Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

GaneshaX

Lainaus käyttäjältä: "sarilau"Voiko mustan vkkk: n ja mustan valkonauhaisen yhdistää? Mitä tarkoittaa tuo valkomahaisuus? Kilpikonnallahan esim. on valkoinen mahan alus, mutta se ei ilmeisesti tarkoita sitä?

Voi yhdistää.

Valkomahainen on ihan oma kuvionsa:
http://www.hamsteriyhdistys.fi/index.ph ... komahainen

Valkonauhaisen vatsa on aina valkoinen, hamsuilla yleinen värivirhe on valkoinen läikkä vatsassa, nämä eivät silti tarkoita, että hamsteri olisi valkomahainen.

Mahtaako suomessa olla juurikaan valkomahaisia vai ollenkaan?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

sarilau

Kiitos GaneshaX! Sitten seuraava kysymys. Onko sellaisessa yhdistelmässä järkeä, jos haluaa esim. toiselta pitkäkarvaisen geenin toiselta. Tarkoitan, että voisiko siitä tulla parempia kuvioita?

lentsu

Eeve: paras kaveri hopeanharmaalle on toinen hopeanharmaa. Vaihtoehtoisesti värit, joissa on hopeanharmaa mukana, kuten luonnonvalkoinen. Tällöin osa syntyvistä poikasista on homotsygootteja hopeanharmaita, eli niitä "oikeita" hopeanharmaita, joilla on kaunis puhdas väri. Jos yhdistät hopeanharmaan vaikkapa normaaliin, sekin on ok, mutta silloin syntyy ainoastaan heterotsygootteja hopeanharmaita eli niitä kellertäviä + normaaleja + yllärit.

sarilau: en ihan saanut kiinni kysymyksestäsi, mutta musta vkk ja musta valkonauhainen ovat oikein hyvä yhdistelmä. Et kertonut, onko musta vkk nauhallinen vai laikukas. Jos yhdistät kaksi nauhallista (eli jos sen valkokirjokilpikonnan valkoinen kuvio tulee nauhasta), osa syntyvistä on homotsygootteja valkonauhaisia, joilla on leveämpi nauha. Leveä nauha on nätti ja näyttävä, mutta näyttelyllisesti joskus liiankin leveä, eli riippuu siitä mitä haluat. Viittasit myös pitkäkarvaiseen geeniin, mutta kysymyksesi oli muotoiltu niin etten nyt yhtään ymmärtänyt mitä tarkoitit!  :grin

taruloru

Lainaus käyttäjältä: "Eeve87"Mikä on paras vaihtoehto hopeanharmaalle?

Hopeanharmaa on dominoiva väritys, joten Sg-alleelin omaavia värimuunnoksia teoriassa tulee yhdistitpä hopeanharmaan mihin väriin tahansa.
Jos jalostuseläimesi on homotsygootti hopeanharmaa, niin jokainen poikanen saa Sg-alleelin, eli on jollakin tavalla hopeanharmaa.
Jos jalostuseläimesi on heterotsygootti hopeanharmaa, niin voi olla että hopeaa ei synny missään muodossa, jos esimerkiksi poikue on harvalukuinen, tai sinulle käy huono tuuri.

Jos puhutaan tavoitteellisesta jalostamisesta, niin paras vaihtoehto on aina yhdistää hopeanharmaa toiseen hopeanharmaaseen.

Hopeanharmaissa tavoitteena on homotsygootti väritys, jolloin eläin on väriltään "puhtaamman harmaa". Teoriassa kahdesta heterotsygootistakin saadaan homotsygootteja, mutta teoreettinen todennäköisyys tälle on 1:4. Sekin on hyvä alku :)

Hopeanharmaiden lisäksi käyttäisin tavoitteelliseen hopeanharmaiden jalostamiseen ensisijaisesti ms. valkoisia ja toissijaisena luonnonvalkoisia. Jos tykkäät hopeanharmaa umborouksista, niin valikoimaan voi lisätä hopeasoopelin ja hopeanharmaa umborouksen.

edit. Satu näköjään ehti ensin :D

EmmaTi

Lainaus käyttäjältä: "sarilau"Eli Glamour girlin isä on kyyhkynharmaa valkonauhainen (Poker Face) ja äiti lk keltainen. Täällä joensuussa ei isä vaihtoehtoja ole paljon, mutta yhdellä tutulla olisi musta valkonauhallinen jonka karva vaikuttaa kuvan perusteella pitkältä. Jos nyt oikein ymmärrän niin yhdistelmä voisi olla toimiva. Glamour girl itse on musta valkokilpikonna, jonka nauha ei ole kovin hyvä ja ruskeaa on vain nimeksi. Muut isukki vaihtoehdot voisi olla jotain keltasävyistä ja normaalia, niin minusta tuo nauhan parantaminen ja musta musta yhdistelmä kuulostaisi järkevimmältä. Jos saisin valita, niin mustan aikaansaaminen olisi minusta kiinnostavinta.

