Eläinkauppaeläinten käyttäminen jalostuksessa talvikoilla.

Aloittaja mirilii, 11.11.07 - klo:12:15

Niina-03

Eläinkaupat todennököisesti pitävät niitä ihanina erikoisuuksina ja ne loppuvat kaupasta varmaan ensimmäisinä, kun asiakkaatkin ovat täysin tietämättömiä. Sitten meidän talvikkomme näivettyvät hitaasti sukupuuttoon ja SHY avaa hybridiuokat näyttelyihin  :(
Ei näytä tulevaisuus hyvältä, vaikka tuo olikin hieman kärjistettyä.

Satu-

Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Jos sukutauluissa on kaukana joku eläinkauppahamsteri, se lienee ajalta ennen hybridien vastaista taistelua... toisaalta myös "turvalliselta" ajalta ennen näitä iloisia mandariineja.
Olen tässä aiemmin miettinyt, että mikä sitten on tarpeeksi kaukana? Missä menee raja?

Heli

Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Pitäisikö SHYn hallituksen laatia tiedote eläinkaupoille tästä hybridiongelmasta? Että eivät ostaisi niitä alkuunkaan tai myydessään edes sanoisivat että ovat hybrideitä  :<
Olen muutamien liikkeiden omistajien kanssa aiheesta keskustellut eivätkä he valitettavasti välitä. Sinänsä ymmärrettävää, koska eivät hybridit ole sen sairaampia kuin muutkaan ja menevät hyvin kaupaksi. Jollekin tavis tallaajalle puhdaslajisten eläinten häviäminen ei merkitse mitään.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

Taisin tätä ennenkin ehdottaa, mutta laittakaapa kaikki talvikkokasvattajat vaikka 6 polvea sukutaulua jatkossa hamsujen mukaan. Voisi helpottaa vähän  :roll: kasvatustyötä... tai sen yrittämistä.

Jos hybridiongelma räjähti Suomessa 2007, se ilmeni Ruotsissa ja Englannissa kaiketi 2005-2006. Voisiko veikata Suomen linjoja puhtaiksi 2005 saakka? Eli ne puhtaat eläimet lienevät 4 polven tauluista poistumassa jo.

Ja hybridien kasvattajat voisivat ottaa yhteiseksi kasvattajanimeksi Hybridin... niin erotamme ne taulusta.

mirilii

Ensi kertaa hybrideistä puhuttiin kyllä jo joskus 2002-2003, silloin se ei vain ollut ongelma Suomessa.

usvaniityn

Jos hybrideistä on alettu vasta myöhemmässä vaiheessa tulemaan merkintöjä, niin voihan niitä olla ollut jo vaikka kuinka kauan, mutta niitä on ollut vaan niin vähän ja niistä ei ole tiedetty mitään. Jotainhan sekin jo kertoo että talvikot ja cambellit voi lisääntyä keskenään.
Aika monimutkainen ja hankalaa juttu kaikinpuolin, mutta ehkä asiallinen tiedottaminen hybrideistä eläinkauppoihin ja vaikkapa eläin listojen kerääminen puhtaista talvikoista voisi auttaa kasvatus hommaa huomattavasti.
Itse juttelin pari päivää sitten paikallisessa eläinkaupassa juuri näistä hybrideistä, ja myyjä sanoi että he myyvät hybidejä nimellä kääpiöhamsteri juuri siksi kun eivät ole puhtaita, ovat tietoisia hybridi ongelmasta. Mutta kauppa kuitenkin käy, joten eivät jätä hybridien myyntiä.

Gekko

On muutama "kasvattaja" joilla päätavoitteena on määrän lisääminen, ei laadun seuraaminen tai jalostustavoitteita ollenkaan, heitä ei edes kasvattajiksi voi mielestäni laskea, enemmänkin tehtailun puolelle menee sellainen.
Hermeliini Omppu, leijonaharjas Luna ja okahiiret Manu, Sid ja Diego

usvaniityn

Lainaus käyttäjältä: "Gekko"Voin olla melkeempä varma, ettei kellään virallisella tai kokeneella epävirallisella kasvattajalla ole mandariinin värisiä talvikoita jalostuksessa. Se kenelle Usvaniitty on mailia laittanutkin on joku pelle, ei varmasti kukaan tän foorumin käyttäjistä kasvata mandariineja talvikkoina ja täällä kuitenkin kaikki varteenotettavat kasvattajat käyvät keskustelemassa.

