Viestit - HelenaN

Eli tässä tällainen pieni kysymys, kun itseä kovasti kiinnostaisi alkaa silloin tällöin teettää pennut. Älkää huolestuko, että oon juuri nyt teettämässä, mutta ehkä tulevaisuudessa. Kasvattaminen kiinnostaisi, mutta tuo homma tuntuu kuitenkin vielä aika kaukaiselta ajatukselta. Mutta ainahan voi suunnitella ja haaveilla ja kerätä tietoa  :) .

Mitkä on teidän mielestä tärkeimmät asiat kun aletaan suunnitella pentujen teettämistä?

Ps. Mulla vain syrkkejä  :)
Ok, kiitos selvennyksestä. Annetaan nyt sitten olla rauhassa noin viikon. Oppii se kuitenkin vähän näitä ääniä yms tässä vaikka suoranaisesti ei sen kanssa tekemisissä ollakaan. Katsellaan miten tää elo tästä lähtee käyntiin  :) .
Noista ei ihan selvinnyt, että kuinka kauan hansterin on hyvä antaa vain olla ja tutustua uuteen kotiin ennen kuin alkaa käsitellä ja, että otetaanko se vaan kylmästi sieltä terrasta pois (vaikka sähiseen, on selällään ja yrittää purra) vai onko jotain ns lievempää vaihtoehtoa millä lähtee liikkeelle.

Meillä on myös erittäin kova pomppaamaan tuo, joten käsistä kyllä lähtee hyvin vilkkaasti karkuun...
Olisin halukas kuulemaan vinkkejä miten on viisainta edetä.
Ostimme eilen 7 viikkoisen syyrilaisen tytön. Hain pikkuisen kasvattajalta (ei virallinen kasvattaja) ja hänen käsittelyssä tyttö oli ihan rauhallinen.
Täällä meillä asia on aika toisenlainen. Ymmärrän hyvin, että varmasti outo paikka pelottaa ja matkakin stressas! Mietin vain, että mikä olisi paras tapa edetä. Meillä on terraario olohuoneessa, eli ihan ihmisten läheisyydessä. Ollaan kuitenkin annettu tytön olla ihan rauhassa ja tutustua omaan kotiinsa omaan tahtiin. Nyt jos käden laittaa terraan niin kuuluu kamalaa sähinaa ja hamsu kääntyy selälleen puolustusasentoon.

Kuinka kauan olisi hyvä vauvan antaa olla ihan rauhassa ja milloin alkaa pikku hiljaa kesyttää? Millä tavalla olisi hyvä edetä?
Ostatteko tuota Mörttiröpöä ihan eläinkaupasta vai saisko netistä tilaamalla edullisemmin?
Millaista tuo mörttiröpö on?
Mitä suosittelisitte syrkille häkin/terraarion pohjalle purun sijasta, joka pölyäis hieman vähemmän?
En kysy niiltä enää mihinkään muuhunkaan lupaa  :D . Ikää 26v ja neljäs lapsikin tulossa, joten kohtuu itsenäistä elämää saan elää  :) . Miehen kanssa enemmän välillä kädenvääntöä tästä asiasta  :lol:
En nyt tarkoita dunia vaan ihan akvaarion näköisiä, mutta pleksistä tehtyjä. Oon yrittänyt nyt etsiä sellaisia, mutta en löydä mistään :| .
Isopekka.com linkki täällä joskus oli, mutta sieltäkään ei nyt saa tilattua, kun ne ei ota tilauksia vastaan.
Oonkin noita lueskellut, mutta juuri tuo luonne puoli on jäänyt minulla aika hämärän peittoon  :) . Talvikkoa minäkin olen alustavasti suunnitellut  :) .
Minulla on kokemusta vain syyrialaisista hamstereista, mutta nyt on alkanut kiinnostaa nuo kääppäritkin  :) . Mitä pitää ottaa huomioon kääppäriä valitessa? Onko eri lajien seurallisuudessa eroja vai onko enemmän yksilökysymys? Entä onko eroa uroksen ja naaraan luonteissa? Olikos niin, että myös nämä ovat syyrialaisen tavoin erakoita, eli ei kahta tai useampaa samaan?

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan  :) .