• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Sokeritauti

Aloittaja Niina-03, 16.12.07 - klo:20:09

« edellinen - seuraava »

Ninde

#75
Cämpsyillä odottelisin myös sinne 4-5 kk ikään ennen astutusta (yhdistämistä uroksen kanssa), uros voi toki olla vieläkin vanhempi. Yleisemmin ykköstyypin diabetes on siihen mennessä jo ehtinyt puhkeamaan. Cämpsyillä ei myöskään omien kokemusteni perusteella ole ollut ongelmia synnytyksissä, vaikka ikää ensimmäisten poikasten kohdalla olisikin 5-6 kk.

Mustikkamaan

Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Niina-03

#77
Ilmeisemmin kakkostyypin diabetes puhkesi sitten kukkaan meillä talvikollani Jallyrallyllä 8kk (Varjoyrtin Holla Back - Satumetsän Sinna).
Jallyrallyn tytär sairastui ykköstyypin diabetekseen uroksen kanssa haisteltuaan viime syksynä. Eli näitä on nyt jo kaksi samassa linjassa.

Vaikka kakkostyyppi luetaan kaiketi elintasosairaudeksi, myös se kannattaa huomioida jos Jallyrallyn jälkeläisiä lisää. Ja mailia mulle jos joku lapsista juo... laitan sitten testiliuskaa paluupostissa. Pahoittelen kovasti :(

Ja ennenkuin leimataan talvikkolani sairastuvaksi, niin meillä ei ole muita tapauksia ollut omassa linjassani vuosikausiin... olen testannut kaikki vähääkään juopot tai pullonkoluuttajat since 1999 kun saavuin Tampereelle ja sain noi eläinten hoidot luontaisetuna. Seuratkaa nyt eläintenne juomista, tuskin tää nyt ainoa laatuaan on!
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Anonymous

#78
Ehkä en vain huomannut tuolta viesteistänne, mutta mites mä nyt sitten toimin, mun hamstereiden Isä on tuo Jallyrally jälkeläiset eivät oireile eivät juo normaalia enempää, testit antoivat aivan puhtaat tulokset, tässäkö tämä oli?? :cry: Hamsut nurkkaan ja uuden etsintään.
Harmittaa, kun tuo tyttö on erittäin hieno luonteinen ja ainakin mun mielestäni erittäin kauniskin, poikasia olisin halunnut siltä saada :cry:
Tyttö on jo useita kertoja ollut uroksen kanssa yhteisasumisessakin, eikä ole sokeritauti puhjennut, kuten tuolla aiemmin oli mainintaa myös siitä.

Varjoyrtin

#79
Minäpä kuulin asiasta vasta eilen "mutkan kautta", johan oli jo selkäni takana mua sokeritaudista syytelty..
Mulle kukaan ei oo sanonut yhtään mitään, vaikka tässä yhdistelmässä isä on kasvattini.  :pihalla: Uutinen on mulle hyvin uunituore.

Tämän uroksen (V.Holla back) taustalla on omia kasvattejani joista yksikään ei ole sokrua sairastanut. Laitoin välittömästi tiedon saatuani eräälle tutulleni viestiä asiasta (jonka kasvatti hollan takana) eikä hänkään ole sokrua tavannut kasvateissaan, hänelläkin kun oli noina vuosina useampi talvikkopoikue ja kokemusta näistä, teimme silloin pienimuotoista yhteistyötä. Muistuttaisin että Hollan takaa löytyy siis myös paljon muistakin hamsuloista talvikoita, kuin minun. Vaikeata tässä on mun mielestä ketään lähteä osoittelemaan ?  
Painotan viellä, että meilläkään ei ole koskaan tavattu sokeritautista talvikkoa (olen talvikoita kasvattanut vuodesta 2000 lähtien). Sokeritaudin olen nähnyt lähinnä campbelleiden suurena ongelmana joka olisi myös siirtynyt "talvikoihin" campsy-talvikko risteytysten vuoksi. Tätä nyt tuskin tarvitsee edes mainita, mutta meilläkään ei noita hybridikokeiluja koskaan ole harrastettu. Eläinkaupasta olen kyllä joskus ottanut eläimiä kasvatukseen = eläimen taustasta ei yleensä sen kummempaa tietoa, niidenkin kanssa olen aika tarkkana ollut mitä otan.. Nykyään kun ei talvikoiden kasvattajia kovinkaan paljoa ole. Piirit on aika pirun pienet, olisi ihmekin jos ei hamstereille rupea tulemaan pitemmän päälle ongelmia kun suvut rupeavat olemaan kovin lähellä toisiaan.
Mutta mulla ei kuitenkaan ole mitään tarvetta lähteä ketään sormella osoittelemaan/ketään leimailemaan. Oli hyvin ikävä uutinen eikä tässä oikein voi muuta tehdä kuin pitää silmät korvat auki mahdollisista sairastapauksista ja keskittyä tarkkailemaan entistä tarkemmin omia hamstereita. Edelleen meillä veden kulutus on ihan normaalia ja toivotaan että niin on myös vastaisuudessakin.

