• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

#420
Tämä keskustelupalsta on juurikin sitä varten, että täällä voi kysyä asioita ilman taustaselvitystä. Etenkin kun tekstit ovat vieraalla kielellä, on aivan luonnollista että selvitystä kysytään täältä niiltä, jotka asiaan ovat perehtyneet.

Vaikka Ely nyt päätti ettei tänne saa enää kommentoida, kommentoin silti olevani ehdottomasti sillä kannalla, että Niinan kysymys oli perusteltu ja että se ylipäänsä oli kysymys :D Ei olisi reilua, ettei mulla (tai Niinalla) olisi oikeutta perustella ja puolustaa omaa asiaani :)

"Kysymys: Millähän perusteella tuo on dd?
Perustelu kysymykseen: Kun kuitenkin cämpsyillä (opal) ja talvikoilla (safiiri) dd on selkeästi sininen,
Lisäperustelu kysymykseen: ja ulkoasun perusteella tuo syrkki näyttää kyllä ihan vaalealta tavisnorrelta (eikä edes mitenkään epätyypilliseltä tuon ikäiseltä)."

Mun osalta asia oli tässä, mutta sitä en hyväksy ettei saisi omaa (tai toisen) kantaansa puolustaa vain siksi, että Ely kokee oman perustelunsa olevan se ainoa oikea. Elyn väännöksi kutsumaa keskustelua voi kyllä mun mielestä jatkaa enemmänkin kuin yhden postauksen verran - eri asia on sivukaupalla tehdä tikusta asiaa. Siinä se.


P.S. Nyt kun editoit omaasi, niin kommentoin sitäkin.

[/quote]Muoks: Olet aivan oikeassa Ninde, unohdin että Teh Asiantuntijoiden mielipiteitä ei saa kyseenalaistaa, kokemus voittaa tieteen, täten nöyrryn.
Heidiä lainatakseni: "Kokemusta heiltä [pitkäaikaisilta hamsterinkasvattajilta ja -harrastajilta, kirj. huom.] siis löytyy niin mielettömästi, että on hyvin uppiniskaista, typerää ja lapsellista lähteä väittämään vastaan." ^^;[/quote]

Tää nyt on jo aivan höpönlöpöä. Toiseksi tuo minun lause on irrotettu asiayhteydestä niin pahasti, että tiedät jo itsekin ettei se liity tähän eikä sitä voi yleistää. Uppiniskaista on kyseenalaistaa vaikka se, että syyrianhamsteri on erakko - tai muu vastaava selkeä asia. Periaatteessa kaikkea saa väittää vastaan, mutta monet ihmiset eivät ymmärrä ettei joitakin ohjeita anneta heidän kiusakseen (kuten juuri hamsterin viemistä ulos nurmikolle vapaaksi tepastelemaan tai että syyriksiä ei saa asuttaa yhdessä). Tiedän, että tuo tekstini oli melko kärkkäästi kirjoitettu ja ohje on uudistettu. Siten on todella naurettavaa tuoda asia esille enää ja varsinkaan ihan eri aiheeseen :) Olen sinuun siinä mielessä todella pettynyt, koska yleensä osaat perustella asiasi todella hyvin.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ely

#421
Ehheh, sitähän minäkin tein, puolustin toisen kantaa mutta teinkö nyt virheen siinä että pidän objektiivista kantaa pätevämpänä kuin henkilön, joka vetoaa mielipiteeseensä ja 17-vuoden kokemukseensa? En tiedä mistä olet sen ajatuksen saanut että olisin itse keksinyt nämä asiat kun minulla ei kokemusta asiasta ole, välitän vain viestiä oppineemmalta taholta. :D

Päätän omalta osaltani tähän, jos jotakuta vielä kiinnostaa dd niin yksityisviestiä vaan tulemaan, koska olisi "hyvin uppiniskaista, typerää ja lapsellista lähteä väittämään vastaan" kun vastassa on KOKEMUS.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Mustikkamaan

#422
Jaa no nyt tuli niin roppakaupalla höpönlöpöä taas etten edes vastaa tähän. Tämä on sarjassamme "yhteisymmärrystä ei synny vaikka kuinka yrittäisi" :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ninde

#423
Mä nyt kyllä ihmettelen että miksi Ely pillastuit tästä niin paljon? Kyseessä ei kai kuitenkaan ollut sinuun henkilökohtaisesti kohdistuva asia, mutta silti katsot että on asiallista piikitellä minua.

Lainaus käyttäjältä: "Ely"
Lainaatuo syrkki näyttää kyllä ihan vaalealta tavisnorrelta
ei näytä kysymykseltä.
Ei näytäkään, kun se ei sitä ole. Kysymys oli että millä perusteella ja asialliset perustelut olisivat riittäneet.

Katsoin tuon kuvan keskustelun viimeiseltä sivulta, en ollut lukenut edellistä sivua. En huomannut linkkiä kuvan alla heti, vaan vasta myöhemmin.

Sanoin että näyttää tavisnorrelta, en väittänyt sen olevan. Sanoin myös, että dd-geeni muilla hamstereilla on ulkoasussa selkeämpi. Eri hamsulajien saman värigeenin aiheuttamat värit eivät useimmiten ihan niin hirveästi eroa toisistaan.

tiijuli

#424
Nyt jos löydettäis meidän suklaalle samppanja uros, niin mitä värejä syntyisi? Ainenkin suklaata .. ?  :)
Filecia "Fiona" pk satiini suklaa

Saana

#425
^Suklaata. Ja jos suklaa kantaa punasilmäisyyttä niin myös samppanjaa.

wiidii

#426
Suklaata vain, osa kantaisi punasilmäisyyttä.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Saana

#427
^Kaikkipas kantais punasilmäisyyttä. :P

wiidii

#428
Oho.  XD  No, tällaisia aivohäröjä iskee aina välillä.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Saana

#429
^Thihih, vuorotellen näköjään meillä. xD

tiijuli

#430
TAAS tulisin kyselemään tänne  :D  Eli

Pk musta x muke vn

Musta emä ja muke isä.
Filecia "Fiona" pk satiini suklaa

wiidii

#431
^//http://www.freewebs.com/vivaldines/keltaisenvrinjalostaminen.htm Kannattaa lukea tarkkaan!

Kaikki urokset mustia ja musta valkonauhaisia, naaraat musta kilpikonnia ja musta valkokirjokilpikonnia.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

tiijuli

#432
Juu, luettu jo aikasemminkin. Ja kiitos taas vastauksesta  :)
Filecia "Fiona" pk satiini suklaa

Eve87

#433
Lainaus käyttäjältä: "tiijuli"TAAS tulisin kyselemään tänne  :D  Eli

Pk musta x muke vn

Musta emä ja muke isä.

Ajattelin taas tähän väliin mainita, että hamstereilla isä merkitään ensin, sitten emä. Ei tarvitse aina erikseen sanoa, kun sitten se on oletusarvosesti noin.
Kuten tuo sinun esimerkiksi olisi voinut merkitä:  muke vn x musta
:)
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

EmmaTi

#434
Tota noin...
Mä olin jo lisäämässä tohon tiijulin kysymyksen vastaukseen että voi tulla myös muke vn uroksia mutta siis ton taulukon mukaan vois tulla vain ei-keltaisia urospoikasia..
Niin, mä oon luullu ymmärtäneeni ton keltasen periytymisen mutta nyt en tajuakaan että miksei voi tulla muke uroksia?? Jos tulis kummaltakin vanhemmalta se a ja sit isukilta To?