• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

taruloru

#150
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."En usko, sillä Tähden äiti, Satumetsän Vena Cava on yhdistelmästä normaali vn - cinnamon vn. Cinnamon vn äiti Paris Hilton on cinnamon ja kyyhkynharmaa vn-yhdistelmästä. Eli piilokilppareita pitäisi olla tässä tapauksessa siis Tähti, Tähden äiti, äidinäiti, äidinäidinäiti...  :D

Tjooh... Ei vaikuta kovinkaan uskottavalta, vaikka onhan näitäkin nähty! Yleensähän naaraat paljastuvat piilo-kk:ksi vaikka kuinka monen sukupolven ajalta vasta, kun yllättäen tupsahtaakin muutama keltainen poikueeseen. Piilokilppareita on ihan mahdotonta tunnistaa fenotyypin perusteella.

Jos ne pari Tähden poikasta varttuessaan osoittautuvat ky-huiksi, niin genetiikkaa ajatellen ei jää muuta vaihtoehtoa kuin että Tähti olis piilo-kk. Esimerkiksi Ky-hu umborouskaan ei tule kyseeseen, kun siellä poikueessa on kuiteskin niitä kyyhkiksiäkin.

btw, on muuten tosi soma emo  :lov

KaisaM.

#151
Jep, aika näyttää mitä ihmettä nuo ovat.  :)  Se tyttökin näyttää aika yksiväriseltä... Ja kiitos, Tähti on ihana pullukkapallero.  :sydan
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

lentsu

#152
Ahaa, se oli tämä Tähti, jota gaalassa ihmettelin. ^

Joo, sen perusväri oli mun mielestä oudon jotenkin hopeinen. Piilokilppariin en ihan heti uskoisi. Niitä ei yleensä kovin monta sukupolvea synny ilman että asia tulisi ilmi jo ekalla "kierroksella", ainakaan jos kyse mustansukuisista. Mutta teoriassa mahdollinen, on sitä omituisempiakin juttuja tapahtunut.

Toinen mitä tulee mieleen, jos siellä ruskeasilmäisyys kummittelee? Oli näköjään ainakin toisen takana, ja sehän voi tulla vaikka miten monen sukupolven takaa. Yleensähän nekin on tummempia, mutta entäs jos onkin kovin vaalea yksilö?

Kovin pieniähän nuo vielä ovat, jotta väri olisi lopullisesti edes tunnistettavissa varsinkaan kun "ihmeellisyyksiä" liikkeellä.

Pähkinä

#153
^ Voi han se silloin olla samppanjakin. Kahden ps. hamsun jälkeläiset hän ei voi olla pelkästään ruskeasilmäisiä, kun poikaset saa punasilmäisyyden kummaltakin vanhemmalta.

wiidii

#154
Mulla kävi sama mielessä kuin Pähkinällä. Että jospa sieltä jostain kaukaa isän puolelta on kaivautunut ruskeesilmäisyys (emon puolellahan oli suklaata?) esiin, niin pojathan ois sitten just samppanjoita. (Mä otan sit yhden kiitos jos on!)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

KaisaM.

#155
No samppanja oli mullakin se ainoo mikä mahdolliselta tuntui, mutta kun ei ole niitä ennen ollut niin ei osaa sanoa. Ruskeasimmuja on joo takana, aika kaukana tosin ja jotenkin ei heti tulis mieleen että rs:ää olis. Mutta mahdollisuus sekin, ja joo Marjut saa kaikki outoudet, mie yritän pysyä näissä normaaleissa väreissä.  :D

Mites oisko muuten tossa mun viime kesän poikueessa ollut Dance In The Dark joka Ken_G:llä asustelee mahdollisesti myös samppanja? Sen värihän on siis ihan pimeä.  xD  Yhdistelmästä kyyhkis kk ja ky-hu vn, ja takana tulee ruskeasilmäisyyden kantajia. Mulla ei nyt ole kuvaa kaiketi tässä, kun on toisella koneella... Ehkä Pekalla olis?
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Mustikkamaan

#156
Onkohan se Dance In the Dark se, minkä arvostelin Hyvinkäällä ja laitoin arvostelukaavakkeeseen että "voisko olla jotakin muuta kuin kyyhkis?", koska soli ihan omituisen värinen.

