• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Eläinkauppaeläinten käyttäminen jalostuksessa talvikoilla.

Aloittaja mirilii, 11.11.07 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

Niina-03

#210
Lainaus käyttäjältä: "usvaniityn"Menisikö tuo hybridi poikanen kompostiin muun talousjätteen kanssa, vai kaikki linjat uusiksi?
Menee vakava asia taas puolihuumoriksi, mutta kuten vuonna kirves nousin vastustamaan erästä entistä puheenjohtajaa joka heitti kaasupönttöön knikkihäntäpoikasia... en hyväksy mitenkään hybridienkään lopettamista epärotuisuuden vuoksi. Ei ei ei  :nuija: eivät sekarotuiset koiratkaan ole lahtitavaraa. Ihan kivoja ne ovat omituisen näköiset karvakasat, eivätkä niin sairaita kuin jotkut rotusellaiset... vaikka en niitä itse teettäisikään.

Vihelletäänkö peli poikki ja mennään suihkuun :D kuumenee tunteet taas.
Hienona pidän kaikkia rehellisiä kannanottoja, puhdistaa ilmaa. Kiitos  :P
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

usvaniityn

#211
Entäpä jos näitä hybridejä sitten koemielessä nimelliset kasvattajat rupeaa viljelemään ihan vaan tiedon saamisen vuoksi, ja tulee raju elämän muutos, ko. kasvattajalla on vaikkapa 20 hybridiä kotonaan, ja näistä kuten muistakin eläimistä on päästävä äkkiä eroon, tuolloin tuskin kiinnostaa että nämä hybridit on vannonut pitävänsä niin pitkään kun ne elää..

Hybridejä kuitenkin pitäisi viljellä useammasta yhdistelmästä, sekä useampia sukupolvia jotta niistä jonkinlaista tutkimustulosta saa aikaiseksi.. kuitenkin hybridin ulkonäkö/luonne ym ominaisuudet toden näköisesti muuttuu siihen suuntaan enemmän kumpaa lajia siihen on enemmän sotkettu..  :P

mirilii

#212
Minä ainakin olen lukenut monta kertaa eläinsuojelulain. Enkä minäkään ole löytänyt sellaista pykälää joka liippaisi tätä meidän asiaa.

Mutta olkoot. Suutari pysyköön lestissään, eli mirilii talvikoissa :P

Niina-03

#213
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"^No voi elämän karut kävyt  :D
Hehee... määkin ulvon naurusta  XD huumorintaju oli sukua älykkyydelle  :D

PH voitko auttaa näitä autoilijoita, ennenkuin menevät katsastukseen...
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Mrk

#214
Lainaus käyttäjältä: "usvaniityn"P.H. ihan nimellisilläkin kasvattajilla löytyy kasvatuskäytössä olevia talvikkoja joilla aukkoja sukutaulussa, saa nähdä häviääkö ko. kasvattajien sivuilta nyt sitten nämä sukutaulut pois..  :roll:

Nyt ei kyllä tätä ketjua ole taidettu lukea kovin huolellisesti. Kurkkaapas sivu 12. :)

Anonymous

#215
Olen yhteydessä lakimieheen luultavasti ensi viikolla, voin tarkistaa kantani ja jos olen väärässä tuon sen sitten ilmi. Laki kun ei ole niin yksiselitteistä.
Enkä todellakaan mitään riitaa tällä nyt halunnut, mutta se siitä, tässä nyt on tärkeämpääkin puhumista tämän asian tiimoilta.

Niina-03

#216
Lainaus käyttäjältä: "mirilii"Onhan ruokaeläinkasvatuskin laillista. En ymmärrä miten hybridikokeilu eroaisi ruokaeläimistä.
Auts... nam ja maiskis, ei tarvisi käydä kaupassakaan  :haha viilaan viimeistä lausettasi ;)
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Mustikkamaan

#217
Nyt kyl menee ihan yli hilseen. Jos puhe on hybridien teettämisestä eikä se liity eläinsuojelulakiin, niin eikö muka ole aiheellista kysyä, mitä lakia kyseinen henkilö ajaa takaa? Jos tyyppi vastaa että "etsi pykäliä", niin pitääkö mun tosissaan googlettaa sanalla "pykälä" ja etsiä ne viistuhatta sivua linkkejä että löytäisin jotain aiheesta?

