Eläinkauppaeläinten käyttäminen jalostuksessa talvikoilla.

Aloittaja mirilii, 11.11.07 - klo:12:15

Gekko

Helin ehdotukseen viitaten, itse ainakin olen keskustellut hyvin monen ostajan kanssa siitä mikä on hybridi, vaikka eivät olisi poikasia teettämässäkään. Mutta siitä huolimatta kasvattiani on käytetty mahdollisesti hybridiepäillyllä talvikolla astutukseen :nihkee:

Elliska

Hyvä toi sääntö, mistä Mustikkamaan puhui.

On todella vastuutonta teettää hybridiepäillyllä poikasia, mutta kun kaikki kasvattajat ei ole edes SHY:n jäseniä, eikä sitä voi mitenkään estääkkään. Onneksi Suomessa on vielä muutamia kasvattajia jotka ei käytä eläinkauppaeläimiä kasvatukseen, iso kiitos heille lajin puhtaana pitämisestä :jeps:

Tätä vauhtia oikeat talvikot tuntuu häviävän aika nopeasti. Ja tuo Helin ehdotus on hyvä, toivottavasti se saa kasvattajilta kannatusta.

Niina-03

Tuli mieleen, pitäisikö talvikoiden sukutaulua pidentää parilla polvella että näkyisi aiempaa pidemmälle? Olisi varmaan hyödyllistä kasvatusta ajatellen.
Ehkä hamsun mukana annettaviin papereihin voisi laittaa ruksit
[ ] ei saa käyttää jalostukseen, vain lemmikiksi
[ ] soveltuu jalostukseen

Onkohan ihan tyhmiä ideoita?
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Elliska

Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Ehkä hamsun mukana annettaviin papereihin voisi laittaa ruksit
[ ] ei saa käyttää jalostukseen, vain lemmikiksi
[ ] soveltuu jalostukseen
Tossa on vaan se, että knikit voi ilmestyä luovutusiän jälkeenkin, ja kaikki ei tarkista knikkejä ennen astutusta.. ja he saattavat ajatella että jos kasvattaja "suositteli" eläintä jalostukseen niin voihan sillä poikueen teettää. Mutta muuten ihan hyvä idea minun mielestäni.

Gekko

Talvikoilla ei oikeestaan esiinny knikkejä, mutta ei se siis mahdotontakaan ole.

Minnaw

Kuka sitten määrittää, milloin hamsteri soveltuu jalostukseen ja milloin ei? Vai suljetaanko pois kaikki tuntemattomat suvut?
Oxalis - talvikkokasvatus

Gekko

Ja kaikenlisäksi vaikka talvikko olisikin puhdas talvikko, voi se olla syystä tai toisesta tosi kamalan näköinen ja ei siksi sovellu jalostukseen, joten ei voi automaattisesti "puhtaalle talvikolle" laittaa rastia jalostukseen sopiva.

AnsaLucia

Tää ehdotus tulee nyt paatuneen melkein kolkytvuotta koiria harrastaneen suusta, eli naurakaa ja tuomitkaa vaan, mut olisko mitenkään mahdollista suunnitella joku jalostustarkastus jossa punnittais koko elikko niin sukuineen kuin ulkonäköineen. Olen kuvitellut että näyttelyissä näin jo on ollut, L1-maininnat sun muut, mutta sehän ei sitte niin olekaan. Kuten ed. kirjoittaja sanoi, hyvistäkin suvuista voi tulla "rumia" tai sairaita eläimiä aikuisena joita ei voida jalostukseen suositella. Olisko tää tuulesta temmattu ajatus? Ymmärrän, toteutus on vaikeaa...
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

Sarantha

Tuollainen kirjallinen "tietoisku" poikasenostajien mukaan voisi tosiaan olla hyvä idea. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se, että myy jollekin lemmikinostajalle poikasen, ja sitten jälkeenpäin kuulee sitä käytetyn jalostukseen jonkun epämääräistaustaisen elukan kanssa. Esim. yhdellä poikasenostajalla tiesin olevan naaraita vähän epämääräisemmän kasvattajan poikueesta, ja tiesin siinä suvussa olevan mm. selkävikoja. Vannotin silloin kovasti, että poikasia ei sitten todellakaan kannata ainakaan niille naaraille teettää, ja sain lupauksen siitä, että näin ei tulla tekemään. Noh, arvatkaapa tuliko niitä poikasia...  :<

