• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

Rukyo

#645
Hei mä täs miettisin vähä tarkemmin mun hamsujen perimää...

Uros on näkyvästi hopeanharmaa, sen äiti on myös hopeanharmaa ja isä hopeaminkki. Olen aina ajatellut että uros on vain normi homotsygoottihopsu, mutta uroksen edelliseen poikueeseen (yhdistettiin hopeanharmaan kanssa) syntyi hopeasoopeli. Hopeasoopelihan tarvitsee molemmilta vanhemmiltaan cremen, eli tuo uros siis kantaa cremeä? Ja voisika tuo uros kantaa mahdollisesti myös jotain muuta väriä?

Sitten on tyttöhamsu, jonka tiedän olevan heterotsygoottihopeanharmaa. Tyttöhamsun äiti on normaali ja isä hopeanharmaa. Nyt tyttöhamsulle syntyi lisää sisaruksia, joiden joukossa oli useampi cremenvärinen poikanen. Eli kantaisikohan tyttöhamsuni myös cremeä? Vai onko se fiftyfifty et kantaako vai ei? Sisaruksiin on syntynyt myös mustia poikasia.

Mitäs saisin ulos jos yhdistäisin nämä kaksi edellämainittua hamsua? Hopeanharmaata ainakin, mutta olisko sen lisäksi mahdollisuuksia cremeen, luonnonvalkoiseen tai ms. valkoiseen?
> Pienimuotoista kasvatusta pk syrkkien kanssa. Väreissä tavoitteena hopeasoopeli, luonnonvalkoinen, ms. valkoinen ja creme. <

BLOGI - WWW

wiidii

#646
Lainaus käyttäjältä: "Rukyo"Uros on näkyvästi hopeanharmaa, sen äiti on myös hopeanharmaa ja isä hopeaminkki. Olen aina ajatellut että uros on vain normi homotsygoottihopsu, mutta uroksen edelliseen poikueeseen (yhdistettiin hopeanharmaan kanssa) syntyi hopeasoopeli. Hopeasoopelihan tarvitsee molemmilta vanhemmiltaan cremen, eli tuo uros siis kantaa cremeä? Ja voisika tuo uros kantaa mahdollisesti myös jotain muuta väriä?
Jos poikueeseen syntyi hopeasoopeli, on joko uros tai naaras ollut hopeanharmaa umborous.
Uroksesi kantaa cremeä, sillä sen isä on hopeaminkki (eli ps hopea creme umborous). Uroksesi kantaa myös punasilmäisyyttä, ja voi tosiaan olla myös umborous.

LainaaSitten on tyttöhamsu, jonka tiedän olevan heterotsygoottihopeanharmaa. Tyttöhamsun äiti on normaali ja isä hopeanharmaa. Nyt tyttöhamsulle syntyi lisää sisaruksia, joiden joukossa oli useampi cremenvärinen poikanen. Eli kantaisikohan tyttöhamsuni myös cremeä? Vai onko se fiftyfifty et kantaako vai ei? Sisaruksiin on syntynyt myös mustia poikasia.
Sisaruksista (jos ovat samasta isästä ja emästä) päätellen on 1/4 mahdollisuus että naaraasi kantaisi cremeä ja/tai mustaa.


LainaaMitäs saisin ulos jos yhdistäisin nämä kaksi edellämainittua hamsua? Hopeanharmaata ainakin, mutta olisko sen lisäksi mahdollisuuksia cremeen, luonnonvalkoiseen tai ms. valkoiseen?
Yllämainittuihin väreihin on ihan hyvätkin mahdollisuudet. Myös umborousta voi tulla, jos isä on umborous (vanhempien perusteella voi siis olla).
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Rukyo

#647
Okeiii :) Eli tuon parin olen sitten yhdistämässä ensivuoden puolella ellen löydä toista isä/äiti -ehdokasta. Ja juu unohdin mainita että uros tosiaankin on umborous :D
> Pienimuotoista kasvatusta pk syrkkien kanssa. Väreissä tavoitteena hopeasoopeli, luonnonvalkoinen, ms. valkoinen ja creme. <

BLOGI - WWW

-eve-

#648
Mitä värejä moisesta yhdistelmästä voisi tulla :

e. pk keltainen
ei. pk keltainen
ee. lk keltainen

Emän puolelta ei valitettavasti ole vielä enempää sukua kovin tarkalleen tiedossa,mutta sen verran tiedän että keltaista enimmäkseen suvusta löytyy.

i. lk satiini hopeanharmaa umborous valkotäpläinen
ii. hopeasoopeli valkotäpläinen
iii. lk normaali umborous valkotäpläinen
iie. pk luonnonvalkoinen vn
ie. hopeankyyhkynharmaa
iei. pk soopeli
iee. lk hopeanharmaa vn

Kiitos superpaljon etukäteen vastauksesta! :)  alustavasti siis ihan mielenkiinnosta tätä kysäisin.
~The difference between the impossible and the possible lies in a person\'s determination.~

?.•:*¨`*:•.? ?.•:*¨`*:•.??.•       ?.•:*¨`*:•.? ?.•:*¨`*:•.??.•     ?.•:*¨`*:•.? ?.•:*¨`*:•.??.•

EmmaTi

#649
Kaikki urokset keltaisia, kaikki naaraat kilppareita.
Oletan että tuo isukki on heterotsygoottihopsu Sgsg

