• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterin hakeminen ulkomailta

Aloittaja Tirrikka, 13.03.10 - klo:21:57

« edellinen - seuraava »

Tirrikka

Hei, meillä on koko perheen voimin suunnitteilla matka hollantiin viikoksi. Lentokoneella meno-paluu. Onko kellään kokemusta siitä voiko EU:n sisällä ostaa Kasvattajalta hamsterin tai pari ja ottaa vaan mukaan lentokoneeseen ja tuoda kotiin? Pitääkö olla jokin lupa? Mistä sellaisen voi hakea? Tiedän että lentokoneessa peritään useimmissa yhtiöissä maksu lemmikin kuljettamisesta mukana. Mutta mitäs muuta pitää olla? Jääkö hamsut karanteeniin tulliin ja jos niin kuin pitkäksi aikaa? Aikomus on tuoda itselle kaksi talvikkoa, paperillisia. Sitten tämän perheen hamsukiintiö on täysi ;)

Vevve

#1
EUssa saa jyrsijöitä tuoda ihan vapaasti ilman mitään lupia tai todistuksia, mutta kaikki lentoyhtiöt eivät suhtaudu eläimiin kovin suopeasti. Finnairilla saa kuljettaa matkustamossa ilman maksuja pikkujyrsijöitä, mutta esimerkiksi Blue1:lla ei ilmeisesti saa. Mulla on Pariisista tuotu robo, joka matkasti käsilaukussa Finnairin lennolla.

Hollannissa talvikko- ja campbellikanta taitaa ainakin olla varsin sekoittunutta ja sekaväristä...  :roll:

Tirrikka

#2
Wau. Lentoja ei viel ostettu joten se pitää kattoo sitten tarkkaan. Muuta mahista tuoda sieltä ei varmaan ole kuin kuljetusbokseissa matkustamon puolella. Emmä salas rupee kuskaan.  :c8

Hollannissa on hybridiongelmaa hirveesti.  Mutta ainakin yhden kasvattajan sieltä tiedän, joka kasvattaa puhtaista linjoista ja on erittäin arvostettu siitä työstään. Häneen olen ollut yhteydessä, ja tarkoitus katsoa kuin asiat kehittyy, löytyykö etsimääni häneltä. Omistaa pitkälle yli 100 talvikkoa. Ja erittäin tietoinen hybridiongelmasta.

GaneshaX

#3
Itse olen tuonut vain laivan kanssa, jossa tietenkään ei kysellä mitään, ainakaan jos jyrsijä määrä on kohtuullinen.

Muakin kiinnostaisi kovasti hakea hamsuja jossain vaiheessa kauempaa. Tuntuu vaan, et määräyksiä tiukennetaan jatkuvasti ja kuljetus hankaloituu.  :<

Kuinkas hankalaa mahtaa olla briteistä kuljetus?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Vevve

#4
Lainaus käyttäjältä: "Tirrikka"Hollannissa on hybridiongelmaa hirveesti.  Mutta ainakin yhden kasvattajan sieltä tiedän, joka kasvattaa puhtaista linjoista ja on erittäin arvostettu siitä työstään. Häneen olen ollut yhteydessä, ja tarkoitus katsoa kuin asiat kehittyy, löytyykö etsimääni häneltä. Omistaa pitkälle yli 100 talvikkoa. Ja erittäin tietoinen hybridiongelmasta.

Ihmettelen vaan, että kuinkahan se yksi "puhtaista linjoista" kasvattava saa loputtomiin niitä puhtaita jos muiden eläimet ovat sekoittuneita?  :roll:  Ellei sitten halua risteytellä pelkästään sisaruksia keskenään...

Tirrikka

#5
En tiedä Briteistä, mutta Hollannin kontaktiltani kuulin, että heillä on oma iso hamsunäyttelynsä (show) huhtikuussa ja sinne tulee kasvattajia (poikasineen jos niin sopii) Englannista. Eli jos enkusta on vaikea tuoda, niin EU maaperällä voi tehdä kaupat tälleen kierto teiste ja Britit itse hoitaa kuljetuksen, kun ovat muutenkin tulossa hamsuineen Showhun. Mutta. Kiintoisaa olisi mustakin kuulla jos joku tietää...  :D Samoin Ruotsista voi löytää kasvattajia (näin olen ymmärtänyt, hih) joilla on tiukasti enkun maaperällä hamsujen juuret. Eli ei pakko lähtä enkkulaan.

