Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

mirauh

Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"Näin se homma toimii, tietty sattuma määrää sitä montako soopelia ja cremeä lopulta tuohon alimpaan poikueeseen syntyy, mut genotyypit menee tuollain. Sitten jos molemmat vanhemmat kantaa punasilmäisyyttä tai/ja ruostetta, niin voi tulla niitä lisäylläreitä.

^ Mistä voisi opiskellä punasilmäisyyden periytymistä (tai ruosteen)?:)

Ninde

mirauh

Lainaus käyttäjältä: "Ninde"^Ei niissä sen kummempaa opiskelua ole, kun molemmat on resessiivisiä eli pitää tulla kummaltakin vanhemmalta jotta poikanen voi olla ps tai/ja rs. Ruostettahan ei oikeastaan varsinaisesti voi kantaa vaan se on ruskeasilmäisyys mitä "kannetaan" (samalla tavalla kuin cinnamonia ei kanneta, vaan punasilmäisyyttä).
Okei kiitos paljon tästä tiedosta, mä oon vähän hidas tajuaan tätä värigenetiikkaa ja tää tuli tosiaan ihan uutena tietona !:D

millainennn

Tungen taas nokkani tänne. Poikasia ei edelleenkään ole suunnitelmissa, mutta mielenkiinnosta ja tulevaisuutta silmällä pitäen kyselen.

Eli, onko jossain netin syövereissä olemassa hamsterin värienperiytymisestä jokin hyvä ja simppeli juttu, mistä maalaisjärjen kanssa voisi värigenetiikkaan perehtyä?

Ja toinen, mua kiinnostaa että minkävärisistä vanhemmista on todennäköistä syntyä mustia vkkk poikasia?

mirauh

Mä oon opetellu nyt tota Articanin todennäkösyys "laskentaa" vaikka aina voi tulla yllätyksiä, tässä uusin - kertokaa jos menee pieleen.
(Mä laskin huvikseni mun hamsterien,siis hamsterin ja tulevan, värit yhtee ja katoin mitä tulis, mutta huoli pois Karo, en meinaa astuttaa sun pikkasta!)

Yhdistelmä Luonnonvalkoinen uros (eeSgsg) X Hopeasoopeli naaras (eeSgsgUu)
- syntyisi vaihteleva määrä: hopeasoopeleita,luonnonvalkoista ja öö cremeä (joka kantaa hopeaa?)

Miten muuten karvan laatu peritytyy vai meneekö samoin kuin värit muutenkin, voiko sitä mitenkään ennakoida muuten kuin halutessaan lk, niin yhdistää kaksi lyhytkarvaista ja toivoo ettei pitkäkarvaisuutta ilmesty mistään parin polven takaa?

wiidii

Lyhytkarvaisuuden kasvattamisessa onkin se kommervenkki ettei kannata yhdistää pitkäkarvaisuutta sinne mukaan ikinä tai se puskee läpi kun on resessiivinen.  :D  Oli tosiaan, pk-pk -yhdistelmästä syntyy vain pitkäkarvaisia, lk-lk:sta voi synty lyhyt- ja pitkäkarvaisia jos molemmat vanhemmat kantaa pitkäkarvaisuutta.

millainennn: Muutamia hyödyllisiä linkkejä on tässä:
//http://arctican.ambientplanet.net/Varigenetiikkaa.htm
//http://www.freewebs.com/vivaldines/keltaisenvrinjalostaminen.htm
//http://www02.oph.fi/etalukio/biologia/kurssi2/periytyminen.html
//http://www.kolumbus.fi/satumetsan/docs/genotyypit.html
//http://www.kolumbus.fi/satumetsan/docs/perusgenetiikkaa.htm
Sinun musta vkkk-kysymykseen auttaa eniten toinen noista linkeistä eli keltaisen värin periytyminen.  :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

mirauh

Lainaus käyttäjältä: "wiidii"mirauh: Hopea periytyy dominoivasti, eli sitä ei voi kantaa. Tuossa tapauksessa poikueeseen syntyisi juurikin hopeasoopeleita, luonnonvalkoista, cremeä ja soopelia. Kaikki poikaset ovat cremen sukuisia kun molemmat vanhemmat ovat cremejä. :)

Ahaa kiitos, mutta miten mä en saanut tai sitten sekoilin, sieltä tulemaan soopelia  :pihalla: siis tuumaillessani noita todennäköisyyksiä?

Mustikkamaan

(eeSgsg) X (eeSgsgUu)

1. kaikille ee
2. osalle Uu
3. osalle Sgsg
4. osalle SgSg

Tekee siis cremejä (ee), soopeleita (eeUu), luonnonvalkoisia (eeSgsg), hopeasoopeleita (eeSgsgUu/eeSgSgUu) ja mustasilmäisiä valkoisia (eeSgSg).
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

mirauh

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"(eeSgsg) X (eeSgsgUu)

1. kaikille ee
2. osalle Uu
3. osalle Sgsg
4. osalle SgSg

Ahaa siis näinkin sen voi ajatella, tämä tapa hieman selvempi, uppoo jotenkin mun päähän paremmin, Kiitos !

Ramone

emä: satiini normaali
isä: ps valkoinen

Mitä väriä? Pitääkö uroksen kantaa satiinia että sitä voi tulla?
Ei tarvi kirjoittaa ps versioita näistä, kun naaras ei sitä kanna.
Little Miss Sunshine, lk musta kk
Tigris, lk suklaa vkkk
Rowena Korpinkynsi, pk luonnonvalkoinen
Sexy And I Know It, lk musta

mirauh

^ Satiinia tulee vaikka uros ei kanna sitä, mun tietääkseni :D

Mustikkamaan

Normaalia. En tiiä onko nyt aiemmalla poikueella todettu ettei naaras varmastikaan kanna punasilmää, mutta jos ei oo poikueella todettu niin kantajuus on ihan mahdollista vaikka kuinka kaukaa.

Satiinilla ja ilman - satiini on dominoiva. Kahta satiinia ei edes saa yhdistää, eli satiineja tuotetaan juurikin noin että toinen on satiini :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Anzukka

eikös hetskuhopsun ja mustan yhdistelmästä saa varmasti ainakin hetskuhopsua ja norrea?
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

wiidii

Mutta jos tuo ps. valkoinen onkin sellainen "huijari" ps.valkoinen eli eeppSgSg, niin varmaankin poikasiin silloin syntyy normaalin lisäksi hopeanharmaata.

Anzukka, joo.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Anzukka

En tiedä minne olisin laittanut, mutta kuika harvinaisia noi ps. valkoiset on suomessa nykyään? Onko mahdollista että kyyhkis vn x kyyhkis poikueeseen sitä syntyy vai onko jotain feikki ps. valkoista?

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com