Eläinkauppaeläinten käyttäminen jalostuksessa talvikoilla.

Aloittaja mirilii, 11.11.07 - klo:12:15

Aya

Mä ainakin ymmärsin, että tässä olisi kyse vain yhdestä poikueesta, että kasvattajat saisivat nähdä varmoja hybrideitä ja "tutkia" kuinka ne eroavat talvikoista ja saada lisää tietoa? Tuskin niitä eteenpäin oltaisiin myymässäkään?

LainaaSelailimpa huvikseni kasvattajien kotisivuja, ja yllättävän monen talvikon (kasvatuseläimen) taustalla olikin talvikkoja joiden suku on tuntematon, miten voi olla varmaa ettei niiden seassa ole cambellia (jossain kaukana, koska tällöin ne ei ole puhtaita talvikoita)?
tämän topikin tarkoituksenahan oli jakaa tietoa siitä siitä, miksi eläinkauppatalvikoita ei kannata käyttää jalostukseen, juuri sen takia, että moni niitä käyttää. Näin ihmiset saavat tietoa, ja toivon mukaan luopuvat myös niiden käytöstä.

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "Unknown"Näin ihmiset saavat tietoa, ja toivon mukaan luopuvat myös niiden käytöstä.
Ymmärtääkseni tarkoitettiin shy hyväksymiä kasvattajanimellisiä kasvattajia, jotka käyttävät jalostuksessa tuntemattomia eläimiä? Miten he silloin voivat puhua asiaa vastaan, jos itse toimivat niin.
Usvaniitty korjaa jos ymmärsin väärin

mirilii

Siis se mitä ollaan aiemmin mietitty, talvikkofoorumilla, johon sinutkin Niina oli kutsuttu, että pyydettäisiin SHY:ltä POIKKEUSLUPA ja tarkka selonteko että mitä aiotaan tehdä ja miksi, sitten sitoutuisimme pitämään poikaset itsellämme ja parin testipoikueen jälkeen hybridikokeilu saadaan päätökseen ja yksikään eläin ei lähde ulkopuolelle niiden kasvattajien luota jotka kokeiluun olisivat sitoutuneet. Lisäksi kokeilusta tehtäisin selonteko hallitukselle ja se voitaisiin tarvittaessa julkaista esimerkiksi Poskipussissa. Saataisiin lisää tietoa JA taitoa, jotta voitaisiin vastaisuudessa taistella hybridiongelmaa vastaan. Sodassakin pitää tuntea vihollinen ja sen heikkoudet.  ;) Minun mielestäni vastaisuudessa ei tarvitse tehdä mitään kokeiluja enää, koska sitten meillä on hiukan lisää tietoa taas. Hybridejä ei tietenkään missään tapauksessa käytettäisi puhdaslajisten jalostukseen.

Minusta olisi mukavaa esimerkiksi tietää mitä nämä lakipykälät ovat. :)

Anonymous

Mielestäni jokaisen vastuullisen kasvattajan tulee tuntea myös lakipykälät, (joita itse olen jo muidenkin asioiden takia onneksi joutunut opiskelemaan), ne löytyvät netistä ja lakikirjasta, jokainen kiinnostunut etsiköön itse ne.  :P
(Kannattaa lukea uusimmat pykälät eikä niitä 90-luvun asetuksia)

Mustikkamaan

Mutta MISTÄ lakipykälistä on kyse? Talvikoiden ja campbellien risteyttämistä ainakaan ei kukaan kiellä. Onko kyse eläinsuojelupykälistä vai yhdistyslakipykälistä? Anna ny hyvä ihminen tulla, eihän me voida tietää jos et anna mitään osviittaa. Jos et avaudu nyt niin turha avautua sitten, kun "on jo liian myöhäistä".

Eläinsuojelupykälät ainakin tunnetaan ihan siltä osin kuin on tarpeellista, P.H. saa avautua jos tuntee toisin. Yhdistyslaki onkin sitten piiiiiitkä juttu, jos siellä on jotain mikä kalvaa niin olisi hyvä sekin tuoda esille.
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Anonymous

No hyvä elämä, eihän yhdistyslaki tunne edes tuollaisia pykäliä, yhdistyslakihan koskee yhdistystä ja sen toimintaa.

Enkä mä mitään avaudu :kieli

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "mirilii"Minun mielestäni vastaisuudessa ei tarvitse tehdä mitään kokeiluja enää, koska sitten meillä on hiukan lisää tietoa taas. Hybridejä ei tietenkään missään tapauksessa käytettäisi puhdaslajisten jalostukseen.
En vaan ymmärrä mikä tuosta saatava tieto on niin arvokasta ja erilaista, että tavallisia hybridejä ei voisi siihen käyttää yhtä pätevästi? Genetiikan mukaan syntyy aivan summassa erilaisia poikasia talvikon ja cämpsyn väliltä.  Ei niitä kaikkia muodollisia variaatioita pystyttäisi kuitenkaan tuottamaan ja etu jo olemassaoleviin eläimiin ei olisi merkittävä. Olemme eri linjoilla :) en tiedä kumpi meistä on oikeassa. Mutta toivon, että mitä tehdäänkin niin ajatellaan eläintä etusijalla eikä heitellä niitä pönttöön :angel

Saattaa jopa olla, että hybridi on pitkäikäisempi kuin talvikko.

