• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista -4

Aloittaja Mandi, 02.11.10 - klo:09:44

« edellinen - seuraava »

mirauh

#810
Äh mulla on tosi kriittiset paikat kun en tiedä pitäisikö nuo hamsterit muuttaa samlabokseihin ja laittaa hyllyyn kun tulevassa kodissa ei tilaa ole mitenkään yllinkyllin :< mutta en haluu luopuu noista terroista :D
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

metsku

#811
Lainaus käyttäjältä: "Black_Lace88"I'm confused! Olen kuullut, että terraario tai duna olisi talvikolle must ja häkkiä ei saa olla. Silti täällä ihmiset ostavat häkkejäkin. Saako häkkiä (pienipinnaista) siis olla vai ei ja jos ei niin miksi ei. Minulla on akvaario, jonka mitat ovat P 65x S 29 x K 34 ja olin harkinnut siihen talvikkoa, mutta se taitaa olla liian pieni. Jos häkkikin on ok niin mieluummin ottaisin häkin, sillä jo tuo 64 litran akvaariokin on sen verran painava, että talvikolle tarpeeksi suuren terraarion paino hirvittää. Meillä on 375l akvaario (joka painaa ainakin saman verran kiloissa ilman vettä), jonka pieneenkin siirtämiseen tarvitaan kaksi todella hyväkuntoista ja lihaksikasta miestä... Akvaario on kuitenkin varattu kaloille, vaikka olisikin ihana lukaali talvikolle! Se varmaan hukkaisi itsensä sen hyövereihin :P En tiedä jaksaisinko nostaa edes 64 kiloa itse (painan jotain sitä luokkaa, vähän vähemmän). Onneksi on mies apuna. Siitä huolimatta häkki olisi paljon helpompi. Kysymys kuuluukin, onko se vaarallinen talvikolle? Ovatko pienipinnaisetkin vaarallisia?

Ei, häkki ei ole vaarallinen talvikolle. Jos häkki on korkea, laita tasoja niin, että se ei pääse putoamaan kovin korkealta. Esim. dunassa pudotus katosta on n. 30cm, sen verran se voi olla häkissäkin. Mä olen käyttänyt talvikoilla häkkejä vaikka kuinka pitkään ja paljon enkä ymmärrä mikä niistä tekisi jotenkin vaarallisen.

Toisaalta kiinnosta miksi sitä akvaariota pitäis liikutella? Nuo akvaariosi mitat on tosiaan liian pienet talvikolle, itse en noin pieneen edes harkitsi laittavani. Talvikko on luonnossa kilometrejä kulkeva eläin, mikään asumuskoko ei ole sille liian iso.

Anzukka

#812
^Monessa häkissä on niin suuret pinnat että pienikokoinen talvikko voi jäädä helposti jumiin ja Terraario on ihan sopiva talvikolle ;)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Minnaw

#813
Monissa häkkimalleissa on myös kulmissa vähän isommat pinnojen välit (ainakin meillä käytössä olevissa Mary-häkeissä). Siitä kyllä pujahtaa, tai jää kiinni pienikokoisempi kääpiö.
Itse suosittelen kääpiöille dunia juuri tuon kaivuumahdollisuuden vuoksi (pohjalle saa enemmän purua, eikä se lentele ympäriinsä). Ja lisäksi kun kääpiöt (kiinaria lukuunottamatta) ovat kovin kömpelöitä kiipeilijöitä niin häkki altistaa tippumisvaaralle enemmän kuin duna.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

metsku

#814
Kyllä kaikki pienipinnaiset häkit käy talvikolle.

Anzukka

#815
^Kyllähän ne käy, mutta pitää olla varma ettei hamsu jää jumiin. Ja häkkiin on usein vaikeaa järjestää kääpiölle sopivaa purukerrosta 10-20cm :) Noin suuri purukerros ei ole tietenkään välttämätön mutta onhan siitä ihan näyttöäkin että paksu purukerros on hyväksi

Jos tiedät häkkejä joissa on näin syvä pohjalaatikko ja pieni pinnaväli niin kerro mistä niitä saa että muutkin voivat hyötyä.
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

lentsu

#816
Onko kellään oikeasti jäänyt kääpiö jumiin häkissä? Mulla on nykyään kaikki kääpiöt terroissa, mutta takavuosina käytin tiheäpinnaisia häkkejä myös. Ikinä ei sattunut mitään. Paitsi kerran, ja se oli Savicin terra!  :huh Jumitus tapahtui niin, että kun Savicissa on päädyssä sellainen muovinen kapea taso ja siinä juomapulloa tms. varten tarkoitettu aukko, niin talvikkonaaras jäi siihen aukkoon lonkistaan eikä olis kyllä omin avuin päässyt ikinä irti, oli ihan shokissa.  :<

Mulla on jäänyt myös syrkki jumiin gabberin muoviseen tasoon lonkistaan ihan vastaavanlaisesti, kun se oli ensin jyrsinyt yhtä aukkoa vähän suuremmaksi.

