• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä syyrialaisesta, osa 2

Aloittaja Lilli&Repe, 27.04.10 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

Yadell

#105
Lainaus käyttäjältä: "lpj"Mulla on pari kysymystä, enkä nyt löytänyt muuta paikkaa mistä kysyä.

Eli siis:

1. Kuinka paljon naaras ja uroshamstereiden pitäsi normaalisti painaa, esimerkiksi 5-12kk iässä? Muitakin ikäpainoja saa kertoa.

2. Voisitteko kertoa, että onko riski suuri, että naaras kuolee synnytyksessä? Miten mahdollista se on, ja voiko sitä yrittää estää, esimerkiksi jos naaras painaa liikaa, niin pistäisi vähäksi aikaa laihdutuskuurille, taikka toisteppäin.

3. Kuinka monta poikasta yleensä syntyy ensimmäisessä poikueessa? Vaikuttavatko emän/isän sisarusten määrä? Onko se jokin vika, jos syntyy vähän? Mikä on maksimiraja poikasten määrässä?

4. Minkä ikäisiä poikasten täytyy olla, että niitä saa käsitellä ja tutkia?

Kiitos suuresti, jos osaatte vastata kysymyksiini kattavasti, tai edes jotain!!

1. Tarkasti on  vaikea sanoa, mutta yleensä syrkit painavat n. 120-200g.  :) Esim. oma uroshamsterini painaa vain 115g, mutta naaras painoi parhaimmillaan/pahimmillaan 225g. ;) Eli paino vaihtelee todella paljon, ja molemmat ovat täysikasvuisia.
2. Joku muu saa vastata tähän.
3. Ja tähän.
4. Poikasia saa alkaa käsitellä, kun ne avaavat silmänsä, eli noin 2vk ikäisenä.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

lpj

#106
Kiitos vastauksesta, vielä silti haluaisin saada noihin muihin vastauksen. :'))
Oma naarashamsterini painaa n. 105 kg, eli liian vähän??

Lihotanko sitä antamalla enempi ruokaa? :'))
[size=85][colorHamstraavat hamsterit<3=#FF0000][/color][/size]

Marla

#107
105 grammaa kuulostaa syyrialaisen painoksi aika vähäiseltä, joten joko naaras luultavasti on hyvin pienikokoinen tai sitten tosiaan laihahko.
Mitään varmaa ei kuitenkaan voi mennä sanomaan pelkän painon perusteella, kun tosiaan rakenteesta on paljolti kiinni. Tärkeintä mun mielestäni on se, tuntuuko hamsteri kädessä laihalta (eli kuinka selvästi kylkiluut tuntuvat jne.) ja miltä se näyttää. Kuvienkin perusteella voisi tehdä jonkin verran päättelyä, olisiko lisämassa kuinka tarpeellista.

lpj

#108
Okei, eli siis jos hamsterini kylkiluut tuntuvat, niin se on liian laiha.
Nimittäin kyllä ne kylkiluut tuntuvat, kun sitä nostelen   :)
[size=85][colorHamstraavat hamsterit<3=#FF0000][/color][/size]

Marla

#109
^ Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, ettei hamsterilla tulisi olla erottuvaa vyötäröä, vaan koko kropan pitäisi olla suht. tasapaksu, olematta kuitenkaan lihava.

Toiset hamsterit ovat hoikempia kuin toiset, itellä varsinkin jotkut pk-urokset, ja mun mielestä monipuolinen ja terveellinen ruokavalio on se tärkein juttu - kun se on kunnossa, pitäisi hamsterinkin voida hyvin, oli se minkä kokoinen hyvänsä. Sairaudet toki asia erikseen sitten...

lpj

#110
Ookei, kiva kun kerroit  :D
[size=85][colorHamstraavat hamsterit<3=#FF0000][/color][/size]

Sissu

#111
Onko hamstereille valjaita? Koska jotkut sanovat että on mutta  minusta hamstereille EI pitäisi olla koska se on varmaan todella epämukavaa vaii?? :pihalla:  :pihalla:  :shock: =)

