• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

mirauh

#555
Lainaus käyttäjältä: "EmmaTi"Joo, mutta mun mielestä toi uros on eeSgSgpp koska sehän on Suvi A:n poikueesta?
Ahaa! Siinä tapauksessa. Mulla ei oo tuosta mitään tietoa. No kirjoitin nyt kuitenkin mitä tulisi jos kyseessä on oikeasti ps valkoinen :)

Lainaus käyttäjältä: "Kirppu"Mitä tulisi yhdistelmästä lks hopeasoopeli & lk ps valkoinen?  :pihalla:  Noiden vanhemmat ovat lk hopeasoopeli - lks hopeakyyhkynharmaa JA lk hopeanharmaa - lk rs hopeanharmaa vn (laikukas).
lyhytkarvaisia ja lyhytkarvaisia satiineja
(pitkäkarvaisiakin saattaa tulla jos molemmat vanhemmista kantaa sitä)

Hopeasoopeli x ps valkoinen
- Normaali
- Normaali umborous
- Hopeanharmaa
- Hopeanharmaa umborous
(- tummakorvainen valkoinen = jos hopeasoopeli kantaa sitä, cdcd voi periytyä todella kaukaa)

Jos ja kun hopeasoopeli kantaa punasilmäisyyttä: cinnamon, cinnamon umborous, ps hopeanharmaa, ps hopeanharmaa umborous (sekä ps valkoinen)

Jos ps valkoinen kantaa cremeä: creme, soopeli, hopeasoopeli, luonnonvalkoinen

Jos hopeasoopeli kantaa punasilmäisyyttä ja ps valkoinen cremeä: ps creme, ps luonnonvalkoinen, minkki, hopeaminkki
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

EmmaTi

#556
Mulla on tuon uroksen siskontytär ms valkoinen itsellä joten nuo poikueet on siitä tuttuja  :)
Poikueissa oli myös ps luonnonvalkoisia ym

Olisin ihan ylikiinnostunut tuosta kysymyksen yhdistelmästä jos ei uros olisi sukua mun hopsuille :)

Rose

#557
Tuleeko lk norre ja lk musta laikukas yhdistelmästä siis norrea, mustaa(jos molemmat kantaa) ja osa laikukkaita?

Eve87

#558
Jos normaali kantaa mustaa, niin mustaa ja norrea, molempiin osa laikukkaina, eli ihan oikein.  :)
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Ninde

#559
Niin ja siis tarkennuksena vielä, että musta ei voi kantaa mustaa, koska se jo on sitä. :)

Rose

#560
^Juu kiitos :)

lentsu

#561
Lainaus käyttäjältä: "mirauh"
Lainaus käyttäjältä: "EmmaTi"Joo, mutta mun mielestä toi uros on eeSgSgpp koska sehän on Suvi A:n poikueesta?
Ahaa! Siinä tapauksessa. Mulla ei oo tuosta mitään tietoa. No kirjoitin nyt kuitenkin mitä tulisi jos kyseessä on oikeasti ps valkoinen :)

Lainaus käyttäjältä: "Kirppu"Mitä tulisi yhdistelmästä lks hopeasoopeli & lk ps valkoinen?  :pihalla:  Noiden vanhemmat ovat lk hopeasoopeli - lks hopeakyyhkynharmaa JA lk hopeanharmaa - lk rs hopeanharmaa vn (laikukas).
lyhytkarvaisia ja lyhytkarvaisia satiineja
(pitkäkarvaisiakin saattaa tulla jos molemmat vanhemmista kantaa sitä)

Hopeasoopeli x ps valkoinen
- Normaali
- Normaali umborous
- Hopeanharmaa
- Hopeanharmaa umborous
(- tummakorvainen valkoinen = jos hopeasoopeli kantaa sitä, cdcd voi periytyä todella kaukaa)

Jos ja kun hopeasoopeli kantaa punasilmäisyyttä: cinnamon, cinnamon umborous, ps hopeanharmaa, ps hopeanharmaa umborous (sekä ps valkoinen)

