• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Eläinkauppaeläinten käyttäminen jalostuksessa talvikoilla.

Aloittaja mirilii, 11.11.07 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

Ninde

#90
Lainaus käyttäjältä: "Unknown"
Lainaus käyttäjältä: "usvaniityn"Kylläpäs täällä on kannustava ilmapiiri  :pihalla:
Tuskin täällä kukaan tahtoo lynkata, yritetään vaan kannustaa ihmisiä käyttämään mieluiten kasvattajien elukoita kuin kaupasta hankittuja, ihan vain sen takia, ettei hybridiongelmaa enää pahennettaisi :).

Samalla yritetään myös kertoa, että kyytejä kannattaa kysellä, koska usein joku ratkaisuu löytyy. Monesti myös kasvattajat osaavat näissä asioissa auttaa, myös kyytipalstalta kannattaa kysellä. Meiltäkin on lähteny poikasia jopa 700 kilometrin päähän, ja muiden avulla ne on sinne kulkeutuneet, eli ei mikään mahdotonta ole :D
Aivan näin. Itselleni on tullut hamsteri Kokkolasta ja omia kasvattejani on lähtenyt ympäri Suomea, Oulun seudulla lienee kotimaan kaukaisimmat, sen lisäksi kasvattejani on lähtenyt Englantiin, Ruotsiin ja Viroon.

Tietysti jos asenne on sellainen, että ne kyydit ei kuitenkaan onnistu ja ei sen takia viitsi alkaa edes kyselemään, on kai turha nykytilanteessa yrittää hakea täältä ns. hyväksyntää sille että alkaa kasvattamaan eläinkauppatalvikoilla, joiden tausta on tuntematon ja hybridiriski suuri. Tämä on asia joka herättää suuria tunteita kasvattajien keskuudessa, ymmärrettävistä syistä.

Sarantha

#91
Esimerkiksi täältä Lappeenrannasta on täysin mahdollista saada kyytejä itäisempään Suomeen päin, meidän alueyhdistyksemme näyttelyissä käy väkeä esim. Kiteeltä ja Joensuusta. Lisäksi esim. yksi virallinen gerbiilikasvattaja on ystäväni ja asuukin tässä ihan lähellä, joten gerbiilinäyttelyjenkin kautta kyydit olisivat ihan mahdollisia.

Tämä vain esimerkkinä, (minulla ei ole tällähetkellä edes poikasia) kyytimahdollisuuksia voi hyvinkin olla yhdellä jos toisellakin, mutta niistä on vaikea tietää jos on liikkeellä sillä asenteella, että ei edes kysy koska kyydit eivät kuitenkaan onnistuisi  ;)

Ei minun mielestäni ilmapiirissä ole täällä suurempaa vikaa, hybridit vain ovat sellainen asia, että ne saavat (ymmärrettävästi!) ihmiset nopeasti takajaloilleen. Minun mielestäni vain suoraan sanoen kuulostaa siltä, kuin usvaniityn yrittäisi saada tämän palstan porukoiden hyväksyntää eläinkauppataustaisilla kasvattamiselle sillä perusteella, ettei pysty saamaan poikasia kunnollisilta kasvattajilta. Sitä hyväksyntää ja siunausta tuon kaltaisille toimille nyt vain on aika mahdotonta saada talvikoiden tilanteen ollessa tämä.

Mitä jos nyt aluksi vaikka hankkisit talvikon tai pari ihan vaan lemmikeiksi vaikka sitten jostain hyvästä eläinkaupasta, ja myöhemmin sitten jos kiinnostut kasvatuksesta, luo yhteyksiä ihmisiin, käy näyttelyissä ja hanki sitä kautta kasvatuseläimiä? Tai jos sinulla on jo lajista kokemusta ja tiedät, että haluat suoraan alkaa kasvattamaan seuraavaksi hankkimillasi eläimillä, niin ole sitten kärsivällinen ja tee töitä (= kysele aktiivisesti poikasia ja kyytimahdollisuuksia!) saadaksesi ne talvikot joltain kasvattajalta.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Goue

#92
Lainaus käyttäjältä: "Sarantha"Mitä jos nyt aluksi vaikka hankkisit talvikon tai pari ihan vaan lemmikeiksi vaikka sitten jostain hyvästä eläinkaupasta, ja myöhemmin sitten jos kiinnostut kasvatuksesta, luo yhteyksiä ihmisiin, käy näyttelyissä ja hanki sitä kautta kasvatuseläimiä? Tai jos sinulla on jo lajista kokemusta ja tiedät, että haluat suoraan alkaa kasvattamaan seuraavaksi hankkimillasi eläimillä, niin ole sitten kärsivällinen ja tee töitä (= kysele aktiivisesti poikasia ja kyytimahdollisuuksia!) saadaksesi ne talvikot joltain kasvattajalta.