8-) Voisko joku aikaansaava surffailija laittaa lakia eläinten lisäyksestä tänne?
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Mustikkamaan

Tottakai yhdistyslaki koskee yhdistystä ja sen toimintaa, missä vaiheessa oon toista ehdottanut :D

No jos et viitti avautua niiden lakipykälien osalta, niin jokainen varmaan voi jättää asian omaan arvoonsa sitten.

Edit: Jaa, eli eläinsuojeluasioista on kyse. En kyllä mitenkään usko että tässä rikotaan mitään lakia, jos tehdään kokeiluluontoisesti hybrideitä. Jos mä rikkoisin semmosella lakia, niin sitten rikkoisin myös muiden hamstereiden lisäännyttämisellä yhtä lailla,koska kaikki hoidetaan yhtä hyvin alusta loppuun asti. En nyt tajuu...

usvaniityn

P.H. ihan nimellisilläkin kasvattajilla löytyy kasvatuskäytössä olevia talvikkoja joilla aukkoja sukutaulussa, saa nähdä häviääkö ko. kasvattajien sivuilta nyt sitten nämä sukutaulut pois..  :roll:

Koskeeko nämä lakipykälät nyt sitten hybridien kasvattamista vai mitä? Minä tipahdin kärryiltä tuon asian suhteen..

Kaikesta päätellen olisi viisainta harkita kasvatuksen aloittamista juuri noilla eläinkauppa eläimillä (itse en pidä sisäsiittoisesta kasvatuksesta), näin saisi eri linjaisen/linjaiset aloitus kannan, ja jos yhteenkin poikueeseen syntyisi epäillyttävä poikanen jättäisi kasvatuksesta heti sen linjan pois (ongelmana vaan se kasvattajan kokemattomuus), jo valmiiseen talvikkokantaan sotkeminen (esim. eläinkauppaeläimen) ei välttämättä ole järkevää, juuri tuon hybridi riskin vuoksi, vai kuinka toimisi kasvattaja jolla erittäin hyvä maine talvikoiden suhteen, poikasia ko. linjasta maailmalla vaikkapa 50 eläintä (ties kuin moni poikanen muilla kasvattajalla kasvatuskäytössä ties monettako sukupolvea), oma kasvatus melkeimpä perustuisi tälle linjalle tai edes osittain (jossa on tämä talvikon näköinen hybridi jossain IIIIIE:n paikkeilla asti), kuinka kasvattaja toimisi tilanteessa jossa sitten yhtäkkiä putkahtaisi tälläinen epäillyttävä, tai jopa ihan selkeä hybridi puhtaiksi oletetuista talvikkolinjoista?
Menisikö tuo hybridi poikanen kompostiin muun talousjätteen kanssa, vai kaikki linjat uusiksi?
Mukavaa pohdittavaa  :huh

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "P.H"En todellakaan viitsi, jos et itse viitsi netistä katsoa ole katsomatta, ei ole minun päänsärkyni, mainita saa, en ole mistään ketään syytellyt. Kun teette niitä hybridejä en tule sittenkään syyttelemään tai vattuilemaan, minulla ei ole se pääasiallisena tarkoituksena...

Idea oli siinä, että kukaan ei tässä tajua yhtään mistä sinä ylipäänsä puhut :D Niina vasta tossa jotain kertoi, joten oletin että kyse on eläinsuojelupykälästä.

Jos etsin googlella sanaa "lakipykälä" tai "asetus", saan tietooni turvavyön käyttämisestä katujen roskaamiseen. Se ei paljoa auta. Pyysin siis jonkinnäköistä otsikkoa, millä jopa etsiä - en meinaa oo ajatustenlukija. Tajuutko nyt?

mirilii

Onhan ruokaeläinkasvatuskin laillista. En ymmärrä miten hybridikokeilu eroaisi ruokaeläimistä.

Aya

Minäkin yritin finlexistä katella mut ei oikeen tärpänny :P

Anonymous

ei ole todellista olet siis autojen kanssa nyt tekemisissä... kannattaisiko hakea  eläinsuojelulakia, ei voi kauhalla vaatia.....
Varmaankin nyt ihan vitsinä laitoit eikö vain?? Mä en tajua eiii mä en kestä, nyt riitti taas XD  :reps:

Mustikkamaan

^No voi elämän karut kävyt  :D

Mä ainakin tunnen eläinsuojelulain ihan suhteellisen hyvin - samoin ku uskon että suurin osa muistakin kasvattajista. Niin en tajunnut, että miksi esmes eläinsuojelulakia vedettäisiin tähän - siksi kysyin, että mitä lakia tarkalleen ajat takaa.