• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterin hakeminen ulkomailta

Aloittaja Tirrikka, 13.03.10 - klo:21:57

« edellinen - seuraava »

Pertti

#150
Lainaus käyttäjältä: "Annina"Mä kyllä ainakin yritän kohti standardia kasvattaa. Jos sellainen tavoitteena on jonkin vuoksi läppä niin ikävää. Etenkin kun ulkomuototuomari on sitä mieltä. Mutta itse en aio sen takia muuttaa suunnitelmiani pyrkiä kasvatuksessani tietynlaiseen tyyppiin.

Mielestäni hyviä syitä kasvattaa ovat myös muun muassa terveet ja hyväluontoiset linjat, koska lemmikkejähän hamsterit kai pääasiassa ovat. Noh, ainakin suurimmalle osalle toivottavasti.
Vaikea uskoa että kenenkään hamsterinpoikasia teettävän tavoitteena olisivat sairaat linjat tai vihaiset eläimet, lienee itsestään selvää että hamsterit ovat lemmikkejä, ja eiköhän jokaisen lemmikkejä lisäännyttävän tavoitteena ole tehdä lisää lemmikkejä (etenkin tapauksessa jossa hamstereita on alle kymmenen).

Mun mahdollinen ulkomuototuomarina toiminen ei todellakaan muuta mun ihmettelyä siitä aiheesta, että miksi kukaan kenen tavoitteena on "standardin mukaiset hamsterit" olisi yhtään sen parempi kasvattaja kuin se joka haluaa teettää pari lemmikkipoikuetta? Standardit kuitenkin koskevat ihan vain eläimen ulkonäköä ja ovat ihmisen muovaamia mieleisekseen. Tai että miksi joku mahdollisimman lähellä standardia olevia hamstereita tavoitteleva kasvattaja olisi yhtään sen oikeutetumpi hakemaan eläimiä ulkomailta?

Näyttelyt ovat oikein mukava harrastus ja standardit ovat mun kasvatusta johdattaneet jo vuosia, mutta mielestäni yksikään kenenkään teettämä lemmikkipoikue ei ole yhtään sen "järkevämpi" kuin mun "standardipoikueet". In addition ennen kuin kukaan kerkiää tarttumaan, niin luonnollisesti lukuunottamatta niitä tapauksia missä käytetään sairaita eläimiä, mutta siitä tässä nyt tuskin oli kysymys.

Ja ymmärrän kyllä Tirrikan harmistumisen, eiköhän tämä koko triidi kuitenkin ole osoitettu hänen ulkomaantuonneilleen ja Tiina L:n kommentit koskien hänen poikueitaan  :S
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Saana

#151
En uskokaan, että kellään on tarkoituksena kasvattaa sairaita tai vihaisia eläimiä, mutta onhan sitäkin tullut vastaan, että jotkut eivät niin välitä knikeistä, diabeteksestä tai vanhempien agressiivisesta luonteesta.

Ja niitäkin on tullut vastaan, että kun tämä hamsuharrastus ei enää kiinnosta niin eläimet lopetetaan. En jotenkin koe, että sellainen ihminen pitää hamstereita lemmikkeinä vaan enemmänkin esineinä.

Ja edelleenkin sanon, että mun aiemmat kommentit eivät olleet Tirrikalle suunnattuja vain TiinaL:lle. Ja jos jatkan tätä vielä niin alan toistaa itseäni.