Ehdottaisin myöskin nyt paneutumaan noihin kasvattajilta hankittaviin kunnollisiin talvikoihin, sillä Usvaniityllä näkyy jo olevan nettisivujensa perusteella pari eläinkauppatalvikkoa, jotka valitettavasti ovat mitä todennäköisimmin juuri hybridejä. Etsi siis samantien kasvatusta varten molempia sukupuolia noilta kasvattajilta, jotta saat puhtaan pohjan työllesi.

Tämä vaatii aikaa ja pitkiä hermoja, mutta kyllä se ajan myötä onnistuu ja kannattaa.  :)  Ja helpompi on sitten saada poikasillekin koteja, kun voi osoittaa, ettei kyse ole hybrideistä. Tämänhän tiedät hyvin sieltä gerbiilipuolelta soveltaen, sillä sinullahan on siellä puolella kunnioitettavan pitkä historia.

Tsemppiä etsintöihin!

Tapirus

#93
Minä itse kasvatin pesueen hybridejä joskus vuosia sitten. Ne olivat kyllä täysi vahinko - olin viikonlopun poissa ja hanstereiden vahtiminen oli äitini vastuulla. Sitten Ukko-Pekka Panomies karkasi ikeaboksistaan ja päätti mennä puukkaisemaan argente-pämppelliä. Ukko-Pekka oli siis normaali talvikko. Kakaroista ei huomannut, että niissä olisi ollut mitään campbellimäistä, kunnes alkoi korvien taakse ilmestymään argentemaista oranssia. Myin hansteripesueen sitten tyypeille, joilla ei ollut aikomustakaan kasvattaa niistä mitään. Esmes monet lapset oli vaan iloisia, kun sai jonkun hansterin eikä ne ymmärtäneet mitään hybrideistä, mutta vannotin sitten vanhempia, ettei hansterilapsia saa niille tulla.

Soli kyllä aika pelottava kokemus. Ukko-Pekka teljettiinkin sitten ihan urakalla eikä se enää paneskellut ympäriinsä.
~Heke

Goue

#94
Lainaus käyttäjältä: "Tapirus"Esmes monet lapset oli vaan iloisia, kun sai jonkun hansterin eikä ne ymmärtäneet mitään hybrideistä, mutta vannotin sitten vanhempia, ettei hansterilapsia saa niille tulla. Soli kyllä aika pelottava kokemus. Ukko-Pekka teljettiinkin sitten ihan urakalla eikä se enää paneskellut ympäriinsä.

Ja luotit sitten niiden vanhempien sanaan...? Pelottavinta minusta tässä tarinassa on juuri se, että luottaa... "ihan vaan lemmikkinä pidetään forever..."

Tapirus

#95
Goue: Olen niin naiivi etten usko, että pääsivät lisääntymään. Ja varmaan muutenkin tyssäisi moinen juttu lapsosten käsissä. Siis kasvattaminen/pennuttaminen. Olihan ne hamsterit jonnekin saatava kuitenkin, ainakin osa niistä. Muistaakseni kotiin jäi yksi tai kaksi vaan pyörimään. Vaikka ihmiset vannoisi ja olisi kuinka ruskeakielisiä, niin eihän sitä koskaan tiedä. Se on tullut huomattua. En vaan raaskinut lopettaa koko pesuetta.

Ja siis tästä on aikaa varmaan 5 vuotta, jolloin olin 14 ja aivoni eivät olleet kehittyneet ja hybrideistä ei ollut suuremmin faktaa esillä.
~Heke

Goue

#96
Lainaus käyttäjältä: "Tapirus"Goue: Olen niin naiivi etten usko, että pääsivät lisääntymään. Ja varmaan muutenkin tyssäisi moinen juttu lapsosten käsissä. Siis kasvattaminen/pennuttaminen.

