Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Narksu

Ei tainnut olla kyse viivästyneestä sikiönkehityksestä tms... Naaras ei lopulta tehnyt mitään muuta kuin kyyhötti pesässä ja ruokakaan ei maittanut, eikä synnytys käynnistynyt missään vaiheessa.. Varattiin sitten aika lopetukseen... Samana päivänä kun lopetus oli tuli naaraalle vaisuuden vuoksi muitakin oireita, kun herätin naaraan kuljetusboksiin siirtämistä varten oli peräpäässä hieman löysää ulostetta...

Eläinlääkäri ei osannut oikein muuta sanoa kuin että luultavasti kaikki johtui siitä ettei synnytys käynnistynyt, jonka vuoksi mitä ilmeisimmin oli sitten poikasetkin kai kuolleet kohtuun. Ihmetteli kuitenkin kuinka pysyi niin pitkään hyväkuntoisena ja touhukkaana.

Suuri ikävä jäi, naaras, oma Hippuni oli upea hamsteri. Ja kuollessaan oli vasta 6kk ikäinen. :cry:
Kaiken lisäksi mun toinenkin naaraalleni on yllättäen tapahtunut jotain (ei astutettu, vanha 1,5v naaras). Mutta siitä kirjoittelen toisaalle..
Käytiin eilen eläinlääkärillä uudestaan (eri paikassa). Siellä(kään) ei el. löytänyt mitään merkkejä siitä että emo voisi huonosti/olisi kipuja. Ja sanoi samaa kuin edellinen, ettei oksitosiinia oikein uskaltaisi antaa sen kohturepeämän riskin vuoksi, varsinkaan kun hamsu itsessään voi hyvin.

Mutta tää on kiyllä sitten outo tilanne, sen mitä olen käsittänyt pitäisi emon olla käytännössä katsoen kuollut kun on jo näin paljon menyt yliaikaa? El. mietti että emo ei olisi astutuskerralla tullut tiineeksi vaan ns."säilönyt uroksen siemeniä" ja tullut vasta jossain myöhemmin olleessa kiimassa tiineeksi. Kuinka todennäköistä/mahdolista tämä on, voiko hamsuilla ylipäätään tapahtua näin? El. kysyi myös olenko huomannut emon vatsan kasvavan näiden päivien aikana, ja en kyllä osaa ihan varmasti sanoa, voi olla että hieman mutta kun en ole seurannut sitä mahd. kasvua en osaa yhtään verrata.

Emo on vain rutkasti rauhallisempi kuin ennen, jos pitää etsiä eroja entiseen käyttäytymiseen. Ja sit unohdin kysyä tätä eläinlääkäriltä, eikä sekään sanonut asiasta mitään. Eli onko normaalia että emo ei pysty puhistamaan alapäätään tiineenä ollessaan? Alapää on nimittäin hieman pissainen, onko tämä merkki jonkinasteisesta kipuilusta vai johtuuko vain vatsasta ettei yllä sinne kunnolla?
Joo, kyllä toi on 100% varmasti tiineenä, sillä on sellainen vatsa että vähän kokemattomampikin näkee ihan paljaalla silmällä. Munkin mielestä on ihmeen hyvässä kunnossa ottaen tilanteen huomioon. Ei se vietä liikaa aikaa pesän ulkopuolella mutta käy tasaisin väliajoin hakemassa tarjottuja herkkuja +syömässä pilttiä. Antaa myös käsitellä eikä edes kavahda kosketusta, luulisi että olisi sen verta kovat kivut ettei kestäisi minkäänlaisia sipauksia, ainakaan mahan alueella, vai?

Täytyy soitella heti huomenna aamusta toisiin eläinlääkäreihin ja kysellä tarkemmin mitä vaihtoehtoja tässä olisi. Toi missä oltiin lauantaina ei muutenkaan olisi ollut mun ykkösvaihtoehti, mutta minkäs teet kun on ainoa päivystävä.. Ja pitää katsella vielä tänään noita muita jyrsijä-harrastajafoorumeita, josko joltakulta löytyisi se hiilaripönttö jos pitää lopettaa.
Jatkan floodaamista. Naaras ei ole vieläkään synnyttänyt. Edelleen voi kuitenkin hyvin, rapistelin äsken ja naaras tuli pesästä pois, käväisi juomassa, söi hedelmäpilttiä (jota el. käski tarjota lisäenergian vuoksi) ja kävi valkkaamassa siemeniä kupista, joita nyt sitten natustaa pesässään äänistä päätellen. On kyllä outo, jos astutuksesta on aika lailla 20,5 vuorokautta ja emo ei ole synnyttänyt miten voi olla mahdollista että voi vielä noin hyvin eikä ole henkitoreissaan?

