• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Eläinkauppaeläinten käyttäminen jalostuksessa talvikoilla.

Aloittaja mirilii, 11.11.07 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

mirilii

#105
Minusta tuollainen asenne on aika surullinen. Kaikki kasvattajat kuitenkin vaan tahtoo lajin parasta. Minulla periaatteessa ei ole mitään ketään vastaan. Vastustan vain välinpitämättömyyttä hybridiongelmaa kohtaan, olen itsekin joutunut jättämään eläimiä pois kyseisen ongelman takia, eikä todellakaan ole kivaa kun niin tapahtuu. Siksi haluan painottaa sitä tärkeyttä hankkii jalostuseläimensä tunnetuista suvuista. Sitä varten, ja siitä asiasta puhuaksemme on tämäkin topic aloitettu. Ja siksi, että jokainen uusi kasvattaja saisi mahdollisimman hyvän alun kasvatukselleen, eikä tarvitsisi lopettaa alkanutta linjaansa heti ensimetreillä, nimittäin lupaan että ongelmat ei pelkkiin hybrideihin lopu.

usvaniityn

#106
Vielä tähän: olen kasvattanut gerbiileitä jo useita vuosia, kasvattajanimikin on ollut jo useamman vuoden olisinko näitä kasvattanut ihan vain hetken mielijohteesta tai ilman asiallisen tiedon hankkimista? Kasvattaessa joutuu kokoajan hakemaan uutta tietoa, ja olen kyllä talvikoistakin lukenut kaikenlaista, mutta tuntuu joillekkin täällä olevan ihan sama mitä olen tehnyt tms, ikääkin löytyy kaksinkerroin enemmän kuin joillain täällä minua haukkuvilla, asiallisissa aikeissa olen ollut kokoajan liikenteessa (vaikkaen ihan asiallisesti jokaista lausettani olekkaan kirjoittanut), niskaan tulee sitten kaikenlaista teinien kirjoittamaa pas***aa...
Talvikkojen kasvatusta olen miettinyt, mutta en sitä tällä sekunnilla ole alottamassakaan mutta jostain syystä niin käsitetään. Ja en tiedä aloitanko koskaan, mutta harkinnassa on ollut.
Ehkäpä olisi ollut helpoin kun en olisi tänne tullut koskaan mitään kirjoittamaankaan, ja kasvatellut niillä talvikoilla joiden olettaa olevan talvikoita (mikä ei sekään ole oikein).
Enkä ole myöskään lisäämässä talvikoita tähän maailmaan, vaan ihan kasvatusta olen ajatellut, kyllä niiden gerbiileidenkin kasvatuksessa yritetään parantaa ominaisuuksia eikä vaan lätkitä pariskuntia yhteen miten sattuu!  :pihalla:

Goue

#107
Niin, netti on siitä veikeä maailma, että täällä lukija ymmärtää tekstin juuri niinkuin haluaa. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää miettiä miten ja mitä kirjoittaa.

Tämän ketjun aihe ja tarkoitus on välttää hybridien lisääntyminen ja tämä juupas-eipäs -touhu ei edesauta tavoitteita pätkääkään.

Itse ottaisin talvikoiden kohdalla (jos niitä aikoisin kasvattaa) kokeneiden kasvattajien kommentit oppina, en kettuiluna. Pyrkisin myös miettimään tarkoin, etten "puhuisi itseäni pussiin" omilla teksteilläni.

Ja omaa neuvoani toteuttaen edit:
En kohdista tätä tekstiä nyt vain usvaniittyyn, vaan kehen tahansa.

Mustikkamaan

#108
En ole vielä nähnyt, että KUKAAN haukkuisi sinua tai viskoisi kakkaa niskaan. Jos näin olet kokenut, niin olet oikeassa, olet todellakin herkkis.

Tunnen kaikki (paitsi sen yhden joka teki sen hybridipoikueen :D) sinulle vastanneet ja suurin osa on ihan aikuisia ihmisiä - ei mitään teiniääliöitä, toisin kuin olet ilmeisesti saanut käsityksen.

Voi olla, että osa vastauksista tulee kovaan sävyyn - tämä on vain niin herkkä aihe. Ota kuitenkin mieluummin vastaukset rakentavana kuin minään ryppyilynä - vannon ettei semmoisesta ole ollut kyse.

