• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

#255
Mirauh vastasi oikein, eli nuo resessiiviset ominaisuudet (ruoste, creme) ovat mahdollisia jos vastapuoli kantaa sitä. Umborousta sen sijaan ei voi kantaa, se on dominoiva kuvio.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

mirauh

#256
^Ahaa noniin eli sitä ei voi kantaa, hyvä sillä itse en ollut varma siitä :D
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Sabat

#257
Hei tyhmä kysymys voiko kahta laikukasta yhdistää? Väittelimme tästä kaverin kanssa niin haluan tästä vastauksen.:D
Eli siis naaras normi laikku ja uros musta laikku.

lentsu

#258
Jos puhut syrkeistä, en suosittele. Laikukas geeni on homotsygoottina letaali. Mulla on joskus ollut hetskulaikukkaallakin poikaskuolema, jossa kaikki laikut menehtyivät 1-2 viikon iässä ei-laikkujen jäädessä jäljelle, tosin syy jäi täysin hämäräksi. Voi sen tehdä, mutta mä en tekisi, homotsygootit kuolevat siis sikiöasteella, eli periaatteessa yhdistelmän ei pitäisi tuottaa ongelmaa hetskuille ja normaaleille, jotka syntyvät, mutta poikueesta tulee vähän tavallista pienempi, kun osa porukasta kuolee ennen syntymää.

Sabat

#259
Juu en kokeile todellakaan mutta siitäpä juuri keskusteltiin kun muistelin siinä olevan jotain tuohon suuntaan. Kiitos vastauksesta. Nyt voin sanoa kaverilleni et se oli vääräs.(;

serkkU-

#260
Minkä värisiä poikasia voi tulla jos emo- ruoste ja isä- luonnonvalkoinen.. <--ja saako niitä yhdistää? :)

Nape

#261
^Just tällä samalla sivulla käsitelty ruoste +luonnonvalkoinen.

serkkU-

#262
oho.. niin onkin :) *hups* sori :)

PiiaL

#263
No nyt on meidän neliviikkoisille "ps valkoisille" tullut jonkinlaista pigmenttiä korviin, naaraan korvat ovat sellaiset aavistuksen hopeisesti harmahtavat ja uroksella toisessa korvassa on vähän tummempi kohta yläreunuksessa, muuten ovat kanssa tuollaiset vaalean hopean harmahtavat. Onks nää nytte sitte niitä tummakorvaisia valkoisia, tummenevatko korvat tuollain asteittain? Ja toinen mahdollisesti myös valkonauhainen, koska nyt korvissa on tuollainen tummempi läntti? Entäs jos molempien korvat jäävät tuollaisiksi aika vaaleiksi, niin ovatko ne silti niitä tummakorvaisia valkoisia? Uusimmissa kuvissa korvien väri ei erotu, koska korvat ovat kyllä sen verta vaaleat, että salama polttaa ne kuvissa ihan värittömiksi. Pitäisi yrittää luonnonvalossa saada parempia kuvia.

Välttämättähän niiden korvat eivät kerkeä tässä vajaassa viikossa, mitä täällä vielä ovat, muuttumaan tuosta mitenkään, niin mitä mää paan niiden papereihin? Rekkasin ne kyllä jo ps valkoisiksi, mutta ei ne taida ihan sitäkään olla. :D Ärsyttäviä tämmöset yllärivärit!

Saana

#264
Tältä näyttää tummakorvainen valkoinen 3-4 viikon ikäisenä. Eli ihan vaaleat korvat vielä tässä vaiheessa. (Tk valkoinen oikealla.)


Ja tältä n. 6-viikkoisena. Hieman jo pigmenttiä. (Tk valkoinen vasemmalla.)


Tässä kuvassa sama hamsteri ilmeisesti vajaan vuoden ikäisenä. Ja tummat on korvat.


Kyseessä siis kasvattini Lumina Polaris, joka on wiidiin hoivissa.

PiiaL

#265
^ Saattaa ne sitten noita tk valkoisia ollakin, mutta hankala sanoa ovatko korvat ihan noinkaan "tummat" kuin tuossa ensimmäisessä kuvassa, koska jos noista ottaisi salaman kanssa kuvan, niin korvat näyttäisivät ihan värittömiltä toisin kuin tuosta Anninan viestin ensimmäisestä kuvasta kyllä huomaa jo haalean pigmentin salamasta huolimatta. Mutta eipähän se kehitys aina ole välttämättä noin päivän päälle miten se etenee eri yksilöillä. Eipähän nuo oikein voi ps valkoisiakaan olla, koska korvat eivät pigmentittömät kyllä ole. Ja tuotapa vastausta juuri hainkin, että kehittyykö se pigmentti pikkuhiljaa noille, toisin kun soopeleilla ovat ihan tummat korvat jo olleet pitkän aikaa.

Sintturainen

#266
Minäpä ihmettelen täällä.
Tertulle on syntynyt pentuja suklaa x minkki yhdistelmästä. Pentujen värit musta, soopeli, creme ja luonnonvalkoinen. En kyllä ymmärrä, nuo vanhemmat on ihan värisiensä näköisiä. Minkki on Saanan kasvatti  Z-pentueesta ja suklaa on Tertun oma kasvatti, vanhemmat suklaa x soopelisuklaa. Mietittiin sit että voisko tuo luonnonvalkoinen olla creme, mutta niillä on NIIN iso sävyero, mulla ei oo ainakaan ikinä ollut cremeillä yhen poikueen sisällä hirveesti sävyeroja.

PiiaL

#267
Onko jollain kuvia hopeasuklaasta? Mietin vaan, että entäs jos on tosi huonosti hopeoitunut hopeasuklaa tuo toinen vanhempi ja sen vanhemmista kans toinen semmonen samanmoinen huono hopea (mitäs niiden takana on, onko hopeisia?). Kun on ollut ainakin hopeamustasta puhetta, että välttämättä yksi hopeageeni ei vielä selkeästi muuta väriä toisin kuin tuplahopea.

Sintturainen

#268
Tuon suklaan (eli pentujen emän) emä on siis suklaa ja se on paikallisesti eläinkaupasta johon se on tuotu yksityiseltä kasvattajalta ruotsista. Eli sukua ei tuon enempää sieltä ole tiedossa. Minä oon nuo molemmat arvostellut ulkomuodossa, ja oon muutenkin niitä nähnyt ja niistä ei kyllä mitenkään sitä mahdollista hopeageeniä huomaa.

SatuH

#269
joo eli mulla on pentueen isä. olisi kuviakin pennuista, mut en tiedä saanko laittaa. juuri tästä cremeistä (tai minkä värinen se vaalee on onkaa).