Eläinkauppaeläinten käyttäminen jalostuksessa talvikoilla.

Aloittaja mirilii, 11.11.07 - klo:12:15

Ninde

Noh, hollantilaisten mielestä myöskin talvikko on puhdas talvikko jos siinä on "vain ihan vähän campbelliä". :huh Näistä Hollannin talvikkomutaatioista on keskustelua eräällä venäläisellä foorumilla, voin myöhemmin kaivaa sen linkin, tai jos jollain muulla olis vielä tallessa (muistelisin että se jossain keskustelussa olis tälläkin vilahtanut?).

Niina-03

Ilmeisesti hybridiasiassa täytyy olla monta epäselvää asiaa, kun on muodostunut noin monta koulukuntaa jotka ovat varmoja asiastaan.
Luonnosta pyydystettyjen talvikoiden kanta on ainakin puhdas  :haha kun cämpsyt elivät eri alueella.

Mutta hollandesejen sokeritautiopista voidaan mekin ottaa oppia - yritetään välttää kasvattamasta isoja ja leveitä talvikoita.

turhake

Ninde varmaan tarkotti tätä foorumia:

Ja tässä näitä keskusteluja:
http://www.hamster.ru/forum/viewtopic.p ... 802f93ce41
(Tollaisia meillä btw oli myynnissä töissä. Ainoana erotuksena se, että puolilta puuttu selkäjuova, hybrideinä myin).

http://www.hamster.ru/forum/viewtopic.p ... 802f93ce41

[size=85]Onni<3
[/size]

Heli

Juu ei millään pahalla, mutta hollantilaisten juttuja tarpeeksi kuunneltuani en kyllä ihan heidän linjoilleen lähtisi. Mä muistelen että mandariineistakin selittivät, että joskus vuonna nakki se saatiin cämpsyistä mutta kun siitä on niin kauan niin käytännössä ne ei enää ole campbellejä vaan talvikoita.  :pihalla: Eivätkä siten niitä campsyiksi tunnusta.
Toivon ettei näitä "talvikoita" kulkeudu Hollannista tänne.

"Merleistä" en viitsi edes sanoa mitään. Meillä syntyi niitä jo v 2002.  :D

wiidii

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Pakko tost talviturkista sanoo vielä sen verran, että hybridiongelman myötä on alkanut tulemaan noita to-del-la oudon näköisiksi talviturkissa meneviä eläimiä. Onkohan se sattumaa vai miksi niitä ei aiemmin ollut...  ;)

Samaa olen kattonut minä, muistan kun joskus 2003 talviturkissa oleva talvikko vielä näytti.. talviturkissa olevalta talvikolta.
Esim. lauantaina Oulun näyttelyssä oli miulla arvosteltavana "selkeä" talviturkissa oleva hybridi. Turkki (ja sen väri, se oli kuin normaali talvikko mutta vaaleanrusehtavana..) oli niin cämpsymäinen, tai no oikeastaan koko olemus. Oli oululaisesta tukkueläinkaupasta. :roll:
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Toivon ettei näitä "talvikoita" kulkeudu Hollannista tänne.
Minä taas toivoisin, että noita luonnonmuotoja saataisiin tänne. Ne ovat ainakin puhtaita. Hollannissa on kasvattajia jotka ovat erikoistuneet ihan noihin "villeihin". En minäkään mandariinia sanoisi heti talvikoksi  :D

Heli

Minä henk.koht. en voi luottaa sellaisten kasvattajien eläinten puhtauteen joiden mielestä tosiaan "vähän campbellia" = talvikko. Minä olen saanut sen käsityksen että Hollanti on se viimeisin paikka hankkia talvikoita.  :pihalla:

Mutta eipähän miun siitä loppupeleissä enää tarvitsekaan murehtia. Onneksi.

TiinaL

Täällä on kuvia noista luonnosta peräisin olevista:
//http://www.dwerghamster.nl/artikelen/200604-wildvang-russen/index.php

Ja noilta sivuilta löytyy kyllä kaikkea mahdollista.

Tuli vähän virkistettyä viimevuotisen hollannin kurssin oppeja  :D .
Hypnôse

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Esim. lauantaina Oulun näyttelyssä oli miulla arvosteltavana "selkeä" talviturkissa oleva hybridi.

