• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

Saana

#360
^Tk valkoinen peittää (lähes) kaiken alleen. Tai ainakaan kukaan ei ole osannut vastata, mitä se ei peittäisi. Se periytyy kaukaa ja niitä putkahtelee aina silloin tällöin poikueisiin. Aktiivisesti niitä ei taida kasvattaa tällä hetkellä kukaan. Albiinoita en muista syntyneen mun hamsuaikoina kenellekään. Ehkä jollain on niistä parempaa tietoa.

mirauh

#361
Onko mitään tietoa mistä se johtuu että sillä on niin voimakas peittävä vaikutus? Mielenkiinnon herätti Elyn ensimmäiseen poikueeseen syntyneet kaksi tummakorvaista valkoista :)

korjaan, kyseessä ei ollutkaan ensimmäinen poikue.
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Ely

#362
Olenko ymmärtänyt oikein:

Molemmat vanhemmat kantavat cd-alleelia ja jompikumpi pp-alleelia = jälkeläiset voivat olla tummakorvaisia valkoisia.

Molemmat kantavat cd-alleelia ja pp-alleelia =
jälkeläiset voivat olla punasilmäisiä valkoisia (albiinoita.)

Molemmat kantavat cd-alleelia =
jälkeläiset voivat olla tummakorvaisia valkoisia-

Edit: Mirauh, ei ollut ensimmäinen poikue, mutta siitä lähtien aloin nimeämään poikueita kirjainteemoilla :) Sen poikueen isänemä oli tummakorvainen valkoinen ja emä ilmeisesti kantoi tuota cd-alleelia.

Lentsu muistaakseni linkitti jossain yhteydessä aiheeseen liittyvän kirjoituksen, liittyen siihen että tk valkoinen puskee cremen läpi.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

mirauh

#363
Eikö se periaatteessa juuri noin mene, kun molemmat värit resessiivisiä joten molempien vanhempien tulee olla / tai kantaa alleelia.

Siinä poikueessa on sitten ollut sitä todella lähellä, jos kerran puskee vielä kaikenlisäksi kaukaakin läpi. Olisi kiinnostavaa lukea kirjoitus, mahtaakohan vielä löytyä täältä foorumilta? :)
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Saana

#364
Ely, olet :)

Mustikkamaan

#365
Mun mielestä cdcd on osittainen albinismi, näin olen käsittänyt. Cdcdpp ei kuitenkaan ole albiino, siksi siitä käytetään nimenomaan nimitystä punasilmäinen valkoinen.

Täällä on siitä infoa, mutta mä en oo ihan perillä noista himalaja-värisistäkään jne. et onksne just niitä osittaisia albinismeja sitten - enkä ihan täysin ymmärrä siis tota tekstiäkään, vaikka mulla on aika hyvä enklanti  :kieli

http://www.midlandhamsterclub.co.uk/ham ... lbino.html

Suomenkielistä tekstiä en ite oo bongannu mistään tän hamsuvärin osalta, siks tietous siitä on jääny mulle ihan huhupuheiden varaan.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

mirauh

#366
Kiitos linkistä, mä sitten yritän tänää kanssa tulkata sitä itelleni :D
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Ely

#367
Mitä nuo oranssit on? viewtopic.php?f=23&t=9130
Genetiikka? Nimitys englanniksi?
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Saana

#368
^Oranssit on ps ruosteita. Standukomitean kokouksessa päätettiin jos jonkimoisia juttuja: viewtopic.php?f=11&t=8464

mirauh

#369
Ely, Ainakin muutamalla saksalaisella sivulla joita selasin oli Oranssi nimetty ainoastaan RE Rust (Red Eyed Rust) ja genetiikkana tosiaan tuo bbpp
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Minnanhamsu

#370
Onko sopivaa yhdistää ps valkoinen ja musta? syrkeistä on kyse.
-minna

mirauh

#371
Lainaus käyttäjältä: "Minnanhamsu"Onko sopivaa yhdistää ps valkoinen ja musta? syrkeistä on kyse.
-minna
Kertomillasi tiedoilla yhdistelmästä ei syntyisi mitään muuta kuin normaalia. Periaatteessa mitään syytä ei ole miksi ei voisi, mutta se ei ole mitenkään kovin loppuun asti mietitty. Suvun värit voivat aina vaikuttaa asiaan.
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

spellcaster

#372
Mitähän näillä tiedoilla voisi poikuueseen tulla?

i. pk creme vn
e. pk suklaa

ii. pk creme
ie. pk cinnamon vn
ei. pk musta
ee. pk musta

mirauh

#373
Lainaus käyttäjältä: "spellcaster"Mitähän näillä tiedoilla voisi poikuueseen tulla?

i. pk creme vn
e. pk suklaa

ii. pk creme
ie. pk cinnamon vn
ei. pk musta
ee. pk musta

Turkkimuunnos: Pitkäkarvaisia
Väriltään normaaleja
Osa valkonauhaisia
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Markka

#374
Miten uudet värit syntyvät?
Meillä asustelee: Yam Yam's Chamonix 'Nalle' pk musta s. 16.9-12
Novascotiannoutaja Myrock's Rum 'N' Coke 'Muru' s. 27.6-11
Paremmilla hamstrausmailla Bella lk musta vn s.13.9-10 k.15.9-12