Vevve: hamsuilla on sukupaperit, eiköhän se jeppe ole hommannut omansa jostain muualta kuin Hollannista. Muutenhan siinei ois mitään järkeä. Siskosten sikiättäminen on vähintäänkin yhtä bäd kuin hybridisotku. Turha kyynisyys pois, asiat voi aina tarkistaa papereista.  :)
ja tottakai jos noin paljon vaivaa aijon nähdä, että lähtee sieltä asti hakemaan, niin asiat selvitän loppuun asti taustojen osalta. Ja jos homma ei ole perimän osalta kristallinselvä, on parempi olla tuomatta yhtään hamsua siltä kasvattajalta. Mutta pointtina hyvä. Taustat pitää selvittää perinpohjin, se on selvä.

Ninde

#6
Briteistä tuodessa ja sinne viedessä on kuljettu nimenomaan Hollannin kautta, kun sinne ei voi suoraan viedä.

Tirrikka

#7
Eli Briteistä ei voi käydä itse hakemassa hamsuja? Sehän ei ole EU maa tosiaan.

Jos Hollanninlinkki pettää ja osoittautuu vesiperäksi, niin Hollannin jälkeen paluu on Saksan kautta, eli sinne otan kontaktia seuraavaksi jos Hollannin kasvattajan hamsut on jotain muuta kuin mitä kerrottu. Sukupuunhan voi pyytää emailitse ja sen pohjalta kysellä ensin ja jatkaa sitten hänen hamsuharrastuksen alkuun mistä jalostuseläimet ottanut ja mistä hakenut matkan varrella uutta verta.

Kertokaas muuten tyhmälle miten on mahdollista että Hollannin foorumissa oli Wild Catched Roboja myynnissä? Phuhh..saako niin ees tehdä? Eiks robot oo jostain mongoliasta peräsin? Hollannin foorumista ei ollut talvikoissa mitään iloa, sanoivat ite että sieltä saa vaan hybriksiä, puhtaita on vaan niillä jotka kasvattaa talvikoita "Englannin malliin". Tää mun kontakti on just niitä harvoja, jotka pitää linjat puhtaina hybrideistä. Eppäilen et linjat mitä todennäkösimmin enkkulasta peräsin. Mutta kohtapa se selviää. ;) eilen oltiin jo yhteyksissä. Tänään jatkuu.

Heli

#8
Ja Tirrikkan mainitsema kasvattaja on tietysti Martin Braak?
Destiny's hamsterit 2001-2009

Tirrikka

#9
Hän on se jota suosittelivat. Mitä tiiät Hänestä? Onks ok kasvattaja. Voi laittaa privanakin.

Vevve

#10
Paperithan voi tekaista vaikka eläinkauppahamsterille, ei ne takaa mitään.  :angel

Braakin nimen kun painelee Googleen, löytyy herran webbisivusto.

Pertti

#11
Mä ainakin maksoin Finnairille hamstereiden kuljettamisesta, ja käsittääkseni se onkin ainoa lentoyhtiö Euroopassa joka suostuu eläimiä kuljettamaan matkustamossa. Maksoin hamstereiden kuljettamisesta ylipainomaksun (oli jotain kympin luokkaa Helsingistä lähdettäessä), ja ne matkusti käsimatkatavaroiden tavoin lentokoneessa.

Salaa en lähtisi kuljettamaan (vaikka sillä tavalla varmasti ilmaiseksi saisikin rahdattua), sillä matkustamohenkilökunnan on ensiarvoisen tärkeää tietää mitä mahdollisia riskejä koneessa on. Tietty, toi nyt on vaan mun mielipide :)  

Aiheutti kyllä hilpeitä hetkiä hamstereiden kuljettaminen noissa turvatarkastuksissa :D

Niin ja tosiaan, EU-alueella ei tarvitse pienjyrsijöiden kanssa yhtään mitään lappusia, niiden kuljettaminen on helppoo kun heinänteko. Mukaan sopimuksissa on joitain muitakin maita kuten Norja ja Sveitsi. Eviran tai Tullin sivuilta löytynee tarkempia ohjeita.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Anonymous

#12
Lainaus käyttäjältä: "Pertti"Salaa en lähtisi kuljettamaan (vaikka sillä tavalla varmasti ilmaiseksi saisikin rahdattua), sillä matkustamohenkilökunnan on ensiarvoisen tärkeää tietää mitä mahdollisia riskejä koneessa on. Tietty, toi nyt on vaan mun mielipide :)  

Olen kyllä sama mieltä tuossa jutussa. Eiköhän jokainen voi sen pienen summan maksaa lemmikistään jos se pitää lentokoneessa kuljettaa.

Vevve

#13
^ Mun robosta ei maksettu mitään, ne ei kuulemma katsoneet laukkuun ollenkaan kentällä eikä Suomeenkaan tullessa.  :pihalla:

Anonymous

#14
^ Niin no ei siis nyt pakko maksaa jos ei lentokone yhtiö sitä vaadi, mutta kyllä minä silti ehkä ilmottaisin asiasta että matkassani on jyrsijä, ja kysyisin onhan asia ok.