• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Eläinkauppaeläinten käyttäminen jalostuksessa talvikoilla.

Aloittaja mirilii, 11.11.07 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

Niina-03

#165
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Ja minusta tällaisissa "hybridi-info" tilaisuuksissa tulisi sitten olla esillä ja "haisteltavana" vain todistetusti hybridejä
No kuka nyt tuollaista pystyy todistamaan (todistan, että cämpsy astui talvikkoni ja mukuloita tuli ihan tarkoituksella :teipit ).
Kyllä ne selkeät tapaukset varmaan erottaa kuka tahansa  :P Meidän hybris on talvikon näköinen, joka haisee cämpsyltä ja sillä on selvä cämpsyn turkki ja juova. Useampi kasvattaja on nähnyt sen ja se on kaikkien kasvattajien mukaan varma hybris... vaikka ei sillä ole täpliä tai mandariniväriä.

Miettikää arvoisat päättäjät. Minusta tuo hybris-info olisi hirveän mielenkiintoinen juttu. Mä ainakin haluaisin nähdä kaikki eläimet ja verrata niitä puhtaisiin  :D
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Niina-03

#166
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Siis ihan vaan paperillakin olis jo hyvä.
Ja hybristen kuvia voisi kerätä nettisivuille ja painaa niistä värikuvia malliksi näyttelyyn, olis ihmisillä jotain luettavaa/katseltavaa? On siellä turhempiakin ilmoituksia seinällä joskus roikkunut  :P ...öh, mun poikasmainos  XD
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Heli

#167
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Kyllä ne selkeät tapaukset varmaan erottaa kuka tahansa  :P Meidän hybris on talvikon näköinen, joka haisee cämpsyltä ja sillä on selvä cämpsyn turkki ja juova. Useampi kasvattaja on nähnyt sen ja se on kaikkien kasvattajien mukaan varma hybris... vaikka ei sillä ole täpliä tai mandariniväriä.
No samapa tuo mulle mitä teette.
Minusta vaan olisi tärkeää että kun esitellään eläimiä hybrideinä, ne kans sitten satavarmasti sellaisia on. Muuten kaivetaan herkästi kuoppaa koko touhulle.

Minä itse en ihan periaatteesta koskaan puhu muusta kuin epäillystä ellei sitä hybridiyttä voi varmaksi todentaa. Ja sen takiahan meillä onkin ongelma.  ;) Kun emme voi tietää mitkä eläimet ovat hybridejä ja mitkä eivät.

Ja kuten yritin kertoa, kyllä minäkin jätin eläimiä pois jalostuskäytöstä hyvinkin pienistä syistä, kun jokin asia rupesi kaivelemaan ja epäilyttämään. Mutta en mä ainakaan alkaisi epäilytapausten perusteella opiskelemaan et tällasia hybridit on. Niitä todistetusti hybridejäkin on olemassa ja ne ainakin kertovat 100% varmaa sanomaa.

Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

#168
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Minusta vaan olisi tärkeää että kun esitellään eläimiä hybrideinä, ne kans sitten satavarmasti sellaisia on. Muuten kaivetaan herkästi kuoppaa koko touhulle.
Kuoppaa kaivetaan minusta lähinnä silloin, kun vain epäillään itsekseen eikä avata suuta ja pidetä eläimiä hybrideinä. Jos eläimessä on useita omituisuuksia, eikä se sovi enää mitenkään talvikon rotumääritelmään niin minusta hybreksi ajattelu ei vahingoita eläintä eikä sen omistajaa xD
Tietenkin jos ajattelee kasvatuksen näkökulmasta, että oho hups... hamsulasta on myyty kaksikymmentä hybridiä eteenpäin, niin tottahan sekin kannattaisi kertoa eteenpäin, eikä vain jättää asiaa epäilyasteelle ja jäädä hiljaa kotiin toivoen että kukaan ei koskaan nosta kissaa pöydälle. En tarkoita että sinä Heli olisit myynyt, eikä kukaan muukaan ole vastuussa menneestä ajasta jolloin hybrisongelma ei ollut tiedossa. Ja mitä kauemmin asiaa haudotaan, sitä kauemmin harrastajille ja kasvattajillekin voi tulla vahinkohankintoja.

Minä lopetan talvikkokasvatukseni varmaan noiden sokeritautisten eläinten takia, mutta se hybridiongelma on vielä isompi suo. Että onnea vaan.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Heli

#169
Se mun pointti nyt ei tainnut tulla esille. Siis minä esim. itse kasvattajana haluaisin tutkia niitä todistetusti hybridejä, enkä vain epäiltyjä, sen takia että saisin varmoja käsityksiä tietyistä ominaisuuksista ja voisin sen pohjalta paremmin oppia tunnistamaan ne epäilyttävät eläimet.
Mitäs sitten kun huomataan joku kaunis päivä että joka ikisellä talvikolla on jokin ominaisuus minkä olemme jostain epäilyttävästä eläimestä todenneet hybridin merkiksi ja se onkin lopulta asia jota on talvikoilla ollut vuonna kivi ja keppi, mutta emme vain sitä silloin huomioineet.

