• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

mirauh

#240
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Kaikista tulee tosiaan ruskeasilmäisiä. Värikirjosi on oikein sillä varauksella että ruosteen täytyy kantaa cremeä, että saat soopelisuklaata ja karamellia ulos.
Aivan, tuo unohtui täysin.. Kiitos vastauksesta !

Entä yhdistelmä Minkki (eeppUu) x Soopeli (eeUu)
-cremeä
-soopelia
Jos Soopeli kantaa punasilmäisyyttä
-Minkkiä
-Ps. Cremeä

Yhdistelmä ps (homotsygootti) Hopeanharmaa (ppSgSg) x Creme (ee)
-Hopeanharmaa
-Normaalia
Jos ps. hopeanharmaa kantaa cremeä
-Luonnonvalkoinen
-Ms. valkoinen
-Creme
Jos Creme kantaa punasilmäisyyttä
-Cinnamonia
Ja jos molemmat vanhemmat kantavat cremeä ja punasilmäisyyttä
- Käytännössä katsottuna kaikkea yllämainittua punasilmäisenä :D
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

PiiaL

#241
Lainaus käyttäjältä: "mirauh"Yhdistelmä ps (homotsygootti) Hopeanharmaa (ppSgSg) x Creme (ee)
-Hopeanharmaa
-Normaalia
Jos ps. hopeanharmaa kantaa cremeä
-Luonnonvalkoinen
-Ms. valkoinen
-Creme
Jos Creme kantaa punasilmäisyyttä
-Cinnamonia
Ja jos molemmat vanhemmat kantavat cremeä ja punasilmäisyyttä
- Käytännössä katsottuna kaikkea yllämainittua punasilmäisenä :D

Ensimmäinen yhdistelmä ihan oikein, mutta tähän toiseen vähän korjauksia:
Eli koska toinen vanhempi on homotsygootti ps hopeanharmaa, se antaa kaikille poikasille hopeageenin. Eli poikueeseen syntyy ainakin heterotsygoottia hopeanharmaata. Sitten jos ps hopeanharmaa kantaa cremeä, niin voi syntyä lisäksi luonnonvalkoista. Ja jos creme kantaa punasilmäisyyttä niin voi syntyä ps hopeanharmaata(ppSgsg). Ja jos molemmat kantavat molempia voi syntyä lisäksi ps luonnonvalkoista. Eli ei synny ei-hopeisia versioita, eikä homotsygoottia hopeanhamaata, eli siten myöskään ms valkoista ei synny, koska poikaset eivät saa toiselta vanhemmaltaan hopeageeniä (ms valkoisella on kaksi hopeageeniä).

mirauh

#242
Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"Ensimmäinen yhdistelmä ihan oikein, mutta tähän toiseen vähän korjauksia:
Eli koska toinen vanhempi on homotsygootti ps hopeanharmaa, se antaa kaikille poikasille hopeageenin. Eli poikueeseen syntyy ainakin heterotsygoottia hopeanharmaata. Sitten jos ps hopeanharmaa kantaa cremeä, niin voi syntyä lisäksi luonnonvalkoista. Ja jos creme kantaa punasilmäisyyttä niin voi syntyä ps hopeanharmaata(ppSgsg). Ja jos molemmat kantavat molempia voi syntyä lisäksi ps luonnonvalkoista. Eli ei synny ei-hopeisia versioita, eikä homotsygoottia hopeanhamaata, eli siten myöskään ms valkoista ei synny, koska poikaset eivät saa toiselta vanhemmaltaan hopeageeniä (ms valkoisella on kaksi hopeageeniä).

Totta! On tullut taas vaihteeksi totaalinen ajatuskatko, hyvä että korjasit sillä itse en olisi asiaa tajunnut :)

Tarkentaisiko joku siis minulle että jos poikueen vanhemmista jompikumpi on homotsygootti hopea niin kaikkien poikasten on oltava jollain tapaa hopeageenin omaavia? Päteekö sama myös heterotsygootti hopeassa?

Ja ressessiivisellä ominaisuudessa tarkoitetaan että sen halutessaan näkyviin tulee yhdistää kaksi resessiivistä ja/tai kantavaa hamsteria?