Aihe on lähtenyt elämään omiaan, mutta en tiennyt, että täällä olisi kenelläkään omia triidejä. ;) Eiköhän tämä ole ihan kaikkien ulkomaantuonteja koskeva. Tirrikan tuonnit nyt vain ovat täällä puhututtaneet. :)

Minski

#152
Lainaus käyttäjältä: "taikahamsu"^Aivan ja mä olen tossa hommassa mukana 100%. Tiedän ihmisen ja ollaan juteltu paljonkin asiasta. Todella paljon on Tirrikalla jo tieoa talvikoista hallussa.
Mun mielestä yhtään kukaan ei ole epäillyt Tirrikan kiinnostusta, innostusta, informaation määrää tai kykyjä. En edes ymmärrä miksi tässä nyt pitää kenenkään pitää mitään puolustuspuheita; jos ihminen ite tietää mitä se on ja mitä se osaa ja mihin se pystyy niin miksi välittää niin kamalasti siitä, jos joku onkin vaikka hivenen tai kokonaan eri mieltä ?

Lainaus käyttäjältä: "Tirrikka" Onpa murheellista jos Ensimmäisistä ajatuksista jo ennen kasvattajaksi alkamista tuomitaan. Todella murheellista. Ei voi olla seppä syntyissään. Mutta jos todella näin ahdasta on, että jo ennalta tuomitaan koko mahdollinen oman kasvatustyön aloittaminen, niin kyllä laittaa miettimään, maksaako vaivaa lähteä. Olen kyllä kuullut kaikennäköistä, mutta en olisi uskonut että hamsteripiireissä on näin negasävytteistä suhtautumista uusiin ihmisiin. Kyllä pitäisi ilman forever tuomiota voida kertoa omia alustavia ajatuksia ja kehittää niitä edelleen.

Mutta ihan miten vaan. Jos tää tällaseksi menee. 
Seuraava ystävällisenä neuvona ihan kaikille aloittelijoille, ei vain Tirrikalle :)

Tulevaisuudessasikin kasvattajana tulee aivan varmasti olemaan ihmisiä, jotka ovat kanssasi jostain asiasta eri mieltä, me kaikki kun ei mitenkään voida ajatella asioista samalla tavalla, joten pelkkää pään silittelyä ja ylistystä ei vain voi olettaa saavansa, se on sula mahdottomuus. Pitää osata varautua siihen, että joku on kanssasi eri mieltä eikä ylistäkään ehkä kaikkia ajatuksiasi, tavoitteitasi tai kasvatusmetodejasi ja tämä asia on ehkä paras sisäistää jo heti aluksi :) Kuten myös on hyvä sisäistää se, että kaikkien mielipiteille täytyy osata antaa sijaa, ei ketään voi saada ajattelemaan kuten joku toinen eikä se silti ole välttämättä väärempi ajattelutapa kuin se toinenkaan, vain erilainen :) Nahkaansa kannattaa kasvattaa ja toki se kasvaa myös kasvattaja-uran myötä lisää :)

Onnea projektillesi ja kasvatuksellesi :)
-Minski-
Hamsteriton tätä nykyä

Anonymous

#153
^Minski:ei ollut mikään puolustuspuheen vuoro. Kerroin vain oman mielipiteeni Tirrikasta. :D

Tirrikka

#154
ei sitä ihan kaikkeeta tarvi purematta niellä. varsinkaan jos tuleva kasvatustyö leimataan. sanomisten jälkeenpäin selittely ei asiaa muuksi muuta. ei ainakaan mun silmissä. tuollasten jälkeen on kyllä oikeus mainettaan ja asiaansa puolustaa. vois toistenkin housuihin hetkeksi asettua ja miettiä mihin leimaamiset kohdistuu. aika isoihin asioihin kuitenkin.  kyllä ihmisten mielipiteillä on vaikutus, kun forever tuomioita aletaan viljellä toisten kasvattajien suunnalta. Näin pienissä piireissä kun puhutaan alottelevan kasvattajan maineesta. on kuitenkin julkinen palsta jota monet lukee vuosia jälkeenkin päin. turpiinsa ei ole pakko ottaa, vaikka matto vetastaiskin alta. mamboujambou sanon minä. herkästä hipiästä ei täs tarvi olla kyse. jos vähääkään miettii. Jos mustataan tulevien vuosien tuleva työ, niin harmistuminen on perusteltua. Eläintarhan norsulinjalle lähtö tuskin nyt kumminkaan tarpeen. kyllä asiansa takana on lupa seistä, ja harminsa ilmasta.

