä kaikkea mitä tarvitsee, joten haluan varmasti tietää kaiken! Onhan meillä ennen ollut kolme talvikkoa, mutta siitä on jo niin kauan, että olen saattanut unohtaa tärkeitä asioita hamstereiden hoidosta...
Siis, onko jotain hyvin tärkeästi muistettavaa jonka asian saattaisin unohtaa?
Ai niin, meinasi unohtua; kannattaako hankkia sellaista muovi säilytyslaatikon näköistä "häkkiä", vai miksikö sitä nyt sitten voi sanoa... muoviterraario? Kumminkin. En tahtoisi käyttää vanhaa häkkiä kun tiedän kaikki riskit, eli ostaakko muovinen vai eikö ostaa?
Tunnus on kuopattu. Näin on varmaankin parempi. : >

susu

#187
^ Ainakaan meillä ei kumpikaan robopoika kiipeile, tai no toinen kiipeilee joskus viemään mökin katolle kaikki herkut  :haha  Mutta ainakin meillä molemmat on aika kömpelöitä, mätkähtävät heti jos vähän kiipeävät, jotkut tykkää jotkut ei, meillä kiipeily ei ole niin suosittua.

Itse pitäisin roboja kaikkein mieluiten terraariossa, mutta ne ovat kalliita ja painavia. Tarkoitatko dunaa, eli sellaista jossa on jonkin värinen muovipohja ja siitä lähtee sitten sellainen muovinen(?) läpinäkyvä katto? Meillä on tappeluiden takia toinen robo nyt siirretty dunaan, ja hyvin näyttää viihtyvän, häkki on vähän riskialtis, saattavat yrittää ulos ja hirttää itsensä.. Pinnavälin olisi oltava todella pieni, ja hiirihäkit ovat usein liian pieniä. Paras vaihtoehto on siis duna, terra tai gabberi.
Nipsu & Räpsy <3

Roborovski

#188
Lainaus käyttäjältä: "susu"Itse pitäisin roboja kaikkein mieluiten terraariossa, mutta ne ovat kalliita ja painavia. Tarkoitatko dunaa, eli sellaista jossa on jonkin värinen muovipohja ja siitä lähtee sitten sellainen muovinen(?) läpinäkyvä katto? Meillä on tappeluiden takia toinen robo nyt siirretty dunaan, ja hyvin näyttää viihtyvän, häkki on vähän riskialtis, saattavat yrittää ulos ja hirttää itsensä.. Pinnavälin olisi oltava todella pieni, ja hiirihäkit ovat usein liian pieniä. Paras vaihtoehto on siis duna, terra tai gabberi.
Dunaa tarkoitin. (: Jos sellaisen ostan, riittäisikö minkä kokoinen vähintään? Riittääkö metri kertaa puoli kahdelle robolle? Vai olisiko se liian iso pienille roboille... ?
Tunnus on kuopattu. Näin on varmaankin parempi. : >

susu

#189
^ Roboille ei voi mielestäni liian isoa olla, melkoista rallia nimittäin pyörittävät :) Olen kyllä kuullut että isolla alueella voi helposti tulla reviirisotia, mutta en sitten tiedä onko tuo totta. Dunia on kai vain kahden kokoisia (?) en ole siis aivan varma, mutta en ole nähnyt kuin minidunia ja sitten isompia dunia. Mittoja en nyt osaa sanoa, mittanauha ja muistilappu hukassa, sanon siis että mahdollisimman iso duna mitä löydät :) Muista laittaa kuitenkin isoon dunaan paljon piilopaikkoja, robot eivät tykkää avarista alueista.
Nipsu & Räpsy <3