Jos ps valkoinen kantaa cremeä: creme, soopeli, hopeasoopeli, luonnonvalkoinen

Jos hopeasoopeli kantaa punasilmäisyyttä ja ps valkoinen cremeä: ps creme, ps luonnonvalkoinen, minkki, hopeaminkki

Jos hopeasoopelin molemmat vanhemmat ovat tavalla tai toisella hopeita, kuten tuossa näyttäisi olevan, ei synny normaalia eikä cinnamonia. Eli syntyisi vain hopsuja ja hopsu umborouksia, osa punasilmäisinä, eli herätetään henkiin vanha värinimitys hopeablondi.

Loput sitten riippuen siitä, kantaako toinen osapuoli mustaa ja toinen cremeä. Eli sen mukaan mahdollisesti mustasilmäisiä valkoisia, hopeasoopeleita, hopeamustaa, tummakorvaista valkoista.

Molemmat vanhemmat näyttävät olevan homohopsuja, joten luonnonvalkoista ei voi syntyä, kuten ei myöskään cremeä eikä soopelia. Hopeasoopelia voi tulla homohopsuversiona. Ja tietysti myös punasilmäiset versiot mukana, jos näitä cremesukuisia/mustia on syntyäkseen eli hopeakyyhkynharmaata tai hopeaminkkiä sekä punasilmäisiä mustasilmäisiä valkoisia (hullu nimitys mutta idea selvinnee).

EmmaTi

#562
^eihän tuo hopeasoopeli välttämättä oo homohopsu? Vai?

Onko tämä poikue muuten jo syntynyt?

mirauh

#563
Lentsu, Juu tosiaan veikkaan että kyseessä ei ole homo-hopeasoopeli vaikka sekin mahdollisuus tietenkin on ja tosiaan kirjoitin vastaukseni sillä perusteella että uskoin ps valkoisen tarkoittavan sitä oikeaa ps valkoista eli cdcdpp.
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Rose

#564
Mitä tulis cinnamonista ja mustasta? :)

EmmaTi

#565
Lainaus käyttäjältä: "Rose"Mitä tulis cinnamonista ja mustasta? :)

Pelkkää norrea  :D

Rose

#566
^Unohdin laittaa värit mitä noi kantaa, siis musta eli emä on mahdollisesti umborous ja kantaa mustaa(luonnollisesti :D ), cremeä, ja ehkä punasilmäsyyttä. Toi cinnamon eli isä sitten myös mustaa, ja ehkä cremeä :)

mirauh

#567
Lainaus käyttäjältä: "Rose"^Unohdin laittaa värit mitä noi kantaa, siis musta eli emä on mahdollisesti umborous ja kantaa mustaa(luonnollisesti :D ), cremeä, ja ehkä punasilmäsyyttä. Toi cinnamon eli isä sitten myös mustaa, ja ehkä cremeä :)

Musta aaeEpPUu x cinnamon ppaAeE

-Normaalia ja normaali umborousta

Jos cinnamon kantaa mustaa: musta, musta umborous
Jos musta kantaa punasilmäisyyttä (cinnamon): cinnamon, cinnamon umborous
Jos musta kantaa punasilmäisyyttä ja cinnamon mustaa: kyyhkynharmaa, kyyhkynharmaa umborous.

Jos molemmat kantavat cremeä: creme, soopeli
Jos molemmat kantavat cremeä ja punasilmäisyyttä lisäksi: ps. creme ja minkki
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Ninde

#568
Lainaus käyttäjältä: "Rose"musta eli emä on mahdollisesti umborous ja kantaa mustaa(luonnollisesti :D )
Edelleenkin: musta ei voi kantaa mustaa, vaan se on sitä itse. Kannattaa ottaa nämä oikeat termit haltuun. Musta ei siis voi olla mustan kantaja, mutta esim. normaali voi olla.

Rose

#569
^Okei kiitti, ja Ninde tota tarkotinkin kun sanoin luonnollisesti, olin siis kännykällä ja en löytäny siitä mitään nappia millä saa pyyhittyä kun on kirjottanu :)