• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsujen wikisivu

Aloittaja hitan, 24.10.07 - klo:01:14

« edellinen - seuraava »

Minski

#600
Hyvä Vevve, jos viitsit tollasen tehdä :yes: Vielä parempihan tollanen olis saada tonne SHY:n sivuille. Sinne keksis kaikkee kivaa ja tarpeellista lisättävää kyllä.


Marla ja taikahamsu: Juu mulle kyl kelpais kyseiset häkit, myykää tänne vaan :D
Hamsteriton tätä nykyä

MirkkuH

#601
^eipäs kun taikahamsu antaa omansa mulle, koska mitä se yhdellä sellasella tekeekään ja sitten Minski vaihtaa mun oranssit niihin vaaleen ruskeisiin; sitten olisi Minskillä kivasti kolme oranssiiiii, et olis yhtenäistä ja pirteetä :D

...hyvä häkki ompi; tuolla parvekkeella kuivumassa. Koska se on niin retron värinen (kaikkee rumaa voi nykyaikana sanoa retroksi) ajattelin, että tehdään siitä oikein retrojen-retro: ajattelin liimata siihen kylkeen jotain kukkatarroja, sini-keltasen kukertavat olisivat hyviä...tarttee lähtee metsästämään :P

Jinny

#602
Mä oon kyllä niiiin katkera kun kaikki muut bongailee koko ajan noita Criceti 16:a jostain, mutta mä en. Enkä tarvitsisi kun vaan yhden! :kieli ;)   Sain kyllä joku aika sitten sieltä Propetfoodilta vastauksen kyselyyn, jonka tein jo kesän alussa, ja he eivät ole saaneet vielä uutta maahantuojaa Imacille, eli uutenakaan niitä ei kai saa nyt oikein mistään. Harmittaa :|

Niitä Imacin vihreäpohjaisia häkkejä kyllä löytyy, ne olis kyllä mun mielestä tosi kivan näköisiäkin, mutta ne on sitten jotenkin kummasti melkein tuplahintaisia Criceti 16:n verrattuna. Tai no, olen nähnyt niitä kyllä vaan Faunattarissa, eli eipä kai ihme että ovat niin kalliita...

Se mua vähän kyllä ihmetyttää ja toisaalta harmittaakin, ettei täällä erään paikallisen eläinkaupankaan valikoimasta löydy isoja häkkejä. Selasin joskus siellä myyjän kanssa koko heidän häkkikataloginsa läpi, ja pienellä pinnavälillä olevien häkkien koot loppui aina siihen n. 60 x 40 cm, ja siitä isommat oli sitten kani- / marsupinnavälillä. Yritin kyllä sanoa, että heilläkin kun on syyrialaisia myynnissä, niin olisi ihan jees jos myisivät niille myös tilavia häkkejä, mutta ei.

jjenna

#603
Lainaus käyttäjältä: "Nape"Ihana, tuossa aamusella soi ovikello, niin naapuritalon tyttö (mein kallen kavereita) siellä. Hän tulis kattoon niitä teijän Marrrrssuja xD  Minä sitten, että hamstereita varmaan tarkoitat. -Juu just niitä.
Me sit varovasti herätettiin tuo Linda, että tyttö näkee hamsterin, ku ei ollu koskaan nähnyt. Oli kuulemma ihana. Linda sai ylimääräsestä herätyksestän sit palkaks pähkinän. Ei oo tavattu niitä herätellä päivisin.

Iiiihan pakko kaivella vanhoja, mut oliks tää mein Viivi?  :D
Se meinaan on aina kutsunu mun hamsuja marrrsuiks tai narsuiks, ni aattelin josko ois? Mut se kyl on nähny hamsuja, paljon! Huoneellisen verran  XD Se aina meilläollessaan tuijotteli terroja ja dunia tuntitolkulla josko joku ois ollu hereillä  :sydan
Hamsterikasvatus jäädytettynä