Syrkki mulla on jäänyt häkissä jumiin yhden kerran, ja se oli häkkityyppi, jossa muoviset klipsut nurkissa pitivät häkin koossa (1990-luvun malli, tuskin enää markkinoilla), ja jalka jäi semmoseen klipsuun ja murtui.

Mutta kokemukseni mukaan ei kyllä ole yksikään hamsteri pelkästään pinnoihin itseään telonut. Sen sijaan meillä lentävät aina jo uutena niin Savicien kuin Gabbereidenkin muovitasot roskiin, niin pahat haaverit niiden kanssa käyneet.

metsku

#817
Anzukka, harva varmaan kuitenkaan laittaa kovin syvää purukerrosta edes terraan tms. koska silloin sitä hamsteria ei näe senkään vertaa mitä muuten näkis. Lisäksi myös itse huomasin tavaroiden sijoittelun hankalaksi koska paksun purukerroksen päälle ei oikeen voi laittaa mitään (liian iso riski, että putoaa päälle kun siellä alla kaivellaan) ja purun alle laittelu on taas vähän tylsää. Kolmantena en itse ole huomannut hamstereiden kuitenkaan kovin paljon kaivelevan.

Tutkimus aiheesta on tosiaan ja sen vuoksi olenkin kokeillut omille hamsuille erilaisia variaatioita. Paksuin purukerros jota kokeilin oli n. 50cm mutta ainakaan se syrkki ei kaivellut ollenkaan. Lisäksi tosiaan sellaista ei voisi pitää paitsi tietty jos toimii kuten gerbiileiden kanssa.

Mulla on myös ollut erillisessä astiassa paksua purukerrosta ja sieltä tikkaat pois ja pääsy häkkiin ja hamsu on viihtynyt paremmin kiipeillen häkissä kun möyrien puruissa.

Joten itse ajattelen niin, että häkkiin saa tarpeeksi purua ja että hamsun elämän kannalta kivempaa on mahdollisimman paljon kerroksia ja putkia ja luolastoja ym.

Minnaw

#818
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Onko kellään oikeasti jäänyt kääpiö jumiin häkissä?
Olen valitettavasti nähnyt kuvan moisesta ja se ei ollut ollenkaan kaunista katseltavaa. Ja ei tosiaan ollut jäänyt vaakapinnojen väliin, vaan sinne häkin nurkkapinnojen väliin (kun kahden pinnaseinän välit kohtaavat pystysuoraan). En halua omalle kohdalleni, että koskaan moista tapahtuu, joten olen mielummin liian varovainen kuin, että otan (turhan) riskin asian suhteen.

Myöskään noita muovitasoja en käytä, muovivirikkeistä puhumattakaan. Minulla jäi itseasiassa myös sellaiseen heinäpesään kerran yksi hamsteri hampaistaan kiinni (siinä oli paksumpi olki/naru joka oli juuttunut hamsterin etuylähampaiden väliin) ja tämä tarina ei siis myöskään päättynyt onnellisesti.

Tämä saattaa tosiaan jonkun mielestä kuulostaa pumpulissa kasvattamiselta, mutta kokemuksesta viisastuneena meillä ei ole käytössä tosiaan mitään muovihärpäkkeitä enkä tosiaan kääpiötä häkkiin laitaisi. Kääpiötouhuilua on nyt takana 5 vuotta, eli jonkinmoisen kokemuksen pohjalta uskallan puhua.

metsku Miksi yhtäkkiä otitkin puheeksi syyrialaiset hamsterit, jotka eivät kokemuksesi pohjalta nauti kaivelusta, kun puhe oli nimenomaan kääpiöistä!?
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

TiBe

#819
Meiltä löytyy myös huono kokemus häkistä talvikolla, siksi niitä ei käytössä ole enään kuin kaksi joissa samanlaista loukkaantumismahdollisuusta ei ole havaittu.