Nilla

#112
^ Kyllä niitä on, mutta eipä niillä mitään tee koska hamsteria ei tule viedä ulos saatika ulkoiluttaa kuin jotain koiraa.
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Sissu

#113
Vielä voiko hamsteria pitää esim. olkapäällä tai antaa kiivetä itsessään koska minun hamsteri kiipeää välillä minun pään päälle  :D  olen ottanut sen aina heti pois ettei se hyppää mutta voiko siis pitää? :sydan  :huh  :huh  :huh

Anonymous

#114
Hei!

Olisiko täällä ketään viisasta joka voisi auttaa? Syrkkihamsuni nimittäin pissii koppiinsa eikä kaytä nurkkia kopin ulkopuolella.

Miten asian saisi pois, vai saako?

lpj

#115
^^

Onko koppi liian iso?
Jos on, hamsteri ei tunne oloaan niin ''kotoisaksi'', joten hanki syystä pienempi.
Mutta jos näin ei ole, niin siirrä aina pissapurut vaikkapa johonkin nurkkaan, tai hamsterin vessaan. Syrkkinaaraani osaa pissiä vessaansa. Mutta uros taas ei.
[size=85][colorHamstraavat hamsterit<3=#FF0000][/color][/size]

lentsu

#116
Sissu: Voit antaa kiipeillä, mutta istu lattialla. Hamsterit ovat hiiriin, rottiin yms. verrattuna tosi kömpelöitä eivätkä hahmota lainkaan putoamiskorkeutta. Hamsteri voi siksi loukata jos esim. kävelet se olkapäälläsi ja se putoaa. Mutta lattialla istuessasi hamsu on ihan turvassa vaikka kiipeilisikin päälläsi. Eli pidät vaan kokonaiskorkeuden matalana.  :)  

Ilme: Minkä kokoinen hamsusi pesämökki on? Olen huomannut, että syrkit tekevät helposti isoon pesämökkiin vessan. Ongelma ratkeaa, kun vaihtaa pesämökin pienemmäksi. Jos pesämökki on lisäksi päässyt kovasti pissan hajuiseksi niin ettet saa sitä enää pesemälläkään täysin puhtaaksi, voi pissaaminen siihen jatkua senkin vuoksi, että siihen on jäänyt haju, ja hamsteri yleensä pitää vessan siellä mihin se on kerran sen tehnyt = missä ovat hajut vanhastaan. Melkein siis vaihtaisin pesämökin uuteen ja pienempään.

Olkkuli

#117
Mun Nappi kyllä on aina ensimmäisestä päivästä lähtien käyttäny vessaa.. Jos hamsterisi pissii johonkin tiettyyn kohtaan (usein/meilkein aina) Kannattaa siihen litaa vessa..Ei kannata huolestua sillä kaikki hamsterit eivät opi yhtä siisteiksi. :kieli
Nappi- syrkki <3
Nelli- russeli <3


Olivia

Sissu

#118
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Sissu: Voit antaa kiipeillä, mutta istu lattialla. Hamsterit ovat hiiriin, rottiin yms. verrattuna tosi kömpelöitä eivätkä hahmota lainkaan putoamiskorkeutta. Hamsteri voi siksi loukata jos esim. kävelet se olkapäälläsi ja se putoaa. Mutta lattialla istuessasi hamsu on ihan turvassa vaikka kiipeilisikin päälläsi. Eli pidät vaan kokonaiskorkeuden matalana.  :)  

Kiitos. :sydan   Mutta entä jos hamsterini Nappi hyppää vaikkapa pääni päältä lattialle. :huh

Yadell

#119
Lainaus käyttäjältä: "Sissu"
Kiitos. :sydan   Mutta entä jos hamsterini Nappi hyppää vaikkapa pääni päältä lattialle. :huh

Sinun täytyy pitää huoli, ettei se pysty hypätä. Tai sitten et anna sen kiivetä pääsi päälle.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.