• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Outoja kohtauksia talvikolla

Aloittaja TiBe, 03.02.11 - klo:14:55

« edellinen - seuraava »

TiBe

Tälläisesta kohtauksesta ajattelin kysäistä muiltakin harrastajilta, onko mahdollisesti tullut joskus vastaan, tai olisiko minkään laista hajua mistä voi johtua.

Eli siis purujen vaihdon yhteydessä kun hamsterin laittaa takaisin puhtaaseen asumukseensa, hamsteri hetken aikaa tutkii paikkoja, ja sen jälkeen jämähtää paikoillensa. Sitten menee veltoksi, kuten videosta huomaa, että hamsterin saa kellistettyä selälteen ilman että se yrittää nousta ylös. Kun kohtaus menee ohi, hamsteri on ihan normaali vilkas itsensä niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Tämän kyseisen talvikon isä, on saanut samantapaisia kohtauksia muutaman eli jotain perinnöllistä hermoston vikaa epäilen :|

video kohtauksesta:

http://www.youtube.com/watch?v=dfcLNjSEYk0

Muutenkin hamsterilassamme on tällä hetkellä purujen vaihdon yhteydessä samanlaisen kohtauksen saavia eläimiä, tottakai parhaassa normaali lnjassani, joka siis tarkoittaa sitä, että kasvatus menee jäihin joksikin aikaa, ne hamsterit jotka ovat kohtauksia saaneet ja niiden sisaruksetkin menevät näillä näkymin sateenkaarisillalle, koska nuo kohtaukset tuskin ovat hyväksi sydämellekkään.  :(
Sen jälkeen katsotaan ketä kynnelle kykeneviä vielä kotiin jää jos niistä pystyisi vielä jatkamaan, muutaman uuden eläimen avuin.
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

lentsu

#1
Näyttääpä pahalta.  :( Ihan kuin joku epileptisen tapainen kohtaus...? Kasvatin yhteen aikaan talvikoita niin että niitä tapasi olla enimmillään 15-20 talossa kerralla + poikut, mutta mun silmiini ei ole koskaan tullut tämmöistä tai edes samansuuntaista ilmiötä. Mun talvikkokasvatuksestanikin on tosin kohta jo vuosikymmen aikaa, mutta vanhastaan tällainen EI ole kuulunut kuvioon.  :huh

Mrk

#2
Mun kokemuksen mukaan talvikot saa noita "jähmettymiskohtauksia" silloin kun ne kuulee jonkun erikoisen äänen tai haistaa jotain muuta epäilyttävää. Ensimmäinen muisto jähmettymiskohtauksesta on joskus kun olin 12-vuotias ja vein talvikon kesällä ulos ja yli lensi lentokone. Talvikko meni ihan veltoksi ja sitä pystyi kääntelemään ihan miten vain, eikä se reagoinut siihen mitenkään. Voiko se olla joku puollustusmekanismi "leikin kuollutta"? Kovinkaan montaa tällaista muistoa mulla ei ole, mutta muutamia kuitenkin. Pari vuotta sitten oli tuorein tapaus kun otin yhden talvikon käteen ja jostain syystä se jähmettyi ja meni ihan veltoksi. En tiedä syytä, mutta olen aina luullut että se on tosiaan joku puollustusmekanismi.

Mutta tosi outoa jos talvikoille tulee se purujen vaihdon yhteydessä (niitä kuitenkin vaihdetaan niin usein). Ja vielä monelle talvikolle ja uudestaan ja uudestaan.

Mustikkamaan

#3
Must toi liikkuu aika paljon siihen nähden että se "leikkisi kuollutta". Tossaki kun sen laittaa selälleen, niin se aukoo suuta ja hytkyy tollain - yleensä kuollutta leikkivä on todellakin paikallaan hiirenhiljaa ja sit ku vaara on ohi, nousee äkkiä ylös ja lähtee livohkaan. Missään vaiheessa tuo ei oo ihan paikallaan ja sit se toipuu hitaasti. Ennen ku se kupsahtaa tohon, niin näyttää lähinnä siltä ku sillä tulis joku kohtaus.