Anonymous

#80
Niin....voisiko nyt joku vastata ja kertoa, miten on lopetanko heti alkuunsa tämän touhun, meinaan, että jos en voi käyttää nyt noita jälkeläisiä jalostukseen on minun aivan turha tapella alkuunkaan noiden talvikoiden kanssa, koska apua ja tukea olen saanut vain muutamalta ihmiseltä ja näin ollen minun on mahdotonta alkaa etsimään uusia jalostuskäyttöön soveltuvia eläimiä, jos omani täytyy nyt sulkea pois, vai voinko teettää poikaset, kunhan tarkkailen ja testailen mahdollisimman paljon niitä, kuten mainitsin omani ovat ainakin tällä hetkellä terveitä testien ja käytöksen osalta(eivät juo vettä liikaa)
Mä en syyttele ketään enkä osoittele, olen vain huolissani suht hyvin alkaneesta harrastuksestani  :cry:  ja tietysti yleisestikin talvikkojen takia harmittaa tällaiset sairaudet.

Mustikkamaan

#81
No jos eläimen isällä on sokru, niin sitten kyllä tää elikko on mun meest aika automaattisesti pois jalostuskäytöstä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Anonymous

#82
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"No jos eläimen isällä on sokru, niin sitten kyllä tää elikko on mun meest aika automaattisesti pois jalostuskäytöstä.
meest??? jaahas se sitten siitä, voi **, siis siitä huolimatta vaikka se on aivan terve?? Näin se meni piloille tämäkin viikko ja tuleva viikonloppu.

edit. Siistihän kielesi. -Heli

Mustikkamaan

#83
Hei campbellikasvattajat on joutuneet lopettamaan useamman linjan sokrun takia. Minä 3. Revi siitä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Varjoyrtin

#84
Voisin myös mainita tähän samaan ketjuun kasvatukseni tauolle laittamiseen, todennäköisesti ihmiset kuitenkin selän takana taas puhuvat ja banjo rummut soi.
Eli Ei - en pistänyt kasvatustani tauolle tämän tilanteen vuoksi.
Kuten viime viestissäni mainitsin oli tämä sokeritautihässäkkä mulle todella uunituore (tarkalleen ottaen eilen myöhään illalla kuulin) uutispläjäys josta kuulin eräältä tutultani joka taas oli kuullut siitä puhuttavan sävyyn "varjoyrtin hamsterit on sairaita"  :shock:   :shock:
Miten tää meno mun korvaan kuulostaa välillä lastentarhalta ja suurinosa ihmisistä kuitenkin on ihan aikuisia:huh  
Kasvatuksen tauolle laittaminen oli jo pitemmän aikaa muhinut puhuttu ja harkittu, siitä tietävät muutamat läheiseni. :)
Jos jotain nyt niin hirveen hirveen kauheen hirveen paljon kiinnostaa toisen ihmisen elämä tekemiset ja tilanne, niin sanotaanko näin, että tällä hetkellä mulla on niin paljon muuta ajateltavaa ja tekemistä että katson paremmaksi pitää taukoa. :) On mm. koulua, harjoittelua, paljon tekemättömiä tehtäviä ja koirallani todettu viellä parantumaton kipuileva sairaus.. joka on mulle ollut henkisesti erittäin kova "isku".  :(
Mutta sen voin sanoa, ettei tuo sokeritauti uutinen välttämättä tule innostamaan mua ihan heti palaamaan talvikoiden kasvatuksen pariin lisättynä siihen miten selän takana ilkeillään ja puhutaan toisista pahaa.

Anonymous

#85
^^olipa tyhmä kommentti, tiedän kyllä nuo ongelmat tuolla campbell puolella, mulla tää nyt sitten vaan loppuu tähän koko touhu, teillä ei ole sitä ongelmaa.

Mustikkamaan

#86
Aika kyllä eksoottista, että Heidiä on syytetty sokruista. Miten voi syyttää kasvattajaa, ellei joku oikeasti jatkuvasti lisäännyttäisi sairaita yksilöitä? Meillä on katkastu 3 linjaa sokrun takia, enkä kyllä vieläkään koe että se olisi minun syytä että niitä on syntynyt. On kyllä tosiaan vähän puupäitä ihmisiä, jos ton takia Varjoyrttiläiset olisivat sangen sairaita  :shock:

Niin. Meillähän ei ole mitään ongelmia campbellien kanssa. Knikkejä vaan joka toisella, että upeita joutuu jättämään pois jalostuksesta. Aggressiivisia löytyy myös ihan vino pino, niitäkin joutuu jättämään pois jalostuksesta.

P.H. vois tulla sen verta maanpinnalle, että jalostus ei tosiaankaan ole helppoa - just tämmösiä kakkatilanteita tulee vastaan yhdelle sun toiselle. Jos ei jaksa yrittää uudelleen ja uudelleen, niin sitten se tosiaan on siinä. Ei se minun syytäni ole, tarvii siinä turhaan kiukutella.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Anonymous

#87
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"P.H. vois tulla sen verta maanpinnalle, että jalostus ei tosiaankaan ole helppoa - just tämmösiä kakkatilanteita tulee vastaan yhdelle sun toiselle. Jos ei jaksa yrittää uudelleen ja uudelleen, niin sitten se tosiaan on siinä. Ei se minun syytäni ole, tarvii siinä turhaan kiukutella.

Olen aivan maanpinnalla ja tiedän kyllä, että paljon on odotettavissa ongelmia, eniten otti pattiin kommenttisi revi siitä, se oli mielestäni todella aiheeton ja ylimielinen. Myöskin saamani apu ja tuki on aivan onnetonta ja suhtautuminen, kun yritän saada joihinkin asioihin tukea. Mutta onneksi keksin jo ratkaisun tähänkin paskaan päivään ja ongelmaan  :D

Tässä kyseisessä asiassa vaivaa se, että yhdellä on sokeri (joka on/oli hiukan tuhti...) ja muilla ei, miten tämä sokeri nyt varmistetaan, että se ei ole jokin muu sairaus, eikä ruokinnasta johtuva, kuten Niina itse laittoi elintaso sokeri?

Yökyöpeli

#88
Koska talvikoiden sokru ei ole (vielä) järjetön ongelma en kaivaisi väkisin verta nenästä käyttämällä niitä harvoja joilla se alttius mahdollisesti perimässään on.
Kiinareilla ongelma on todella suuri ja voisi oikeastaan sanoa että kaikki suomalaistaustaiset kiinarit pitäisi poistaa jalostuksesta. Koska kuitenkin olisi mukavaa että kiinareitakin olisi, niin on vain pakko yrittää puhdistella linjoja esim eläinkauppaeläimillä ja muutenkin mahdollisimman erisukuisilla eläimillä. Onnistuuko projekti ja kuinka kauan siihen menee, se on sitten ihan eri juttu.
Campbellikasvatuksen pistin aikanaan tauolle kun linjoista alkoi putkahdella sokruja. Kiinarit ovat niin lähellä sydäntäni että olen päättänyt läpikäydä vielä viimeisen rutistuksen diabetestä vastaan mutta jos tuloksia ei näytä tulevan lopetan niidenkin kasvatuksen.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Anonymous

#89
Mulla onkin huomenna onneksi teleskooppipamppu näyttökoe, pääsee hakkaamaan harmimielen maalihenkilöön XD

Anteeksi jos ulosantini oli ajoittain persiistä, mä nyt vaan olen tällainen äkkipikainen ja spontaani  :oops: :teipit