Viestit - willie

Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"Ohut selkäjuova voi olla merkkinä siitä, että hamsteri on hybridi.

Aloittelevana ihan vaan lemmikkeinä talvikkoja harrastavana on pakko kysyä: Miten voi olla, että ohuen selkäjuovan perusteella tuomitaan talvikko hybridiksi? Eikö näissä tunneta lainkaan semmoista kuin "huono väritys"? Onko jalostuspohja todella niin laaja, että ei ihan täydellisen värityksen takia voidaan sulkea kannasta paljon pois?

Olen parikymmentä vuotta harrastanut koiria, myös kasvatusta, ja siellä on täysin normaalia, että väreissä on vaihtelua. Kaikki varmaan tuntevat dalmatialaiset, joilla saattaa olla valtavaa variaatiota pilkutuksessa. Liian vähän pilkkuja omaava koira ei pärjää loistavasti näyttelyssä, mutta kukaan ei yritä tuomita sellaista sekarotuiseksi. Onko todella niin, että kuitenkin vain hyvin leveän selkäjuovan omaava hamsu on puhdas talvikko?
Tai kultaisella noutajalla väritys vaihtelee kermanvaaleasta lähes ruosteenpunaiseen, se on täysin normaalia. Mutta jos talvikko on kuvan perusteella hiukan "liian vaalea" tai rusehtaa, niin se ei olekaan enää väriltään esim.normaali, vaan heti "sekarotuinen" hybridi? Onko todella mahdollista että puhtaiden talvikoiden väritys ei vaihtele edes sävyltään? Eikö yhdellekään kasvattajalle ole koskaan puhtaista linjoista syntynyt yhtään yksilöä, jolla vaan olisi huonompi väritys kuin poikueen muilla yksilöillä?

Kovasti olen yrittänyt katsoa yhdistyksen kuviakin talvikkojen väreistä, mutta normaalin ja safiirin naamakuvat eivät hirveän selvästi esim selkäjuovan leveyttä paljasta. Ja useammalta eri näytöltäkin katsottuna helmi-kuviota esittävä alempi kuva (helmiäissafiiri??) on ihan ruskea. Eikö juuri se ruskeus ole huono juttu, ainakin näitä foorumijuttuja lukiessa sillä perusteellakin on tuomittu monta hybridiksi?

Kovasti olen ymmälläni tässä vaan :(