Mul kans jotenki tulis mieleen ihan mututuntumalla joku hermorakenneongelma tms. Olis tosi hyvä jos noi tuollain käyttäytyvät sais Eviraan - SHYhän maksaa puolet kuluista jos sieltä jotain löytyypi, alkuperäisiä lausuntoja vastaan. Tietty vielä ennen vois yrittää lukee noita lajia luonnossa tutkineiden tekstejä jos vaan ikinä löytyy (varmasti enimmäkseen ulkomaan kielillä, vissiin venäjäksi on jotain), et onksne havainnu mitään vastaavaa - ja eläinlääkäriäkin vois vähän pyytää konsultoimaan (tai no tietysti olis erittäin hyvä nimenomaan saada eläinlääkäriltä joku pohdiskelma tohon).
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

#4
Oletko kokeillut tapahtuuko samaa muilla kuivikkeilla?
Destiny's hamsterit 2001-2009

TiBe

#5
Meillä tosiaan purut vaihtuu 1,5 viikon-2 viikon välein. Tällä hetkellä on ollut muutamana kertana puruna tuosta lähi sahalta haettu puru. Omasta mielestäni siinä saattanee olla sellainen "pistävähkö" haju puun tuoksun lisäksi, tuota puru asiaa itsekin mietin,että ensikerralla kokeilla eri paikasta haetulla tai ostetulla purulla jos tuossa purussa onkin seassa jotain kemikaalia jäämiä. Että jos osa hamsuista onkin vain herkempiä, ja siitä "päänsä" sekaisin toisinkuin muut.

Myös shokki tila voisi sopia tuohon kohtaukseen, mutta shokistakaan eläin tuskin toipuisi noin nopeaan. Hermostoperäiset ongelmat taasen sopisi paremmin kuvaan, koska jollain tapaa tuo ilmeisesti periytyykin. Epilepsiaakin mietin, sehän voi tulla ilman perimääkin syntyessä jos pää jää puristuksiin aiheuttaen hermovaurioita..
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

Mustikkamaan

#6
Ainoo mikä tulee mieleen puruista on se et mäntyä ei saa käyttää matelijoilla alusena, kun se voi jotenkin sekottaa niiden hormoneja (en muista että olikse vain joillakin käärmeillä vai miten se meni) - mutta tossa ei taida kuitenkaan mitään mäntypuruakaan olla?

Mä joskus muinoin käytin mäntypurua kun en vielä ollut kuullut että se vois mtn ongelmia aiheuttaa (sain sitä tutun kautta), se ei omille hamsuille aiheuttanut mitään - yks talvikko tais siihen aikaan olla.

Joku kemikaalijäämä voi tietysti aiheuttaa jo yhtä sun toista pyörrytyskohtausta.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

#7
Itse kokeilisin nyt ensin vähän muitakin kuivikkeita (muualta hankittua purua ja ehkäpä myös mörttiä tai turvetta tms), ihan vaan sen takia että jos kohtaukset tulee aina siivouksen yhteydessä niin näkisi sitten onko sillä kuivikkeella mitään tekoa asian kanssa. Vasta kun näkee reaktiot näihin muihin kuivikkeisiin niin lähtisin itse miettimään muita syitä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mrk

#8
^^^Kuinka monella sun talvikoista on ollut näitä kohtauksia?

Liikkuuko se kohtauksen saanut talvikko yhtä paljon jos siihen ei koske tai häiritse muuten?

Jännä kyllä kuinka paljon samalta toi näyttää kuin se pelko jähmettyminen.

Milli-10

#9
Olen samaa mieltä muutaman kanssa kokeile jotakin muuta purua mörttiröpöä taikka hamppukuiviketta. itse käytän näitä ja nyt ostin sitten suomalaista haketta faunataresta...jos se on siinä purussa vika ... kun kerta itsekkin huomasit eri tuoksua.
 En jaksa toistaa itä muut jo ovat sanoneet.....näyttää kyllä kaikilta yllä mnainituilta asioilta ! Toivotan hirmusesti onnea että asiaan löytyy ratkaisu mahd. pian!