Näin samassa näyttelyssä Wiidiin samppanjan, joka ei ollut kyllä samaa sarjaa värinsä puolesta, mutta jos niissä on ihan hirvittävät variaatiot ni sit. Tai tietty jos siellä on vielä mahdollista jotain umborousta olla, niin sithän se olis vielä erilaisempi. En kyllä muista että onko noilla yksivärisillä umborouksilla aina ne silmärenkaat selkeesti erottuvissa, koska tollahan ei ollut (joissakin standardeissa, esim. minkin ja soopelisuklaan, silmärenkaita ei vaadita ja sen puolesta mietin sitä esiintyvyyttäkin).
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ken_G

#157
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."Mites oisko muuten tossa mun viime kesän poikueessa ollut Dance In The Dark joka Ken_G:llä asustelee mahdollisesti myös samppanja? Sen värihän on siis ihan pimeä.  xD  Yhdistelmästä kyyhkis kk ja ky-hu vn, ja takana tulee ruskeasilmäisyyden kantajia. Mulla ei nyt ole kuvaa kaiketi tässä, kun on toisella koneella... Ehkä Pekalla olis?

viewtopic.php?f=5&t=7222&p=140737#p140737

Tuossa se on kahdessa alimmassa kuvassa, ikää tuolloin n. 6 kk.

wiidii

#158
Ja samppanja on tosi erivärinen pitkiksenäkin, ja etenkin satiinina. Että otas sitten selvää.  :D
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

EmmaTi

#159
Jos ms valkoisen astuttaa hopeanharmaalla (SgSg) , niin onko niin että kaikki lapsukaiset ovat SgSg hopsuja? Vai voiko olla niin että hopsu uros kantaa cremeä ja siten voisi tulla myös ms valkoista?
Ja jos uros olisi Sgsg (ja kantaisi sitä cremeä) niin tulisi myös luonnonvalkoista?

KaisaM.

#160
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan""voisko olla jotakin muuta kuin kyyhkis?"
Joo todellakin vois, kyllä miekin olin varma ettei se ole normikyyhkis ihan alusta asti, mutta kun ei vaan keksinyt mitä se sitten vois olla, niin laitoin kyyhkikseksi. Rs:ääkään kun ei ole näkynyt aikoihin näissä linjoissa. Ja kun olen muistanut aina, että samppanjaan liittyy ee jotenkin, oops.  :oops:  Mutta nyt se tuntuu ihan loogiselta vaihtoehdolta.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Avaruushamsu

#161
Tulossa olis mulla tällainen yhdistelmä ja ajattelin vielä varmistaa että mitä tulee :)

Eli naaras on pk cinnamon vn
i. pk cinnamon vn
e. pk creme white
ii. lk normaali
ie. lks normaali vkkk
ei. pk normaali white
ee. pk creme white

Ja uros on pk hopeanharmaa umborous
i. pk rex hopeanmusta
e. pk minkki
ii.pk hopeanharmaa umborous
ie. pk hopeanharmaa
ei. pk ps creme
ee. pk soopeli

Saana

#162
^Pitkäkarvaisia nauhalla ja ilman. Koska naaraasi emä on valkotäpläinen (ent. white), voi myös naaraasi sitä olla. Täplät voivat joskus olla tosi pieniä, miltei olemattomia, ja silti hamsteri on geneettisesti valkotäpläinen. Mikäli naaraasi olisi valkotäpläinen niin myös tämä kuvio voi poikasille periytyä.

Värit:

normaali
normaali umborous
cinnamon
cinnamon umborous

hopeanharmaa
hopeanharmaa umborous
ps hopeanharmaa
ps hopeanharmaa umborous

creme
ps creme
luonnonvalkoinen
ps luonnonvalkoinen
soopeli
minkki
hopeasoopeli
hopeaminkki

Korjatkaa toki, jos tuli jotain ajatusvirheitä. :)

KaisaM.

#163
Laitoin uusia kuvia meidän outouksista tuonne poikaskuvaketjuun, ideoita otetaan vastaan.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Avaruushamsu

#164
Kiitos, Annina! :)

En sitten väärässä ollut, odotan kovasti erityisesti cinnamonia ja normaalia:) Myös mustaa uskallan vähän odottaa, sekä naaras että uros sitä kantaa.