Mikä väri? Kysymykset hamsusi väristä tähän ketjuun (osa 2)

Aloittaja wompatti, 12.04.10 - klo:20:38

Nape

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Hessuinen: en mäkään :D Ennen pidettiin kemuja, nyt harrastetaan mukeja.

:D Tai muskeleiden kasvattamista :D

Marla

Mulla on tuo Fortune ollut kanssa epäselvä ps hopsu. Pienenä se meni ps valkoisestakin, sellaisena se mulle tuli, väri oli kumminkin aivan vääränlainen ollakseen ihan valkoinen, ja kyllä siltä sitten löytyi todella heikot merkit, ja ps hopeanharmaaksi se lopulta jäi.
Jälkikasvussakin oli samannäköinen tapaus, joka sekin sitten tais ps hopeanharmaaksi päätyä.
Samannäköisiä kuin tuo Hessuisen ps hopsu, mutta huomattavasti heikommilla merkeillä varustettuja.

PiiaL

^Homotsygootti ps hopsuhan on semmonen ihan ps valkosen näkönen pienenä (kompaten taas noita ruotsalaisen hamsteriyhdistyksen sivuja). Saiko Fortune pelkkiä hopeisia jälkeläisiä, kuten homotsygoottina se ois saanu?

Edit: Kävin sivuillasi nuuskimassa vähäsen, että Fortunen isä ei tainnut ollakaan hopeinen, että se olisi saanut sit molemmilta hopsugeenin.

Marla

^ Ei saanut, siellä oli mm. cinnamonia ja hopea-kyyhkynharmaata. Isän puolen suvussa sillä ei hopsunsukuisia värejä ole ollenkaan tuossa neljässä polvessa, jotka papruissa näkyvät, eli mitä luultavammin on heterotsygootti senkin perusteella.

lentsu

no mä kysyn nyt täällä, että oletteko porukalla varmoja, ettei tuo ole hopeakeltainen? Siis tarkoitan hopeahunaja! Punaiset silmäthän sillä on. Geneettisesti olisi täysin mahdollinen, jos on uros. Mulla ei ole mitään kokemusta hopeakeltaisesta, keltaisista ja hunajista kyllä paljonkin. Toi tummuus askarruttaa. Mutta voihan tietty olla, että kaikkien muiden p.s.hopsut on sitten vaan olleet kovin vaaleita... hmmm...

PiiaL

^ No ei me varsinaisesti voida olla varmoja mistään näitten "kummajaistemme" kanssa, niin tai minä en ole. Tuolla Ruotsin hamsuyhdistyksen sivuilla se hetsku ps hopsu vaan aika paljon näytti tuolta Hessusen muksulta, vaikka on joo ehkä hieman kellertävämpi tuo Hessusen pentu (täällä: //http://www.hamsterforeningen.se/guld/guldfarg2009.htm). (Tosin jos joku muistaa yhen Onni nimisen naarashamsun jonka väriä kans pohdittiin joskus kauan sitten, niin se oli kans ton Hessusen hamsun värinen aikalailla, oli semmonen kellertävä ja ekana mietittiin sitä joksikin blondiksi melkein. Muksuissa se sitten ps hopuksi paljastui, eikä se mitään keltaisia muksuja tehny, jollen ihan väärin muista.)

lentsu

Kävin tuolla Ruotsin hamsuyhdistyksen sivuilla uudestaan kurkkaamassa kuvaa, mutta kyllä se näytti mun silmiini ratkaisevasti erilaiselta. Onhan näitä kuvia p.s. hopsuista ollut, mutta mä en ole koskaan niistä ajatellut että oih ihana väri, aika hailuhan se on, mutta tää Hessuisen on tosi viehättävä, kun siinä on tommonen ainakin kuvaan jos voi luottaa, hauska vaaleanpunainen sävy. Sen vuoksi epäilisin sitä ensisijaisesti hopeahunajaksi, kun voi kuvitella, että keltsi geeni toisi mukaan jotain tuommoista, mutta tietenkään minäkään en voi varmaksi sanoa mikä se on ja väittää että selkee hunajahan toi.  :D Mut epäilisin kyllä todella vahvasti ja olisi mielenkiintoista jos ko. yksilö pääsisi astumaan, niin näkisi mikä se vuorenvarmasti on.  :)

*kelju*

Siis anteeksi alottelijamaisuuteni mutta onko tuomun poika, joka on papereihin merkattu keltainen musta, sittenkin mustakeltainen? Tosin sillä nyt varmaan mitään merkitystä ole, mutta kuitenkin :)
<3 Syrkkipoika Stuba & Talvikkopoika Sergei <3
[/color]

lentsu

keltaisen mustan värin virallinen nimi muutettiin viime viikonlopun kokouksessa musta-keltaiseksi. Eli sama väri, uusi nimi.  :)