TiBe

#10
Havupuun purua tuo on, tosin puusta en ole varma. Enskerralla taidan hakea kauempaa olevalta sahalta, sieltä yks kasvattaja toverikin hakee ,joskus sieltä olen itsekin hakenut, ja mielelläni hakisinkin koska se puru ei pölyä, mutta viime kertoina siellä ei ole ollut purua ja olen joutunut tyytymään huonompiin vaihtoehtoihin.

Kohtauksia on nyt ollut yhteensä 11 talvikolla, juuri silloin kun hamsterin on laskenut takaisin terraarioon kun on purut vaihtanut. Nuorimmat joilla tuo kohtaus tuli ovat kahden viikon ikäisiä poikasia, tosin ei niin voimakas reaktio kuin vanhemmilla yksilöillä, jäivät vain paikalleen jumittamaan ja olivat ihan lötkö pötköjä ilman nykimistä jne  :(
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

Vevve

#11
Kuulostaapa kummalta.   :pihalla:  Mä en ole omilla hamstereilla tuollaista huomannut, mutta pitänee tarkkailla seuraavalla purujenvaihtokerralla. Jos noin moni hamsteri on saanut kohtauksia eivätkä kaikki ole ihan sukua toisilleen, epäilisin ehkä sitä purua?

Mustikkamaan

#12
Tuli yhtäkkiä mieleen kö katoin tölsystä yhen esittelyn jostain lammasrodusta (tai mitähän ne nyt tarkalleen olikaan, jotain joka sanoi bää-ä-ä-ä-ä- kuiteskin), joilla oli semmoi geneettinen virhe että kun ne meni ylikierroksille jostain, ni ne pyörty. Esmes kun niille antoi ruokaa, niin ne saatto olla niin tohkeissaan että pyörtyivät sit. Mietin ihan aivan täysin mututuntumalla, että voisko tässä olla kyse jostain semmosesta.

Syyrianhamstereilla olen todistanut useammankin "hyper-järkytys-kankeuden", mutta ne ei saa tommosta hengenhaukkomisreaktiota eikä niistä tuu lötköpötköjä, vaan ovat vaan puhtaasti kankeena kö sahapukit. Niitä kans pystyy tökkii siinä eikä ne reagoi mitään ennen kuin järkytys on poissa näköpiiristä. Ainoa "iso" järkytysreaktio mitä talvikoilla olen todennut (tällä muutaman kymmenen elikon otannallani), on sitä tyypillistä kun ne kirkuvat kuin syötävät ja haisevat pahalle. Tuleeko se haju muuten niistä suussa olevista mölliköistä? Mitä ne suun möllikät tarkalleen on, ei oo koskaan tullu selvitettyä, vaikka campbelleilläkin on senmoset...?

Ensisijaisesti lähtisin kans kyllä puruvaihtoon, se on tosiaan loogisesti ajateltuna se ensimmäinen poissuljettava vaihtis.

En nyt muista mistä lajista ikämaailmassa oli kyse, mutta mänty sekottaa hormoneita(?) niin että syövät sitten omat poikasensakin heleposti - tää ei ollu käärmeistä kuiteskaan vaan just jostai muusta... Oon lukenu myös että käärmeillä on mäntykuivikkeet kielletty just niistä hormonisekoitussyistä.

...Son niin mukavaa olla tämmöi dementikko, asioista muistaa 1/10, niin kaikki jutut tulee tämmösenä mututuntumana.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

S.D.G.

#13
On tätä nyt TiBen kanssa pohdittu ja purujen alkuperääkin tutkittu. Kyseltiin jopa puualan asiantuntijalta, joka oli sitä mieltä, että johtuen purun tuottamistavasta, siinä mitä todennäköisimmin on lakkoja, liimoja, maalijäämiä ja muuta mukavaa. Tämä siksi, että kuulemma ikkuna-oviverstaalla höylätään jo liimattuja ja lakattuja puuosia. Mistäs sitä tämänkin olis voinut tietää ellei perehdy karmien valmistukseen?
Uskaltaisko toivoa, että ratkaisu nimenomaan löytyis tästä...
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

TiBe

#14
Joo tuon purun vaihdon kyllä testaan ihan heti kun ehdin, ja toivon hartaasti käsi sydämmellä  :angel ,että siinä on jokin haju mikä pistää pään pyörälle.
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/