Nape

#604
lmeisesti eilen väsytti mua vähäsen. Siemenseosta illalla heitin tytöille iltalenkin jälkeen. Ullan kohdalla sit avasin luukun ja jäin vähä sekotteleen ruokaa ja sit niinku meinasin nakata sen ruuan. Niin MIT
Ä IHMETTÄ.! Luukku onkin auki., että olenko mä tosiaan unohtanu sen lenkin jälkeen auki :shock: että nyt on ulla karannu. No hetken ihmettelin siinä niin eiköhän se Ullan pää kurkistannu mökistä :D Tajusin kyllä sit, että olin ite just avannu sen luukun. Onkohan tää merkki latvan lopullisesta lahoamisesta tai jotain :D

Cindu

#605
Lainaus käyttäjältä: "Nape"lmeisesti eilen väsytti mua vähäsen. Siemenseosta illalla heitin tytöille iltalenkin jälkeen. Ullan kohdalla sit avasin luukun ja jäin vähä sekotteleen ruokaa ja sit niinku meinasin nakata sen ruuan. Niin MIT
Ä IHMETTÄ.! Luukku onkin auki., että olenko mä tosiaan unohtanu sen lenkin jälkeen auki :shock: että nyt on ulla karannu. No hetken ihmettelin siinä niin eiköhän se Ullan pää kurkistannu mökistä :D Tajusin kyllä sit, että olin ite just avannu sen luukun. Onkohan tää merkki latvan lopullisesta lahoamisesta tai jotain :D

Hahhaa!  xD
[size=85]Cookie Dough \'\'Pipari\'\', naaras syyrialainen hamsteri, pks keltainen musta s. 09.09.10 ?
R.I.P Söpö uros roborovski normaali, s. 2008-10.08.10 ?[/size]

Nape

#606
Lainaus käyttäjältä: "jjenna"
Lainaus käyttäjältä: "Nape"Ihana, tuossa aamusella soi ovikello, niin naapuritalon tyttö (mein kallen kavereita) siellä. Hän tulis kattoon niitä teijän Marrrrssuja xD  Minä sitten, että hamstereita varmaan tarkoitat. -Juu just niitä.
Me sit varovasti herätettiin tuo Linda, että tyttö näkee hamsterin, ku ei ollu koskaan nähnyt. Oli kuulemma ihana. Linda sai ylimääräsestä herätyksestän sit palkaks pähkinän. Ei oo tavattu niitä herätellä päivisin.

Iiiihan pakko kaivella vanhoja, mut oliks tää mein Viivi?  :D
Se meinaan on aina kutsunu mun hamsuja marrrsuiks tai narsuiks, ni aattelin josko ois? Mut se kyl on nähny hamsuja, paljon! Huoneellisen verran  XD Se aina meilläollessaan tuijotteli terroja ja dunia tuntitolkulla josko joku ois ollu hereillä  :sydan

Juu teidän Viivihän se oli :)

porsas

#607
Meidän Silkkiapina selvisi leikkauksesta!!!!! :sydan  :sydan

Ajattelin kirjoittaa asiasta tänne, jos siitä ois vaikka hyötyä joskus jollekulle (itse yritin kuumeisesti etsiä muiden kokemuksia mutta niitä löytyi harmillisen vähän).
Kävin tänne kolme viikkoa takaperin kertomassa viikossa ilmestyneestä isosta patista (joka kahden viikon aikana kasvoi peukalonpään kokoiseksi). Käytin tyttöä samantien Nivalan eläinklinikka Nivelessä, jossa sain oikein ystävällistä palvelua ja hyviä neuvoja. Patista ei voinut ulospäin sanoa, onko kyseessä kasvain vai rasvapatti, ja koska Silkkiapina on vasta vuoden ikäinen ja patista huolimatta tosi hyvässä kunnossa, päädyin vaihtoehdoista leikkaukseen (patti oli siis kiinni vain ihossa, ei sisäpuolella missään, eli helppo leikkaus).
Tämä eläinlääkäri ei ollut koskaan noin pientä eläintä leikannut, joten ei uskaltanut ottaa riskiä nukutuksen kanssa ja suositteli että otan yhteyttä sellaiseen eläinlääkäriin joka on leikellyt enemmän pieniä jyrsijöitä.

Sain ajan kahden viikon päähän eli tälle päivälle Jyväskylään Viitaniemen eläinlääkäriasemalle. Palvelu oli kaikin puolin loistavaa ja mulle kerrottiin etukäteen kaikki olennainen info leikkauksesta. Hyvillä mielin uskalsin jättää tytön operoitavaksi, ja kyllä kannatti. Kun hamsteri tuotiin minulle odotushuoneeseen takaisin se mylläsi boksissaan kuin ei mitään olisi tapahtunut  :lov  leikkauksen jälkeen sain vielä keskustella sekä lääkärin että avustaneen hoitajan kanssa, ja matkaan antibiootit siltä varalta että leikkaushaava alkaa tulehtua (asun satojen kilometrien päässä jyväskylästä, joten en ihan nopeasti pääsisi takaisin hoidatuttamaan).

Nukutuksessa käytettiin isofluraani-kaasua, mikä on kuulema paljon piikkiä turvallisempi konsti. Valtaosa pienistäkin jyrsijöistä selviää kuulema tuosta kaasunukutuksesta vallan hyvin (mikä oli minulle yllätys, kun joka paikassa toitotetaan että nukutus on pienelle jyrsijälle niin valtava riski ettei leikkaus kannata  :roll: ). Tietty riski on aina olemassa, mutta jos eläin on nuorehko ja hyvässä kunnossa niin leikkausta kannattaa kyllä harkita.

Oon niin onnellinen että tyttö on kunnossa :sydan  löysin (vink vink) matkan varrelta Kiuruveden Maksimakasiinista puutarhaosastolta ison (55L, silmämääräisesti minidunaa suurempi pohja-alaltaan) muovisen säilytyslaatikon josta fiksasin toipumisajaksi asumuksen, oma monikerros häkki-terraariokompleksinsa kun on vähän liian riskaabeli ja hankala tarkkailun kannalta. Toistaiseksi Silkkiapina on ollut ihan samanlainen iloinen itsensä kuin ennen leikkaustakin, toivottavasti nyt ei vaan mitään jälkikomplikaatioita ilmaannu.
Valtava kiitos kuuluu leikanneelle Ell Tuula Moisiolle ja hoitaja Marjo Puolivälille! Jäi tosi hyvä mieli :)



^Laihan näköinen hamsteri kun patin tilalla on kolo  :D

(edit: Niin joo, ja jos jotakuta kiinnostaa niin homma kokonaisuudessaan jos bensakuluja ei lasketa kustansi pyöreästi 60€, eli ei todellakaan ollut edes kallista! Olin varautunut tuplasummaan)
Talvikkosiskokset Silkkiapina ja Evakkosiili, s. 3.7.2009

Minski

#608
^ Hienoa !
Tuli mieleen, että tuommoisesta jutusta olisi kiva lukea Poskipussista, koska kovinkaan moni omistaja ei pikkujyrsijöitä leikkaa sen riskien ja huonohkojen selviytymisprosenttien takia - kuten ei myöskään eläinlääkäritkään ole sille asialle yleensä kovinkaan innostuvia. Olisi ihana lukea tuollaisesta selviytymistarinasta, joten jos vain suinkin tahtoisit kirjoittaa siitä niin olisi kiva :)
Hamsteriton tätä nykyä

porsas

#609
Minski: No mikä ettei! Kun vaan tietäisi minkälaisella aikataululla ja kenelle sähköpostittaa juttu jne.  :)  saa neuvoa yksärillä tyhmää  xD
Talvikkosiskokset Silkkiapina ja Evakkosiili, s. 3.7.2009

Minski

#610
^ Tuleeko sulle Poskipussia ? Siellä on etukannen sisäpuolella päivämäärä ja osoite mihin jutut lähetetään.

Tuolla SHY:n sivuilla on kyllä sitten taas aivan erilaista infoa, voisiko noita päivitellä ajan tasalle ? Sivuilla on monessa kohtaa vanhaa ja ristiriitaista tietoa.
Hamsteriton tätä nykyä

Ken_G

#611
Yhdeltä uroshamsteriltani leikattiin takapäähän ilmestynyt patti/kasvain toukokuussa 2008. Se oli suunnilleen sormenpään kokoinen ja ensin sitä epäiltiin pelkäksi tulehduspaiseeksi, mutta leikkauksessa ilmeni että se oli myös ihon alle levinnyt kasvain.