wiidii

#155
TiinaL ei ainakaan käsittääkseni ole kasvattaja (se ei tietenkään tarkoita, että toisen mielipide olisi vähäisempi). Minulla pisti silmään lähinnä se, että mainitsit heti koko hamsteripiirin/kaikkien kasvattajien olevan negatiivissävytteistä sinua ja ajatuksiasia kohtaan vaikka kyseessä oli lähinnä yhden henkilön negatiivissävytteinen kommentti ja toisen vastaus tähän kyseiseen kommenttiin.

Netissä on vähän liiankin helppoa heitellä ehkä hiukan ajattelemattomampiakin kommentteja. En jotenkin jaksa uskoa että kukaan olisi Tirrikan ajatusta tuomisesta vastustamassa, koska minusta se on ainakin tosi hieno juttu ja tiedän kuinka vaivalloista se on, kun noiden Venäjä-säädösten kanssa olen joutunut touhuamaan. Tokihan pelkkä "itselleen tuominen" voi herättää kinausta siitä että "minäkin haluan uutta verta linjoihini, oletpas tyhmä kun omista tavoitteistasi huolehdit" tai "älä yhtään yritä noilla kasvattaa itse vaan anna ne hamsut meille uudeksi vereksi" - tuollaiset ajatukset kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa ja keskittyä siihen mitä itse haluaa. Ja käsittääkseni Tirrikka on valmis antamaan esimerkiksi tulevista poikasistaan sitten muille kasvattajille muutaman hamsterin jatkokäyttöä varten, eli kyseessä ei ole vain omaan pussiin pelaamista.  :)  Jos en aivan väärin ole tätä koko ketjua ymmärtänyt.

Toivottavasti en ihan höpöjä kirjoittanut väsyneenä, kovasti yritin oikolukea ja toivon että ajatukseni meni perille. :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Heli

#156
Siis hetkonen, mulla meni ihan ohi että mitä negatiivissävytteistä Tiinan kommentissa oli? Eikös hän just kehunut, että hienoa kun joku jaksaa nähdä vaivaa tuodakseen uutta verta?  :pihalla:
Destiny's hamsterit 2001-2009

Anonymous

#157
Komppaan Heliä ja Tiinan kommentit oli vain +++

Saana

#158
Mä tarkoitin sillä ulkomaisten yhdistämisellä sitä, että 2 ulkomaista linjaa kun lyödään heti yhteen niin ne 2 uutta linjaa kapenevat ikäänkuin yhteen. Kyllä itsekin ensimmäisenä mietin omia linjojani enkä kokonaisuutena kaikkia suomalaisia linjoja. Mutta jo omiakin linjoja vain ajatellen yhdistäisin ulkomaantuonnit mahdollisuuksien mukaan mieluiten omiin kasvatteihini.

TiinaL mahdollisesti kommentoi juuri Tirrikan tilannetta, joka ei käsittääkseni ole enää aivan tuo mitä TiinaL tarkoitti, mutta mä kommentoin nimenomaan TiinaL:n kommenttia mitenkään viittaamatta Tirrikan tilanteeseen.
Lainaus käyttäjältä: "Tirrikka"varsinkaan jos tuleva kasvatustyö leimataan. sanomisten jälkeenpäin selittely ei asiaa muuksi muuta. ei ainakaan mun silmissä. tuollasten jälkeen on kyllä oikeus mainettaan ja asiaansa puolustaa. vois toistenkin housuihin hetkeksi asettua ja miettiä mihin leimaamiset kohdistuu. aika isoihin asioihin kuitenkin.  kyllä ihmisten mielipiteillä on vaikutus, kun forever tuomioita aletaan viljellä toisten kasvattajien suunnalta.
Mikäli tuolla viitattiin minuun niin en pidä alkuunkaan siitä, että suuhuni laitetaan sanoja, joita en ole sanonut. Minut tuntevat varmasti tietävät, että uskallan sanoa mielipiteeni ihan suoraan niin foorumilla kuin livenäkin.

