Hamsteripulinat, osa 10

Aloittaja Mustikkamaan, 09.04.11 - klo:14:01

kiivi112112

Juu tota...siis tartteeko muka hamsun kynsiäleikata kun ne on niin pienet niin eikö ne kulu ittestään? :S

Mustikkamaan

^Syyrianhamstereilla ja kiinareilla useimmiten kuluu, mutta varsinkin campbellit, talvikot ja robot kaipaavat useimmiten saksia. Myös syyristen ja kiinareiden kynnet kaipaavat saksimista joskus.

Meillä ei oo näille semmosia maa-ainespitosia ympäristöjä, niin kynnet eivät kulu niin kuin ne tekisivät luonnossa.
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Henni

Tuli tästä kynsien leikkuusta mieleen, että edelliskesänä, kun meidän pihalle pistettiin nurmikko niin kasvatin ylimääräiseen dunaan myös nurmikkoa ja meidän talvikko kävi kolme tai neljä kertaa viikossa siellä kaivamassa ( sai muuten melkoiset tunnelit kesän aikana) niin silloin ei tarvinnut kyllä kynsiä paljoo leikellä. :)  Harmi vain se nurmikko kuoli kesän lopussa eikä sitten ole tullut uutta kasvatettua vaikka se mielekästä puuhaa olikin siellä kaivella.
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

Mustikkamaan

Käytiin tänään mökillä penkomassa varastoa. Sieltä löytyi kaikki mun Poskipussit! Jeij, mä jo pelkäsin että eikai ne oo joutuneet missään vaiheessa roskikseen. Sieltä löytyi myös mun ensimmäisen safiiri-talvikon mukana tullut hoito-ohjevihkonen, minkä takana on sen hamsterin tiedot:

Kääpiöhamsteri
synt. 30.3.1999
nimi: Ruusutarhan Pirkko Pullero
rotu: vkh tv
sp: naaras
väri: safiiri
rek: HKT 364-99

isä: Dizzy Dutch Dazzler, väri: normaali, rek: HKT 242-98
emä: Satumetsän Aura, väri: normaali, rek: HKT 183-99

kasvattaja: Tiina Orho
omistaja: Heidi Lehikoinen (ja osoitekin niin vanha, etten melkein edes muistanut asuneeni siellä :D)

Voi Pirkko  :lov

wiidii

Hih, Satumetsään on syntynyt siis ainakin kaksi Auraa. Tuo 90-luvun talvikkotuotos ja 2010-luvun ihanainen syrkkineito.  :D  :sydan
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Veda

Meille tuli viideksi viikoksi tuttavien hamsteri lomahoitoon  :) Tuossahan tuo joukon jatkona menee  xD Onneksi helteiden pitäisi nyt hellittää... käy niin sääliksi noita hamsuvanhuksia vaikka vähän yritetään paikkoja viilentääkkin  :(

Henni

Nyt on sopivasti hamsut hereillä ja yritän niistä kuvia räpsiä mutta ei. Ne liikkuu niin vikkelään ja sitten kamerakin reistailee. Eka loppu akku ja sit tuli muistikortti täyteen. :kieli
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

Nape

Mä eilen testasin että pakastettu kivi terrassa laskee lämpötilaa 2-3 astetta. Ihan hyvä juttu, ei siis turhaa työtä ollenkaan noita kiviä pakastaa ja laitella terroihin.

GaneshaX

pari kolmekkin astetta on helpotus, sitten kun on oikeen paahtavaa. Meillä on ollut tänä kesänä sisäl pahimmillaan 28-31 astetta.  :kuiva:  Nyt on hyvä, kun sataa.

Saa nähdä, kuinka kuuma viel tulee  :c8
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Nape

Meillä kans sisällä oli 28-29, terroissa sama mut kivien avulla laskee lämpötila.
Eniten helteestä kärsii selvästi Filip jolla on ihan ankaran paksu turkki. Se on ollut vähän vaisu.
Mä olin huolissaan myös Tanelista joka asuu liukuoviterrassa mut se on ollut ihan normaali käytökseltään eikä tuo sen terra ole kuumempi kuin duna tai tavan terra. Laitoin tuohon sen terraan seulaverkkoa teipillä kiinni niin että jätin oven raolleen ja siihen väliin sit seulaverkon. Hyvin on toiminut.

