• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Eläinkauppaeläinten käyttäminen jalostuksessa talvikoilla.

Aloittaja mirilii, 11.11.07 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

Maiju*

#135
Mä oon varmaan hirmu yksinkertainen tai jotain, mut mun päähän ei mene et miksi kukaan tahtois hybridiä edes lemmikiksi.  :teipit
Itse kun en kannata tälläisiä risteytyksiä, niin ei tulisi mieleenikään tukea tätä ostamalla kyseinen elukka.

Ja toinen, että ihan oikeasti, vaikka talvikoissa on sopivansukuisia jalostusyksilöitä välillä hankala löytää, niin ei se mahdotonta ole.  :)
Ainakaan niin mahdotonta, että pitäisi eläinkauppaelukoihin turvautua.
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

Mustikkamaan

#136
Ihmiset varmaan kelaa vähän samoin kuin sekarotuista koiraa ostettaessa, notta eihän sillä ole väliä vaikka on sekarotuinen, kun se on meidän oma mussukka <3 Sitä ei vaan aina ajatella loppuun asti, notta jos niitä poikasia tekeekin sitten joskus mieli tehä... Esmes itse en tekisi sekarotuisia koiria tahallisesti, koska eri rotujen yhdistäminen voi tuottaa todella huonoja tuloksia, jos erehtyy vääriä rotuja yhdistämään... Mutta on niitä jotka ei näin aattele, ja näin ollen sillä oman hamsterimusskanka rodulla ei ole väliä. Esmes tosi iso osa yleensäkin hamsteria ostavista (siis eläinkaupoista) aattelee, että oma hamsteri on "sekarotuinen" vaikka se olisi ihan (luonnollisestikin puhdaslajinen) syyrialainen hamsteri - koska se ei ole kasvattajalta eikä sille ole papereita.

Edit: mitenhän tää aiemmin oli lipsahtanu tonne vantaan näyttely -triidiin XD
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

usvaniityn

#137
Juttelin erään kaverini kanssa tuosta hybridi ongelmasta, kertoi sitten että 2001 luvulla kun hän oli opiskelemassa, oli koululla ollut 2 hybridiä lemmikkinä, joilla oli ikää jo tuolloin 3 vuotta, aika pitkään eläneet  :huh

TiBe

#138
onko kenelläkään tietoa pystyykö hybridi kehittämään itselleen ihan koko valkoisen talviturkin? niinkuin talvikoilla on tapana?
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

Heli

#139
Pystyy.
Destiny's hamsterit 2001-2009

AnsaLucia

#140
Ihan tyhmänä kysyn, mutta kuinka hybridiongelma vaikuttaa cambellikantaan? Vai häviääkö ne väripaljouteen muutenkin?
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

Sarantha

#141
No kaikkein suurimmin se vaikuttaa tietysti niin, että puhdaslajiset campbellitkin ovat kohta uhattuina. Mustikkamaan kirjoitti tuolla aiemmin, että talvikko ei ole talvikko, jos siinä on campbellia. Sama pätee myös toisinpäin, campbelli ei ole campbelli, jos siinä on talvikkoa...

Ja sit tuli taas mieleen kun tuosta talviturkista kyseltiin... Muistakaa, että on täysin mahdollista, että hybridi vaikuttaa täysin talvikolta, eikä välttämättä edes asiantuntija erota niitä vedenpitävästi toisistaan! Juuri tässä on se vaara. Kun risteytellään varomattomasti talvikonoloisia mutta taustaltaan epämääräisiä eläimiä keskenään, ei välttämättä edes ensimmäisten sukupolvien aikana tule ilmi mitään huolestuttavaa. Mutta kun lajiin on risteytynyt toista lajia, niin sitä ei sieltä mitenkään enää takaisin saa! Sitten kun epämääräisiä eläimiä vain risteytetään ja risteytetään ja cämpsygeenit kertautuvat sukupolvi toisensa perään, ollaan kohta tilanteessa että kaikki eläimet ovat jotain muuta kuin puhdaslajisia talvikoita tai campbelleja, ja siinä vaiheessa linjojen  sulkeminen on mahdotonta, koska kukaan ei enää tiedä, missä tai minkä eläimen kohdalla tai kuinka monessa sukupolvessa virhe tapahtui.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Heli