Näin aloittelevana kasvattajana täytyy myöntää, että minun on tosi vaikea vetää rajaa siihen, mikä on "hybridiepäily". Toki jos kuulen usemmallakin taholla puhuttavan jostain tietystä eläimestä hybridiepäilynä, uskon viisaampia ja jätän hankkimatta sen sukuiset eläimet. Mutta entä oman poikueen kohdalla? Jos jonkun poikasen väri vaikuttaa kolmiviikkoisena vähän kummalliselta, onko se syy jättää suku pois jalostuksesta? Tietysti tässäkin tilanteessa paras ratkaisu on puhua asiasta useamman kasvattajan kanssa ja mahdollisesti näyttää poikasia jollekin kokeneemmalle. Mutta joskus minua on hiukan epäilyttänyt, kuinka laajasti omista "vainoharhoistaan" (minulla niitä riittää, kaikissa poikueissa on aina jotain outoa!) kannattaa muille kasvattajille puhua. Tulenko mustamaalanneeksi turhaan niitä kasvattajia, joiden eläimiä omien jalostukseen käyttämieni talvikoiden takana on? Mistään omasta linjasta kun tässä ei voi puhua vielä vuosiin, vaan kasvatustyö on hyvin pitkälti muilta ostettujen eläinten varassa.

Toisaalta itse ainakin toivon, että omien kasvattieni jälkeläisissä ilmenevät mahdolliset "outoudet" tulisivat minun tietooni, vaikka epäilyt olisivat kevyemmälläkin pohjalla.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

mirilii

Vaikeushan se raja juuri onkin. Jos olisi jotkut standardit jotka eläimen pitäisi täyttää ollakseen hybridi, niin olisikin paljon helpompaa. Itselle on riittänyt joku fiilispohjainen tunne siitä että eläin on outo. Toki siinäkin _voi_ mennä metsään. Pyrin kuitenkin nykyään käyttämään vain tunnettujen (aika pitkälti omien sukujeni) eläimiä. Onneksi on muutama vanha vielä jäljellä joilta tuttuja sukuja löytyy. :) Ilman teitä en minäkään voisi kasvattaa.  ;)

On meilläkin eläinkauppataustaisia eläimiä taustalla, mutta niitä onkin sitten tarkkailtu sukupuolvien ajan ja jätetty tarvittaessa poiskin käytöstä. Tulevien sukupolvien kohtalo tietysti mietittyttää, mutta vaihtoehtoja siihenkin on mielessä valmiiksi, ettei tarvitse ihan eläinkauppalinjoille lähteä.

Talvikoiden kasvatusta ei voi tällä hetkellä kyllä suositella aloittelijoille, ainakin pitäisi yhteistyökumppanina olla joku, mieluusti kasvattajanimellinen kasvattaja joka on ilmaissut huoltaan hybridien vuoksi. Toki osa nimettömistäkin kasvattajista on hereillä ongelman edessä, mutta heistä ei valitettavasti pidetä yhdistyksen puolesta mitään rekisteriä.

Vaikeus esimerkiksi talvikoilla moiseen katselmukseen on mm. se, että vaikka meidän tuomarit onkin kaikki ihania, niin heillä ei ole talvikkosuvuista kauhean paljon käsitystä, koska he kasvattavat muita lajeja. (minulla ei ainakaan noin esimerkiksi ole minkään valtakunnan käsitystä millaiset suvut muilla lajeilla on)

Monet talvikkokasvattajat ovat puolestaan pakon edessä joutuneet tarkkailemaan sukuja, ja itse esimerkiksi tunnen tämän hetkiset ja menneetkin talvikkosuvut aika hyvin. Niin hyvin ettei tarvitse rekisteripapereita tehdessä katsomaan juurikaan luntata, vaan aika hyvin menee jalostuseläinten suvut ulkomuistista sinne neljänteen polveen ja pidemmällekin  :D

Niina-03

Jalostuksesta pois sulkevia seikkoja on monia, niin talvikoilla kuin syrkeilläkin... ja meillähän tälläisiä ei tietenkään synny  xD - no ei tietenkään!