Eläinlääkäri ei etukäteen antanut paljon toivoa, mutta pyysin yrittämään leikkausta, koska eläin oli vain hiukan yli vuoden ikäinen ja tuntui rankalta ajatus menettää se niin nuorena.

Leikkaus onnistui hyvin, tosin poika menetti samalla toisen kiveksen kun patti oli kasvanut siihen kiinni. Tikkejä tuli haavaan useita ja antibioottikuuri (Baytril) päälle. Nukutusainetta en muista, mutta nukutuksesta herättyään poika alkoi touhuta melkein normaaliin tapaan jo samana iltana. Haava parani täysin ja tämä hamsteri sai 10 kuukautta lisää elinaikaa ja eli melkein 2-vuotiaaksi. Operaatio maksoi jotain 80-90 euroa, aikaakin siinä meni lähes 45 minuuttia nukutuksineen.

Leikkauksen suoritti Klaukkalan eläinlääkäriasemalla ELL Johanna Raulio (voin lämpimästi suositella häntä hamsteriasioissa). Hän oli itsekin hämmästynyt hamsterin henkiin jäämisestä, kun siitä hänelle kerroin myöhemmin erään toisen hamsterin lääkärikäynnin yhteydessä.

Edit: kyseessä minulla oli siis syrkki, ja Silkkiapina näemmä on talvikko. Varmasti isommalla eläimellä on paremmat mahdollisuudet; tosi hienoa että talvikkokin selvisi  :)

Marla

#612
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Tuli mieleen, että tuommoisesta jutusta olisi kiva lukea Poskipussista, koska kovinkaan moni omistaja ei pikkujyrsijöitä leikkaa sen riskien ja huonohkojen selviytymisprosenttien takia - kuten ei myöskään eläinlääkäritkään ole sille asialle yleensä kovinkaan innostuvia.
Luulisi, että jo kokemuksen kannalta eläinlääkärit leikkaisivat, mutta kyllähän se niin on, että selviytymismahdollisuudet ovat melko pienet.
Olis kyllä todella hienoa päästä lukemaan juttua noista onnistuneista tapauksista - tässä ihan herkistyi, kun tuon viestin luin ja kuvan näin. Hienoa, että selvisi, ja toivottavasti toipuukin hyvin tuosta! :)

porsas

#613
Ei tule poskipussia, joten en voi sieltä katsoa  :)

Ken_G, joo tuo on tuollainen 40 gramman painoinen kananmuna, eli aika pikkuinen leikattava kyllä. Mutta kuulema tuo isofluraanikaasun käyttö on pienellekkin eläimelle turvallista (siinä määrin kuin nukutus voi turvallinen olla) jos yleiskunto on suht hyvä, ja tosiaan suurin osa selviää siitä. Kaasun määrää voi kuitenkin säädellä kokoajan, kun taas piikitettyä ainetta ei enää mitenkään saa eläimestä pois. Mulle oli ihan yllätys miten positiivisin mielin lääkäri ja hoitaja vakuuttivat että selviytymismahdollisuudet ovat tässä tapauksessa vallan hyvät. Varmaan kokemuksen tuomaa varmuutta  :)  

Olisi hienoa, jos useampi eläinlääkäri suhtautuisi hieman positiivisemmin noihin pienten eläinten leikkauksiin(/nukutuksiin, leikkaushan ei itsessään ole välttämättä suurikaan riski), kun kerran käypiä nukutuskeinojakin on olemassa. Mielestäni Nivalan eläinlääkäri teki hienosti, kun ohjeisti kääntymään sellaisen puoleen jolta löytyy tarvittava välineistö ja kokemus, eikä heti tyrmännyt ideaa. Vaikutti itsekkin kyllä kiinnostuneelta tapauksesta, mutta vetosi potilasturvallisuuteen  xD
Talvikkosiskokset Silkkiapina ja Evakkosiili, s. 3.7.2009

HamsterSailor

#614
Pitäis tehdä hamsuille igluja ja siivota häkit, tai oikeastaan Lillin, Sissin ja Pepin häkit.