Kuten Gouekin sanoi, on selvää, että sinulla on kokemusta gerbiilipuolelta jo sen verta, ettei sinua voi luokitella ihan tukkimettästä revityksi kasvattajanaluksi. Mutta kasvattajana sinun pitäisi myös tietää, että lajituntemus on hyvin tärkeä kasvatusta aloittavana - ja että lajiyhdistyksen ihmiset antavat aina parhaan vastauksen, vaikka se ei olisikaan juuri se mitä itse halusi.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

mirilii

#109
Nyt aletaankin pääsemään asiaan. Minä ainakin olen ollut siinä käsityksessä että nimenomaan nykyisillä "talvikoillasi" olisit alkanut jalostamaan. Nimittäin minustakaan ne eivät talvikoita ole, talvikoilla ei ole tuollaisia oransseja sävyjä lainkaan, noin yhden tuntomerkin antaakseni.

Ikärasisteihin en osaa lukeutua, minulla on ollut yhteistyökumppaneina niin alaikäisiä kuin itseäni vanhempiakin ihmisiä. Silti voin allekirjoittaa aika monta postausta, jotka tänne on kirjoitettu.

Itse vain kovasti toivoisin, että jos talvikkokasvatuksesi lähteekin käyntiin, hanki eläimet tunnetuista suvuista. Kyydit eivät useinkaan ole olleet esteenä, näyttelyissä ihmisiä kulkee niin idästä, lännestä kuin pohjoisestakin.

Minusta esimerkiksi juuri tämä jalostuksen keskustelualue on toiminut uskomattoman hyvin. On jaettu tietoa niin knikeistä, jalostuksen ongelmista ylipäänsä kuin hybrideistäkin. Meitä talvikkokasvattajia on yhden käden avulla laskettava määrä. Siksi me olemme välillä hyvinkin kärkkäitä sanomaan asiastamme, yksikin kasvattaja väärillä eläimillä voi saada pahaa jälkeä aikaan.

Talvikoilla tärkeintä on lähinnä pitää lajipuhdas kanta elossa, ulkonäköasiat eivät minulla ihan ensimmäisenä ole mielessä, toki olen ollut iloinen jokaisesta hyvin pärjäävästä yksilöstä.

Heli

#110
Lainaus käyttäjältä: "usvaniityn"Vielä tähän: olen kasvattanut gerbiileitä jo useita vuosia, kasvattajanimikin on ollut jo useamman vuoden olisinko näitä kasvattanut ihan vain hetken mielijohteesta tai ilman asiallisen tiedon hankkimista? Kasvattaessa joutuu kokoajan hakemaan uutta tietoa, ja olen kyllä talvikoistakin lukenut kaikenlaista, mutta tuntuu joillekkin täällä olevan ihan sama mitä olen tehnyt tms, ikääkin löytyy kaksinkerroin enemmän kuin joillain täällä minua haukkuvilla, asiallisissa aikeissa olen ollut kokoajan liikenteessa (vaikkaen ihan asiallisesti jokaista lausettani olekkaan kirjoittanut), niskaan tulee sitten kaikenlaista teinien kirjoittamaa pas***aa...
Talvikkojen kasvatusta olen miettinyt, mutta en sitä tällä sekunnilla ole alottamassakaan mutta jostain syystä niin käsitetään. Ja en tiedä aloitanko koskaan, mutta harkinnassa on ollut.
Ehkäpä olisi ollut helpoin kun en olisi tänne tullut koskaan mitään kirjoittamaankaan, ja kasvatellut niillä talvikoilla joiden olettaa olevan talvikoita (mikä ei sekään ole oikein).
Enkä ole myöskään lisäämässä talvikoita tähän maailmaan, vaan ihan kasvatusta olen ajatellut, kyllä niiden gerbiileidenkin kasvatuksessa yritetään parantaa ominaisuuksia eikä vaan lätkitä pariskuntia yhteen miten sattuu!  :pihalla:
Eli tämän kirjoituksesi perusteella arvelisin sinun olevan selvillä talvikoiden hybridiongelman laajuudesta ja näin ollen et ole edes harkinnut kasvatuksen aloittamista epämääräisillä eläinkauppaotuksilla, vaan olet valmis näkemään vaivaa jalostuseläinten hankinnassa. Hyvä, juuri sellaisia kasvattajia tarvitaankin!  :aplodit:
Destiny's hamsterit 2001-2009

usvaniityn

#111
Mutta koska talvikko kokemukseni ei mikään valtava ole, niin haluaisin tietää miten voi sitten kuitenkin erottaa eläinkaupasta ostetun talvikon aidoksi talvikoksi, jos sellainen mukava sattuu vastaan joskus tulemaan? (jos talvikolla ei ole poikkeava väritys tms).
Jos poikueen vanhemmat vaikkapa ovat nähtävillä ja näyttävät aidoilta sekä poikueen kaikki poikaset näyttävät aidoilta, uskaltaako tälläisestä poikueesta ostaa poikasen ns. kasvatuskäyttöön, jos on valmis karsimaan kasvatuksesta kyseiset eläimet heti, jos yksikin epäillyttävä poikanen sattuu poikueeseen syntymään? Jossain vaiheessa kuitenkin talvikko kanta menee geneettisesti aika suppeaksi jos käytetään kasvatukseen vain ja ainoastaan tunnettuja sukulinjoja.
Ulkomailta tuoduissa eläimissä on omat ongelmansa (perinnöllisiä sairauksia joita ei ole välttämättä tiedossa kyseisen eläimen linjoissa. Ainahan tuo riski on jalostuksessa, mutta itselläni ei ainakaan gerbiileiden osalta ole niin hyviä kokemuksia (kaikista) tuonti eläimistä joita itselläni on ollut ja on tälläkin hetkellä.

(en nyt ole mitään eläinkauppa talvikkoja tässä puolustamassa, mutta aihe kuitenkin kiinnostaa tuossa suhteessa) Hakusessa tosiaankin on kasvattajalta aitoja talvikkoja, mutta ainakaan vielä tuolta epäviralliselta listalta poimimani kasvattajat (meiliä laitettu) eivät ole vastanneet meileihin.

mirilii

#112
No minä kyllä näen että mahdollisesti perinnölliset ongelmat on vähemmän suuri ongelma kuin hybridit. Lajipuhtaita eläimiä voi jalostaa, eläinkauppaeläimiä ei saa puhtaaksi mitenkään. Sama asia olisi jalostaa koiria kissoilla. :P (jos nyt leikitään että ne risteytyisivät keskenään) Suvuthan meillä on suppeat jo nyt.

Nilla

#113
et tunnista välttämättä mitenkään hybridiä talvikosta, siksi kannattaa ostaa mielummin kasvattajalta.
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Niina-03

#114
Lainaus käyttäjältä: "Hamsutypy"et tunnista välttämättä mitenkään hybridiä talvikosta, siksi kannattaa ostaa mielummin kasvattajalta.
Tämä tiivistää keskustelua aika hyvin  :)  sillä kokeneillakin kasvattajilla voi olla vaikea erottaa hybridiä puhtaasta. Eläinkauppapoikaset ovat joskus myös sisko + veli vahinkolapsia. Jos eläinkaupasta saa paperit mukaan ja suvut ovat kasvattajanimellisiä, ostos on tietenkin turvallisempi kuin "oma tuotanto" tai "tukkujen tuonti".
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

usvaniityn

#115
Mutta tässä nyt menee aika pahasti ristiin nämä asiat, jos kasvattajilla on käytössään jokunen eläinkaupasta ostettu talvikko jalostuksessaan jossain vaiheessa, mistä voi olla täysin varma ettei niiden takana ole jossain vaiheessa käytetty hybridiä.
Jos kerran kokenutkaan ei täysin varmasti noita voi erottaa.

Ja taas sitten jos on ns. virheellisen värinen puhdas talvikko niin millä sen todistaa ettei ole hybridi? Ne paperit kun ei todellakaan aina kerro kaikkea, jos mennään sukupolvia taakseppäin, varmasti jokaisen talvikon suvussa tulee eteen jossain vaiheessa talvikko jonka taustoista ei ole tietoa.

Itse kyllä olisin tarkkana myös mahdollisten perinnöllisten sairauksien kanssa, enkä todellakaan käyttäisi kasvatukseen eläintä jonka tietäisin mahdollisesti periyttävän jotain ongelmaa vain siksi että on talvikko.

Tässä on nyt talvikkojen kanssa tilanne jolle ei voi kukaan mitään yksin, eikä porukassa, hybridejä on ja tulee olemaan, mutta eikö kasvattajilla ole jokatapauksessa etulyönti asema siinä suhteessa että he voivat myydä talvikon papereiden kera, joka toden näköisesti todistaa että talvikko on talvikko, eikä hybridi.
Aivan kuten koira kasvatuksessakin voidaan niillä papereilla ja rekisteröinnillä todistaa että tietty koira on puhdasrotuinen.

Ja jos ajatellaan esimerkkinä talvikko linja joka on puhdasta talvikkoa vaikkapa viidenteen polveen asti ja kuudennessa polvessa on 1 talvikon näköinen hybridi päässyt sekaan sukuun, ei tämä poikanen enää olekkaan puhdas talvikko vaikka se sellaisena myytäisiinkin.  :huh

mirilii

#116
Eihän sitä toki voi TÄYSIN varma ollakkaan. Periaatteessa kuitenkin hybridiongelma on kasvanut ihan hirveästi vuoden parin aikana, eikä ole enää turvallista eläinkauppaeläimiä käyttää.

Paperihan tässä viimeisenä sanoo mikä hamsteri on miehiään/naisiaan, siihenhän nyt voi halutessaan kirjoittaa vaikka että kiinankääpiöhamsteri.

Eikä tässä nyt ole kyse siitä että sairaita käytettäisiin, vaan että ulkomaantuonnit luotettavilta kasvattajilta ovat edelleen turvallisempia kuin eläinkauppaeläimet.

Heli

#117
Lainaus käyttäjältä: "usvaniityn"Jos kerran kokenutkaan ei täysin varmasti noita voi erottaa.
Tässäpä juuri syy sille miksi aloittelevan kasvattajan ei tulisi missään tapauksessa käyttää suvultaan epämääräisiä eläimiä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

#118
Lainaus käyttäjältä: "mirilii"Periaatteessa kuitenkin hybridiongelma on kasvanut ihan hirveästi vuoden parin aikana, eikä ole enää turvallista eläinkauppaeläimiä käyttää.
Vuosi sitten tämä hybridiongelma taisi tulla esille maaliskuun näyttelyssä, kun tuomarit kiinnittivät asiaan huomiota ja alkoivat opastaa tehokkaasti hybridien tunnistamisessa. Eli asia on aika tuore kuten Mirilii sanoo.
Jos sukutauluissa on kaukana joku eläinkauppahamsteri, se lienee ajalta ennen hybridien vastaista taistelua... toisaalta myös "turvalliselta" ajalta ennen näitä iloisia mandariineja.

Seinäjoella on mm. tämä Koralli eläinkauppa, joka myy mandariineja edelleen kovalla rahalla... syksyllä ilmeisesti saapuivat ensimmäiset. Tukut niitä toimittavat vahdilla pitkin Suomea? Eli moni ostaa erikoisuuden ja koittaa lisätä niitä. Siksi tämä on niin hankalaa  :S
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

usvaniityn

#119
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"
Lainaus käyttäjältä: "mirilii"Periaatteessa kuitenkin hybridiongelma on kasvanut ihan hirveästi vuoden parin aikana, eikä ole enää turvallista eläinkauppaeläimiä käyttää.
Vuosi sitten tämä hybridiongelma taisi tulla esille maaliskuun näyttelyssä, kun tuomarit kiinnittivät asiaan huomiota ja alkoivat opastaa tehokkaasti hybridien tunnistamisessa. Eli asia on aika tuore kuten Mirilii sanoo.
Jos sukutauluissa on kaukana joku eläinkauppahamsteri, se lienee ajalta ennen hybridien vastaista taistelua... toisaalta myös "turvalliselta" ajalta ennen näitä iloisia mandariineja.

Seinäjoella on kuulemma tämä Koralli eläinkauppa, joka myy mandariineja edelleen kovalla rahalla... syksyllä ilmeisesti saapuivat ensimmäiset. Tukut niitä toimittavat vahdilla pitkin Suomea? Eli moni ostaa erikoisuuden ja koittaa lisätä niitä. Siksi tämä on niin hankalaa  :S

Mutta toisaalta jos joku haluaa kasvattaa noita erikoisen värisiä "mandariinejä", niin ei se välttämättä kerro vastuuttomuudesta, vaan se että myy niitä sitten eteenpäin ilman kunnollista infoa kyseisistä hamsuista. Jos hybridejä lisäävät ihmiset myisivät poikaset hybrideinä ja laittaisivat hamsun mukaan kunnollisen infopaketin, jossa myös kerrotaan kaikki selkeästi miksi niitä ei suositella muuta kuin vain lemmikiksi saisi toden näköisesti jo tilannetta hieman hallintaan. Kaikenlainen syyttely ja ihmisten karttaminen/haukkuminen ei poista ongelmaa. Noita mandariinejä kasvattaa useampikin epävirallisesti ja myy niitä ihan talvikkoina, olin meilitse yhteydessä erääseen kasvattelijaan, joka kertoi noiden mandariinien olevan uusi talvikkojen värimuunnos ja hänen alkueläimensä on tuotu ruotsista  :huh