• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

22-vuotisjuhlanäyttely, Lempäälä 28.5.2011

Aloittaja HaMsu96, 26.03.11 - klo:19:41

« edellinen - seuraava »

Nape

#480
Juu ja tuo, että arvostelukaavakkeet on boksien päällä loppuun asti, niin se on tosi hyvä juttu. Jos boksin päällys on tyhjä niin se näyttää siltä kuin hamsu ei olis käyny arvostelussa vielä ollenkaan :)

ammie

#481
Nonnih, josko minäkin jo pystyisin kirjoittelemaan hieman, kun oon saanut nukuttua (liian kauan). En edes kehtaa kertoa, miten pitkät yöunet tuli nukuttua, mutta sen voin kertoa, että tänään ei illalla väsytä ihan heti.  :D

Me oltiin eilen Saanan autolastillisen kanssa näyttelypaikalla jo ennen puolta ysiä, minkä jälkeen rehattiin paljon tavaraa sisälle, ja sit alettiinkin järkkäämään pöytiä ja tuoleja oikeille paikoilleen. Sitten siinä tuli kiinniteltyä papereita ja roskiksia ja tehtyä yleistä häärintää. Lisäks juoksin vielä Lidlissä ennen arvostelujen alkua.

Kaiken kaikkiaan sen puoli ysin jälkeen, kun näyttelypaikalle saavuin, niin oli kyllä koko ajan jotain hommaa, lukuun ottamatta muutamia lyhyitä taukoja. Sihteeröin koko päivän, ja illalla vielä siivoiltiin hieman näyttelypaikalla ennen lähtöä. Ehdin kuitenkin siinä arvostelujen lomassa käydä moikkaamassa kaveria ja sen kanejakin, joten eipä tuo hommien teko mua haitannut.  :)

Musta oli iiiihanaa olla Martinan sihteeri, tykkäsin tosi paljon!  :sydan  Musta on ylipäätään kiva sihteeröidessä huomata, kuinka erilaisia tuomarit on - Niin luonteeltaan kuin arvostelutavoiltaankin. Sihteeröinnin alussa oli pientä kankeutta, kun en nyt muutamaan näyttelyyn ole päässyt sihteeröimään, mutta kyllä se rutiini aika tosi nopsaan sit löytyikin. Mua kyllä sattui muutaman viimeisen hömpsterin kohdalla niin paljon tohon oikeaan käteen, että meinasin jo huikata jonkun tuuramaan mua, mutta kaikilla näytti olevan omia hommiakin ihan riittämiin, niin jaksoimpa kuitenkin loppuun asti.

Ai niin, sit Martina myös opetti mulle uuden sanan, "lunki". Eräs hamsteri oli "lunki tyyppi", ja mä sit kovasti kummastelin, et eikö tohon muka tule kahta k-kirjainta, mut ei kuulemma. Ni ei sit.  :D  Aina oppii uutta!

Mulle iski kyllä niin karsee väsymys siinä näyttelyn loppupuolella, että aivot alko tilttaamaan, eikä käsi enää kirjottanut suoraan (että anteeksi vaan niistä siksak-käsialalla kirjoitetuista kaavakkeista  :D ), mutta kuitenkin kaiken kaikkiaan oli oikein mukava päivä. Mun puolesta iso kiitos kaikille ahkerille toimihenkilöille ja ihan kaikille, jotka autto saamaan tänkin näyttelyn päätökseen kunnialla.  :)

Ps. Niin ja me saatiin vihdoin uus puhis!  :sydan
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Mustikkamaan

#482
Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Tämän vuoksi olisi todella mukavaa, että näyttelypäivien venyessä sinne viiteen-kuuteen asti yhdistys tarjoaisi myös esimerkiksi jotain pientä evästä etenkin tuomareille.
Evästä saa myös tottakai pyytää, nälässä ei tarvitse olla! Mutta täytyy sanoa, että tää näyttely kesti kohtuuttoman pitkään ja näin ei sais päästä tapahtumaan. Eläinmäärät oli kuitenkin kaikenkaikkiaan kohtuullisia, eli täytyy jatkossa pitää huoli vain ettei näin käy.


Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Toivoisin myös, että yhdistys ilmoittaisi tästä lähtien tuomarille etukäteen mahd. harjoitus- ja koearvostelijoista. Ei olisi tarvinnut ihmetellä aamulla että tuleeko mulle nyt joku, voinko mä jo aloittaa..
Se taas on ihan harjoittelijoiden oma asia huolehtia siitä, että tulevat arvosteluja seuraamaan ajoissa. Tuomareiden ei heidän aikatauluistaan tarvitte välittää ollenkaan, eli arvostelut alkavat juuri silloin kuin tuomari haluaa aloittaa.