Minnaw

Minäkin huutelen täällä vaihteeksi  :D

Meilläkin on kivet auttaneet laskemaan lämpötilaa. Häkeissä ilma vaihtuu ihan kohtuullisesti, mutta dunat ja eteenkin nuo lasiterrat tuntuu olevan semmoisia, että muuttuvat kunnon lämpökaapeiksi. Haastetta meidän hamsulaumaan tuo myös se, että näistä suurin osa on 2-vuotiaita (+/- ½vuotta), joten ikäkin alkaa jo painaa ja helteet vielä päälle. Huh! Parveke ja ikkunat öisin auki, että edes silloin viilenisi. Päivisin asutaan pimennossa sälekaihtimet kiinni. Nyt sentään tullut sateisemmat ja pilvisemmät säät!
Oxalis - talvikkokasvatus

Ken_G

Juu viime viikko oli sitä samaa kesähelvettiä, jota viime vuonna jatkui melkeinpä kuukausikaupalla. Kivillä on täälläkin viilennetty ja lisäksi olen laittanut häkkien päälle kylmäkalleja pakastimesta, pyyhettä väliin ettei ala vettä tippua kun sulaminen alkaa. Se on melkoinen rumba kun noita vekslaa eestaas pakastimeen päivittäin, tilaa tarvitaan paljon ja vanhat ruoat yms. turhat pakastimen täytteet saavat silloin äkkilähdön joko uuniin tai roskikseen. Rouva vähän yrittää siitä motkottaa, mutta kyllä hamsujen hyvinvointi on tärkeämpi kuin vanhojen ruoanjämien ja ylivuotisten viinimarjojen kohtalo..

Nape

Meillä se on mies joka valittaa kun yks luukku pakastimesta on kokonaan varattu kiville :D

Ansku C:

Mä saan hamsun ? :sydan ? :sydan

Yks syyrialainen ?

Nimi: Vilhelmina \'\'Vilma\'\' ?
Sp: Naaras
Väri: pk musta kilppari
Syntymäpäivä: 10.5.2011

Mustikkamaan

Mein mursu potkas tyhjää tossa jokunen päivä takaperin, niin jaoinpas nyt sen heinät hamstereille. Yllättävää kyllä, ovat kaikki tosi kiinnostuneita siitä.

Sain tossa näyttelyn jälkeen aikaseks tehdä hamsuille kaivelulaatikoitakin pitkästä aikaa, ja totesin ne jälleen niin suosittuiksi että täytyy pitää vakkarina eikä laiskotella niiden suhteen. Tommoi paperilaatikko (eli missä on kopiopaperia ollut) noin 3/4 täynnä purua, vähän seassa turvettakin, ja jyviä tietty. Sit kansi päälle ja kanteen leikkasin semmosen noin 10 * 10 cm reiän. Hankalinta on löytää sopivan kokosia laatikoita nyt kö ei oo missään semmossa paikassa töissäkään että sais, täytyy vaan nähä se vaiva että ettii. On niin hauska mennä tonne huoneeseen ja nähdä ku hamsujen päät pilkistää sieltä kaivelulaatikosta kahtelemaan että mitäs nyt tapahtuu :D Nukkuvat kuitenkin eri paikassa.

Me ollaan lämpöhalvauksilta säästytty siten, että piän verhot kiinni ja ikkunan auki. Poikasterra on ainoo, mitä tuuletan semmosella isolla muovikannella monta kertaa päivässä: terran ovet auki molemmista päädyistä, ja sit liehutan sitä muovikantta toiseen päähän niin että ilma kiertääpi. Mut mein makkariin paistaa vaan puoli päivää aurinko, et iltapäivällä jo siellä laskee lämpötilat siedettäviksi. Kyl silti näkyy hamsuissakin, että kuumaa on - ei ollut ihan paras aika noille kersoillekaan näin säiden puolesta.