Sen sijaan dominoivaa väriä ei voi kantaa vaan hamsterin tulee olla itsessään kyseistä väriä, jotta sitä voisi tulla myös poikueeseen? tämä selitys meni hankalasti,joku varmasti kuitenkin tajuaa pointin :)
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

PiiaL

#243
Lainaus käyttäjältä: "mirauh"Tarkentaisiko joku siis minulle että jos poikueen vanhemmista jompikumpi on homotsygootti hopea niin kaikkien poikasten on oltava jollain tapaa hopeageenin omaavia? Päteekö sama myös heterotsygootti hopeassa?

Ja ressessiivisellä ominaisuudessa tarkoitetaan että sen halutessaan näkyviin tulee yhdistää kaksi resessiivistä ja/tai kantavaa hamsteria?

Sen sijaan dominoivaa väriä ei voi kantaa vaan hamsterin tulee olla itsessään kyseistä väriä, jotta sitä voisi tulla myös poikueeseen? tämä selitys meni hankalasti,joku varmasti kuitenkin tajuaa pointin :)

Jos vanhempi on homotsygootti hopea SgSg niin kyllä, se antaa jokaiselle sen hopeageenin. Heterotsygootti hopea Sgsg taas ei anna kaikille sitä hopeaa, vaan vain osalle, koska sillä on niitä vain yksi geeni. Eli jos noilla kirjaimilla leikitään, niin se antaa Sg:n(hopea) osalle ja osalle taas sg:n(eli tuo merkintä pienellä etukirjaimella dominoivissa geeneissä tarkoittaa olematonta geeniä).

Joo eli kun ominaisuus on resessiivinen, se juuri tarkoittaa sitä, että resessiivinen ominaisuus pitää periytyä poikaselle molemmalta vanhemmalta, jotta se näkyy ulkoasussa (eli vanhempien tulee edustaa kyseistä ominaisuutta tai kantaa sitä). Ja dominoivankin selitit ihan oikein.

Ja sitten omaan asiaan:
Nyt mulla näyttäski olevan kaksi ps valkosta tuolla hopeasoopeli valkonauhaisen ja soopelin poikueessa. Ps valkoista näkyy pari kappaletta emon sukutaulussa, mutta toisaalta siellä on kans paljon hopeaa, että molemmat ps valkoiset siellä sukutaulussa voisivat olla myös periaatteessa niitä punasilmäisiä mustasilmäisiä valkoisia ppeeSgSg ja niiksi niitä tuolla sukutaulussa ensin epäilinkin, koska ne värit on käännetty ruotsista. Mutta eipä nuo valkoiset poikaset kellerrä yhtään, ihan kylmän valkoisilta vaikuttavat, ihan värittömät ovat korvatkin, ainakin tässä vaiheessa ja punaset simmut. Poikasilla ikää nyt 16vrk. Isän sukutaulussa ei näy neljässä polvessa yhtään ps valkoista, vissiin se voi sitte kantautua kauempaakin se cd-geeni? Ja muistanko väärin, että se peittää alleen muita värejä, että noi muksut ois geneettisesti nyt ppeecdcd ja jotain hopeetakin vois olla tietty vielä siellä lisänä erottumatta sen kummemmin ulkoasusta?

Mustikkamaan

#244
Joo, sehän voi tulla vaiks kuin kaukaa. Ja peittäät tosiaan alleen ööö...kaiken?

Mä ensimmäisenä veikkaisin cdcdpp:tä, niitä yhessä vaiheessa oli tosi paljon ja sen jälkeenkin putkahdellut sieltä sun täältä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

PiiaL

#245
^ Nämä meidän ps valkoiset kun ovat kuitenkin samalla ainakin cremejä, niin onko kuitenkin ollut tapana laittaa papereihin värin kohdalle pelkästään ps valkoinen? Kun sehän se fenotyyppi on, mutta taas toisaalta esim. piilokilppareillekin on papereihin varmaan merkattu genotyyppi eli se kilpikonnakin, vaikka ei laikun laikkua näy ja kilpparius on ollut geneettisesti varmaa. Ja on ollut sitä vääntöä myös siitä, että ilmotaanko hamsu geno- vai fenotyyppinsa mukaan näyttelyihin, niin mun mielestä ainakaan tässä tapauksessa ei ehkä kannattaisi minään ps valkoinen cremenä niitä sinne ilmota, koska cd-kuitenkin peittää tosiaan nuo muut värit alleen, niin ei ne näy sitten yhtään mitenkään siinä ulkoasussa, eikä niitä voi siten arvostellakaan. Ja sitten jos omistaja käyttää jalostukseen näitä ps valkoisia, niin genetiikasta ymmärtävä tajuaa jo sukutaulun perusteella tuon näiden poikasten varman crememäisyyden ihan merkkaamattakin (mut sitten jos ei tiedä genetiikasta sen vertaa, niin sitten se taas voi yllättää..).

Sintturainen

#246
^Kyllä minä aikanaan laitoin papereihin vain p.s valkoinen ja sillä ilmoitin myös näyttelyihin. Kun noistahan ei millään voi tietää mitä ne geneettisesti on.

Mustikkamaan

#247
Siis mä kans just sukutauluihin & poikasilmotuksiin laittaisin genotyypin tyyliin värinimityksen lisäksi, mut näyttelyyn fenotyypin mukaan - koska tällasessa tapauksessa se ei vaikuta väriin. Vähän sama kö olis vaikka creme musta, niin cremenähän se ilmotetaan.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

PiiaL

#248
^ Minä tässä pohdiskelen mitä noihin papereihin sitten laittaisi vai laittaisiko kuitenkaan ihan genotyyppiä, koska kyllähän minä siinäkin sitten saatan vähän valehdella, jos laitan papereihin vielä värin kohdalle että eeppcdcd ja sitten se kyseinen ps valkoinen tekisikin mahdolliseen poikueeseensa vielä hopeita ja nauhallisiakin sen lisäksi, koska niitähän minä en voi noista nähdä. Vain varmuudella tuon cremen tiedän, kun molemmilta vanhemmilta sen saavat. Että ehkä laitan vaan sen ps valkoisen. Ei nää todennäköisesti kuitenkaan ole menossa mihinkään jalostukseen.

tiijuli

#249
Miten hopea-geeni periytyy ? Esim. Juuri hopeamustan genetiikasta ?
Filecia "Fiona" pk satiini suklaa

Mustikkamaan

#250
Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"^ Minä tässä pohdiskelen mitä noihin papereihin sitten laittaisi vai laittaisiko kuitenkaan ihan genotyyppiä, koska kyllähän minä siinäkin sitten saatan vähän valehdella, jos laitan papereihin vielä värin kohdalle että eeppcdcd ja sitten se kyseinen ps valkoinen tekisikin mahdolliseen poikueeseensa vielä hopeita ja nauhallisiakin sen lisäksi, koska niitähän minä en voi noista nähdä. Vain varmuudella tuon cremen tiedän, kun molemmilta vanhemmilta sen saavat. Että ehkä laitan vaan sen ps valkoisen. Ei nää todennäköisesti kuitenkaan ole menossa mihinkään jalostukseen.

^Nnojoo, ja toisaalta, jos kasvattaa niin osaa kyllä sukutaulusta päätellä että tää on geneettisesti tätäkin, ja siten tietää mitä odottaa sille jälkikasvuksi :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Anzukka

#251
^^ Selaa paria viimeisintä sivua niin löydät varmasti vastauksen. Kannattaisi lukea , ja sitten kun ei löydä niin sitten kysyy. Varmasti kun selaat kolmea uusinta sivua niin löydät!
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Eevi

#252
luonnonvalkoinen - ruoste

Mitäs tollasesta yhdistelmästä ?
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

mirauh

#253
Mun tiedoilla tulisi normaalia ja heterotsygootti hopeanharmaata, viisaammat korjatkoon.
- jos ruoste kantaa cremeä: Creme, luonnonvalkoista
- jos luonnonvalkoinen kantaa ruostetta: Ruostetta (ja sitten mun laskujen mukaan jotain bbSgsg sotkua, siis jotain rs hopsua?)
- jos ruoste kantaa cremeä ja luonnonvalkoinen ruostetta: normaalia, rs hopsua, rs luonnonvalkoista
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Eevi

#254
Mä oon kelannu et tulis norrea heterohopsua, mahdollisesti luonnonvalkosta ja cremeä ja sit just tota rs hopsua ja mahdollisesti myös ruostetta? Ja soopeliakin vissiin vois syntyä kun toi luonnonvalkonen kantaa umborousta?
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10