Tuo onkin minun henk.koht. mielipiteen mukaan yksi suurimmista riskeistä. Pikkutytöt ne taitaa olla innokkaimpia ja nopeimpia "kasvattajia", välittämättä tuon taivaallista seurauksista. "Kun se vaan on niin kivaa, ku sun ja mun hamsut saa vauvoja..."

Lainaus käyttäjältä: "Tapirus"Ja siis tästä on aikaa varmaan 5 vuotta, jolloin olin 14 ja aivoni eivät olleet kehittyneet ja hybrideistä ei ollut suuremmin faktaa esillä.

Hybridiongelma tosiaan on ollut olemassa pitkään, mutta "uutisaiheena" turhan vähän aikaa. Toivottavasti tämä sinunkin esimerkkitapauksesi herättää näitä lapsukaisia (ja joitain aikuisiakin) miettimään harkitsemattoman kasvatuksen seurauksia.

Tapirus

#97
Goue: Joo kyllä ne nykyään menisi suoraan esmes käärmeenruoaksi koko pesue, mutta silloin en raaskinut. Toivon mukaan eivät sikiäneet LEMMIKKIkodeissaan. Jälkikäteen tietty on harmittanut, kun laittoi vahinkoa eteenpäin, mutta toivottavasti olivat vain lemmikkeinä, koska sellaisiksi ne myytiin.
~Heke

Heli

#98
Lainaus käyttäjältä: "Tapirus"mutta toivottavasti olivat vain lemmikkeinä, koska sellaisiksi ne myytiin.
Ihan aiheen ohi, mutta pakko tarttua tähän ja sanoa että on muuten ihan älyttömän ärsyttävää kun poikasen ostaja ei viitsi sanoa että eläintä on tarkoitus käyttää jalostukseen. Valitsisi semmoisille sitten jonkun oikeasti jalostukseen kelpaavan yksilön. Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun olen myynyt poikasen saatesanoilla "tämä on aika ruma rotumääritelmää ajatellen eli ihan lemmikkitasoinen eläin" ja sitten nähnyt netissä poikasten myynti-ilmoja joissa ylläripylläri vanhempana juuri tämä lemmikkitasoinen eläin.  :roll:
Destiny's hamsterit 2001-2009

Tapirus

#99
Heli: Joo ei se riitä, että kertoo monesti kuinka ruma se on, täytyisi olla jotain näyttöä siitä, että se on ihan oikeasti täysin kelvoton. Joillain ei tule mieleen, että huono luonne, väri ja koko vaikuttaa siihen lapsikatraaseenkin. Minnehän niitä rumiluksia tai hybrideitä sitten saa, eläinkauppaanhan ne kuskataan. Sitten ne taas leviää pitkin maita ja mantuja. Rumat nyt olkoon rumia, mutta hybridit voisi rohkeasti tunnustaa ja myydä lemmikkikotiin, uhkavaatimusten kera  :grin  "Jos tälle tulee kakaroita, niin saat mafian perääsi".
~Heke

usvaniityn

#100
Kyllä olen jokusen gerbiilin Ruotsista hommannut, samoin Saksasta oli aikoinaan pari gerbiiliä.
Tuo että joku ostaa eläimet vain lemmikiksi ei aina ole niin luotettavaa, itsekkin olen myynyt eläimiä(gerbiileitä) niin että niitä ei missään nimessä saa käyttää kasvatukseen, juuri perinnöllisten vikojen vuoksi (rekisteripaperissa myös lukenut isolla: ei kasvatukseen- ja syy), mutta valitettavasti tämä ei silti estä poikasten teettämistä, kuten on tullut huomattua  :<

Lappeenrannassa tosiaan asuu gerbukasvattaja (Pian kanssa on tullut gerbujen tiimoilta tehtyä jonkin verran yhteistyötä), sekä myös isäni asuu siellä, joten kyydit sieltäpäin voisi hyvinkin järjestyä..
pitänee selata vielä lappeenrannan kasvattajien tarjontaa ja laitella meiliä menemään  ;)  

Toivon että nuo asiattomat kommentit jätetään pois koskien minua esim tyyliin tämä: entäpä jos hommaat ensin lemmikiksi pari talvikkoa jne..

Täällä Lieksassa asuu yksi epävirallinen kääppärikasvattaja, mutta kasvattaa cambelleja joista en ole kiinnostunut.

