Viestit - Cigfran

Lainaus käyttäjältä: "Heli"
Lainaus käyttäjältä: "Cigfran"Eihän puhtailla talvikoilla mitään sokeritautia ole, koskaan?
Kyllä talvikoilla on sokeritautia ihan siinä missä muillakin kääpiöhamsterilajeilla.

Sitten olen ymmärtänyt väärin puheet siitä, miten hybridien kautta tulisi campbellien sokeritautia talvikoiden puolelle. Ilmeisesti siis puhuttu vain siitä, että sokeritauti yleistyisi?
Eli siis ymmärrän hollantia ja kävin tutkailemassa kaikenlaisia hollantilaisia hamsterisivuja (esim. Hollannin pikkulemmikkien yhdistystä, jonka alaisuuteen siis kuuluvat hamsterit, gerbiilit yms. otukset). Etukäteen en tiennyt mitään Hollannin hamsupiireistä tms.

Ilmeisesti hybridit ovat täysin hyväksyttyjä ja niiden kasvattaminen/jalostaminen/väreillä kokeilu on täysin hyväksyttyä. Yhdistyksen sivuilla "hyväksytyiksi/tunnustetuiksi" väreiksi on lueteltu normaali ja safiiri. "Ei-yleisesti tunnustettujen" värien listalla on helmi, mandariini, punasilmäinen mandariini, punasilmäinen keltanormaali ja camel. Kts. http://www.kleineknaagdieren.nl/dwergha ... /index.php

Löysin myös kuvia ihan kaikenlaisista väreistä, esim. musta, merle, mandariini-merle, helmimandariini, keltavioletti, likaisenruskea, venäjänsininen, beige, valkoinen mustilla silmillä, dove/kyyhky, suklaa, lilac musta- ja punasilmäisenä, shamppanja, umbrous... kts. http://www.dwerghamster.nl/russische/kl ... /index.php

Noita nimitetään mutaatioiksi, voi tosin olla että sana sisältää heidän käytössään myös hybridit tms. Esim. joku kertoi suunnilleen näin: "toin Englannista talvikkopentuja, jotka olivat meille uutta värimutaatiota, merleä". Yhdistyksen foorumilla ihmiset vapaasti esittelevät omia hienonvärisiä "talvikoitaan"... Lisäksi eräällä hamsterisivulla (kasvattajan tms.) lukee: "Diabetes tulee esiin valmiiksi talvikoiden linjoissa. Laboratoriossa 4% talvikoista on lopulta sokeritautisia. Tämän takia talvikoita olisi viisasta testata sokeritaudin varalta". Hiukan tökerö käännös, mutta vaikea sanantarkkaan kääntää... Eihän puhtailla talvikoilla mitään sokeritautia ole, koskaan? Tuon mukaan näyttäisi siltä, että Hollannin talvikot ovat varsin hybridejä, myös kasvattajien eläimet. Tuolla samalla sivulla tosin neuvotaan pitämään normaalien ja safiirien linjat puhtaina hybrideistä. Siellä on myös sivu "Mikä on hybridi?" ja siellä vastataan kysymykseen "Mitkä talvikot sitten ovat vielä puhtaita?" sanomalla "Kysymys onkin, että onko puhtaita talvikoita edes enää olemassa".

Kuitenkin näitä selkeästi hybridejä mandariinejäkin, tai muita värejä, kutsutaan ihan talvikoiksi. Joku aloittelija kysyi miten erottaa hybridin puhtaasta talvikosta. Joku kasvattaja/kokeneempi ihminen sitten siinä selitti, millaisia hybridit usein ovat verrattuna talvikkoihin. Yksi varma tuntomerkki oli se, että jos hamsteri on täplikäs, mutta ei niin kuin _merle_ tai helmi. Eli siis merle lueteltiin värinä, joka ei olisi hybridiväri, vain ihan puhtaan talvikon väri. "Talvikkojen" uusia värejä risteytetään keskenään iloisesti ja saadaan lisää uusia värejä. Selasin venäjänkääpiöhamsterien foorumia, enkä kyllä löytänyt yhtäkään topiccia jossa olisi pohdittu hybridien kasvatuksen huonoja/vaarallisia puolia tai haittoja lajille. Ehkä kasvattajaosastolla on juttua, en tiedä, sinne pääsyyn tarvitsee rekisteröinnin. Useilla kasvattajilla on myös ihan projekteja, joissa risteyttävät erikoisia värejä ja tutkivat niiden genetiikkaa.