Olen laittanut jo jonkin aikaa hamsujen papereihin merkinnän, "vain lemmikiksi, ei suositella jalostukseen / ei saa käyttää jalostukseen" mikäli on jotain outoa...
Näitä on syrkeillä ollut mm. emon maidontulohäiriöiden takia pienemmäksi jäänyt poikanen, omituinen häntä tai knikki. Kerran oli yhdellä syrkillä vain kolme varvasta etutassuissa.
Talvikoilla hylkääviä juttuja voisivat olla ainakin malliltaan surkea esim. köyryselkä, hybridiepäily tai toisella vanhemmista puhjennut sokeritauti. Kaikista noista pitäisi mielestäni lukea papereissa! Ettei kukaan innostu suotta teettämään poikasia eläimellä, joka ei siihen sovellu. Merkintä papereissa on kuitenkin tehokkaampaa, kun myyntihetkellä sanottu "no tää ei sitten ole jalostushamsu" jonka ostaja unohtaa jo kotona.

Vaikka mitään käytäntöä ei koskaan tulisikaan, niin minä ainakin edelleen laitan papereihin kohtaan "muuta tietoa hamsteristasi" näitä huomioita.
Aina joskus kuitenkin syntyy joku hamsu, joka ei sovellu jalostukseen.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Mustikkamaan

Pakko sanoa, että vaikka - luojan kiitos - talvikoilla knikit on harvassa, niin kyllä niitä on.

Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Itse en haluaisi missään tapauksessa mitään valmista ruksitilaa "soveltuu jalostukseen" rekisteritodistukseen, koska kukaan ei voi luvata pennusta, että se soveltuu jalostukseen.
Samaa mietin. Ei meillä ole koskaan poikasilla ollut mitään köyryselkiäkään vielä luovutusiässä ja muutenkin luovutusikäinen on usein vielä sellainen ettei siitä osaa sanoa. Tietty eri asia on jos naaraan astutuksen ja poikasten luovutuksen välillä on ehtinyt ilmetä jotain vakavaa suvusta niin ne voi mainita, mutta aika harvoin meillä ainakaan sillä välillä on mitään tullut. Hybridiepäilykset, sokrut, ym. on yleensä tulleet vasta reippaasti luovutuksen jälkeen.
Noin niinku että en ole koskaan myynyt hamsteria näyttelymenestyjä -takuullakaan, vaikka sellaisia on yritetty ostaa.  :P
Destiny's hamsterit 2001-2009

Anonymous

Tämä saattaa tulla väärään kohtaan, pahoittelen jos näin käy, en oikein keksinyt minne voisin laittaa.

Onko muut huomanneet, että mustavalkoisten "talvikoiden" määrä on lisääntynyt aivan valtavasti, ainakin Tampereen suunnalla on aika paljon sen värisiä nykyään myynnissä, ihan kauniita niistä osa on en voi kieltää.

Eräässä eläinkaupassa oli jonkin kasvattajan tuomana tämän kyseisen värisiä, kyseessä siis kasvattajanimetön kasvattaja, kuitenkin kuulema usean vuoden kokemus ja hamsterin ei kuulema pitäisi olla hybridi, kun asiasta oli eräs henkilö keskustellut ja ehdottanut hybridiä oli ollut hyvinkin selkeästi sen näköinen.

Mistä nämä mustavalkoiset nyt ovat putkahtaneet näin voimallisesti myyntiin? Eli onko tämä nyt jokin uusi suosittu "erikoinen väritys".
Onko muualla, kuin Tampereen lähialueilla näitä voimallisesti enemmän kuin ennen.
Itsestäni ainakin tuntuu, että ne ovat nyt alkaneet tulla suuremmissa määrin myyntiin ja yleensähän ne ovat aina kauppiaiden puheissa joitain erikoisvärisiä tai muuten erikoisia ja harvinaisia  XD

Mustikkamaan

Tosi ahistavaa, ku JOS tuliski oikeesti talikolle uus mutaatio, esimerkiksi juuri musta (joka on kuulemma talvikoille saatuna paljon upeempi kuin campbelleillä), niin sekin diskattas heti hybridien pelossa. Mut kyl mä lähtisin tosiaan aina ensin silti sille linjalle, et hybrideitä ne on  :(

Musta-valkoinen campbikko on hieno, eihän siitä mihkään pääse :) Toki ne on sitten suosittujakin. Ja onhan mandariinitkin upeita.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit