Hamsterin hakeminen ulkomailta

Aloittaja Tirrikka, 13.03.10 - klo:21:57

manuu-

Meijän isi oli Venäjällä käymässä ja osti sieltä rotan, joka sitten löydettiinki rajalla ja päästettiin luontoon tai tapettiin, (en muista kumpi) koska sillä ei ollut minkäänlaisia papereita. Seuraavalla kerralla toivat salaa.

Mahtaako olla asiaan liittyvää?  :D
Sasu ~ 29.1.

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "jonna"Standu sanoo että tasaisesti tikattu, mutta millainen on hyvä ja tasainen tikkaus? Paljonko tikkausta on hyvä, paljonko on liikaa/liian vähän?
Tasaista tikkaus on silloin kun sitä on tasaisesti kaikkialla eikä hamsterilla ole tikkauksettomia valkoisia kohtia. Tikkauksen kuuluu olla myös voimakkuudeltaan tasaista, eikä niin että toisaalla on tummempaa ja toisaalla vaaleampaa. Tikkauksen kuuluisi myös nimensä mukaisesti olla tikkausta karvojen kärjissä, mutta valitettavasti tosi tummilla helmillä tikkaus menee usein virhellisesti pohjaturkkiin saakka varsinkin takapuolessa, jolloin se ei siis enää ole tikkausta vaan karva on kokonaan värillistä.

Minski

Lainaus käyttäjältä: "Tirrikka"Onhan toi tavanomaisella mittapuulla omituista kasvatusta. Mutta mitäs sen väliä. Vai onko kasvattamisessa kriteerinä että poikasista joku on jätettävä kotiin ja tämä mun aattelema systeemi ei sitten olis laskettavissa kasvatukseksi vaan sen vuoksi että ajatus poikkeaa totutusta? Kasvattamista kumminkin joskin vähän erityyppistä kuin ehkä totuttu. Eikös.  Mutta pääsyy on että tavallisen kasvattamisen volyymiin ei ole tällä hetkellä mahiksia. Eläinmäärän takia. Päämäärä on tuoda säännöllisesti uutta verta, hoitaa hamsut mahdollisimman hyvin ja toivonmukaan sais jossain vaiheessa oman kasvattajanimen, josta jäis joku jälki sukupapereihin talvikoiden osalta.
On se kieltämättä minustakin hiukan outoa, koska yleensä kasvattajat pyrkivät luomaan kasvatuksessa jatkumoa eli sitä omaa linjaa, jota parantaa aina seuraavassa poikueessa lähemmäs standardia. Jos teettää poikaset aina uudella yhdistelmällä niin ei koskaan tule siihen vaiheeseen, että kasvatus olisi tavoitteellista ja standardia kohti pyrkivää. Ymmärrän osittain kyllä sinun suunnitelmasi ja onhan sekin eräänlaista kasvatusta vaikkakaan siinä ei jalosteta vaan tavallaan vain lisäännytetään hamsuja. Oletko ajatellut sellaista vaihtoehtoa, että hamsuja voisi myös sijoittaa sijoituskoteihin, jos itsellä tilaa vähän ? Itse harrastan sijoituskoteja jonkin verran syyriksilläni.

Mutta mun mielestä sulla on hyvä ajatus tuossa, että tuot talvikoita vain siihen omaan käyttöön, koska eihän ole tarkotus, että jokaisella Suomen talvikkokasvattajalla on ne samasukuset brittituonnit, eihän se auta oikeesti mitään tähän nykytilanteeseen, jonka olen ymmärtänyt olevan sellainen, että piiri pieni pyörii niissä suvuissa. Ja olihan sinulla kuitenkin ajatuksena se, että näiden tuontien jälkikasvua olisi menossa muille kasvattajille sitten aikanaan :) Toivottavasti onnistut hamsuja sieltä kuljettamaan, ainakin kunnioitettavan paljon olet ottanut asiasta selvää ja olet valmis näkemään hirmuisesti vaivaa :yes:

Edit. Juu ja kun olis lukenut ketjun loppuun niin olisi huomannut, että sijoitusideaa oli jo pari muutakin mua ennen heittänyt ilmoille, hyvä taas minä ja hätäiset nakkisormeni.
Hamsteriton tätä nykyä

Tirrikka

juu. Sellasta oli ajatuksen poikasena mielessä, että kotiin en jätä (ellei ukkokulta osta isompaa taloa meille) siihen asti kun lapset ala-asteikäsiä. Ei riitä tilat eikä ukon sietokyky.  :D

Sijotusjutut sitten ihan eri asia. Nehän ei o kotona. Ja toi on varmaan se ainoa mitä kautta omaa linjaa pystys pitään. Max määrä menee mulla kotona varmaan siinä 3-6 aikuista eläintä. (poikasiahan ei lasketa, eihän) Nyt oon saanut luvat ukolta tuoda 2-3 uutta eläintä. Ensimmäisen neuvottelussa meni kuukausia. Nyt kun se läpi, niin esitin tämän ajatuksen mitä täällä. Hänkin on tutkijana yliopistolla ja suostui, että noh olkoon 2-3 lisää. Eli alustavasti kotiministeriö lupas pohjan luomiseen ton minimimäärän lisääntymisikäsiä. Se on aina se eka selvitettävä, vaikka aikuinen oonkin. plääh. Tarvii aina kaksi kyllä ääntä. Ennenkuin katras voi lisiä.
 xD

Mutta pointti ton imbesillin "kasvatus" ideani kertomisessa oli se, että haluisin pitää ytimenä uuden veren tuontia ulkomailta. Ja laitettakoon nyt sitten tarkennuksena lisäys että oma linja vois olla tarkennettuna sitten sekotusta tuonneilla ja sitten niitä sijotuskoteja jos joku sellaseen sijotuspennun ottamiseen ees viihtii lähtä. Se mua epäilyttää. Mutta ehkä toi uus veri riittäs tavallaan täkyks, että jotakin saattas kiinnostaakkin. Mutta tälä hetkellä mulla ei ole ukolta lupia ton enempiin, enkä heti kohta kyllä ala kerjäämäänkään...Täs on jo pitkä sivu mentynä että sain ees luvat hältä näihin.
 :c8

Ninde

Siis kyllähän jollain 5-6 eläimellä kasvattaa jo oikein hyvin. Eihän ne kuitenkaan kaikki saman ikäisiä ole, jolloin luonnollisen poistuman kautta tulee tilaa uusille. Tokihan se vaatii hieman enemmän suunnittelua kuin jos jalostuseläinten määrälle ei ole rajoitusta, mutta ei suinkaan ole mahdotonta. Ja uroksia varsinkin voi hyvin sijoittaa ja lainatakin. Kannattaa tutustua toisiin kasvattajiin ja tehdä heidän kanssaan yhteistyötä, niin kaikkia jalostuseläimiä ei aina tarvitse hankkia itselleen.

Vevve

Mäkin olen 6-7 eläimellä pystynyt varsin hyvin luomaan sitä oman linjani alkua tässä sen puolisentoista vuotta, kertaakaan ei ole eläinmäärää tarvinnut lisätä yli tuon seitsemän talvikon ja nyt taidetaan olla neljännessä polvessa (joskin pitää ottaa takapakkia yksi polvi, noille ilmestyi ongelmia).

Voithan sä myös käyttää naaraille lainauroksia, niin ei tarvitse ostaa kotiin jätetyille eläimille siippoja?

Tirrikka

Nonniin... taas on selvitelty ja tuli seinä vastaan. lennoissa/lautoissa. Mites nyt tästä.

Lennot on sen verta monta sataa euroa Finnairilla kuin halpiksilla, että se ei onnistu.
Sitten katottiin lautat rostokkiin ja travemyndeen. Noh, ne tulee viidelle hengelle 1000€ luokkaa, kun Ryan Air 450€, viideltä. Finnairin halvin oli 1710€ viideltä. Hintaero on sen verran iso että menipä jauhot suuhun. Siis toi lautta ois vaihtoehtona lentämisen välillä Saksa-Hki. Ettei tarvis käyttää Finnairia.

Ehdotuksia?
 :huh

Siis näyttäs että saan Briteistä Hollanninpuolelle eläimet. Ja siitä Saksaan. Mutten saa mukaan lennolle Suomeen. Onko mitään kuletusfirmoja että voisin ite Saksassa jättää lentoa edeltävänä päivänä kuletettavaksi? Ja milleen hamsut tulis pakata että kuletus onnistuisi. Vai onko ihan susi idea.

Pertti

Eläviä eläimiä ei tuskin oo kovin järkevää jättää rajoille keskenään kuljetettavaksi - veikkaanpa että vaikka periaatteessa niiden kuljettaminen onkin helppoa voi rajaviranomaset tai kuljetuksista vastaavat tyypit ihmetellä moisia ja pahimmassa tapauksessa evätä eläinten pääsyn rajan yli. Tosin mitään omakohtasia kokemuksia ei ole. Mieleen ei tuu oikein kuin posti tai vaihtoehtoisesti joku Schenkerin kaltainen kuljetusfirma vaihtoehdoista.

Tirrikka

Hmmm...rahtina koneissa ei mene. Pitäs olla ihan erikoiskuljetus maateitse ja se voi viedä liikaa että hamsujen turvallisuus ei vaarantuisi. Joskus käytetty noita firmoja jotka pakettiautolla kulettaa ovelta ovelle. On ollut vaihtelevaista tuo aikamäärä mitä luvanneet. Saattanut viikkokin vierähtää siitä mitä alunperin arvio. Aina ollut joku kumman syy miksi välietapista ei olekaan lähtenyt liikkeelle. Taitaa pitää ottaa käyttöön plään B. Lasten kansa ei voi autolla ajaa maateitse, ite jaksas, lapset ei. Eli sekin nou-nou. Plussapisteillä Finnairilla lentäs ilmaseksi. Puuttuu vielä vähän, ei paljoa. Lennän aika paljon arkitasolla. Niillä pääsee. Se vaan pittää oottaa kassaan toi pistemäärä. Ja sopia kasvattajan kanssa Brittilässä haku. Lentoja en ala "itte" maksaan.

Ei tämä tähän kaaju tää rojekti.
 :D

HA!

Näyttäs kumminkin onnistuvan. Pisteet riittää valmiiks mulle yhdensuuntaseen lentoon. Finnairilla. Mutta vielä on selvitettävää. Millasella systeemillä pakkaan eläimet? Ja kun kyse talvikoista jokasen pitää olla omassa boksissa? Voiko boksin jakaa? Minkäkokosen? Olisivat siinä jaetussa vaan lennon ajan. Tarviiko kaikki oman juomapullon vai riittääkö parsakaali ja siemenseos yhdistelmä lennolle? Juomapullothan pakko ostaa, mutta matkaamoon wi taida ees saada viedä juomapulloja. Hamsut viikon Saksassa. Varattiin lemmikeille sallitut huoneistot, joten loman ajaks niille voi kehittää väljät olot. Lento Saksasta Finnairilla olis nyt se suunnitelma. Tolla sydeemillä ei varmaan pysty ko tuomaan 2 eläintä? Jos ostaa isoimman GeoTerran Hollannista... Montako uskaltaa jaettuun ottaa ettei talvikoille ole lennolla liika ahdasta? Tarvis teettää pleksi kehikko X mallia, vois jakaa neljään osaan terran. Tai I-mallia, sillon kaks osanen. Vai onko selkein laittaa koko satsi s-koon purkkeihin ja viedä ne päällekkäin. Ei viittis ihan imbesilliltä näyttää käsimatkatavarahamsulaatikoiden kanss. Oisko toi jaettu iso geo selkein? Hollannissa olon aikana haku Briteistä. Autolla Saksaan. Sieltä viikon päästä yhensuuntanen Finnairilla.

jonna

Lentoyhtiöt on joskus pirun tarkkoja siitä kuljetusboksista. Ulkomailta saanet helpoimmalla kuljetuslaatikon, se on yleensä muovinen, väliseinillä varustettu lentoboksi. Ota selvää millaisia laatikoita on saatavilla (veikkaan että Saksasta saat tälläisen) ja tarkista ennen lentoa lentoyhtiöltä että se laatikko käy.