Mä en nyt oikein tiedä mitä tehdä. Kyselin leikkaus hintoja ja niihin ei mun varani (enää) riitä, eli jos el. pitää viedä niin se on sitten lopetus, joka kyl surettais aika paljon. Mutta kuinka huonossa kunnossa emon pitäisi olla jos oikeasti on yliaikaa mennyt jo 20,5 vuorokautta / yöllä 21? Arvon nyt tässä että pitäiskö sitten varata se aika lopetukseen, ja jos kyllä niin joko jo täksi päiväksi vai pitäisikö vähän vielä odottaa. Mutta sit en haluais kuitenkaan että toi kärsisi. :(
Jeps, yöllä täyden 20 vuorokautta.

Ei, kun poikasten sydänääniä. Niitä löytyi jokunen, mutta tietty ei varmaksi voi sanoa oliko silloin osa poikasista kuollut kohtuun. Ja tietty nyt tässä vaiheessa luultavasti en usko kenenkään syntyvän elossa, jos nyt syntyvät.

Emo rapistelee välillä pesässään muttei mitenkään aktiivisesti. Vähän aikaa sitten raahasi lisää vessapaperia pesään. Ja tarjoamani vihannekset vei myös mennessään. Nukkuu paljon (yölläkin siis), mutta silti vaikuttaisi olevan kunnossa. Tietty jyrsijät piilottaa kipunsa, mutta mietin vaan kuinka hyvin. Toivottasti tosiaan tulevan yön aikana tapahtuisi jotain.
Naaras ei ole vieläkään synnyttänyt. Silti näyttäisi olevan kunnossa, juo ja syökin hieman.
^^Hups, kirjauduin vahingos serkun / oman naaraan kasvattajan tunnuksilla kun ne oli tallennettu koneelle. :D Poistin sen enkä enää muista tarkalleen mitä kirjoitin, kuitenkin että on vähän kusetettu olo.

Voiskin kysyä apua tiinalta (/emoni kasvattajalta) kun sillä on kokemusta parista syrkki poikueesta mutta se on ulkomailla. Vähän orpo olo on kun ei ole oikein ketään jolle soittaa ja kysyä asiasta. :(

Mä nyt kuitenkin soitin tonne ell. uudestaan. Sieltä sanottiin ettei antanut oksitosiinia koska kohdun suu (/vulva/alapää/mikälie) ei ollut auki. Jos olisi antanut olisi kohtu todennököisesti revennyt jossain kohtaa. Nyt kuulemma voi vain odottaa tai voin viedä suoraan leikattavaksi.
Toivottavasti. Mulla ei enää tässä vaiheessa ole juurikaan väliä syntyykö eläviä poikasia vai kuolleita, kunhan emohamsu selviäisi. Eikä mielellään tarvitsis mennä enää eläinlääkäriin, vanhemmat ei auta koska olen itse luvannut hoitaa lemmikkieni kulut, ja jo tämä reissu vei leijonanosan säästöistäni.

Se kuitenkin on varmaa etten tuskin enää aio teettää poikuetta kun tämä ensimmäinen yritys meni näin pyllylleen. Vaikka olikin aikomus kasvattaa vähän vakavammin ja tulevaisuus oli jo aikalailla suunniteltu kasvatettavasta väristä lähtien. :|
Käytiin nyt sitten päivystävällä. Ihan kiva lääkäri oli ja tuntui tietävän asiasta. Sanoi kuitenkin että syrkkikin voi olla turvallisesti kantavana vielä 20-22 vuorokaudenkin jälkeen(??) ilman riskiö mistään. Ja puhui nimenomaan syrkeistä, ei yleisesti hamsuista. Hänen mielestään naaras oli hyvässä kunnossa eikä tila ollut hälyyttävä. Alapää ei ollut vielä auennut yhtään mutta maitoa tihkui jo. Naaras ultrattiin, löytyi sydänääniä eli ainakin siellä on elossa olevia poikasia. Ei käynnistänyt synnytystä oksitosiinilla koska hänen mielestään oli turhan riskaapelia antaa kun tila ei ollut hälyyttävä. Antoi sen sijaan jonkun pistoksen josta pitäisi ilmeisesti saada energia-boostia. Saatiin ohje tulla maanantaina uudestaan (leikkaukseen) jos ei ole siihen mennessä synnyttänyt, tai ottaa yhtyettä aikaisemminkin jos menee huonoon suuntaan.

Käynnin hinta oli 144e. Auts, varsinkin jos tuo ei oikeasti auttanut ja käynti pitää uusia leikkauksen merkeissä.
Voisko joku auttaa? Mulla on tiine syrkki naaras. Hyvässä kunnossa, mutta synnytys ei vain tunnu alkavan, tänään yöllä tulee jo 19vuorokautta astutuksesta. Ajattelin soittaa eläinlääkärille, mutta voiko sellainen auttaa "tässä tilassa" olevaa syrkkiä? Kaiken lisäksi kun on vielä viikonloppu eikä ole kuin yksi päivystävä eläinlääkäriasema auki, enkä edes tiedä onko niillä tietotaitoa hamsterin auttamiseen. :S