Jopas taas aika kärkäs vastaus, apulassa oli todellakin ilmoitus myynnissä olevista syrkeistä, gerbiileistä, talvikoista jne, laitoin meiliä ja kysyin millaisia talvikoita hänellä on.. meilit on yhä postilaatikossani. Tuskimpa hän kuitenkaan ihan pelle on  :mrgreen:

Mistä sen tietää vaikka hän tällä foorumilla kävisikin, tuskin kaikkien käyttäjien eläimet on jokaisen tiedossa, ja voihan täällä käydä rekisteröimätönkin ihminen. Kaikki ei vaan välitä.

Heli

Tässä ketjussa aiemmin mainittua:

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Hybridien tahallinen teettäminen tai sellaisten eteenpäin välittäminen on yhdistyksemme sääntöjen mukaan kielletty. Tästä tehtiin päätös vuonna 2003. Mikäli hybridipoikue syntyy vahingossa, eli esimerkiksi eläinten karkaamisien seurauksena, poikasia EI saa myydä/antaa eteenpäin, vaan kasvattajan tulee pitää ne itsellään. Mikäli näitä sääntöjä rikotaan, seuraa yhdistyksestä erottaminen sekä näyttelykielto.

Kyllä siinä vähän pellen kuvan itsestään antaa jos mandariineja tosissaan talvikoina kasvattaa.  :P Jutut mandariinien synnystä jo itsessään ovat niin epämääräisiä, että kyllä pitäisi hälytyskellot soida niihin tutustuessa.
Toki uusien värien synty talvikoillakin on mahdollista, mutta onhan se vähän arveluttavaa jos sitä ihan yhtäkkiä syntyy eri puolilla maailmaa samaan aikaan ja sattumalta sitten myös ihan hybrideiksi tunnustetut elikot ovat tismalleen samanlaisia.

Esimerkiksi nämä hollantilaiset mandariinit on kuulemma talvikoita, koska niissä on "ihan vähän vaan" campbellia.  :D Ihan hyvä läppä sinänsä.

Mutta se on ihan totta, että me emme voi tietää kuinka puhtaita talvikot ovat olleet vaikka edes kymmenen vuotta sitten. Mistäs sen tietää vaikka lajit olisi alunperinkin jo sotkettu. Mutta en varmasti ole ainoa, jonka mielestä tämä ei silti ole syy olla tekemättä hybridienvastaista työtä. Voimmehan me kaikesta epävarmuudesta huolimatta pyrkiä pitämään talvikot mahdollisimman talvikkomaisina. Minusta olisi hyvin ikävää jos talvikot katoaisivat kokonaan. Näin kai jo muutamissa maissa on hybridien vuoksi käynytkin.  :(
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Toki uusien värien synty talvikoillakin on mahdollista, mutta onhan se vähän arveluttavaa jos sitä ihan yhtäkkiä syntyy eri puolilla maailmaa samaan aikaan ja sattumalta
Nyt muistankin, että 1990 luvun puolivälissä oli sensaatio, että talvikoissa on tullut MUSTA väri. Joku Seinäjokinen kasvattaja halusi niitä tilata ulkomailta, mutta ne paljastuivat lopulta hybrideiksi... siihen loppui kohina uudesta väristä.
Muistan, että 1992 kun tulin itse kuvaan mukaan, sanottiin että talvikko ei lisäänny cämpsyn kanssa. Monet liikkeet pitivät poikasiakin yhdessä. Sitten alkoivat ilmeisesti...

Mustikkamaan

Juuh, kyllä mä olen aina elänyt siinä oletuksessa, että talvikot ja campbellit on sotkettu jo alunperinkin. Mikäpä ettei olisi. Mutta olen tismalleen samaa mieltä kuin Heli, että se ei oikeuta lisäristeytyksille.

Siis millaista eläinkauppatiedotetta tarkoitatte? Nettisivuille? Mitään kirjepostausta tuskin on minkään sortin mahdollisuutta tehdä, onhan noita eläinkauppoja kuitenkin varmaan puoli miljoonaa tai jotain muuta ihan älytöntä lukemaa :D Jo niiden kartoittaminen toisi ihan hirmuisen työn. Kartotuspalveluita voi ostaa, mutta ne maksaa ihan tuhottomasti. Ja loppuin lopuksi tilanne on kuitenkin se, että hybridit ovat monesti hienoja. Talvikoilla on "vain" kaksi väriä ja yksi kuvio. Tarviihan sinne saaha vähän oranssii sekaan  :P
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Minnaw

Kertokaa viisaammat:
"Yleisimmin esitetty lajikäsite on Ernst Mayrin määrittelemä biologinen lajikäsite, jonka mukaan eliöt kuuluvat samaan lajiin, jos ne pystyvät luonnonoloissa tuottamaan lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä keskenään."

