Hamsujen wikisivu

Aloittaja hitan, 24.10.07 - klo:01:14

« edellinen - seuraava »

Nape

Ois se kyl aika hurjaa kun hamsteri"veljekset" matkais pahvilootassa postin mukana vaikkapa toiselle puolelle Suomea!

Gina

sanos muuta  :D

Ely

Valitettavaa mutta mahdollista että tuollaisia palikoita on. Varmaan sellainen impulsiivinen tapaus jolle pakattiin eläinkaupasta hamsterit rei'itettyyn pahvilaatikkoon ja tämä päätteli että kyseessä onkin oiva kuljetustapa. Tuskin kuitenkaan (toivottavasti) postissa edes suostuvat lähettämään eteenpäin tuollaista pakettia.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Alice

Jos tuo ei ollut pilaa niin luulen, että kyseinen henkilö oli ostanut kaksi syrkkiä. Eikä tietänyt että ne ovat erakoita, joten laittoi ne yhteen häkkiin. Ja kun hän ei tiennyt mitään hamstereista, niin luuli että pojat tappelevat tilanpuutteesta. Eikä varmaankaan tiennyt hamstereista jos niitä postissa lähettää.
[size=85]Goldiloc\'s Mansikka Marja "Marie", Talvikko, 13 kk, pähkinäahmatti[/size]
[size=85]Puliseva Pontso "Pontso", Syyrialainen, 4 kk, vilkas söpöliini[/size]

[size=200]?[/size]
[size=65]rip Sky kissa, 3 vuotias[/size]

Marla

En ole varma, onnistuuko erikoiskuljetuksena esim. Matkahuollon kautta lähettää pienjyrsijöitä, kun ainakin esmes eläviä hyönteisiä toimittavat (tosin kulut ovat korkeahkot), mutta ei kyllä ihan Postissa mene. :roll:
Itse asiassa varmaan onnistuu kyllä toimitus ns. pakettina, mutta olosuhteet eivät taatusti voi olla tuollaiset.

Mä veikkaan, että tuossa on jokin pila kyseessä, vaikkei käytännössä ole mahdotonta, että syrkit tulisivat toimeen pidempäänkin keskenään - ei niillä kuitenkaan ole sellaista laumahenkeä kuin esim. roborovskeilla, joten en ymmärrä, miksi niitä asuttelisi vanhanakin yhdessä.

Toivon kyllä, että kyseessä olisi pila, sillä pahvilaatikko kuljetusboksina JYRSIJÄLLÄ ei todellakaan toimi kuin pienillä matkoilla. Muutenkin tuollainen surettaa.

Mutta niin, Hyacinthin myöhästynyt synttärilahja tulee tänään - neiti pääsee nimittäin asustelemaan dunan sijasta häkkiin. :) Saas nähdä, mitä typykkä tuumailee.

Meven

Itse matkahuollon toimintaa nähneenä (ts. olin töissä siellä) voin kertoa sen verran, että helposti pystyy lähettämään kaksi hamsteria (jos ei vain kerro, mitä laatikossa on). Tai no tietysti, kyllähän sitä ehkä huomaa/kuulee, jos on eläviä olentoja laatikossa, että en tiedä siitä sitten, miten toimittaisi, jos asia huomattaisiin. Ja riippuu varmasti, mikä kaupunki/kunta on kyseessä. Mä olin töissä pikkupaikkakunnalla, jossa ei olla niinkään tarkkoja noissa lähetyksissä.

Mutta jos oletetaan, että hamsterit saataisiin lähetettyä, niin ei ne ehkä olisi enää päätepaikassa elossa, ku bussikuskit välillä heittelee laatikoita miten sattuu, vaikka kuinka lukis päällä, että "varovasti" tai vastaavaa ja vaikka vielä sanoisi niille, että "tätä pitää sitte käsitellä varoen".. /:

Et toivottavasti tosiaan oli joku vitsi vaan.

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "Marla"En ole varma, onnistuuko erikoiskuljetuksena esim. Matkahuollon kautta lähettää pienjyrsijöitä, kun ainakin esmes eläviä hyönteisiä toimittavat (tosin kulut ovat korkeahkot), mutta ei kyllä ihan Postissa mene. :roll:

Ruokahyönteisiä saa lähettää pikapakettina Matkahuollolla, muita eläimiä ei. Evira kiels jyrkästi tossa jokin aika sitten mielestäni.

Aiemmin mekin saatiin käärme Matkahuollon kautta, enää ei oo sekään mahdollista.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Nape

^just noin mäkin muistelin asian olevan.

Mustikkamaan

Tiedän missä ainakin toinen meidän karkulaisista on! Se on juuri siellä keittiön kaapin sokkelissa, minne ei pääse käsiksi purkamatta koko kaappia  :D Pilttikuppia oli tyhjennetty sen vierellä.

Nyt mun täytyy miettii et miten metsästän sen/ne sieltä  :S
Heidi Harju

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ninde

Joskus vuosia vuosia sitten sai eläimiä "lähettää" Matkahuollon kautta sillai että ite vei laatikon/kuljetusboksin bussiin (kuski otti sisätiloihin) ja määräpaikassa oli sit noutaja hakemassa sen sieltä bussista. Yhden kanin olen kerran välittänyt kasvattajaltaan uudelle omistajalle tällä tavalla. Toisaalta typerää jos/kun näin ei enää voi tehdä. Missään nimessä en lähtisi edes kokeilemaan salaa lähettämistä.

Meven

^ Kuulostaa ihan järkevältä tommonen systeemi, et vie itse suoraan bussiin ja toinen on heti vastassa. Harmi sitten, ettei enää käytetä tuotakaan, ku kyllä sillekin varmaan ois käyttöä. Vaikka onhan se niinkin, että jos sitte ei oliskaan ketään vastassa tai jos on kauhean pitkä bussimatka tai laatikolle käy jotain kuljetuksen aikana ym.. Että kai se hamsujen kannalta on parempi, että eläin vaihtaa omistajaa ns. kasvotusten.

Enkä mäkään salaa yrittäis lähettää, se olis ihan järjetöntä touhua..

Marla

Varmaan tuosta on jotain ongelmia tullut, kun eläintä ei saa viedä bussissa ilman saattajaa, plus vaaralliseksi luokiteltavia ei lainkaan. Jälkimmäisen ymmärrän hyvinkin, ensimmäisenkin sen suhteen, että kuljettaja harvoin on kyllin tietoinen eläimistä jos jotakin sattuu matkan aikana.

Anonymous

Tarttis kuvailla tarpeettomia muovisia hamsutavaroita ja laittaa myyntiin.

jonna

Taisi loppua matkahuollon kuskaukset kun eläimiä jäi hakematta, osa söi itsensä bokseista ulos tai karkasi muuten (mm. Keravalla aikoinaan haettiin pari viikkoa tarantellaa matkahuollon tiloista  :D ) ynnä muuta ylimääräistä harmia Matkahuollolle ja bussikuskeille.
Itsekin olen aikanaan käynyt bussista hakemassa eläimen.

Noi ruokahyönteisten kuskauskäytännöt on nyt vähän kököt, ötökät maksaa muutaman euron ja pikapaketti toista kymppiä...osa nettikaupoistahan lopetti niiden myynnin tuon takia.

Mustikkamaan

Ei ku se oli Eviran määräys, edelleen.

Meil oli tänään häkinsiivouspäivä - purut loppu vähän kesken. Kyllä on sormet naarmuilla ku järkkäilin kaikkia virikkeitä :D Mut son ihan kiva pitää tommosia näperryspäiviä :)
Heidi Harju