Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista -4

Aloittaja Mandi, 02.11.10 - klo:09:44

Yadell

Alvarin terraario eilen siivouksen, tai no oikeastaan vain uuden sisustamisen jälkeen.

Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Ellli

Wow... Vähän teillä on hienoja terroi/Häkkei. Vois itekkin tuunata Hillen ja Kerpsujen häkkei.
Miun mussut<3

Hillevi<33
Pantse<33
Eppu<33
Väiski<33
Typy<33

Rose

Tosi hieno toi Alvarin terraario :)

Yadell

Lainaus käyttäjältä: "Rose"Tosi hieno toi Alvarin terraario :)

Kiitän :) Ja Alvar kyllä näyttää viihtyvän tuolla.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Saana

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"
Lainaus käyttäjältä: "metsku"^Laittaisin vähän enemmän purua. Luin tutkimuksen jossa osoitettiin selvästi syyrialaisten häiriökäyttäytymisen vähenevän purukerroksen syvyyden vuoksi. Tosin kotioloissa ei sellaisia kerroksia voi käyttää (minimi 40cm tutkimuksen mukaan) mutta itse olen tutkimuksen luettuani lisännyt purujen määrää roimasti. Haittana kuitenkin on se, että hamsteria ei näy sitten enää ollenkaan. Itselläni on alle 10cm tästä syystä mutta silti enemmän kun ennen.
Laitatko linkin tutkimukseen? Olisi kiinnostava nähdä kuka on tutkinut, miten ja mitä kaikkea muuta ilmeni? Kuulostaa kyllä arkikokemuksen perusteella aika epätodennäköiseltä.
Mua kans kiinnostaa. Periaatteessa ihan loogista, mutta ite oon kokenu että suurin osa hamstereista autuaan onnellisina tepastelee vaan sen purukasan littanaksi eikä anna vihiäkään siitä, että olis intoa kaivautua purun syövereihin. On niitä kaivautujiakin, mut yllättävän harvassa.
Täällä odotellaan myös linkkiä tutkimukseen.

Meillä syrkeillä on tapana mellastaa asumuksissa niin että kaikki purut saattavat löytyä siivousta seuraavana päivänä toiselta puolelta asumusta. Kaivautumista en ole pistänyt merkille. Suojaisat paikat meilläkin löytyvät virikkeiden (puusillat, pahvilaatikot etc.) alta, joten yhdyn ajatukseen, että tarvetta puruihin kaivautumiselle ei mahdollisesti niiden johdosta ole.

Ja kuten jo mainittua niin robojen ehdottomia lempipuuhia taas on kaivaminen ja kaivautuminen. Varsinkin pennut sujahtavat yhdestä kohdasta purujen sekaan ja kohta pilkistää pää toiselta puolelta terraa. :)

Mustikkamaan

^Must on oikeestaan siistii että tämmönenki "pikku sivuhavainto", mikä on lopulta kuitenkin näin merkittävä, on tullut tässä laajempaan keskusteluun. Eli käytännössä ollaan koettu se (siis useampi kuin minä :D), että syrkeillä putket, pahvilootat ym. simuloi sitä luonnon käytävästöä ja sillä voidaan korvata osittain kaivautumismahdollisuudet. Tottakai siis jos on mahdollista antaa kunnon pehkut, niin sehän on tosi hyvä - ja jotku syrkit on ihan selkeesti semmosia että ne diggaa kunnon pehkuista. Oon kans pistäny merkille et se diggaaminen helposti tarkottaa sitä, että ne pehkut pistetään ylös ympäri ja koko kämppä on mullinmallin, mutta ne ei välttämättä rakenna mitään hienoa luolastoa sinne kuitenkaan.

Mä oon vuosien varrella kokeillut ihan kunnon purukasoja monta kertaa syrkeillä, ja oon aina pettyny siihen että ne vaan tepastelee siinä päällä niin et se puru menee ihan tiukaksi siitä pinnasta xD Mulla on tommoi iänikuisen vanha 100 * 50 * 50 kokonen lasiterra, missä oon tätä hommaa testannut.

Siitä tuliki mieleeni, kun majotin tähän samaiseen terraan muistaakseni 4 robourosta joskus vuonna nakki ja keppi. Silti ne vaan hyppi seinille, vaikka virikettä oli ja purua ja tilaa. Mut kuulemma jos robot asuttaa "syntymästä" tosi isoon terraan, niin ne ei hypi seinille ku ne penskasta asti oppii siihen tilaan, et olisko se siitä ollu sit kii et ne mun urokset oli ollu penskana jossain minidunissa ym..
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Nape

Meillä yks ainoo syrkki oikeen ruopii ja kuopii puruissa, sukeltelee ja duunaa kokoajan jotain, persvillat on kokoajan ihan puruissa :D

wiidii

Mä muutenkin koen että noi syrkit edes kauheasti kaivele puruja - mun kahdeksasta täällä asuvasta hamsusta vain yksi myllää terransa purut läjään, mutta ei silti mitenkään erityisemmin kaivaudu niihin - nukkuu kasan päällä. :D
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Anonymous

Meilläki on muutama naaras jotka yön aikana ruopii kaikki purut toiseen päätyyn terrassa.

Saana

Munki pitää vielä tarkentaa, että eivät suinkaan kaikki syrkit meillä pistä asunnon sisustusta uusiksi vaan joskus joku on remontin yhteydessä siirtänyt kaikki purunsa yhteen nurkkaan.

Tuoho

Meillä molemmat pojat kaivaa ja mönkii ihan himona. Ja piilopaikkoja kyllä löytyy muualtakin kuin purusta. :)

metsku

Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Mä olen kokenut että metsku heittelee näitä "tutkimuksiaan" ja "totuuksiaan" vähän muuallakin internetissä. Mutta linkkiä/tutkimuksen nimeä odotellessa. :)

Kuule, jos väitän jonkun tutkimuksen olevan ajatusteni taustalla niin sellainen tutkimus myös on, koit sinä mitä hyvänsä. Olen hyvin tarkka siitä asiasta, että jos tutkimuksiin vedotaan niin niitä on myös oltava. Satuin olemaan tänään keikalla joten en nyt kerinnyt tänne hamsteripalstalle uteliaisuuttasi tyydyttämään ennen tätä.

Mutta joo, tässä tutkimus: http://www.ans.iastate.edu/faculty/john ... 202006.pdf

GaneshaX

Meillä taitaa olla yksi syrkki joka tykkää kaivamisesta ja purujen siirtelystä. Muita (8kpl) se ei näytä juurikaan kiinnostavan. Käpsät sit taas on eri juttu  xD
Roudan hamsterikasvatus