Mutta tämähän ei siis pidä paikkaansa tässä tapauksessa.
Mietinkin, että voisikohan alunperin campbellit ja talvikot olla erottuneet samalla lailla eri lajeiksi kuin esim. muinaisaikoina homo sapiens sapiens (nykyihmiset) ja Homo neanderthalensis (neandertalinihminen)
Eli periaatteessa tämä ajattelutapa tukisi sitä ajatusta, että talvikot ja campbellit olisivat risteytyneet jo aikoja sitten.

Mitä sitten tapahtuu kun "oikeita" talvikoita ei enää ole? Kasvatus tietysti loppuu. Tapahtuuko sitten samalla tavalla kuin risteytysmarsujen, kanien ymv. kohdalle?
Kuulostaa todella surulliselle, ja en tiedä voidaanko (meille) talvikkokasvattajille enää oikeen antaa toivoa vai heitetäänkö vaan kirveet kaivoon (niin monet ovat jo tehneet)?
Oxalis - talvikkokasvatus

usvaniityn

Ainakin itsestäni tuntuisi siltä että järkevin olisi kirjoittaa suht lyhyt ja selkeä julkaisu hybrideistä, jotta se menee helposti ihmisille päähän (myös niistä tietämättömille) selkeät perustelut puhtaista kääppäreistä sekä näistä miksi hybridejä ei tulisi teettää jne, ei syyttävään vaan ystävälliseen sävyyn, joka sitten tulisi tänne jonnekkin josta jokainen harrastaja voi sen lukea ja tulostaa sekä levittää eteenpäin poikastensa mukana ja jakaa vaikka paikallisiin eläinkauppoihin jne. Näin ehkä tietoa saataisiin mahdollisimman paljon leviämään.
Hyvä olisi varmaan myös kertoa ettei talvikoita ole kuin tietyn värisiä, cambelleissä taas on paljon värejä, joten se on hieman hankalempaa..  :roll:

Mustikkamaan

Siis joko campbelli ja talvikko on samaa lajia tai sitten ne on vasta luonnossa muovautumassa eri lajeiksi. Kasvatuksellisesti katsoen yksi ja sama, kunhan niitä ei risteytetä.

Ja edelleen muistutan: emmehän halua esimerkiksi diabetesta talvikoihin yhtään sen enempää kuin sitä on? Tai aggressiivista luonnetta (joka on turhan monilla campbelleillä ongelma, vaikkei sitä luonnollisesti halutakaan mainostaa - kasvattaja kuitenkin valitsee esmes lemmikkikotiin aina sen, joka on kesy). Tai vinonenäisyyttä (campbellien rakennevirhe)? Tai knikkejä (joita löytyy aika iloisasti campbelleiltä)?

Niin ja tietty: talvikko ei ole luonnollisestaan talvikko, jos siinä on campbelliä :D

Siinä semmoi pikkulistaus, jonka vois tietty huvikseen laittaa ihan johki tosi näkösällekki :D Vaikka vähän tietty stilisoidusti.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

TiinaL

Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"Kun hamsterit erotetaan eri lajeihin, näinhän asia on. Ja sitten on yleisesti olemassa tieto siitä, että määritelmä "laji" kuuluu kutakuinkin näin:

Todennäköisesti talvikko ja campbelli eivät pysty luonnonoloissa lisääntymään keskenään. Syytä en tiedä, erottaisiko ne vaikka vesistö tai  muu. Tai sitten hybridit eivät yksinkertaisesti pärjää, kun ovat välimuotoja. Mutta tämän luonnonvalinta kyllä yrittää korjata estämällä näiden risteytymisen tavalla tai toisella, koska hybridien tuottamiseen käytetty energia on omalta lajilta pois.

Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"Mutta tämähän ei siis pidä paikkaansa tässä tapauksessa.

Todennäköisesti ovat samasta alkumuodosta lähtöisin, tai sitten esim. campbelli on kehittynyt talvikosta. Risteytyminen on kyllä varmaan loppunut heti lajiutumisen alkuaikoina.

Laji-käsite on kyllä hankala, kun se on ihmisen keksimä ja luontoa ei voi aina niin lokeroida  :) .
Hypnôse