Viestit - Riemuli

Meillä on 4kk ikäinen syrkki uros, jonka kesyttäminen on ollut hieman haastavaa. Kiltti tuo on kuin mikä, mutta älyttömän arka. Käsikesyksi on saatu sen verran, että pystyy hyvällä tuurilla muutaman kerran viikossa ottamaan käteen ja tarkistamaan kunnon. Joskus säntäilee kädellä, joskus taas kävelee nätisti kädeltä toiselle. Meille tullessa oli paljon rohkeampi, mutta nyt on noin kuukauden aikana muuttunut todella erakoksi ja araksi. Ensinnäkin on alkanut touhuta vasta, kun minä menen nukkumaan ja taas itse painelee nukkumaan, kun minä herään. Usein oikein säntää mökkiinsä piiloon, kun tulen paikalle. Tämä käytös on selkeästi alkanut käsittelyn myötä ja kohdistuu minuun. Vapaana saa juosta, mutta ei tunnu siitä pahemmin nauttivan, kun mielummin kököttää silloinkin piiloissaan. Kiinnostus ihmistä kohtaan on lähes nolla. Herkkuja tulee ottamaan kädestä, mutta on alkanut tätäkin varoa käsittelyn myötä. Säikkyy ja säpsyy herkästi kaikkea. Pienempänä ei ollut tuollainen säikky ja mökkiinsä piiloutuja. Sairas ei varmaankaan ole, kun rymyää yöt, syö ja kasvaa. Onko tässä nyt enää mitään tehtävissä, jotta hamsusta saisi ihmisystävällisemmän eikä erakoituisi lisää? Mökistään en ole viitsinyt kaveria pakottaa pois vaan olen antanut olla siellä ja hyvin mielellään siellä pysytteleekin. Käsittely on ollut rauhallista ja hamsterin tahtista, joten ei pitäisi olla traumoja tästäkään. Kyseessä tuntuu olevan kaveri, joka ei vain voi sietää ihmisiä muutoin kuin ruuan, herkkujen, pesäkamppeiden ja juoman tuojana. Olisi varmaan onnellinen, jos ei meitä ihmisiä näkisi ollenkaan  :icon_lol:
Ensikertalainen täällä kyselee... Saimme hamsterin muutama päivä sitten ja nyt ollaan aloitettu kesyttäminen. Hamsteri on ostettu kasvattajalta ja saanut siellä paljon käsittelyä ja tullut itse kädelle jne. Kokeilin aluksi hamsterin pois ottamista omasta terrastaan siirtämällä kaverin pahvilaatikkoon missä oli piilopaikkaa jne. Hamsu tuntui kuitenkin suunnilleen sekoavan pahvilaatikossa, säikkyi ja säpsyi kaikkea ja meni todella nopeasti hermostuneen oloiseksi. Nyt ollaan sitten kokeiltu hamsun kesyttämistä omassa terrassaan ja kumma kyllä ei millään tavalla puolusta reviiriään. Kättä saa roikottaa terrassa ihan rauhassa. Kämmenelle hamsu ei todellakaan tule, ehkä kerran on vahingossa kipaissut kämmenen yli ja nopeasti. Tuntuu ihan säpsyvän koko kättä. Sen sijaan muuten kiipeilee esim. hihaa pitkin ylöspäin, antaa silitellä ja tulee ottamaan herkkuja kädestä (ei kämmeneltä) ja rystyspuolelta kyllä saattaa kävelläkin yli. Mikä tuossa kädelle tulossa mättää ja kauhistuttaa? En ole vielä uskaltanut vain ottaa hamsua hetkeksi käteen niin kuin joissain ohjeissa neuvotaan. Ihmetyttää myös tuo ettei puolusta reviiriään, miksi näin? Miksei myöskään innostu mistään puuhalaatikosta? Itsekseen terrassa ollessaan kyllä jyrsii yhtä nurkkaa kuin päästäkseen ulos, mutta kun sitten joutuu terrasta pois niin se tuntuu olevan ihan järkkyä.

Toinen ihmetyksen aihe on pissaaminen. Hamsu syö ja juo ihan todistetusti, mutta pissapaikkaa en löydä asumuksesta millään! Juoksupyörässä on jotain pissajälkiä, mutta nurkista, mökistä tai mistään muualta en löydä pissapaikkaa. Ei hajua tms. Voiko olla, että hamsu juo kuitenkin liian vähän eikä pissaa hirveästi? Tai voiko purut imeä pissan ja hajun noin perusteellisesti? Hamsu on kyllä terveen oloinen, että en nyt ensimmäisenä sairaaksi epäilisi.