Hessuinen

Mun on vähän hankala sanoa tuohon ps hopsu/ hopsuhunaja -asian vähän mitään kun en ole koskaan nähnyt livenä ps hopsua, joten ei ole tarkkaa tietoa minkä sävyinen sen turkin pitäisi olla, ja mun silmään tuolla ruotsin hamsuyhdistyksen sivuilla oleva ps hopsu olisi aika saman värinen. Mutta toisaalta nyt kun on ollut keskustelua väristä olen huomaavinani että sävy on ehkä vähän lämpimähkö kun pienempänä oli selvästi haaleampi/kylmempi. Tiedä nyt onko oikeasti muutosta tapahtunut vai kuvittelenko vain asian, täytynee seurata tilannetta. xD

Jos mun pitäisi tuoda tää kersa tuonne Hyvinkäälle turistiksi jotta siellä oleva kokeneempi joukko voisi määrittää värin paikan päällä. :D
Älä katso, älä koske - tai kuolemalla on sinun kuoltava

PiiaL

Tämmösiä näistä meidän jänskistä kyyhkiksistä on tullut nyt vajaa viisiviikkoisena:

Uros

Naaras

Uroksesta huomaa kyllä mun mielestä tuon hopeisuuden aika selkeästi verrattuna tuohon naaraaseen. Naaras on tommonen aika rusehtava.

Eevi

Viimeisessä kuvassa Epun iskä.
Kasvattajan mukaan Eppu on luonnonvalkoinen ja siltä se minustakin näyttää mutta Grand Galassa Heidi Lehikoinen oli miettinyt oliskohan se kuitenkin joku muu kun jotain mustaa tikkausta olis vissiin jossain? Itse en mustaa tikkausta näe paitsi aikaisemmin olen kiinnittänyt huomiota poskessa olevaan yksittäiseen mustaan karvaan. Eilen illalla aika surkeassa valaistuksessa kanssa kattelin, että ihan kun olis jotain kellertävämpää väriä otsassa, mutta vaikea sanoa kun tolla pojalla on aina niin kauhea vauhti päällä. Ikää Epulla on sellaiset 9kk. Epun isä on hopeanharmaa (Sgsg) ja emä normaali. Pidemmälle sukua ei tietääkseni ole tiedossa. Epun sisaruksissa oli hopeanharmaata (Sgsg), mustaa, normaalia sekä hopeanharmaa umborousta. Mikähän muu Eppu sit vois vanhempien perusteella olla?
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Mustikkamaan

Joo tää oli tää ihme ja kumma :D

Evilammen Sadulta kysyin neuvoa tässä, hänkään ei mitään hetikohta keksinyt paitsi että vois musta jotenkin ikään kuin "puskea läpi" ja tehdä tällaisen värivirheen.

Mulla tulee niinku mieleen sellai musta-keltainen, joka on puhtaasti cremen näköi paitsi myöhemmällä iällä saattaa ilmetä sitä mustaa päälikarvaa hyvin hennosti, harmaana paikoitellen. Eli vastaavan näköi tikkaus.

Tosiaan, sitä tikkausta oli huomattavasti enempi kuin yksi karva.

Mielenkiinnolla kuuntelen ideoita!

Piian lapsukaiset on kyllä metkan värisiä :D Mutta en kans muuta keksi kö kyyhkikset.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

taruloru

PiiaL, mulle tuli mieleen sellainen villi veikkaus, että voisko tuo naaras olla väritykseltään hopea suklaa aabbSgsg...
Onks poikueella ruskeita silmiä suvussa?

taruloru

Lainaus käyttäjältä: "Hessuinen"Mun on vähän hankala sanoa tuohon ps hopsu/ hopsuhunaja -asian vähän mitään kun en ole koskaan nähnyt livenä ps hopsua [....] Mutta toisaalta nyt kun on ollut keskustelua väristä olen huomaavinani että sävy on ehkä vähän lämpimähkö kun pienempänä oli selvästi haaleampi/kylmempi. Tiedä nyt onko oikeasti muutosta tapahtunut vai kuvittelenko vain asian, täytynee seurata tilannetta. xD

Mäkin voisin hyvin kuvitella, että hopea hunaja näyttäisi just tollaselta kuin tuo Hessuisen poikanen näyttää! En oo nähny netissä kuin hopea keltaisesta kuvan, ja sen kuvan oon tänne foorumiin linkittänytkin jossain vaiheessa, en vaan enää muista mihin topiciin, ku käyn täällä nii harvoin. Mut homuke siel on selkeesti ainakin, ja se antais kyl enemmän viel inspistä siihen suuntaan, että tää poikanen olisi hopea hunaja.

Toivottavasti pystyt postaamaan parin kuukauden päästä aikuiskuvia. Mua kiinnostais nähdä, että miten toi väri lähtee tosta kehittymään. Hyvin mielenkiintoinen aikaansaannos joka tapauksessa  :)