Urokset: keltainen, hopea-keltainen, myös umborouksina ja valkotäpläisinä
Naaraat: hopeanharmaa kilpikonna, norre kilpikonna, myös umborouksina ja valkotäpläisinä

Isäehdokas näkyy olevan mustan, cremen ja punasilmäisyyden kantaja. Emon tiedossa olevan suvun perusteella näitä ei poikasiin tule mutta mahdollisia ovat jos emo sattuu olemaan kantaja.

wiidii

#650
Minä hieman kyseenalaistan urosehdokkaan sopivuutta jalostuskäyttöön - on nimittäin hieman sitäsuntätä geeniperimältään ja väriltään. Itse en tekisi tuota yhdistelmää.  :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

EmmaTi

#651
Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Minä hieman kyseenalaistan urosehdokkaan sopivuutta jalostuskäyttöön - on nimittäin hieman sitäsuntätä geeniperimältään ja väriltään. Itse en tekisi tuota yhdistelmää.  :)

Mitä tarkoitat? Onko siinä suvussa jotain häikkää?

Saana

#652
Mä taas en lähtisi yhdistämään kyseistä pariskuntaa keskinäisten värien takia. Kyseessähän on keltainen+cremekantaja -yhdistelmä eikä siitä saa ulos muuta kuin "kaiken maailman sotkotuksia" ellei etukäteen tiedä, mitä lähtee hakemaan ja jatkossa käyttää. Värien puolesta yhdistelmässä ei kuitenkaan ole mitään terveydelle haitallista. Linjoista en tiedä.

wiidii

#653
Lainaus käyttäjältä: "EmmaTi"
Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Minä hieman kyseenalaistan urosehdokkaan sopivuutta jalostuskäyttöön - on nimittäin hieman sitäsuntätä geeniperimältään ja väriltään. Itse en tekisi tuota yhdistelmää.  :)

Mitä tarkoitat? Onko siinä suvussa jotain häikkää?

Eiei, tuo minun kasvatteja on tuolla isän puolella ja ihan terveinä ja pitkäikäisinä ovat pysyneet. Tarkoitin geeniperimällä sitä, että uros kantaa useita eri värejä ja ei minusta ole missään mielessä järkevä vaihtoehto keltaiselle hamsterille.  :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

joppi

#654
Saakos muuten minkkiä ulos yhdistämällä ps creme x creme (kantaa ps) ?
Syyrialaiset:

? Bijou Argenté, pkr hopeaminkki
? Picus Sienna Shawanna, pks hopeasuklaa
? Helia Hawaii, pk hopeasoopeli
? Yam Yam's Eyespy Ethello, pkr hopeanharmaa
? Kuneitra, lkr suklaa
? Wonderland's Langueur Tranquille, pk hopeasamppanja
? Morrison, lk ps creme laikukas

EmmaTi

#655
Lainaus käyttäjältä: "joppi"Saakos muuten minkkiä ulos yhdistämällä ps creme x creme (kantaa ps) ?

Ei saa, koska minkki on "punasilmäinen creme umborous" niin jommankumman vanhemman on oltava umborous.
Siispä ps creme tarvisi kumppaniksi mieluiten joko minkin tai  ps kantaja-soopelin.
Toki sitä minkkiä voi tulla muillakin parituksilla mutta mitä laajemmaksi värivaihtoehtojen kirjo kasvaa niin sitä varmemmin Murphy tekee työnsä eikä niitä minkkejä sitten tuukkaan :)

joppi

#656
Lainaus käyttäjältä: "EmmaTi"
Lainaus käyttäjältä: "joppi"Saakos muuten minkkiä ulos yhdistämällä ps creme x creme (kantaa ps) ?

Ei saa, koska minkki on "punasilmäinen creme umborous" niin jommankumman vanhemman on oltava umborous.
Siispä ps creme tarvisi kumppaniksi mieluiten joko minkin tai  ps kantaja-soopelin.
Toki sitä minkkiä voi tulla muillakin parituksilla mutta mitä laajemmaksi värivaihtoehtojen kirjo kasvaa niin sitä varmemmin Murphy tekee työnsä eikä niitä minkkejä sitten tuukkaan :)

Aa, totta! Kiitoksia :)
Syyrialaiset:

? Bijou Argenté, pkr hopeaminkki
? Picus Sienna Shawanna, pks hopeasuklaa
? Helia Hawaii, pk hopeasoopeli
? Yam Yam's Eyespy Ethello, pkr hopeanharmaa
? Kuneitra, lkr suklaa
? Wonderland's Langueur Tranquille, pk hopeasamppanja
? Morrison, lk ps creme laikukas

_murmeli_

#657
Heippa! =)

Mitä tulee jos isä on minkki valkonauhainen ja emä hopeanharmaa?

Saana

#658
^Noilla tiedoilla normaalia ja hopeanharmaata valkonauhaisena sekä nauhattomana, umborouksena sekä ilman umborousta.

Jos laitat suvuista väritietoja niin saat kattavammin tietoa poikueen värimahdollisuuksista.

_murmeli_

#659
Lainaus käyttäjältä: "Saana"^Noilla tiedoilla normaalia ja hopeanharmaata valkonauhaisena sekä nauhattomana, umborouksena sekä ilman umborousta.

Jos laitat suvuista väritietoja niin saat kattavammin tietoa poikueen värimahdollisuuksista.

Emän aivan lähisuvussa on ainakin minkkiä sekä hopeaminkkiä. Muuttaako se tuota?