Muistithan hylkää sen? Son hirveen ikävää et joutuu hylkää, mut musta on tosi tärkee pitää tiukka linja niiden suhteen. Mä arvostelin kyl niinku et annoin arvostelun, mut muuten sit hylätyn. Annoin myös arvosanan suluissa, mut ei tietty osallistu sit palkintokisoihin.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

wiidii

Tein arvostelun arvosanoineen mutta hylkäsin.  :) (onneksi luin sen täältä paria päivää ennen näyttelyä  :P )  Kirjoitin siihen myös pikkuisen infon että miksi.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Minä olen saanut sen käsityksen että Hollanti on se viimeisin paikka hankkia talvikoita.
Juu, eikä ole pelkoa/toivoa että niitä tänne tuleekaan...

Slimy

mitäs olette mieltä kun näitä hybridi juttuja kattelin että mikä tämä normaalin värinen talviturkissa oleva hamsteri on,hybridi vai ihan talvikko, talviturkkisena talvikkona myytiin :)
ruotsista kotoisin,lemmikki-eläinliike karvakorvista ostettu joskus viime syksynä.jos hybridiksi paljastuu pistän edellämainitun liikeen boikottiin saavat kuulla kunniansakkin :D..

muut poikueesta olivat hieman vähemmän vaalentuneita kun tämä meille haettiin ja tämä oli jo koko talviturkin vaihtanu..tummunut kyllä ihan kivasti tähän mennessä, aika haalean harmahtava sävyltään vielä, mutta varmaankin tummuu vielä kevään tullessa normaaliin väriin..
Turkki tuntuu aika villavalta, johtuu varmaankin vielä talviturkista kun ei ole kokonaan pois lähtenyt vielä,,karvapeite on juuresta sen värinen kun normaalin värisillä talvikoilla on eli melko tumma/musta.

Niina-03

Vaikea talviturkkikuvista on sanoa onko hybridi vai ei. Kuvasta muutenkin on vaikea arvailla, meidänkin hybridistä saa hyvin talvikkomaisia kuvia jostain kuvakulmasta... vaikkapa tässä meidän Balder "menisi talvikosta".

Toisaalta harmittaa  :roll: , että hybrideitä ei voi tuoda näyttelyihin. Ymmärrän ettei hybridien tukemista pidä harjoittaa, mutta minusta olisi opettavaista kaikille jos näyttelyyn voisi tuoda ainakin näytille hybrideitä ja kasvattajat voisivat yhdessä harrastajien kanssa niitä katsella, koskea ja haistella, siitä voisi moni ihminen oppia tunnistamaan hybridin paremmin.
Olisiko huono idea näin hybridikeskustelun valossa pitää hybristietoiskua näyttelyissäkin - ja tosiaan tuoda muutama hybris näytille sinne? Mikä on opettavampaa kuin nähdä livenä - ei mikään...
Minä voin tuoda Balderin  :angel

Heli

Mua vaan edelleenkin hämmentää hybridiksi leimaaminen ilman 100% faktatietoa. Niin kuin tuolla toisaalla sanoin niin jalostuksesta minusta eläin kannattaa poistaa pelkän epäilyksen vuoksi, mutta hybridiksi ei voi sanoa ilman varmuutta. Ja minusta tällaisissa "hybridi-info" tilaisuuksissa tulisi sitten olla esillä ja "haisteltavana" vain todistetusti hybridejä (eli esim. tiedetään varmaksi että takana on siellä ja siellä campbellejä, on väritykseltään aivan selkeä hybridi tms.). Mikäli joku eläin ei oikeasti olekaan hybridi, se johtaakin meitä harhaan "opetustilanteessa".  ;)
Tai sitten näitä joiden puhtautta/hybridiyttä ei voida vahvistaa, esitellään siltä kantilta että mitä epätalvikkomaista niissä on ja minkä vuoksi niitä epäillään hybrideiksi. Verrataan siihen millaisia puhtaiden talvikoiden tulisi olla.

Mustikkamaan

^Semmoseen vois rahtaa esmes mandariinei jos jollain on. Tai niit semmosii täplikkäit talvikoi :D Hybridi-infoo vois jatkossa pitää messuilla ym. infopisteissä kans. Siis ihan vaan paperillakin olis jo hyvä.

Niin, siis ottaen huomioon et on sit kans tarpeeks henkilökuntaa näyttelyssä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit