• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä syyrialaisesta, osa 2

Aloittaja Lilli&Repe, 27.04.10 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

Marin

#435
Kuuluisko tää enemmän tuonne ruokintapuolelle...

PK syrkki Vilin turkki on tosi "villava" sellaista höttöä, joka takkuntuu tosi helposti. Olen harjannut turkkia hammasharjalla, joka ehkä pehmentää entisestään sitä (?), kampa olisi parempi... leikkelin tuossa toissailtana koirien ohennussaksilla enimmät "höttökarvat" pois, kun ei me näyttelyihin mennä ja mielestäni turkki on ihan oikeasti "liian villava..."
http://marinjyrsijat.files.wordpress.com/2012/09/vili_26sep12_laahus.jpg

Onko kaikilla pk syrkeillä turkki ihan pehmeää?

Miten ruokinnalla voisi saada turkkia paremmaksi?

Vili syö Rapunzelin hamsterimixiä - tosin oli pakko ostaa muuta kun se loppui... Tuoreruokaa saa, mutta ei mitään makeita soseita, herkkuina joskus pähkinää, auringonkukansiemeniä jne.

Öljyt voisi tehdä terää - kylmäpuristettua rypsiöljy (missä ainakin e:tä)? Mitä muuta voisi huomioida? Tai voiko tuohon turkkiin vaikuttaa - muuta kuin pitää se sitten suosiolla lyhyempänä ?


Daenerys

^ Meillä muuten pohdiskellaan myös noita samoja asioita, että kuinka voisi parantaa pk syrkin turkkia, kun näyttää hieman pehmeältä. Auttaisiko tuo öljy?

Alkemistin

Kaipa se öljy hiukan auttaa, ja sellainen sopiva harjaileminen. Aika äkkiä näkee tekeekö harjaaminen hyvää vai pahaa turkille. Itse leikkaan vain selvät takut ja muuten suorin sormilla. Mutta on tuo Naksun turkki hyvin höttöinen ja pehmeä, kuten kuvasta näkyy  :tongu:

Daenerys

Kiitos Hajimelle vastauksesta. :) Meillä ei tarvitse turhan usein harjailla hamsun turkkia, eikä se takkuunnu kovin helposti. Täytyy katsoa jos kokeilisi sitä öljytippaa satunnaisesti.

Eve87

Öljyä olisi muutenkin hyvä syöttää. Itse annan kerta viikkoon.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Alkemistin

^ Totta. Voi sekoittaa vaikka vesipohjaisen puuron joukkoon tai märkäruokaan. Tai laittaa hamsupipareihin  :icon_biggrin:

Mikä öljy mahtaa parhaiten auttaa turkkiin?  Varmaan joku E-vitamiinipitoinen - onko sellaisia?

Eve87

No ainakin oliiviöljyssä ja rypsiöljyssä on E-vitamiinia, meillä on menty rypsiöljyllä ja turkit pysyneet kondiksessa  :icon_cheesygrin:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Alkemistin

Okei, no hyvä :icon_biggrin: Olen lorautellut meidän perusöljypullosta, joka on tällä haavaa jotain Pirkan rypsi- ja oliiviöljysekoitetta.

Daenerys

Täytyykin itse ruveta antamaan öljyä kerran viikossa! Varmaan puuron tms seassa maistuisi (ja olisi helppo laittaa).

MK

Tuli mieleen, että mitenköhän koirille/kissoille suunnatut turkinlaatua parantavat lisäravinteet sopivat jyrsijöille? Itse käytän lohiöljyä ja Mirra Coatia koiralleni, enkä ainakaan tuosta Mirra Coatin ainesosaluettelosta keksi mitään hamsterille sopimatonta, mitä nyt propionihappo on säilöntäaine. (Seesamiöljy, pellavansiemenöljy, vehnänalkioöljy, vesi, sinkki, E-vitamiini, propionihappo, lesitiini, A-vitamiini, pyridoksiini, biotiini.)
Tietenkin nuo ovat kalliimpia kuin perusöljyt ja pitoisuudet on suunniteltu koirille, mutta eipä toisaalta hamstereillekaan spesifioituja tuotteita erityisemmin löydy.

Mulla oli joskus jotain Zooplussassa myytyjä (ei näy enää valikoimissa) jyrsijöiden turkin kuntoa parantavia tabletteja, jotka ainakin tuntuivat tekevän syrkkien turkista silkkisemmän ja parempikuntoisemman. Tiedä sitten, vaikuttiko siihen nimenomaan nuo tabletit vai muut seikat.

Alkemistin

#445
Useimmissa lähteissä (joihin about kymmenessä minuutissa osuin :) väitetään, että propionihappo on vaaratonta. Sitä muodostuu joissain eläimissä itsestäänkin ja esim. fermentoimisen yhteydessä. Kuitenkin löysin myös seuraavan tekstin:
"Studies on rats showed that propionic acid causes change in behavior ( hyperactivity, dystonia) in laboratory rats which is consistent with symptoms of human ASD (autism spectrum disorders)***
***Sandy R. Shultz, Derrick F. MacFabe, Klaus-Peter Ossenkopp, Shannon Scratch, Jennifer Whelan, Roy Taylor, Donald P. Cain Intracerebroventricular injection of propionic acid, an enteric bacterial metabolic end-product, impairs social behavior in the rat: Implications for an animal model of autism Neuropharmacology, Volume 54, Issue 6, May 2008, Pages 901-911"

Eiköhän tässä ole kyse taas pitoisuuksista. Tästä päätellen pitäisi antaa hyvinkin pieniä määriä, mutta auttaako se sitten turkkiin? Jostain luonteistuotekaupasta voisi saada valmistetta, joka sisältää noita hyviä öljyjä ilman lisäaineita.

// Vapaa suomennos: "Labrarottatutkimukset osoittavat propionihapon aiheuttavan muutoksia käytökseen (yliaktiivisuus, dystonia*), jotka ovat yhteneviä ASD oireiden kanssa."
* Dystonia on sairaus, jossa aivojen tahdonalaisten lihasten liikkeitä säätelevän keskuksen toiminta
häiriytyy - ASD tarkoittaa autismikirjoa

elli.elmeri

#446
Voinko pestä tyttö syrkkiäni, koska Irma haisee pissallle? Onko se myöskään normaalia? Mitä minun pitäisi tehdä?  :icon_rolleyes:

Muistakaahan katsella välillä kohdealueen vanhempia aloituksia, ettei tule jokaiselle pienemmälle aiheelle aina uutta keskustelua, kiitos  :mhappy: -Eve

elli.elmeri

Vastatkaa pian , Kiitos :)

Alkemistin

Kaipa sitä voi ainakin märällä pyyhkeenkulmalla vähän putsia ja hamsu varmaan itse hoitaa loput. :icon_e_wink:

Yleensä riittää, kun pissanurkan kuivikkeet vaihtaa riittävän usein, parin päivän välein vaikka. Pissaako Irma pesämökkiinsä? Syrkit tapaavat pissiä tilaviin mökkeihin ja silloin kannattaa vaihtaa pienempään.

Janzu

Hamsterinaaraalla on kiima 4 vrk välein. Oletko varma ettei tämä "pissan haju" johdu kiimasta? :)