Lainaus käyttäjältä: "wiidii"joskin kommentit tuhtiudesta hieman kummastuttivat
Sinänsä mitenkään juuri tätä tilannetta kommentoimatta, onko mitään niin tyypillistä kuin näkemyserot siitä, onko hamsteri tuhti tai ei  :D


Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Myös arvostelukaavake kannattaa jättää boksin päälle, sillä tuomari todennäköisesti haluaa arvostelua vielä tarkistaa esimerkiksi pohtiessaan voittajia tai muita palkinnon saajia.  :)
Jep, ja moni haluaa lukea arvostelut oppiakseen hamsteriharrastukseen liittyviä asioita, siksikin on tärkeä jättää ne. Jos kokee ihan saaneensa haukut ettei kehtoo jättää kaavaketta päälle, ei siihen kukaan pakota, mutta yleinen suositus on että kaavake jää siihen päälle muidenkin nähtäväksi.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ken_G

#483
Päätavoite saavutettu eli Auralle S3 + SERT ja muotovaliotitteli  :sydan . Tokihan se pitää vielä virallisesti hakea. Ei tainnut kaukana olla tuplatkaan, Aura olisi tarvinnut vielä yhden sijoituksen tullakseen valiolemmikiksi ja sai arvosanaksi ERI:n mutta ei kuitenkaan sijoittunut viiden joukkoon  :( .

Dante ihastutti lemmikkituomaria ja sijoittui yllättäen kolmanneksi  :) . Ikävintä päivässä se, että epäilemäni Fiberin knikki varmistui  :( . Edellisessä näytskässä Fiber voitti ei-standujen sarjan, nyt sen kolme sisarusta veivät kolme kärkisijaa. Onnittelut Janinalle siitä  :) .

PiiaL

#484
Olisiko luokkavoittajille kuuluneet pokaalit lemmikkiluokissa? Tuli nyt vaan yhtäkkiä mieleen, kun katselin tuossa hyllyllä viimevuotista koestandardiluokasta saatua pokaalia juhlanäyttelyistä.

Anonymous

#485
Mikäs mun kiinarin nimen eteen tuleekaan kun voitti ulkkis kiinarit?

Vevve

#486
^JV11

Ana

#487
Oli kyllä mukava eka virallinen näyttely ja hienot kotiin tuomiset ja hyvät arvoastelut molemmille tytöille tuli. Kiitos paljon kehuista Wiidii :)

mirauh

#488
Itseasissa joo se vois olla hyvä että pitkäkarvaiset urokset ja naaraat, lyhytkarvaiset urokset ja naaraat olis lajiteltu ihan omiin paikkoihin :)

Ammien sanomisista tuli mieleen että musta oli hurjan kivaa, kun aikaisemmin ei oltu kenelläkään näistä tuomareista käyty ja mulla sattu oleen pitkäkarvanen ja lyhytkarvanen, uros ja naaras, niin sai jokaiselta tuomarilta arvostelun. Mielenkiintoista oli huomata juuri se ero, mihin toinen kiinnitti paljon huomiota ja toinen kiinni toiseen asiaan. Tykkäsin.
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

viiru

#489
Huh, oli kyllä rankka päivä allekirjoittaneellakin, vaikka matka Turusta Lempäälään ei olekaan mikään tolkuton. Lähdimme aamulla matkaan seitsemältä, ja olin illalla perillä vasta kymmeneltä.

Minua hieman ihmetytti, kuinka vaiheessa näyttelypaikka oli, kun saavuimme paikalle (noin 20 vaille 9). Puoli yhdeksältä on aivan liian myöhäinen aika ruveta kasaamaan näyttelypaikkaa, jos sitä ei olla edellisenä päivänä tehty. Vainion eli Heiskasen Minna oli aikoinaan kuudelta aamulla jo rakentelemassa Kauklahden nutan tiloissa järjestettyä näyttelyä. Itsekin olen aina ollut viimeistään seitsemältä paikalla näyttelyissä, joiden järjestelyvastuu on ollut minulla.