JOS se liittyy eläinsuojelulakiin, niin eikö olisi aiheellista vaikka pasteta tänne niitä pykäliä, kun kukaan muu ei tunnu löytävän?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Aya

#218
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... %20suoj%2A

Täältäkö sen kohdan kuitenkin pitäisi löytyä joka kieltää hybridien teettämisen?

mirilii

#219
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"
Lainaus käyttäjältä: "mirilii"Onhan ruokaeläinkasvatuskin laillista. En ymmärrä miten hybridikokeilu eroaisi ruokaeläimistä.
Auts... nam ja maiskis, ei tarvisi käydä kaupassakaan  :haha

Tarkoitin nyt lähinnä sitä, että esimerkiksi kärmekset tykkäävät rottia syödä, ja vähemmän rotatkin kärsivät jos saavat hyvää ruokaa, huolenpitoa ja puhtaan asumuksen kun vertaa niihin tukkujen raasuihin... En itse meinannut kokata hybridipyttipannua :P

usvaniityn

#220
Lainaus käyttäjältä: "Mrk"
Lainaus käyttäjältä: "usvaniityn"P.H. ihan nimellisilläkin kasvattajilla löytyy kasvatuskäytössä olevia talvikkoja joilla aukkoja sukutaulussa, saa nähdä häviääkö ko. kasvattajien sivuilta nyt sitten nämä sukutaulut pois..  :roll:

Nyt ei kyllä tätä ketjua ole taidettu lukea kovin huolellisesti. Kurkkaapas sivu 12. :)

Luettu on, ja tuolla sivulla nimenomaan korostettu sitä ettei kokenutkaan talvikkoharrastaja välttämättä erota talvikkoa hybridistä, joten miksi ihmeessä niitä suvuttomia talvikkoja juuri nämä kokeneet käyttää kasvatuksessaan?
Ja muilla ei sitten siihen ole mitään oikeutta, eikös se vähän niin mene että: mitä isot edellä, sitä pienet perässä?

Mustikkamaan

#221
^^Meinasithan! Kyllä mä tiedän...
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Mrk

#222
Lainaus käyttäjältä: "mirilii"Eihän sitä toki voi TÄYSIN varma ollakkaan. Periaatteessa kuitenkin hybridiongelma on kasvanut ihan hirveästi vuoden parin aikana, eikä ole enää turvallista eläinkauppaeläimiä käyttää.

Otetaan se silmä käteen ja käytetään sitä, eikös. Kaikkien talvikoiden takaa löytyy enemmän tai vähemmän tuntemattomia sukuja, ja sen asian kanssa pitää vaan elää, jos meinaa talvikkoa kasvattaa muutenkin kuin sisäsiitoksella (kärjistettynä). Nykyään hybrideja ja hybridiepäilyjä löytyy paljon eläinkaupoista, mutta aina näin ei ole ollut.

usvaniityn

#223
^Hieman vaikeaa tietää mitä kohtaa tarkoitit ko. sivulla.

Hmm, mutta mutta, jos kasvattajalla on käytössään talvikko/talvikoita jolla on esim. ii/iii tuntematon, ei se todellakaan voi olla niiltä ns. turvallisilta ajoilta ennen hybridejä   :roll:

Gekko

#224
Todellakin ongelma on kärjistynyt tässä ihan vuosien sisällä koska oma harrastukseni aloittamisesta ei ole hirveän montaa vuotta ja silloin ei vielä hybridiä edes mainittu, koska niitä ei liikenteessä ollut sellaista määrää, joka haittasi kasvatusta.

Oma kantani on, että olisi ihan hyvä idea tehdä tuo kokeilu puhtaalla talvikolla ja cämpbellillä ja seurata niiden kasvua je kehistystä, sekä verrata niitä mahdollisiin epäiltyihin. Ja jos yksi tällainen kokeilu tehdään SHYn luvalla, niin ei se tarkoita sitä että hybrideitä saa alkaa kasvattamaan, sillä ei niitä suinkaan kukaan olekkaan kasvattamassa, eri asia tehdä yksi tai kaksi poikueellista. Itse olisin halukas tarjoamaan kodin tällaiselle koekappaleelle ja infota sen kehityksestä jne yhdistykselle ja varmasti jäisi pois jalostuksesta, onhan meillä tälläkin hetkellä yksi epäilty lemmikkinä :P
Hermeliini Omppu, leijonaharjas Luna ja okahiiret Manu, Sid ja Diego