• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen näyttelypulina -2

Aloittaja Nilla, 02.04.10 - klo:22:39

« edellinen - seuraava »

Sintturainen

^^ Ei-standardiluokissa ei jaeta sertejä.

AnsaLucia

Tuohon värien siirtoon koestandardista standardiin... Jotenkin kuvittelisin olevan epäreilua että ne aiemmin ksertinä saadut sertit ei laskettais mukaan valioitumiseen kun kerran väri siirretään kstarndardista standardiin eikä eläin. Tässähän ei ole eläimestä itsestään tai omistajasta tai kasvattajasta johtuva muutos vaan sääntömuutos. Näitä eläinkohtaisia värinmääritysvirheitähän on ollut aina välillä, mutta minusta tää on eri asia. Mietintää...?
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

Ana

Samaa mieltä kyllä, että olisi aika epäreilua. Varsinkin sellaiselle, jolla ne kaksi sertiä on jo, että alappas kerätä alusta. Ja jos tuomari nyt on antanut huonon väriselle serttejä koe:ssa ja semmoinen hamsteriosallistuu näyttelyyn sitten stand. luokassa, eihän sille sitten enään sertiä anneta jos ei olekkaa sopiva. Joten ei tule huonon värisiä valioita. Näin minä ajattelisin asian.

Pitää nyt toivoa korvat ja silmätkin ristissä ettei käy niin, että vanhat ovat turhia, kun semmoisen olen saannut :)

jonna

Olenko ihan puusilmä kun en löytänyt mainintaa mihin luokkaan cämpsyjen platinakuvio kuuluu?

lentsu

Kaikki tummakorvaiset valkoiset ovat standardiluokassa. Korvien väri voi olla vaaleampi lukuisista eri syistä, mikä sitten vaikuttaa ainoastaan väripisteissä huonontavasti. Kaikki cdcd hamsterithan ovat tämän geenin alla jonkin muun värisiä, minkä tummakorvainen valkoinen väri sitten peittää. Olisi erittäin epäloogista alkaa oletetun vaikutuksen perusteella siirtää tietyn geneettisen taustan omaavia tummakorvaisia valkoisia ei-standardiin. Nehän ovat joka tapauksessa tummakorvaisia valkoisia kuten muutkin tummakorvaiset valkoiset.

PiiaL

#425
^ Mutta eikö sekin ole aika pelkästään oletettua tietoa että cdcd -geeni todella peittää kaikki geenit alleen.. että hopea ei pystyisi siinä näkymään ja jos näkyykin, niin sitä ei huomioitaisi. Onhan kuitenkin muidenkin värien hopeat huomioitu. Hyvän vertailukohdan sain tälle hamsterilleni viime näyttelyissä, jossa toiseen tummakorvaiseen valkoiseen verrattuna niissä oli tosi iso ero ja siksi tuomari pohtikin, että onko hamsteri kuitenkaan tummakorvainen valkoinen vai jotain muuta / jotain muuta myös. Ei hamsteria tuolloin siirretty ei-standardiin, kun varmuutta ei ollut, mutta jäin tätä silloin miettimään sitten, että miten näiden kanssa menetellään.

lentsu

#426
Korostaisin, että tummakorvainen valkoinen on AINA jotain muuta myös. On siksi tuomarilta hieman outoa pohtia, voisiko se olla jotain myös muuta.

Itselläni on yksi hopea cdcd ja silläkin on hieman vaaleat korvat. Toisaalta olen tuomarina nähnyt tummakorvaisilla valkoisilla vuosien varrella hyvin monen sävyisiä korvia mustasta harmaaseen, enkä ole niistä katsonut aiheelliseksi tehdä muuta päätelmää kuin värin arvosteluskaalassa huomiointi, onko korvien väri toivottava.

Omistanut/kasvattanut olen niitä vain tämän  yhden eläimen verran, niin paljon kuin olenkin syrkkejä muuten kasvattanut, joten kokemuksellista tietoa minulla ei niistä voi olla.

Värin arvostelu standardivärinä, olipa geneettinen tausta mikä tahansa, ja oletus, että se peittää muut värit, on peräisin Englannista niiltä tahoilta, joilta olemme aikoinaan kaiken täällä Suomessa oppineet. Koska siinä joukossa oli myös nyttemmin edesmennyt arvostettu geenitutkija Roy Robinson, luotan kyseiseen tietoon enemmän kuin omiin sovelluksiini. Tosi ikävä, että se ihana vanha setä on kuollut. Entisaikaan aina kun brittikasvattajat keksivät jonkin geneettisen kiistan, Roy ratkaisi sen, koska oikeasti tiesi kun muut vain luulivat.

JK. Voin kyllä illan/viikonlopun kuluessa, kun olen papereitteni ääressä, tarkistaa, mitä BHA Information Leaflets 1990 tummakorvaisesta valkoisesta sanoo.     

Ninde

Jaa täällähän aletaan nyt jo kyseenalaistamaan minun osaamiseni tuomarina.  :mad:

Ensinnäkin MINÄ en missään vaiheessa ollut siirtämässä ko. eläintä standardiluokasta mihinkään. Sanoin, että tummakorvaisella valkoisella pitäisi olla TUMMAT korvat ja ko. yksilöllä ne oli vaaleanharmaat. Siinä samassa pohdittiin, että mitä nämä vaaleampikorvaiset ovat, kun joku geenihän sen korvan värin vaalentaa. En minä näe mitään omituista sen pohtimisessa.

Ja tiedoksenne, että kyseinen hamsteri arvosteltiin tk valkoisena maininnalla "liian vaaleat korvat".

Henni

Kuuluuko samppanja standardi- vai ei-standardiluokkaan? Tuolta yhdistyksen sivuilta en löytänyt koko väriä http://www.hamsteriyhdistys.fi/hamsteritietoa/syyrianhamsteri/syyrianhamsterin-varimuunnokset/ (voin toki olla sokeakin) :icon_smile:
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

wiidii

Samppanja on ei-standardiväri (siirtynee koe-standardiin jossain vaiheessa, mutta ei vielä). Listautuu tuonne yhdistyksen sivuille kun saadaan päivitys valmiiksi.  :icon_smile:
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Henni

Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

tammenterho

Tänä vuonna ei vissiin ole näyttelyä PetExpo-messuilla?

wiidii

Hamsteriyhdistys ei pidä messunäyttelyitä lainkaan.  :icon_smile: Eivät ole millään tavalla hyväksi - liikaa väkeä&melua, järjettömät vuokrahinnat ja kaikinpuolin epäkäytännölliset - mm. työntekijöitä on vaikea saada kun kaikki haluaisivat kiertää messuja.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Ana

Tulipa mieleen että onko hamsu pakko ilmoittaa oikealla nimellään näyttelyyn jos semmoinen on tiedossa? Itse olen kaksi rottaani aina ilmonnut omakeksimällä nimellä kun kasvattaja ei oikeita kertonut. Eipä nuo oo ollu ko pet showssa mutta tuli mieleen miten on hamsuilla.

Sintturainen

Jos oikea nimi on tiedossa, on hamsteri ilmoitettava sillä.