Tuo musta vn olis just hyvä vaihtoehto kun kerran mustaa haluat sieltä saada. Sieltä voi sitten tulla myös punasilmäistä eli kyyhkistä jos isukkiehdokas sattuu punasilmäisyyttä kantamaan.
Osa poikasista voi olla pitkäkarvaisia, koska tuossa emälinjassakin on pitkiksiä. (ps. Ja mua tietenki kiinnostaa suuresti jos tulee lk musta vkkk tai kk vauvoja  :sydan )

EmmaTi

Itsellä on nuori ms valkoinen naaras, jolle olisi tarkoitus aikanaan etsiä lk hopeanharmaa sulhanen  :sydan

sarilau

Mua jäi nyt vaivaamaan tämä nauhan jalostaminen. Olen lukenut tätä värigenetiikka palstaa ja alan varmaan olla tasaisesti sekaisin kaikista eri vaihtoehdoista..siis voiko nauhan laatua jalostaa ja jos voi niin miten se tehdään?

Eve87

Lainaus käyttäjältä: "EmmaTi"Minuakin muuten kiinnostaa nämä hopeanharmaan sukulaisvärit. Missä olis niistä lisätietoa, varsinkin hopeamusta on mulle tuntematon ja mitkä sen "kirjaimet" ovat?

ms valkoinen eeSgSg
hopeasoopeli  eeSgsgUu/eeSgsgUU
luonnonvalkoinen eeSgsg

tuo hopeamusta kiinnostaa minuakin?

Lainaus käyttäjältä: "taruloru"
Lainaus käyttäjältä: "Eeve87"Mikä on paras vaihtoehto hopeanharmaalle?

edit. Satu näköjään ehti ensin :D

Kiitoksia paljon, tuli muutama uusikin asia.  :)  Kyseessä on kuitenkin tavoitteellinen kasvatus hopeanharmailla, ja pyrkimys puhtaaseen hopeanharmaaseen :) Hyvä tietää mistä väristä kannattaa alkaa laajentamaan, ettei mene liian suppeaksi nuo sukulinjat  :P
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Ninde

Hopeamusta on aaSgSg tai aaSgsg.

Ja hopsun sukulaisvärejähän on paljon muitakin kuin tuossa ylläluetellut, eli käytännössä kaikki joilla on Sg-alleeli. Se, miten ne soveltuvat puhtaan hopeanharmaan kasvattamiseen onkin sitten jo toinen asia.

hedster

Mitä tulisi mustan valkonauhaisen syrkkiuroksen ja normaalin naaraan risteytyksestä?

Anzukka

^normaalia nauhalla ja ilman, jos norre kantaa mustaa niin sitäkin nauhalla ja ilman

On vaikea sanoa että mitä muuta kun et ole kertonut suvusta mitään.
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Tirsku.

Miten karamellia saa aikaan jos ei oo sen värisiä hamsuja?
suklaa+creme tai ruoste+creme tulisko noista jos ei niin mitä tulis?

Joo ei yhtää sekava :))

EmmaTi

Lainaus käyttäjältä: "Tirsku."Miten karamellia saa aikaan jos ei oo sen värisiä hamsuja?
suklaa+creme tai ruoste+creme tulisko noista jos ei niin mitä tulis?

Joo ei yhtää sekava :))

Noista voi tulla jos creme kantaa ruskeasilmäisyyttä ja suklaa/ruoste kantaa cremeä  :)
Jos ei tiedä sukuja taaksepäin niin aika epävarmaa on, ennemmin lähtisin ärrälle tekemään loton  :P

PiiaL

Olen miettinyt, kun tällainen asia tuli vastaan yhden hamsuni sukutaulussa(hyvin todennäköisesti), että nimitetäänkö genotyyppiä SgSgeepp Suomessa ps valkoiseksi, koska sitähän se fenotyypiltään on? Ja jos tällainen hamsteri menee näyttelyyn, niin arvostellaanko se genotyypin cdcdpp kanssa ps valkoisena samalla värimääritelmällä? Eli pitäisikö kyseinen genotyyppi lisätä tuonne ps valkoisen määritelmään? Ruotsissa tuo genotyyppi SgSgeepp on ps valkoinen ja cdcdpp on albino ja cdcd on tummakorvainen albino.