Yleinen näyttelypulina -2

Aloittaja Nilla, 02.04.10 - klo:22:39

Minski

^ Oho, olis kyllä kiva kuulla sanoin ja kuvin millaista tuo näyttelytouhu siellä päin on, joten jos vain ao jaksaa kertoa niin uskoisin, että monia kiinnostaa, ainakin mua :) Ja turhaan huolehdin kerran, kun oli tulossa enkkutuomari, että onko jonkun meidän näyttelyn iso syyrismäärä liikaa yhdelle tuomarille, ilmeisesti ei, jos kerran ovat tottuneet 130 syyristä aina arvostelemaan per näyttely :)

Saana

^^Oho wau! Kuulumisia olisi kyllä tosi hienoa kuulla! :)

Lakupekka

Huooh kun tuntuu tästä aloittelijasta hankalalta taas.. :mrgreen: Joo, elikkäs siis tälläin lähetän sähköposti ilmoittautumisen ( paitsi nuo kursivoidut kohdat tietty korjattuina..) ? Itseluottamuksen puutetta.. :kieli

Lemmikkiluokka
Syyrialainen
Synt. 5.9.2009, naaras
Sydämen hamstrasivat pikku paholaiset,

Syrkki Wen ‹3
Kiinari Elli. ‹3

Marla

^ Juurikin noin, tosin kun kyseessä on lemmikkiluokan ilmoittautuminen, laita vielä tuohon värin eteen turkkimuunnos (esim. lk normaali). Iän laskemista varten löytyy kätevästi tuo Ikälaskuri, ja rekisterinumeron kohdan voi skipata kokonaan välistä, jos ei ole rekattu. :)

Lakupekka

^ Okei, kiitos paljon.  :)
Sydämen hamstrasivat pikku paholaiset,

Syrkki Wen ‹3
Kiinari Elli. ‹3

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "Lakupekka"Evelyn, ei ole rekisteri numeroa joten jätän tyhjäksi?, tähän erikseen tarkka ikä näyttely päivänä?, normaali, Lakupekka - Pihlaja, k. Mervi Ahtinen, om. Mervi Ahtinen

KORJAUS: Jos kasvattaja ja omistaja ovat sama ihminen, niin "k. & om. Mervi Ahtinen" on oikea tapa :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Marla

^ Mä olen aina ajatellut, että periaatteessa kummin vain on ok, mutta sen voi tosiaan lyhentääkin noin. :oops: No, ite oon aina laittanut k.&om. mutten tiennyt sen olevan ihan ohjeistuskin, vaikka onhan se nyt järkeenkäypää, kun ajattelee...

Mustikkamaan

Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Sirpa

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Ei sitä taida edes olla ohjeissa. Noita ohjeita pitäis päivittää ja selkiyttää. SHY:n sivuilla pitäis muutenkin tehdä todella hurja päivitys ihan kauttaaltaan (laahaa muutaman vuoden jäljessä), mutta päivityksille ei ole mitä ilmeisimmin tekijää... Eli laahaa jäljessä kunnes joku innostuu ottamaan asian hoitaakseen!
Mistä tuli mieleen, että jos SHY tarvitsee sivujen päivittäjää, niin voisin kyllä siihen hommaan ryhtyä. Tosin en voi enkä halua lähteä itse tekstejä tai muuta materiaalia tuottamaan, mutta jos minulle toimitetaan materiaali (ja saan oikeuden SHY:n sivujen muokkaamiseen) niin voin kyllä päivittää uusia juttuja nettiin. Jos tällaiselle ihmiselle nyt on tarvetta?

Minski

^ Mä oon itseasiassa Sirpa ehdottanutkin sua hommaan, ainakin Mustikkamaalta kyselin asiasta, mutta mulla taisi jäädä informoimatta sua ja muita asiaan liittyviä :oops: Laitoin sulle yksityisviestin, käy lukaseen :)

Päivi

Terveisiä Lontoosta kaikille tasapuolisesti! Oli kyllä mahtava reissu!  :) Monenlaista hienoa hetkeä ja paljon kaikenlaista katseltavaa reissu tarjosi! Britit ovat ihania, Englantiin voisi vaikka muuttaa..

Juup, systeri tuossa taisi jo vähän spoilata mun visiitistä brittien maalaisnäyttelyyn! Southern Hamster Club järjesti ulkomuotoluokat hamstereille Bowoodin maalaiskylässä lauantaina 7.8.2010. Alunperin haaveilin pääseväni Lontoon suurnäyttelyyn 4.9, mutta se ei sitten sopinutkaan mun aikatauluun. Onneksi tämäkään näyttely ei hirveän kaukana Lontoosta ollut, noin 115 km Lontoon keskustasta länteen, mut sitäkin syrjemmässä sitten :D Mutta lopulta sitten päästiin kuitenkin paikalle juuri ennen arvostelujen alkamista!

Oli kyllä mahtavaa vaihtaa ajatuksia esimerkiksi sellaisten hamsterigurujen kuin Peter ja Christine "Chris" Logsdailin kanssa, jotka suomalaiset tuntevat varmaan parhaiten Logsdailien kattavasta hamsteritietokirjasta Hamsterlopedia. Peter on myös brittiläisten hamsteriyhdistysten kattoyhdistyksen, National Hamster Council:n, puheenjohtaja. Siinä sitten alkoi heti juttua riittää ensimmäisten hopeanharmaiden saapumisesta Britanniaan (olivat muuten ruotsalaisia ja vielä samoihin aikoihin, kun meidän hamsulaan saapui ekat hopsut  :shock: ) aina englantilaiseen liikenteeseen asti :D Chris esitteli mulle myös uuden aluevaltauksensa, lilan väriset syrkit. Tarkoituksena on kuulemma ihan tosissaan alkaa jalostamaan väriä ja tehostamaan sen esiintyvyyttä. Oli kyllä koko ajan todella tervetullut olo ja tuli kyllä brittiläinen hamsterikerma kerta heitolla tutuksi, vaikka tämä olikin varmaan normaalia hieman pienempi näyttely.

Myytävien eläinten pöydän äärellä tuli tippa linssiin! Siellä oli myytävänä aikoinaan Britteihin muuttaneen lk keltaisen kasvattimme Vivaldine's Ramiron tyttären tyttären tyttären tyttären poika  :sydan Jos vain ois ollu hamuystävällinen lento varattuna, niin varmaan ois tullu tuotua vähän eläväisempääkin tuliaista   :oops: Vähänkö häkellytti huomata, että Ramirosta oli tullut oikein käsite Briteissä. Siitä puhuttiin ihan erikseen siellä, ja myyntipöydän äärellä ihmiset kysyivät, josko myytävien keltaisten takana olisi juuri Ramiroa :D

Näyttely meni tosi nopeasti syyrialaisia hamuja koearvostellessa (ei vielä SHY:n hyväksymä, omaksi ilokseni lähinnä tein, koska lisäkokemus on vain hyväksi ;)) samanaikaisesti tuomari Wendy Barryn kanssa. Wendy oli todella tehokas tuomari, ja olin tosi ilahtunut siitä, miten hän ehti samalla keskustella mun kanssa näkemyseroista ja -yhtäläisyyksistä ja esitellä hamuja, kun muutamista oli ihan pakko saada kuva :D Oli siistiä nähdä roan-kuvioisia hamstereita pitkästä aikaa, ja olipa sielä yksi oikein komea lyhytkarvainen tummanharmaakin näytillä! Pitkäkarvaisia cremejä oli ilmoitettu ihan eniten, ja ne olivat AIVAN mahtavia :D Näyttelyn voitti kuvassa oleva lyhytkarvainen normaali uros, joka olikin kaikin puolin erinomaisessa kunnossa (kyllä tuo toinenkin korva oikeasti aukesi  :D).

Ainiin! Andrew Bryan käski lähettää meille suomalaisille hamsteriharrastajille sellaisia terveisiä, että hänellä olisi parin viikon sisällä luovutusikäisiä hamsterinpoikasia, kun oli luvannut joillekin suomalaisille tietyn värisiä hamstereita. Hän pyysi mua kysymään, jos joku olisi tulossa vaikka Lontoon suurnäyttelyyn (4.9.2010) ja hakisi hamsterit sieltä, niin voisi ottaa sitten Andrewiin yhteyttä pikapuolin!

Mutta mä taidan kertoa näytsistä lisää sitten vaikka Poskarissa tai kotisivuilla, jos jonkun tarinan pätkän saisin rustailtua jossain vaiheessa!  :)
Vivaldine's hamsterit
-lk & pk syyrialaisia väreissä keltainen, musta-keltainen ja hunaja
Pienimuotoista kasvatusta vuodesta 2003

Ninde

Kuulosta upealta reissulta ja kokemukselta! :yes:

Lainaus käyttäjältä: "Päivi"Näyttely meni tosi nopeasti syyrialaisia hamuja koearvostellessa samanaikaisesti tuomari Wendy Barryn kanssa. Wendy oli todella tehokas tuomari, ja olin tosi ilahtunut siitä, miten hän ehti samalla keskustella mun kanssa näkemyseroista ja -yhtäläisyyksistä ja esitellä hamuja, kun muutamista oli ihan pakko saada kuva :D
Mun on ihan pakko kysyä tarkennuksena, että teitkö nimenomaan koearvostelun vai sittenkin harjoitusarvostelun? Kun harkkarissahan seurataan tuomarin vieressä hänen arvosteluaan (+ keskustellaan ja kysellään) ja koearvostelussa sitten arvostellaan itse ja vasta lopuksi käydään läpi erot ja yhtäläisyydet näyttelyssä arvostelleen tuomarin kanssa. :) Tai näin ainakin meillä Suomessa, en tiedä onko heillä sit eri systeemit?

Päivi

Arvostelin kaikki hamsterit Wendyn vieressä itse. Toisinkuin suomalaisessa koearvostelussa, arvostelin hamsterit Wendyn kanssa samanaikaisesti hänen vieressään, mutta työni oli silti itsenäistä verrattuna harjoitteluarvosteluun. Mulla on edelleen jokaisesta hamsterista itsetekemäni arvostelut tallella. Wendy myös melko usean hamsterin kohdalla kysyi ensin multa, miten sen arvioisin ja näin testasi tuomarointitaitoani.

Olen tosiaan suorittanut Suomessa jo harjoitteluarvosteluni ja ne olivat täysin erilaisia kuin tämä arvostelukerta Briteissä. Tämä oli koearvostelun tavoin itsenäisempi arvostelukerta. Mutta tietenkin arvostelukäytännöt olivat eriliaset verrattuna Suomen käytäntöihin, jonka vuoksi ei ole itsestään selvää, hyväksytäänkö tämä koearvosteluksi Suomessa.
Vivaldine's hamsterit
-lk & pk syyrialaisia väreissä keltainen, musta-keltainen ja hunaja
Pienimuotoista kasvatusta vuodesta 2003

Minski