Kyseessä oli ihan tavallinen vaakapinnainen häkki, missä oli päällä ja yhdessä sivussa luukku. Hamsteri ilmeisesti yöllä kiipeili tuttuun tapaansa pinnoissa sivussa olevan luukun kohdalla, ja oli jotenkin onnistunut sujauttamaan jalkansa luukun "kiinnityskoukkuun" siis sellaisen taitettuun pinnaan millä luukku oli kiinni häkissä. Aamulla kun tapahtuneen huomasin, hamsteri oli nakertanut jalkaansa useita haavoja yrittäessään rimpuilla itsensä irti ja jalka ei ollut enään normaalin näköinen, vaan siinä oli luultavammin murtuma tai verenkiertohäiriöitä, koska se oli sinertävä ja ei toiminut enään kunnolla ansasta päästyään.  :(
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

lentsu

#820
Hyi kamala, tuo jalasta roikkuminen kuulostaa ilkeältä!  :( Tosiaan, monissa häkeissä on kiinnitysluukussa semmoinen lenksu, ja nyt kun asiaa ajattelee, periaatteessa just pienen jalan mentävä... tosiaan parempi terra ja mieluiten ilman muoviulokkeita!

metsku

#821
Mutta siis aivan yhtälaillahan syrkkikin voi jäädä jalastaan jumiin jos talvikkokin voi. Ei kai se, että syrkin jalka on hieman isompi mitenkään poista sitä riskiä?  :roll:

En mä väitä etteikö jonkun hamsteri tykkäisi kaivella ja hyvä on kokeilla jos hamsu tykkääkin. Mutta omien kokeiluiden perusteella mitään kovaa innostuta ei ole osoittanut kukaan hamsteri. Kai se pitäisi sit oikeasti olla sen 80cm ;)

Häkissä on se hyvä puoli terraan verrattuna, että siihen saa kerroksia paljon helpommin ja omat hamsut ainakin on tykänneet kerroksista. Parhaana pidän terraario-häkkiyhdistelmää ja putkia.

lentsu

#822
Kaikki hamsterit itse asiassa kaivavat aika paljon. Mutta purut, olipa kerrosta 10 cm  tai 90 cm, ei inspiroi niitä kaivamaan, todennäköisesti siksi, että puruissa ei ole mitään kaivettavaa, purukerros ei vastaa niiden lajityypillistä kokemusta siitä, minkäkaltaiseen materiaaliin voi kaivaa pesän. Kun olin lapsi (nyt puhutaan sitten tosi vanhoista ajoista  :D ) sisarellani oli syrkkejä, ja hän piti niitä sammaleessa. Voi kuulostaa vähän erikoiselta, mutta hän keräsi siis jostain metsästä hirveät määrät sammalta kellariimme, ja toi sitten sieltä kuivikkeet terra-akvaariossa asuvalle hamsterille. Mitä tapahtui? Hamsteri teki aina samanlaisen pesän, jossa oli lyhyt käytävä, oviaukko ja josta johti toinen tunneli pienempään ruokavarastoon. Syrkki siis teki mahdollisuuden saadessaan pesän juurikin kaivamalla, ja se oli todennäköisesti aivan samanlainen pesä, jonka ne tekevät luonnossa, vaikka sammalta ei ollut edes 30 cm vaan sen verran mitä nyt akvaan nätisti menee, ehkä reilut 20 cm. Jos päästät syrkin irti, mitä se tekee - menee nurkkaan ja alkaa kaivaa.  :D Mutta purut, kuka hullu nyt puruja kaivaisi, niskaan ne putoaa.  :)

p@llero

#823
Kiintoisa tuo sammal-juttu. :)  Mietin vaan että saako hamsterille siis antaa sammalta? Ku meillä ois tossa jänkkä takana niin kesällä voi sinne jotenki järjestää jokusen sammaltupon - jos se on siis turvallista. (ja tietty sen pesis sitte)  :D
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

Henni

#824
Pari vuotta sitten hankimme pihallemme sellaisen valmisnurmikon, joka siis tulee rullalla ja sitten avataan pihalle. Siitä jäi hieman yli ja minulla oli sopivasti miniduna tyhjänä niin pistin sinne multakerroksen ja sen nurmikon siihen päälle. Päästin talvikon sinne pari kertaa viikossa ja kyllä se kesän aikana melkoiset luolastot sinne kaivoi. :)  Oppi hyvin, että kun haluaa takaisin omaan dunaansa niin silloin tulee pinnalle odottelemaan.
Vakituiseen en sitä niin voinut asuttaa, koska en olisi pystynyt sitä siivoamaan kun ei ollut lisää sitä nurmikkoa.
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa