Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Novascotiannoutaja Myrock's Rum 'N' Coke 'Muru' s. 27.6-11
Paremmilla hamstrausmailla Bella lk musta vn s.13.9-10 k.15.9-12

GaneshaX

Siis nyt menin vähän sekaisin, mut koitan vastata jotenkin.

umborous ei voi tulla takaa. Se on dominoiva ominaisuus.
satiini ei voi tulla takaa. Se on dominoiva ominaisuus. Kahta satiinia ei saa yhdistää. Laikukas on myös dominoiva, kuten myös esim. vn.

Hopeanharmaa on dominoiva ominaisuus myöskin.

creme ja musta ovat kumpikin resessiiviä ominaisuuksia.
Eli ne pitää periä molemmilta puolilta ja saattavat kantautua kauempaakin  :)

Parempimuistiset nyt varmaan korjaavat, mutta mun muistikuvan mukaan creme peittää mustan? Vai miten se meni?

Ihan näin sivumietteenä, creme ja musta eivät ole paras mahdollinen yhdistelmä. (mutta ikävän yleinen)
Cremestähän halutaan vahva keltaoranssi. Useilla mitä sattuu yhdistelmillä mustasta tulee rusehtava punaisten muuntelijoiden takia ja cremestä tulee hailakka, jota väriltä ei toivota.

Terveydellisiä esteitä ei yhdistelmällä kuitenkaan ole  :)

Rose

Okei, siis en kahta satiinia ole yhdistämässäkään, siis emänisä on satiini ja mietin voiko se tulla sieltä läpi. Mäkin oon ymmärtänyt että creme peittäis mustan, mutta en sitten ymmärrä kun tämän kelle olisin ne poikaset tekemässä on musta, mutta isä on creme ja emä hopeanmusta umborous laikukas, että jos se peittää cremen mutta tämä on silti musta, vai onko se niin että creme pitää tulla molemmilta puolilta että se peittää mustan?

GaneshaX

Dominoiva ominaisuus ei voi tulla läpi. Esim eläin on joko satiini tai ei ole. Laitoin vain yleisen huomiokohdan. Jos suvussa on takana dominoivia ominaisuuksia esim. vn, hopsu, satiini tms. niin ne eivät voi "tulla takaa/läpi"

Rose

Okei, mä oon kuvitellut että hopsu voi tulla läpi, satiinista en ollut ihan varma niin kysyin :)

Kysyä kannattaa aina  :)

Onhan näitä tapauksia tainnut olla, että mustalla hamsterilla on ollut toinen vanhemmista hopsu, mutta hamsteri on näyttänyt vain mustalta. Se yksikin hopeinen karva saattaa vain jäädä näkemättä, ja hopeutta ei näe varmaksi, vasta kuin esim. jälkeläisistä.

Vähän niinkuin kilpikonnalla voi olla joko kunnon keltaiset laikut tai vain sitten ne pari hassua keltaista karvaa, mitä ei huomaa.

mirauh

Lainaus käyttäjältä: "Rose"Jos emä on pk musta, jonka vanhemmat on emä pk hopeanmusta umborous laikukas ja isä pks creme ja isä on pk creme jonka molemmat vanhemmat cremejä, niin oonko oikeessa että sieltä tulis mustaa, cremeä ja soopelia/ kun emänemä on umborous, ja myös hopeanmustaa ja hopeasoopelia kun emänemä on hopeanmusta, ja voiko satiini tulla läpi kun emänisä on satiini?
Kuten GaneshaX kertoikin että laikukkuus, umborous, hopea tai satiini eivät ole ominaisuuksia joita voi kantaa.

Rosen yhdistelmästä, jos emä on musta, jonka isä on ollut creme, kantaa emä silloin myös cremeä. Yhdistelmän isä on joka tapauksessa creme, koska sen molemmat vanhemmat ovat cremejä.

Eli yhdistelmästä syntyisi luultavammin: pitkäkarvaisia
-Normaalia (joka kantaa cremeä ja mustaa)
-Cremeä (joka kantaa mustaa)

Mustaa ei yhdistelmästä joka tapauksessa pitäisi syntyä, sillä uros on creme, jollei mustaa tule jostain useampien polvien takaa :)
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Sulo

Lavender's Paprika, pk normaali
Dotty-Pat, vaaleansininen vn laikukas hopeoitu

mirauh

Lainaus käyttäjältä: "Rose"Normaalia ja mustaa sieltä toivoinkin, eli hyvä jos sieltä pystyis tulla edes sitä norrea :) Mutta jos se emä onkin hopeanmusta niin sieltä pystyis tulla luonnonvalkoista ja jos se on umborous niin tulis norrea umborouksena ja soopelia, ja jos se onkin molempia niin tulis hopeasoopelia, vai menikö taas ihan metsään? :D
Nyt sitten alkoi jumittamaan joten joku korjaa jos tuli pahoja virheitä!
Jos emä on hopeamusta, aikaisempien lisäksi:
- hopeanharmaa (heterotsygoottina)
- luonnonvalkoinen

Jos emä on musta umborous:
- normaali umborous
- soopeli

Jos emä on hopeamusta umborous:
- hopeasoopeli
- hopeanharmaa umborous
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Rose

Eli ei siis mennyt ihan metsään, ja kiitos Ganeshax:lle ja mirauh:lle "valaistuksesta" :)

wiidii

Lainaus käyttäjältä: "Sulo"Mitä värejä tulis jos yhdistäis pk hopeanharmaan ja hunaja-kyyhkynharmaan? Ja saako niiä yhdistää?=)

Kyyhkynharmaa-hunaja on nykyään nimitys. :)
Ei mikään parhain yhdistelmä missään mielessä, mutta saa yhdistää kun ei ole mitään terveydellisiä esteitä.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Rose

Muuten, tuli mieleen että meneekö se cremen ja keltaisen yhdistäminen niin, että cremen sukuista ei saa yhdistää hamsterin kanssa jonka taustalla on keltaista, vai että cremeä ei saa suoraan yhdistää keltaisen kanssa?

Janzu

Rose//
Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Kuinka lähellä suvussa saisi mielestänne olla keltaista, jos hamsterin yhdistää cremen sukuisen kanssa, tai toisinpäin, vai kannattaisiko olla ollenkaan?
Keltaista ei voi kantaa, eli jos hamsun suvussa on keltaista ja hamsu ei ole itse keltainen, voi sen yhdistää cremen kanssa.
Cremen kantajia suosittelen välttämään keltaisen jalostuksessa. :)