• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

PiiaL

#270
En sitä minkkiä epäilekään hopeaksi, koska tiedän kyllä mistä yhdistelmästä se on (sen emä on mun I-poikueesta) ja minkistä kyllä muutenkin huomaa, jos se on hopea, jo yksikin hopeageeni muuttaa cremen sukuisia värejä huomattavasti.

Mutta ajattelin, että tuo suklaa voisi olla rinnastettavissa hopeamustaan, josta ei välttämättä huomaa hopeisuutta jos on hetskutsygootti. Olen nähnyt esimerkiksi yhden hopeamustan, joka oli kyllä niin syvän musta ja tosi hienovärinen, että ei tarvitse ajatella olevansa jotenkin huono värien tunnistaja vaikka sanoisikin sitä ihan vaan mustaksi(tietämättä että se oli jättänyt hopeisia poikasia ja tällöin siippa ei ole ollut hopeinen). Mutta en ole kuitenkaan tietääkseni nähnyt hopeasuklaata koskaan, niin en osaa sanoa voiko hopea olla siinä myös yhtä huomaamaton kuin mustassa. Mutta voiko tässä olla muita vaihtoehtoja?

Sintturainen

#271
Terttu lupasi laittaa näistä kuvan:



Kyllä musta tuo väriero on aika selvä.

lentsu

#272
Mun mielestäni tuo on vain hyvin vaalea creme. Olen kyllä nähnyt noin vaaleita poikasia, cremehän kumminkin tummuu vanhemmiten. Onhan sitä värieroja saman poikueen sisällä muutenkin.

Sintturainen

#273
Mulla on ollut tuon värisiä pentuja ja ne on ollut luonnonvalkoisia. Tai sit ne on ollut oikeesti huonoja cremejä ja pärjänneet näyttelyissä luonnonvalkoisina  :D  Ei vaan, en ainakaan muista että ois noin isoja sävyeroja cremeissä mulla ollut. Toivottavasti menevät jollekin tutulle niin näkee mitä näistä tulee kun kasvavat..

Tässä vielä toinen kuva:


lentsu

#274
Jos jompi kumpi vanhemmista ei ole hopea, on geneettinen mahdottomuus, että se on luonnonvalkoinen. Pitäytyisin epävarmoissa tapauksissa geneettisissä mahdollisuuksissa.

PiiaL

#275
Ei ole kyllä meilläkään ikinä ollut tuollaista eroa cremepoikasten välillä, kyllä ne samaa sävyä ovat olleet. Itsekin luulisin tuota poikasta luonnonvalkoiseksi. Etenkin tuossa alemmassa kuvassa tuo selkeä kylmäsävy tuohon cremeen verrattuna tulee kunnolla esille.

lentsu

#276
Ekassa kuvassa näyttää vaalealta cremeltä, tokassa luonnonvalkoiselta. Ihmettelen vaan, kun Terttu on kokenut kasvattaja, eikö hän ole huomannut mitään erikoista toisen vanhemmista värissä? Nimittäin se on niin yksinkertaista että joko tuo on creme tai sitten toinen poikueen vanhemmista on hopea-joku, ja sukutaulusta varmaan selviää helposti, kummalle se on mahdollista. Jos se ei ole mahdollista, sitten tuo vaan on creme vaikka kuinka muulta näyttäisi.

Sintturainen

#277
Terttu on koko ajan sanonut että tuo pentu on creme. Just koska vanhemmissa ei näyt merkkiäkään hopea-geenistä. Minusta on vaan jännä että mulla ei oo ikinä ollut noin isoja sävyeroja. Mutta näköjään niitä voi olla :) Tai sit se hopea-geeni on siinä suklaassa tosiaan "piilossa".

Saana

#278
Noiden poikasten isä on mun kasvatti Zon Wein, jonka sukua tässä.

i. Susa-Erma's Reject**, pk minkki
ii. Peppermint's  Ensimmäinen Eliö, pk minkki
ie.Susa-Erma's Yvonna, pk soopelisuklaa
iii. FIN MVA Bertil, pk soopeli
iie. Dalao Mao**, pk soopeli
iei. Ängshöjdens Code**, pk ps creme
iee. Susa-Erma's Rachael, pk soopeli
 
e.GG09 Isobel Ismene*, pk rex ps creme
ei. Darwin Daredevil*, pk ps creme
ee. Valencia, pk ps creme
eii. Cupid Chramnesind**, pk creme
eie. Firefly's Lara, pk rex soopeli
eei. Anemone's Pihlajanmarja, pk creme
eee. Anemone's Minervina, pk rex creme

Tunnistaako tuolta joku jonkun hopeaksi myöhemmin selvinneen?

Mansikki

#279
Voiko normaalista ja hopeanharmaasta tulla cremeä?

Ely

#280
Mulla oli joskus poikue jossa oli yksi creme joka oli paljon vaaleampi muihin verrattuna.


Kuva siskosta saman ikäisenä.


Ja ensimmäisen kuvan pikkumies nykyään:


Hyvin vaalea creme vieläkin juu, mutta silti creme.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

PiiaL

#281
^ Kyllä creme on juu. :) Nuo poikaskuvat vaan vähän huonosti havainnollistavat tuota sävyeroa, koska niissä on eri valaistus. Mutta itsepähän kuitenkin varmaan siis huomasit että on ollut sävyeroa.

Tämä oli mulle uusi juttu, että suuria sävyeroja voi olla poikasena cremeissäkin, mulla on varmaan ollut sitten vaan hyvät jalostuseläimet, kun ovat niin tasaista jälkeä aina jättäneet. Kaikkia en ole aikuisena nähnyt, mutta ainakin lapsena ovat olleet aina samansävyisiä.

mirauh

#282
Lainaus käyttäjältä: "Mansikki"Voiko normaalista ja hopeanharmaasta tulla cremeä?
^ Voi jos molemmat vanhemmat kantavat cremeä, jos vanhemmat eivät kanna cremeä (tai tässä tapauksessa muutakaan) yhdistelmästä syntyisi normaalia ja (heterotsygootti) hopeanharmaata :)
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Ely

#283
Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"Nuo poikaskuvat vaan vähän huonosti havainnollistavat tuota sävyeroa, koska niissä on eri valaistus.


Löytyi kuva täsmälleen samalla valaistuksella kun kaiveli vähän syvemmältä. Muistaakseni tämä oli ihan vitivalkoinen kun alkoi karva kasvamaan.  xD Vaikka ei näissä nyt tuo sävyero ollut niin iso kuin tuossa Sintturaisen kuvassa.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

annniiiu

#284
Hei,Mikä sopisi     Lk keltainen valkonauhainen:sen uroksen pariksi naaras hamsterin väri?
Siis minkävärinen naaras voisi olla,että ei tule virheitä?
Uros on siis tuo    Lk keltainen valkonauhainen  ja aivoni/tietoni ei riitä selvittämään sitten naaras hamsterin suositeltua väriä,ettei tule virheitä:)Kiitos vastauksistanne jo etukäteen;)
Kuva uroksesta:)
Syyrialaiset veivät sydämmeni