• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Poikaspäiväkirjat 4

Aloittaja Heli, 09.06.11 - klo:02:16

« edellinen - seuraava »

Janzu

#735
^Tuollaisten tapausten ehkäisemiseksi onkin nahkarukkaset keksitty! :D

Rukyo

#736
Meille syntyi viimeyönä nakkeja ?
Oi ootan nii innolla et kasvavat ja värit näkee :)
pk hopeanharmaata (nauhallisena ja varmaankin osa umborouksena) ainakin luvassa.
> Pienimuotoista kasvatusta pk syrkkien kanssa. Väreissä tavoitteena hopeasoopeli, luonnonvalkoinen, ms. valkoinen ja creme. <

BLOGI - WWW

EmmaTi

#737
^Onnea Rukyolle!

jensku

#738
Saagan astutuksesta pian 4vrk. Ja näyttää siltä, että neiti rakentaa jo nyt poikas pesää. :D Voiko se olla edes mahdollista näin varhasessa vaiheessa.  :P  Ei kyllä normaalisti neiti noin touhuisaan ja innolla ole pesän rakennus touhuissa..  XD
~Diadem's Hamsterikasvatus ~
Kotisivu - http://diadems.hamsterit.net/
Meidät löytää myös Facebookista! - https://www.facebook.com/JenskunHamsula?ref=bookmarks

GaneshaX

#739
Lainaus käyttäjältä: "Janzuu"^Tuollaisten tapausten ehkäisemiseksi onkin nahkarukkaset keksitty! :D


Juu, niin on ja olen käyttänytkin niitä taas tuon tapauksen jälkeen. Jäivät vain ajan saatossa joskus pois.  :mrgreen:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

sarsu

#740
Hyi mitä jälkeä, mulla aina vesisumutinpullo ja hanskat mukana astutuksissa.  :D

Meillä nyt siis pks creme Dream synnyttää 7.3.  :lov  Lks hopeanharmaa Toffee ei tullutkaan tiineksi, eilen astutettiin uudestaan, joten josko nyt tärppäisi. Kadin kolme muksua lähtevätkin viikon päästä, kaksi omiin koteihinsa ja yksi sijoitukseen. Aika menee aina ihan liian äkkiä näitten kanssa.  :(
Yam Yam's syyrianhamsterit väreissä hopeanharmaa ja mustasilmäinen valkoinen, turkkimuunnoksina pk+s

PiiaL

#741
Noniin. Nyt kun ensimmäistä kertaa astutuksen jälkeen etsin Picus Kesäillan Valssilta alias "Sylvalta" kiimaa, niin kas kun on nätti knikki ilmestynyt häntään ykskaks. Kuusi kuukautta vanha naaras ja ei mitään tietoa mistään tuollaisesta muutoksesta hännässä 18.2. näyttelyissä kahden tuomarin tarkastamana ja vielä sijoittuikin ei-standardissa. Ja yhtä suora oli häntä kun Sylvan astutinkin, mitään kummallista hännässä ei ollut. Tämä on jo toinen kerta kun minulle käy näin ja taas sitä toivotaan, ettei olisi tiine. Mutta eipä ole kiimoja näkynyt. Niin kävi vaan viimeksikin, että kerrasta tiineeksi, häntä samoin tein sitten nutturalle ja minua sieppaa, kun en voinut nätistä yhdistelmästä silloinkaan lasta jättää kotiin jalostukseen ja sama homma sitten varmaan taas.

Siis tuntuu niin epäreilulta, että miettii sitäkin, että voiko ell. kuvauksissa todeta jotain knikin syntytavasta? Kun joku oli ainakin joskus kuvauttanut mutkahännän, nyt ei tietystikään tässä vaiheessa ainakaan vissiin uskalla rauhoitella mihinkään kuvauksiin, jos on tiinekin. Tuntuu kerta niin uskomattomalta, että tuollainen selkeästi huomattava patti hyppää sieltä hännän tyvestä esille noin vain ja häntä siitä ikäänkuin taipuu alaspäin, eli voisiko siitä päätellä jotain mahdollisesta murtumasta tms. Tiedä häntä. Mietin myös, että voiko uros siinä astumistilanteessa, nytkään kun ei ollut mikään pieni mies astumassa, vahingoittaa pystyssä törröttävää häntää siinä päällä hyppiessään? Täytyy kyllä sanoa, että oli odotettu yhdistelmä. :(

Sintturainen

#742
No minä kyllä ehkä pitäisin tuosta yhistelmästä muksun ja seurailisin häntää tarkasti. Yhellä kaverilla kävi just samoin, knikki tuli kun pennut olivat jo lähellä luovutusikää. Kellään pennuista ei ole knikkiä, niitä jäi aika monta lähistölle. Niin minä kyllä sit riskillä käytin yhtä näistä pennuista jaloistukseen. Ainakin vielä nämä mun kasvatit ovat ihan suorahäntäisiä, vaikka isoäidillä knikki onkin.

Ronkaisen Anu aikanaan ainakin kuvautti yhen hamsterin hännän ja sai lausunnon että on tapaturmaisesti tullut. Kai ne eläinlääkärit osaa sen siitä kuvasta sit kattoa...