#142
Pakko tost talviturkista sanoo vielä sen verran, että hybridiongelman myötä on alkanut tulemaan noita to-del-la oudon näköisiksi talviturkissa meneviä eläimiä. Onkohan se sattumaa vai miksi niitä ei aiemmin ollut...  ;)
Destiny's hamsterit 2001-2009

Nunnu^

#143
Uskaltaisitko hankkia kasvatusta varten talvikko sellaisesta eläinkaupasta, josta on aika tavalla vakuuttunut, että siellä myydään puhtaita talvikoita?
    Tämä nyt ei kuulu tähän keskusteluun, mutta olen hamsteriyhdistyksen jäsen, pitäisikö jäsenlehden siis ilmestyä lähipäivinä? :huh

Heli

#144
^No jos niillä on rekisteripaperit täynnä nimiä niin mikä ettei. Mutta ihan turha uskoa jos eläinkauppias sanoo, että "ollaan itse nää kasvatettu niin on nää puhtaita" tai että "ovat tukusta ja on varmasti puhtaita, onhan ne ihan talvikon näköisiäkin".
Ihan järkyttävää höpönlöpöä tulee välillä eläinkauppiaiden suusta asian tiimoilta.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

#145
Lainaus käyttäjältä: "Nunnu^"Tämä nyt ei kuulu tähän keskusteluun, mutta olen hamsteriyhdistyksen jäsen, pitäisikö jäsenlehden siis ilmestyä lähipäivinä? :huh

Lehti ilmestyy helmikuun aikana. Käytännössä aina sen kuun aikana minä sen pitäisi ilmestyä, tiettyä päivämäärää ei ole.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Nunnu^

#146
Kiitoksia molemmille!

Niina-03

#147
Lainaus käyttäjältä: "Nunnu^"Uskaltaisitko hankkia kasvatusta varten talvikko sellaisesta eläinkaupasta, josta on aika tavalla vakuuttunut, että siellä myydään puhtaita talvikoita?
Tuota... en luota kuin papereihin ja silmiini. Ja vaikka eläinkauppa luulee hamstereiden olevan puhtaita, niin kasvattajakin saattaa olla epätietoinen jalostuseläimistään. Nykyään lienee helpompaa ostaa hybridi kuin puhdas eläinkaupasta... ainakin mikäli liike käyttää eläintukkuja.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

TiBe

#148
Jostakin kuullut kans että hybridejä yritetään myydä talviturkissa olevina talvikkoina, mut vilppi paljastuu viimeistään silloin kun turkin pitäisi alkaa keväällä tummumaan,mutta mitään ei tapahdukkaan...  :o
Itse talvikon liikkestä ostin viime syksynä,mutta onneksi Helin kasvattama niin ei hybridi pelkoa ole  ;)
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

Niina-03

#149
Hollannissa uskotaan muuten vakaasti, että mandariini on puhdas uusi mutaatio talvikoilla. Niiden ongelma on vain se, että ne ovat isompia ja lihavampia kuin muut eläimet joten niillä on esiintynyt suoraan enemmän sokeritautia. Heillä on pitkä kokemus asiasta ja he ovat todenneet ettei cämbelleissä ole väriä joka olisi voinut aiheuttaa tuon geenimuunnoksen.

Talvikkovärejä on ilmeisesti vielä muitakin...
Siinä vähän nieleskelemistä meille  :teipit miten me tähän suhtaudumme? Hollantilaiset ovat eri linjoilla Englantilaisten kanssa näistä mandariineista, vaikka muuten kaikki ovat tietoisia hybrideistä ja pyrkivät pitämään linjat puhtaina. Hollannissa on myös luonnosta pyydystettyjen talvikoiden kanta  :D vaikka niitä nyt varmaan on muuallakin.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]