Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Nell_a

^Tarkoitin tuolla heterotsygoottisella sitä vaan että olen tottunut puhumaan fenotyypeistä. Että safiiria kantava normaali on heterotsygoottinen normaali, vaikka voihan sitä safiiriksikin sanoa. Luulin siis että tarkoitit että safiiri voi olla Ss ja se myös näyttää safiirilta. Eli tässä oli vaan väärinkäsitys noissa termeissä meillä :)

Mutta edelleenkään en tajua miten toi kuvio on sidoksissa noihin väreihin. Olisiko jotain sivua oikeista geenikirjaimista? Tai selittäisitkö edes sen millä periaatteella tosta helm. saf yhdistelmästä voi tulla kuviotonta safiiria jos sitä ei voi kantaa?
^Noinhan mä teinkin, että helmiäissafiiri = s^h s^h  jossa s on safiiri ja tuo yläindeksi H on se helmiäiskuvio. Eli hamsteri on samaan aikaan safiiri ja sillä on tuo helmiäiskuvio eli fenotyypiltään tuo olisi helmiäissafiiri. Sitten sellainen hamsterihan joka kantaa safiiria ei voi olla heterotsygoottinen safiiri, koska käsittääkseni safiiri on resessiivinen ss (nämä nyt ovat oma keksimiäni kirjaimia, mutta havainnollistavat) ja ei voi siis kantaa mitään koska on homotsygootti aina. Sellainen hamsteri joka kantaa safiiria, voi olla heterotsygoottinen normaali, helm. normaali (tai helm. safiiri, en ole varma kyllä) :)

Mutta tarkoititko siis sitä että helmiäissafiiri ei voi kantaa safiiria koska on jo sellainen? Mutta miten muuten helm. saf x helm. saf voi tulla puhdasta safiiria ellei  helmiäissafiiri voisi kantaa safiiria näin s^h s?  :pihalla:
Eli siis teoriassa tuo helmiäisnormaali on kaiken "yläpuolella" ja voi dominoivana kantaa kaikkia värejä ja kuvioita. Joten jos normaali olisi S ja safiiri s, helmiäisnormaali olisi sitten S^H ja helmiäissafiiri s^h. Yläindeksit ovat siis kuviot ja dominoivat värejä, pikku kirjain on resessiivinen ja iso kirjain dominoiva. Esim. Helmiäisnormaali joka kantaa safiiria olisi S^H s ja normaali joka kantaa safiiria Ss. Näiden kirjainten perusteella myös helmiäissafiiri ei pysty kantamaan kuin safiiria ja näinhän se onkin?

Voisiko noiden "geenikirjainten" mukaan toimia? Olisi nimittäin kivempi saada ihan geenikirjaimet tietoon eikä pelkästään mitä mistäkin yhdistelmästä tulee, koska kirjaimista voi sitten paremmin ja tarkemmin katsoa todennäköisyyksiä tietylle värille yms yhdistelmissä.
Lainaus käyttäjältä: "ammie"Niinku esmes hopeanharmaa on homotsygootti, SgSg, kun alleeli on saatu molemmilta vanhemmilta ja heterotsygootti, Sgsg, kun vaan toiselta.

Tuo on kyllä totta. Mutta jos 2 helmiäistä voi saada homotsygootteja, heterotsygootteja ja kuviottomia, niin niiden on pakko olla heterotsygootteja, koska homotsygootti pariskunta saa 100% saman värisiä poikasia :)
^Kiitos, no kai se helmiäisen genetiikka selviäisi ainakin risteytyskokeilla. Nyt ei kuitenkaan ole mitään suunnitelmissa kun ei ole ainutta talvikkoakaan tällä hetkellä.

Niin ja tarkoitit siis että nuo 2x helmi on heterotsygootteja.
Eikö kukaan tosiaan osaa vastata kysymyksiini? Edes geenikirjaimia koskevaan?
Viitsisikö joku selventää vähän tätä asiaa, linkin kyllä huomasin mutta en jaksaisi eri kielellä alkaa esimerkkien kautta tätä asiaa selventämään... Eli siis talvikoissa normaali dominoi safiiria, joo se on ihan simppeliä, mutta siis eikö helmiäinen ole tavallaan "kuvio" eli dominoiko ne omia värejään helm. safiiri safiiria ja helm. normaali normaalia? Ja helmiäisnormaali dominoi helmiäissafiiria? Vai onko normaali se kaikista vahvin geeni joka dominoi kaikkea?

Esim homogeeninen helm. normaali ja homogeeninen normaali risteytetään, tuleeko sieltä heterogeenistä normaalia, helm. normaalia vai jotain ihan muuta?

Edit. Voisiko joku laittaa tähän viestiin noiden neljän värin ratkaisevat geenikirjaimet? Tai koko pötkön jos ei ole kovin pitkä, tuskin on kun vain neljää muunnosta löytyy.

Virnistävä tai jollain muulla tavalla ilmeilevä hamsteri.
Vanhin ja tällä hetkellä ainoa hamsteri on Glamour 1v 10kk vanha talvikko mummo :)
Turha kuitenkaan yleistää että Amerikassa kaikki on huonosti ja Suomessa hyvin. Kyllä sieltä Yhdysvalloistakin löytyy fiksuja hamsterin pitäjiä ja myös Suomessa käytetään liian pieniä asumuksia (oma mielipide) esim. flättejä ja uitetaan hamstereita  :roll:
OT, mutta itsekin olen pian 18 vuotias ja kotona asustelen luultavasti parikymppiseksi saakka, koska mulla ei oo mitään järkeä muuttaa aikasemmin minnekkään. Kotoa saa ilmaista ruokaa, pyykin pesua, kaupassa käyntiä eikä ole edes vuokraa. Se riippuu niin elämän tilanteesta.
^Miten flättiin voi mahtua sopivan kokoista juoksupyörää jos korkeus flätillä on vain 17cm? Sinnehän menee korkeintaan joku 13-14cm pyörä vaikka pohjalla ei olisi ollenkaan purua, ja tuo kokohan on silti turhan pieni talvikoille.

Samoin ihmettelen sitä että mistä tiedät mikä on aktiivinen talvikko? Kai jokainen talvikko muuttuu masentuneemmaksi ja passiivisemmaksi jos tilaa ja virikkeitä on liian vähän (esim purua kaiveluun)
^^Ja hamsteritkin saattavat "villiintyä" liian suurissa asumuksissa. Jos esim pidät yhtä talvikkoa metrixmetri terraariossa koko ikänsä, niin luultavasti siitä ei kovin kesyä tule.
Lainaus käyttäjältä: "muumimamma-64"Mutta , jos syrkeillä suositus ekalle poikueella on 6-9kk niin alle 4kk on aika nuori siihen verrtattuna..ja , kun k.o kasvattajalla ei ole se väli ollut kuin niukin naukin reilu2kk..

Mutta eikös ihan tilastojen mukaan nuoremmilla hamstereilla ole vähemmän ongelmia tiineyden/poikasten hoidon kanss? Tai ainakin näin muistelisin. Toki 4kk on vielä aika nuori, mutta mieluummin astuttaisin hamsterini 4 kuisena ensimmäisen kerran, kuin 9 kuisena.
^Mutta parempi liian nuori kuin liian vanha ikä. Ja kyllähän hamsteri ehtii palautua edellisestä poikueestaan parissa kolmessa kuukaudessa.