Olen myös sitä mieltä, että kaikkia puheita täällä ei pidä ottaa itseensä. TiinaL otti puheeksi boikotoinnin, johon minä vastasin aivan yleisellä tasolla. En kohdistanut sitä kehenkään yksittäiseen kasvattajaan.

wiidii

#159
Minä käsitin lauseen "Mitä omista linjoista ja jalostustavoitteista, eiköhän kannan geneettinen laajentaminen ole noita tärkeämpää." hiukan negatiivisena, koska eikö Tirrikan ole tarkoituksena aloittaa oma linja sekä luoda jalostustavoitteet? Tai sitten minulla ihan oikeasti meni jotain ohi.  :S
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Louna

#160
^ Mut onko se keltään pois, jos Tirrikka teettää ulkomailla haetuilla hamsuilla poikasia ja myy ne pääosin lemmikeiksi(?), ja mahdollisesti yksi tai useampi kasvattaja saisi noista hamstereista vielä uutta verta omaan linjaansa?

Jos ulkomailta hakee hamstereita, niin varmaan voisi tehdä eri tavalla ja saada isommassa mittakaavassa noista tuonneista karusti ilmaistuna "enemmän irti" (kuulostaa kauheelta, ihanku hamsterilla ei olis muuta tehtävää ku toimia poikaskoneena  :D ), mutta ei kellään oo mitään velvollisuutta muita kasvattajia kohtaan tässä asiassa. Jokainen saa hakea niitä tuonteja ihan itsekin ja tehdä mitä tahtoo niillä. Jos ei nyt tyhmää niin hyödytöntähän olis varmaan myydä kaikki poikaset eri kasvattajille joita käsittääkseni on vieläpä vähän, mutta siitä tässä ei kai ollut kyse.

Itsehän mulla ei ole vielä kokemusta kasvattamisesta, pitää vielä lisätä  :D

/edit. Käsitinkin ylläolevan viestin väärin :D Mutta aiemmin ketjun aloittaja puhui oman linjan aloittamisen sijaan uuden veren tuomisesta Suomeen. Vaikka mä näenkin sen linjan luomisen tärkeenä, niin tarkotus oli vaan ihmetellä, kun koin, että aloittajan suunnitelma sai sen verran negatiivistakin vastaanottoa, että miksi pitää heti olla vastaan, jos toisen toiminnasta ei ole kellekään haittaa. Mulle tuli sellanen olo, että ihmiset on ehkä kateellisia tai jotain ja kokevat, että jonkun  tuntemattoman ihmisen ulkomaantuonnit ikäänkuin "kuuluisivat" heille, jotka ihan perinteiseen tyyliin kasvattavat. Mä en muista kenenkään nickejä, enkä tarkoita tätä kellekään henkilökohtaisesti.
-Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on vastattava aina siitä, mitä olet kesyttänyt. (Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi)

Heli

#161
Siis alkuun mäkin mietin ihan ekoissa viesteissä esitettyä ideaa (joka ilmeisesti matkanvarrella on muuttunut) aivan järjettömäksi. Että jos ei ole tarkoitus edes luoda omaa linjaa niin mikä ihmeen järki hakea paria poikuetta varten hirveällä hiellä ulkomailta elukoita, myydä jälkikasvu pois ja hakea aikanaan taas uudet samaa hommaa varten. Että miksi tätä samaa ei vois tehdä kotimaisilla eläimillä. Onko ne niin ruttosia sitten, vai missä ongelma.
Mutta sit kun mietin asiaa enemmän, tulin tulokseen, että mitä hiton väliä!  :D Jos joku haluaa nähdä vaivan ja toimia näin niin miksi ei saisi!? Mitä se kenenkään muun takapuolta kaivaa. Varsinkaan jos jälkikasvusta pääsevät muutkin kasvattajat hyötymään eikä kaikki häviä vain lemmikeiksi. Tai vaikka häviäisikin.
Destiny's hamsterit 2001-2009

GaneshaX

#162
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Jos joku haluaa nähdä vaivan ja toimia näin niin miksi ei saisi!? Mitä se kenenkään muun takapuolta kaivaa.