No jos en nytkään saanut tuotua pointtiani esille, niin antaa olla.  :lol:

Mutta joo, soisi kyllä hybridiasian suhteen vähän enemmän avoimuutta joka puolelle. Minusta on hyvin ikävää että epäilyksiä salaillaan ja selviäkin merkkejä halutaan olla huomioimatta.
No, se on yksi niistä lukuisista syistä miksi itse lopetin. Mitä kasvatuksesta voi näin valtavien ongelmien keskellä tulla jos ne harvat kasvattajat eivät ole valmiita rehelliseen yhteistyöhön.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

#170
Lainaus käyttäjältä: "Heli"No, se on yksi niistä lukuisista syistä miksi itse lopetin. Mitä kasvatuksesta voi näin valtavien ongelmien keskellä tulla jos ne harvat kasvattajat eivät ole valmiita rehelliseen yhteistyöhön.
Pointtisi on ihan jees, ymmärsin kyllä  :yes:

Ymmärrän sekin, että tämän hybrisasian edessä on polvillaan puolet kasvattajista... kaikki varmaan haluavat pitää linjat puhtaana (vai olenko naivi  :oops: ), mutta kun se tuntuu mahdottomalta ajatukselta ellei ala harrastaa jyrkkää sisäsiitosta noilla harvoilla puhtaaksi ajatelluilla linjoilla (joista nistäkin osa on kytköksissä sokeritautiin).
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Anonymous

#171
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Tai niit semmosii täplikkäit talvikoi :D

Mutta kun ne kaikki täplikkäätkään ei ole hybridejä, tarkoitan nyt niitä vähemmän täplikkäitä, en niitä todella laikullisia (lehmän näköisiä)

blood.and.tears

#172
Eikö kaikkein järkevintä olisi, (jos ajatellaan tuota hybridi-info pistettä) että joku cämpsy / talikko kasvattaja tekisi hybridipoikueen, ihan selkeellä cämpsyllä ja talvikolla, ja toisi sitten noihin infoihin / näyttelyihin nähtäväksi nämä? Tietenkin vaatisi että kasvattajalla olisi tilaa pitää itsellään nuo eläimet. Mutta kun sinne hybridipesueeseen syntyy noita normaalin näköisiäkin talvikoita / cämpsyjä, niin niistä saisi sitten aika hyvän kuvan että kuinka hybridin voisi oikeasti erottaa. Mahdollisesti vielä toisen sukupolven astuttaisi joko puhtaalla cämpsyllä tai puhtaalla talvikolla, katsoo millainen tämä toisen sukupolven hybridi on. Ja jättäisi sitten tuon hybridilinjan kuolemaan tuohon toiseen sukupolveen, ts. poistaisi jalostuskäytöstä kaikki noista yhdistelmistä tulleet poikaset.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

mirilii

#173
No minusta olisi mielenkiintoista esimerkiksi testata cb normaali - tv normaaliyhdistelmää että näkisi mitä se tekee väreille, safiiri - opal yhdistelmä olisi myös ihan mielenkiintoinen testata.


Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Ymmärrän sekin, että tämän hybrisasian edessä on polvillaan puolet kasvattajista... kaikki varmaan haluavat pitää linjat puhtaana (vai olenko naivi  :oops: ), mutta kun se tuntuu mahdottomalta ajatukselta ellei ala harrastaa jyrkkää sisäsiitosta noilla harvoilla puhtaaksi ajatelluilla linjoilla (joista nistäkin osa on kytköksissä sokeritautiin).

Minusta kuitenkin on parempi että tehdään mahdollisesti jyrkkiäkin sisäsiitoksia jos vaihtoehto on lainata verta campbelleiltä. :D

Niina-03

#174
Lainaus käyttäjältä: "mirilii"No minusta olisi mielenkiintoista esimerkiksi testata cb normaali - tv normaaliyhdistelmää
Siitähän seurasi erotus SHYstä... taisit olla hallituksessakin?
Miettikää nyt vielä kerran kannattaako tahallinen teettäminen... kun noita hybriksiä on varmaan ilmankin.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Heli

#175
Siis tästä tietoisesta testauksestahan oli puhetta talvikkofoorumillakin aikoinaan. Minusta ehdottomasti harkitsemisen arvoinen asia.
Eli siis pyydetään lupa yhdistykseltä kokeilun tekemiseen ja tottakai sillä tavalla ettei yhtäkään kokeilun tuloksena syntynyttä eläintä myydä eteenpäin (mikä lienee itsestäänselvyys jokaiselle  ;) ).
Destiny's hamsterit 2001-2009

Ninde

#176
Siinä mielessä nuo valvotut testaukset voisi olla hyödyllisiäkin, että nähtäisiin minkälaista jälkeä sieltä tulisi ja miten vaikeasti/helposti on nähtävissä se, että ne poikaset onkin hybridejä.

Ehdottomasti ei kenenkään pidä lähteä omin lupineen tekemään mitään kokeiluja, mutta sitä Miri tuskin tarkoittikaan...

Anonymous

#177
se vähä mitä tuosta sain suomennettua ja yleensäkin Martinin sivuilta oli minun mielestäni ihan mielenkiintoista, tiedän, että täällä ei tuosta henkilöstä pidetä, mutta mitä itse olen hänen kanssaan keskustellut on hän vaikuttanut erittäin mukavalle ja erittäin tiukalle kasvatuksen ja hybridien suhteen, mutta tuollahan nyt on joissain asioissa hiukan eri käytäntö, kuin suomessa...
//http://www.dwerghamster.nl/algemeen/genetica/index.php

mirilii

#178
^^Komppaan Niinaa

Hallituksen siunauksella toki. Kuitenkin itse testaamalla näkisi parhaiten tulokset ja toisaalta ensisijaisesti uskonkin omankäden kokemuksiin, koska olen ollut paikalla niitä testaamassa.

mirilii

#179
Martinin mielestä myöskin mandariini on puhdas talvikko vaikka siinä vähän onkin campbellia. :P