EmmaTi

#743
Toi kuvaaminen olis kyllä tosi kiinnostavaa ja olis varmaan ainoa tapa jolla knikkejä voitais oikeasti jalostaa pois hamsuilta. Harmi vaan että on niin kallista. Pitäis vissiin kerätä monta hamsua samaan kuvaan ja jakaa kulut  :D

PiiaL

#744
Ekana mietin vaan, että jos uros sen hännän olisi voinut tallia, mutta kun nyt seurailin mitä se oikeasti tuolla nykyisessä metrisessä dunassaan harrastaa, niin en tosiaan ihmettele, jos on tapaturmaisesti häntä mennyt tuohon kuntoon. Luulin, että se ei mitenkään yletä kattoritilään, kun tuo duna tai gabber mikä onkaan, on kuitenkin korkeampi kuin normaali hamsteriduna, mutta neiti tekikin äsken niin, että hajotti juoksupyöränsä aisoiltaan ja kiipesi sitten sen päältä kattoon apinoimaan ja sieltä tumps vaan maahan ja uudestaan. Laitoin pyörän taas vaihteeksi kuntoon, jospa se pysyisi kohillaan, ettei pääsisi tuota jatkuvasti tekemään. Asuu siskoni luona häkissä(nyt tuli tänne näyttelyiden jälkeen astutuslainaan), jossa on tasoja, eli ei tuollalailla ole kotonaan päässyt tipahtelemaan mistään, niin epäilen vähän nyt tuota harrastusta..

Ja on se häntä nytkun sitä taas käsissäni pyörittelin, niin katkinaisenoloinen, että jos tuo on parin päivän aikana muodostunut perinnöllinen mutka niin minä olen kameli. Tosiaan polttelis päästä tuon hännän kanssa vielä vaikka ihan lääkärin juttusille, kunhan tämä poikastilanne selviää. Kun järjellä tätä nyt miettii, että jos on poikasia tulossa, niin voisi jättää jonkun mahdollisesti poikalapsen kotiin kasvamaan niistä ja seurailla vuoden päivät mitä hännälle kuuluu ja tietysti mahdollisuuksien mukaan olla yhteyksissä muihinkin poikasten koteihin häntien tiimoilta.

mirauh

#745
voi rähmä jos Piialla meni nyt suunnitelmat uusiksi knikin takia, no varma valintahan tosiaan olisi jättää uros kotiin ja tarkkailla pidemmän kaavan mukaan. Mä olisin kanssa kiinnostunut tuosta syrkkien häntien kuvaamisesta ja siitä kuinka hyvin eläinlääkärit tai hamsteriharrastajat yleensä niistä voivat knikkejä todeta. Koska eikös nyt selkeä 'katkennut' yllättäen ilmestynyt 'knikki' olisi enemmän todennäköisesti tapaturmainen kuin perinnöllinen? Perinnöllisen olettaisin olevan enemmälti pyöreä ja luutunut (vai miten sitä kuvailisisi), joka tapauksessa nikama nikamalta muodostunut.

Meillä on nyt 13 vrk astutuksesta ja Chanel on turvallisesti pitäytynyt pienessä, mutta kuitenkin tuhdissa mahassa ja näin ensikertalaisen silmin voisin arvuutella että olisi tulossa 4-7 poikasen kokoonpano  :sydan
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Sintturainen

#746
Ja minä mietin ja pohdin edelleen sitä, että miksi kaikilla muilla eläinlajella knikit ovat syntymästä asti, paitsi hamstereilla. Onko hännässä valmiiksi joku heikko kohta, joka sitten napsahtaa mutkalle... Äh, en tiedä.

jonna

#747
^Nimenomaan... Olen pohtinut tuota ihan samaa että mikä hamsterissa olisi niin erilaista ja erikoista että niille tulisi mutkat vasta aikuisiällä, nimenomaan ne perinnölliset...
Kaikilla muilla lajeilla kun ne on tosiaan jo syntyessä jos kyseessä on perinnöllinen nikaman/nikamien epämuodostuma.

Muistui taas mieleeni FB:ssä nähty keskustelunpätkä, jossa pohdittiin tummanharmaiden häntiä/knikkejä. Keskustelivat nuoresta hamsterista, ja kasvattaja toivoi kovasti että häntä pysyy suorana. Tähän eräs muistaakseni englantilainen kasvattaja mainitsi että "if it's over 8 weeks, I wouldn't be worry anymore".

lentsu

#748
Lähinnä kyse on varmaankin siitä, että kun knikistä on tehty näyttelyssä diskaava virhe, siitä on samalla tullut tosi fataalinen. Siis ihmiset suhtautuvat siihen kuin se olisi pahinta, mitä hamsteri voi periyttää. Ja sehän on sillä lailla "helppo" virhe, että sen voi tuntea sormin toisin kuin joku sydänvika.

Ja kun yksittäisestä knikistä, sen olemuksesta tai muodosta, ei voi tuomari näyttelyssä todeta, onko se miten tullut, ne on vähän pakko kaikki hylätä, jos häntä on vinkura.

Mä en myöskään usko, että esim. vuoden vanhan hamsterin häntään äkisti ilmestynyt vika olisi perinnöllinen. Sen sijaan on helppo uskoa, että häntään voi tulla vammoja, kun tietää ja näkee, miten hurjasti syrkit kiipeilevät ja miten kömpelösti ja välillä rämpsähtämälläkin ne putoavat sieltä suoraan pepulleen.

Mutta koska ei ole mitään todellista faktaa siitä, minkä ikäisenä perinnöllinen knikki viimeistään tulee ilmi, tiedetään vaan, että osa knikeistä oikeasti on perinnöllisiä, tää taitaa jäädä ikuisuuskysymykseksi.

Veda

#749
Tänään saivat toisensa kiinarit Somebody To Love ja Posliinilintu. Näyttäisi olevan varsinainen love story  :sydan