Niinpä. :yes:

Mä olen tuonut ruotsista pari kertaa (kun se on tehty maailman helpoimmaksi hakea sieltä.) ja manaan harva se päivä, kun lentokoneella on niin vaikea hakea mistään.

Onks kukaan miettinyt lauttaa vaihtoehtona esim. saksasta suomeen?
Yleensä lauttaa käyttää auton hakijat, jotka ei haluu ajaa sitä 1000+++km.
Aika arvokas sekin, jos oikein muistan. Tai ainakin polttoaineet tuli reilusti halvemmaksi.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Tirrikka

#163
Niin ei kaikesta. Mutta joistain on aihetta. Varsinkin jos omasta liivistä löytyy se luodin reikä, joka ei lähtennä kenenkä piipusta, vaan lens ihan yleisellä tasolla.  

ok. Yhden ihmisen edesottamuksista yleisellä tasolla. Sittenhän kaikki on kunnossa.
Eipä siinä sitten mittään. Jospa kumminkin palattas takasin aiheeseen. Ja kuumaa kuravettä Huhtikuun kunniaks päälle.

Lautta on varsin tyyris ja maksut per eläin -  ei per laatikko. Niistä oli tarkemmin juur Saksa -Suomi välin osalta aiemmin täs samas treadis. Ja kuin monta tuntia joutuu luuhaamaan lautalla, melkonen tuntimäärä.

Mustikkamaan

#164
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Onks kukaan miettinyt lauttaa vaihtoehtona esim. saksasta suomeen?
Yleensä lauttaa käyttää auton hakijat, jotka ei haluu ajaa sitä 1000+++km.
Aika arvokas sekin, jos oikein muistan. Tai ainakin polttoaineet tuli reilusti halvemmaksi.

Mitä katoin Autoliiton sivuilta, niin Via Balticaa pitkin kulkeminen autolla ja laivalla tulo on loppuin lopuks suunnilleen saman hintasta. Ite oon tullu kerran Saksasta laivalla, se oli tyyristä kyllä. Toin silloin pari kiinaria, mutta en kyllä tosiaan käyny siellä erityisesti niitä varten. Enikeis, tulee sitten Via Balticaa pitkin tai laivalla, niin joutuu/kannattaa tulla sit Tallinnasta botskilla. Jos tekee muuten vaan reissun Saksaan, niin lentsikoilla saa välillä ihan pirun edukkaita tarjouksia - tulee sit laivalla bäk ja ottaa halvimmat hytit mitä löytyy. Tokihan se on kallista, mutta tulis se halvemmaks silti kuin reissata ees taas autolla. Ollaan kyllä harkittu autoreissua ihan vaan siks, että se Via Baltica olis kiva kokea, mutta emmä usko et meillä on rahaa ikinä :D

Meitsi ei kyllä niistä eläinten kuljettamisesta botskilla maksanu penniäkään, siinähän ne meni mein kaa hytissä :D

Mut joo, komppaan Peteä siinä että standardit on täysin keinotekosia eikä ykskään standardipoikue ole sen järkevämpi tai suuremmalla rakkaudella tehty kuin lemmikkipoikuekaan - on ihan turha nostaa itteänsä millekään jalustalle näyttelykasvattajana. Tärkeintä on, että niistä huolehtii hyvin eikä käytetyissä eläimissä ole mitään terveydellistä vikaa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]