Näyttelyluetteloita oli varattu aivan liian vähän. Hyvä nyrkkisääntö on, että tilattujen lisäksi ylimääräisiä tulee olla yksi infopöytään ja kolme per tuomari (yksi sihteerille, yksi assistentille ja yksi tuomarille näyttelypäivän päätteeksi mahdollisen tuomariraportin kirjoittamista varten). On todella epäreilua laittaa assistentteja töihin ilman luetteloita, etenkin kun numerointi on juokseva luokista riippumatta, ja etenkin kun lemmikkiluokissa urokset ja naaraat oli jaettu eri tuomareille - mistäs se assistentti voisi ilman luetteloa tietää, mistä numerosta alkavat nuoret urokset ja mistä nuoret naaraat.

Ja tosiaan, kuten Marjutkin jo huomautti, virvokkeita tulisi varata pitkinä päivinä tuomareille riittävästi. Yksi kahvilippu ei vaan riitä. Allekirjoittaneella kesti päivä aamukuudesta iltayhteentoista, ja mie alan olemaan jo niin vanha että tarvihen sen pannullisen kahvia tuosta suoriutuakseni. Mulla nyt onneksi oli termari autossa, että sen voimin sitten pääsin jatkamaan suoraan nlystä tallille.

Me (Martina, Päivi & Marjut) tulimme aikaisin paikalle nimenomaan kokouksen takia, mutta kokouskin sitten siirrettiin lennosta myöhäisemmälle ajankohdalle, koska aamuun sitä ei ollut kerta kaikkiaan aikaa sisällyttää. (Ps. Kirjoitan pöytäkirjan torstaina). Eli: seuraavaan näyttelyyn sitten paremmalla aika- ja resurssisuunnittelulla, eiks niin!

Numerolaput olisi hyvä tehdä suuremmiksi, ja tosiaan värikoodeja voi käyttää. Etenkin nyt, kun arvostelunumerot ovat niin hurjan kryptisiä (pitkä litania kirjaimia ja numeroita, juokseva numerointi 1-300 aina ulkomuotoluokista lemmikkiluokkiin), olisi ensiarvoisen tärkeää saada numerolaput selkeäksi (edes niin, että erottaisi ulkkisluokan ja lemmikkiluokan nrot nopeasti toisistaan). Luettelossa oli myös jonkin verran virheitä, mikä aiheutti sekaannuksia. Tämä asia olisi helposti vältettävissä sillä, että jokainen näytteilleasettaja tarkistaisi eläintensä numerot lunastettuaan, että ne vastaavat luettelossa mainittuja (ja että tiedot ovat oikein, hamsteri oikeassa luokassa ja niin edelleen). Marjutkin ihmetteli autossa, että onko hän muka ainoa, joka aina saamansa numerot tarkistaa.

Suurkiitos kertakaikkisen loistavalle sihteerilleni ammielle. Aivan suvereeni keskittymiskyky ja muisti, tällaista paljon kirjoituttavaa tuomaria ilahduttaa suuresti, kun ei joudu toistamaan sanelujaan. Kiitos myös assistentille Margitille, tämä oli hyvä esimerkki kaikille että assarointihommia ei tarvitse jännittää. Kaikista tärkeintä on vain pitää huoli, että tuomarilla on aina arvosteltavaa pöydällään. Luppoajalla tai ennen arvostelujen alkua voi hyvin alkaa järjestelemään kuljetuslaatikoita numerojärjestykseen, jotta ne olisivat helposti löydettävissä. Ja kuten tässäkin ketjussa on jo huomautettu, boksia ei saa siirrellä näyttelypäivän aikana. Kahteen luokkaan osallistuvat eläimet ovat ehkä se suurin pullonkaula mitä tulee eläinten löytämiseen kun arvostelun aika koittaa. Hommaan tulisi saada lisää selkeyttä näillä eläinmäärillä.

Sitten omasta arvosteltavasta sakista sananen. Tampereen seudulle on aina mukava lähteä arvostelemaan, kun tietää saavansa tavata ystävällisiä, käsiteltyjä ja hyvin huolehdittuja lemmikkihamstereita. Hauskoja persoonia vastaan tulikin iso liuta, mutta aikaisempiin kokemuksiin verrattuna yleiskunnon taso (jos näin voi sanoa) oli hieman tavanomaista huonompi. Jostain syystä eniten ongelmia oli turkeissa, joissa lähes kaikilta löytyi sanomista. Ne, joilta ei turkista löytynyt sanomista, saivatkin kunniamaininnan tästä. Luonteet olivat kaikilla hamstereilla todella hyviä, ainoastaan yksi hamsteri stressasi näyttelytilannetta niin, ettei lopettanut rääkymistä edes sylissä ollessaan. Tuhdissa kunnossa olevia hamstereita rankaisin pudottamalla arvosanan erinomaisesta erittäin hyvään, vaikka eläin muutoin olisikin ollut vaikuttavan hienossa kunnossa. Hamsteri on kuitenkin paljon liikkuva eläin, jonka tulee olla rungoltaan sopusuhtainen ja virtaviivainen. Muutama tällainen erinomainen eläin löytyikin. Jaoin muistaakseni kymmenisen erinomaista, mutta tämä pitää vielä tarkistaa myöhemmin kun pääsen muistiinpanoihini käsiksi.

Aijuu, ja oli ihanaa, kun meidän pienet mukana olleet talvikkopoikaset pääsivät kaikki uusiin hyviin koteihin.  :sydan

Summa summarum, oli kiva käydä pitkästä aikaa näissä merkeissä liikenteessä! Näyttelypäivä oli mukava (tosin semmoinen perinteinen juhlisfiilis jäi uupumaan, ehkä koska kahteen (vai kolmeen?) aikaisempaan juhlanäyttelyyn olen vääntänyt synttärikakun?), ja niistä pikkuasioista mitkä eivät niin tässä näyttelyssä skulanneet, voidaan ottaa opiksi taas seuraavassa näyttelyssä. Sen lisäksi, että järjestelijöillä on petrattavaa, voisi näytteillesettajaväkikin vielä toimia paremmin. Ihan näistä perinteisistä jutuista lähtien, omat karkkipaprut kerätään roskikseen, palkintojenjaossa taputetaan, toimitaan yleisesti YYA-hengessä. Näyttelyetiketistä voisinkin kirjoittaa Poskipussiin pienen jutun.

Upeaa oli myös, että Evilammen Satu ja Toivosen Niina saivat tunnustuksen ansioistaan tämän harrastuksen edistämisessä ja juurruttamisessa Suomessa. Meille on raivattu melkoisen hyvä pohja harrastustoiminnalle, kasvatukselle ja lemmikkieläintenpidolle.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Nape

#490
Me oltiin Margitin kanssa 8.11 asemalla ja varmaanki siis ennen puolta paikan päällä.
Siellä oli tosiaan kaikki ihan vaiheessa ja het alotettiin järjesteleen sitä paikkaa, mut minäki sain eka sen kuvan, että meillä olis vaan puolet siitä salin takaosasta. Ei se sit ihan niin mennytkään.
Itse tykkäisin jos voisin olla näyttelyssä niin hyvissä ajoin paikanpäällä, että olisi erittäin hyvin aikaa järjestellä kaikki, mutta nyt Lempäälässä se ei omalta osaltani onnistunut ihan juna-aikataulujenkaan takia :S .

Itse hallituslaisena ja sihteerinä/assarina olisin kaipaillut myös enemmän kahvitarjoilua yms, ilmeisesti sitä kahviakin olis ollut enemmän tarjolla, mutta tällainen asia oli mennyt multa ohi ihan täysin.
Hallituslaisena oon myös tosi pahoillaan siitä, että jos ja kun tuomareiden ja muiden työntekijöiden suita on kuivannut puutteellisen virvoituksen takia, ja siihen täytyykin seuraavassa näyttelyssä panostaa entistä tarkemmin, että juoma- ja syömäpuolta on riittävästi tarjolla, koska nytkin tosiaan päivä venyi aika pitkäksi, eikä oo kiva tehä hommia jos suu on hiekkapaperia.
Lisäks myös samaa mieltä siitä ettei assari pärjää millään ilman näyttelyluetteloa, se kävi hyvin ilmi siinä, kun Päivi alkoi pitkisten arvostelut ja assareiden ois pitäny selvitä ilman luetteloa.

Vevve

#491
Lainaus käyttäjältä: "viiru"Luettelossa oli myös jonkin verran virheitä, mikä aiheutti sekaannuksia. Tämä asia olisi helposti vältettävissä sillä, että jokainen näytteilleasettaja tarkistaisi eläintensä numerot lunastettuaan, että ne vastaavat luettelossa mainittuja (ja että tiedot ovat oikein, hamsteri oikeassa luokassa ja niin edelleen). Marjutkin ihmetteli autossa, että onko hän muka ainoa, joka aina saamansa numerot tarkistaa.

... luettelo oli sekaisin mm. siitä syystä, että eräs ihminen meni ja poisti koko ilmojärjestelmän SHY:n sivuilta ja sen mukana hävisikin sitten osa ilmoittautujien tiedoista.  :c8

viiru

#492
Lainaus käyttäjältä: "Vevve"
Lainaus käyttäjältä: "viiru"Luettelossa oli myös jonkin verran virheitä, mikä aiheutti sekaannuksia. Tämä asia olisi helposti vältettävissä sillä, että jokainen näytteilleasettaja tarkistaisi eläintensä numerot lunastettuaan, että ne vastaavat luettelossa mainittuja (ja että tiedot ovat oikein, hamsteri oikeassa luokassa ja niin edelleen). Marjutkin ihmetteli autossa, että onko hän muka ainoa, joka aina saamansa numerot tarkistaa.

... luettelo oli sekaisin mm. siitä syystä, että eräs ihminen meni ja poisti koko ilmojärjestelmän SHY:n sivuilta ja sen mukana hävisikin sitten osa ilmoittautujien tiedoista.  :c8
Tietotekniikka voi aina kaatua, ja siihen on oltava varauduttu. Vuosikaudethan tässä on tehty luetteloita täysin manuaalisesti, joten asian ei pitäisi olla ongelma. Tavallaan siis hyvä, että tämäkin tapahtui. Näistä oppii! :)
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Eevi

#493
Oli aikas pitkä päivä.. lähettiin seittmältä täältä meiltä hakemaan kaveria ja hamsuja kivikosta ja sit suunnattiin pikku-huopalahteen hakemaan rottia. Menomatkalla oli aika lähellä ettei Hämeenlinnan kohdalla ajettu kolaria..  :c8

Mutta päivä oli ihan jees vaikka näyttelypaikka oli todella tunkkainen ja kuuma joten oli ihan pakko muutamaan otteesen käydä ulkona viilentymässä etten saa lämpöhalvausta.  ;)

Jouduin assaroimaan käytännössä syrkkien molempia ulkomuotoluokkia ja en muista milloin viimeksi boxit olisivat olleet niin sekaisin! Tuntui ettei sieltä löydä yhtään mitään. Aluksi ne boxit saatiin järjestykseen mutta eipä kestänyt kauaa kun ne oli taas ihan sekaisin.. Numeroidenkin kanssa sai säätää kun löytyi useampia samannumeroisia boxeja ja osaa numeroista ei ollut ollenkaan. Pahoitteluni että jouduin assaroinnin lomassa käydä selvittämässä numeroita, väliaikakilpailuissa jotka eivät olleet väliajalla ja rottien palkintojenjaossa.. Ihan lopuksi myönnän kyllä lintsanneeni hommasta mutta olin vaan aivan poikki.. Onneksi Miranda oli siellä mua auttamassa!  :)

Eppu sai arvosanat ERi ja hylättiin ulkkiksessa knikin takia, mutta oli sitten kuitenkin tuomarin suosikki.  :lov Deealle tuli molemmista luokista H:. Kaverin hamsutkin pärjäsivät hyvin ja yksi olikin syrkkien PLH2. Mukaan tarttui Napelta syrkki ja Annelta 2 hiirua.  :sydan
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Vevve

#494
Lainaus käyttäjältä: "viiru"
Lainaus käyttäjältä: "Vevve"
Lainaus käyttäjältä: "viiru"Luettelossa oli myös jonkin verran virheitä, mikä aiheutti sekaannuksia. Tämä asia olisi helposti vältettävissä sillä, että jokainen näytteilleasettaja tarkistaisi eläintensä numerot lunastettuaan, että ne vastaavat luettelossa mainittuja (ja että tiedot ovat oikein, hamsteri oikeassa luokassa ja niin edelleen). Marjutkin ihmetteli autossa, että onko hän muka ainoa, joka aina saamansa numerot tarkistaa.

... luettelo oli sekaisin mm. siitä syystä, että eräs ihminen meni ja poisti koko ilmojärjestelmän SHY:n sivuilta ja sen mukana hävisikin sitten osa ilmoittautujien tiedoista.  :c8
Tietotekniikka voi aina kaatua, ja siihen on oltava varauduttu. Vuosikaudethan tässä on tehty luetteloita täysin manuaalisesti, joten asian ei pitäisi olla ongelma. Tavallaan siis hyvä, että tämäkin tapahtui. Näistä oppii! :)

No juu, mutta näin luettelontekijänä ensikertalaisena onnistuin sähläämään hiukka luvattoman paljon.  :D

Kaikki tais kuitenkin sujua loppujen lopuksi ihan enimmäkseen hyvin, ja nyt on taas sitten kehitettävää seuraavaan näyttelyyn.