Mustikkamaan

#101
Ei siinä mun meest mitään ASIATONTA ollut, että näin ehdotettiin. Ymmärrän, että se tuntuu vähän kornilta, jos on jo gerbiileillekin kasvattajanimi ollut mahdollisesti vuosiakin.

Mutta mitä kurkkasin esimerkiksi tuota sinun toista lemmikkitalvikkoasi, niin huomasin saman kuin Goue, että on aika selkeä hybridi. Sen puolesta voisin hyvinkin sanoa, että AINAKIN tutustu ensin lajiin paremmin - siis sikäli mikäli et jo tiennyt että se on hybridi. Voihan toki olla, että nuo kaksi kuvaa mitä siitä on, hämää ERITTÄIN paljon, mutta aika vahvasti siltä näyttäisi (oranssi juova, hyvin campbellimäinen tyyppi ja turkki).

Tottakai eläinkauppoihin on joskus PAKKO tukeutua, mutta sanoisin että vasta kun ei aikuisten oikeasti ole MITÄÄN muuta vaihtoehtoa. Ja sittenkin vasta, kun todella tuntee lajia hyvin.

Kyllä mullakin on tullut vastaan tilanteita, joissa kyytiä ei yksinkertaisesti saa. Son sitten vaan paska mäihä.

Joka tapauksessa omasta puolestani toivotan onnea kivikkoiselle tielle talvikoiden kasvatukseen  :) Minä rämmin loskassa ja kurassa campbellien kanssa, talvikoiden tilanne on vähintään yhtä epätoivoinen.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Sarantha

#102
Minä ajoin tuolla "asiattomalla" kommentillani takaa juurikin sitä, että ensin kannattaa tutustua lajiin olivat lopulliset päämäärät sitten mitä tahansa. Minulle ei kunnolla vielä ollut jäsentynyt, oletko a) jo omistanut lemmikkitalvikkoja ja nyt tosimielellä etsimässä kasvatuseläimiä, vai b) vasta harkitsemassa hamstereiden hankkimista ylipäänsä. Tunnen monia ihmisiä, jotka kasvattavat yhtä lajia mutta pitävät useampaakin muunlajista puhtaasti lemmikkeinä, sori kun en tältä pohjalta tajunnut, että on todella asiatonta ehdotella Oikealle Kasvattajalle pelkän lemmikin hankkimista  :roll:

Toki tuo kommenttini saattoi äkkiseltään olla sävyltään sellainen kuin se olisi suunnattu jollekin jyrsijöitä koskaan omistamattomalle pikkutytölle, nettiin kirjoitellessa on välillä vaikea saada viesteihin oikeaa sävyä.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Elliska

#103
Mä olen samaa mieltä, että laji pitää tuntea ennen kasvattamaan lähtemistä. On ymmärrettävää, että täällä ei pidetä eläinkauppatalvikkokasvattajista, koska jotkut suurella työllä yrittää saada hybridikantaa pienemmäksi ja sitten jotkut menee vaan suurentamaan sitä. En tarkoita, että kaikki eläinkauppatalvikot olisi hybridejä, mutta riski on suuri. Tuo "asiaton kommentti" oli minusta hyvä ehdotus.

Lähes aina kasvattajat kasvattavat siksi että he yrittävät jalostaa lajia parempaan suuntaan. Miksi aiot kasvattaa, jos tiedät että talvikoittesi hybridivaara on suuri ja sinun takiasi hybridit voivat yleistyä vielä lisää? Miksi on pakko kasvattaa??

No, emmehän me voi mitenkään sinua estää kasvattamisen suhteen :). Mutta oikeasti, kannattaa olla tarkkana jalostuseläinten valitsemisessa.

usvaniityn

#104
Olen sitten ehkä "herkkis" mutta en tosiaan tullut tänne hakemaan kommentteja koskien itseäni tai eläinteni pitoa, minulla on pelkkiä lemmikkejäkin, ei kaikki ola vain kasvatuskäytössä olevia eläimiä, vai miten kasvatetaan esimerkiksi ruunalla?

Tämä tyyppi poistuu takavasemmalle VAIN seurailemaan kommentteja ja näpertelemään eläintensä parissa, kiitos "rakentavasta" keskustelusta.
Ja tekee jatkossa niinkuin parhaakseen näkee.