Roborovski

#190
Lainaus käyttäjältä: "susu"^ Roboille ei voi mielestäni liian isoa olla, melkoista rallia nimittäin pyörittävät :) Olen kyllä kuullut että isolla alueella voi helposti tulla reviirisotia, mutta en sitten tiedä onko tuo totta. Dunia on kai vain kahden kokoisia (?) en ole siis aivan varma, mutta en ole nähnyt kuin minidunia ja sitten isompia dunia. Mittoja en nyt osaa sanoa, mittanauha ja muistilappu hukassa, sanon siis että mahdollisimman iso duna mitä löydät :) Muista laittaa kuitenkin isoon dunaan paljon piilopaikkoja, robot eivät tykkää avarista alueista.
Reviirisotia... : s
Talvikoillamme (silloin kauan sitten) oli jokaiselle oma duna (erakoituivat toisistaan vaikka veikkoja olikin ): ) Ja niistä kaksi oli saman kokoisia alle metrin ja yksi oli metrin. Alle metrin olivat ehkäpä suurimmasta dunasta n. 2/3 suuria. Meillä ei kyllä niitä dunia enään ole koska ne myytiin, joten olisiko alle metrin kokoinen hyvä?
Mutta mitä teen jos nekin erakoituvat toisistaan, eikä minulla olisi toista dunaa enkä haluaisi laittaa toista häkkiin, pitäisikö niiden yhteisen häkin väliin rakennella joku muovi läviskä joka estäisi niitä näkemästä toisiaan?
Kuinka suuri mahdollisuus olisi, että ne sitten riitautuisivat keskenään? Jos olisivat tyttö pari tai poika pari. (Kun en ole vielä varma kumman hankkisi) Onpas mulla kysymyksiä... >_<
Tunnus on kuopattu. Näin on varmaankin parempi. : >

Minski

#191
Lainaus käyttäjältä: "Roborovski"Dunaa tarkoitin. (: Jos sellaisen ostan, riittäisikö minkä kokoinen vähintään? Riittääkö metri kertaa puoli kahdelle robolle? Vai olisiko se liian iso pienille roboille... ?
Miniduna on vähimmäiskoko eli n. 55x39 cm, sitä pienempään en itse ainakaan asuttaisi näitä vikkelyyksiä :)
Hamsteriton tätä nykyä

susu

#192
^^ Minski laittoikin Dunan vähimmäiskoon, ja liian suurta ei kai voi olla.
Meillä toinen pojista alkoi vain purra ja hyökkäillä veljeään kohti, tuloksena olikin sitten takapäässä karmea haava ja aamulla tämä pikkuinen omistajanparka järkyttyi nähdessään sen aivan verisenä... Robothan on laumaeläimiä, mutta tytöt tulevat kai paremmin toimeen kuin pojat. Minäkin vain lähdin aamulla hätäisenä eläinkauppaan ostamaan dunan reppanalle... Kannattaa siis ehkä ottaa tyttöjä. Lasilevyn kanssa on oltava varovaisia jos sellaisen meinaa laittaa, robot hyppii kulmia ja seiniä vasten joten se ei saa kaatua.
Nipsu & Räpsy <3

Roborovski

#193
Lainaus käyttäjältä: "susu"^^ Minski laittoikin Dunan vähimmäiskoon, ja liian suurta ei kai voi olla.
Meillä toinen pojista alkoi vain purra ja hyökkäillä veljeään kohti, tuloksena olikin sitten takapäässä karmea haava ja aamulla tämä pikkuinen omistajanparka järkyttyi nähdessään sen aivan verisenä... Robothan on laumaeläimiä, mutta tytöt tulevat kai paremmin toimeen kuin pojat. Minäkin vain lähdin aamulla hätäisenä eläinkauppaan ostamaan dunan reppanalle... Kannattaa siis ehkä ottaa tyttöjä. Lasilevyn kanssa on oltava varovaisia jos sellaisen meinaa laittaa, robot hyppii kulmia ja seiniä vasten joten se ei saa kaatua.
Hyppii?! En ole kuullutkaan...
Mutta eihän talvikotkaan hyppineet?
Hyvä, että tytöt ovat rauhallisempia, ajattelinkin hankkia tyttöjä, mutta nyt asia varmistui. (:
(Ja kasvattajalta hankin, Eläinkaupan "tädit" ei erota edes tyttöä ja poikaa toisistaan >: l )
Näin tehdään; 75x50 (tai hieman pienempi) duna. Ja jos varat riittää ajattelin hankkia pienimmän dunan varalle, jos tulee kärhämää... :l
Tunnus on kuopattu. Näin on varmaankin parempi. : >

susu

#194
Lainaus käyttäjältä: "Roborovski"Hyppii?! En ole kuullutkaan...

Joo tai siis ne nousee takajaloille sitä lasia vasten samalla vähän pompaten maasta (ainakin meitin hamsut tekee joskus näin)  xD
Nipsu & Räpsy <3