Ja kaikki lentöyhtiöt ei sitten ota jyrsijöitä matkustamoon...oli ne millaisissa lootissa tahansa.
M. Kappas, Finnair huolii ne matkustamoon.

Tirrikka

Soitin Finnair plussaan. Ottavat Dusseldorf-Hki välille matkustamoon saattajan kanssa yhden boksin hintaan 60€. Hamsuja saa olla jaetussa boksissa useampi. Kokonaispaino max 8kg. Hintaa per boksi on tosiaan ton verran. Jos useempi boksi tulee 60x boksimäärä. Muita maksuja ei ole. Eli on kuljetuslootakohtanen, ei eläinkohtanen tuo summa. IATA kohtaiset vaatimukset vain ruumassa kuletettaville ja pienjyrsijät matkustamossa. Siis Finnairilla. Varauksen yhteydessä ilmoitettava lemmikkimäärä ja tehtävä lemmikkikysely. Lennolle ei vältyämättä pääse lemmikkien kanssa jos siellä ilmotettu että allerginen matkassa. Oli muuten ystävällisintä palvelua tähän mennessä. Boksin max mitat pit.56cm, lev.45cm, kor.25cm. Virkailija lupas soittaa takasin. Pienjyrsijöiden kohdalla oli vaatimus: häkki kuljetuslaatikkona. Selvittelee sitä voisko olla kova muovinen laatikko.

Jesh! Kova muovilaatikko käy. Lupasivat että Dussrldorfin päässä turvatarkastus ja maastapoistuminen käyvät helposti. Koska vastaanottava maa se joka vastuussa. Eli Suomi. Koska Eviran ja Tullin kanssa ok, niin Suomen pää nyt selvä, samoin lento Dusseldorf-Hki, Finnairilla. Ennen kuin varauksen vahvistaa Finnair pyytää vahvustuksen lennolta lemmikin osalta ja jos vahvistus tulee, niin lento varma nakki.

Eli Britti-Hollanti väli enää. Kanaalin ylitys Lautta ja Hollantiin tulo eläinten kanssa.

Pertti

Mä vein vuonna 2007 Prahaan Suomesta kolme campbellia, ja toin takasin neljä. Eläimet oli pakattu S-koon matkabokseihin jotka laitoin vielä kaikki flättiin jotta sain ne kätevästi kerralla kannettua. Vuorasin laatikon vielä pahvilla, jotta kanssamatkustajat sai rauhan. Ei ollu mitään ongelmia kumpaankaan suuntaan.

Soitin Finnairin aspaan ja ilmotin varaukseen tuovani eläimiä - menomatkalle niille olikin varattu oma tuoli :D (ilmeisesti ei tyttö tajunnu minkäkokosesta eläimestä oli kyse). Check-Innissä ne kuitenkn siirrettiin ihan vaan 'matkatavaraksi' ja niistä maksettiin ylipainomaksu. Turvatarkastuksessa jouduin ottaa eläimet käteen kun pojat tunki niiden puruja (Eli kannattaa laittaa aika hintsusti puruja!). Tsekin päässä ei tietty enää mitää ongelmia.

Takasin tullessa eläimet pakattu samanlailla, paitsi vahingosta viisastuneena puruja tosi vähän. Check-innissä piti näyttää että on maksettu ylirahtia, ja muuten kaikki ok (ilmeisesti suomen päässä se eka check-in henkilö oli tajunnu vähä selvittää juttua :D)Täti löi ne ihan vaan normaalisti läpivalasuun, josta hamsterit selvisi ihan hyvin ja sai vielä poikasiakin sen jälkeen.

Lentokoneessa molempiin suuntiin lentoemännät kysyi että teilläkö oli eläimiä. Meidän penkit oli ihan vikalla rivillä molempiin suuntiin lennettäessä.

Ja tosiaan se maksu oli Hki-Praha välille jotain 10 euroo ja takasin päin lähempänä 20 euroa. MAtkustamossa ei tosiaan sen tarkempia säädöksiä kaiketi laatikoista, kunhan asialliset.

Tirrikka

Mikä on flätti ja mistä voi ostaa? Harmi kun noi hinnat on kallistuneet tosta.

Pertti

Flätti on semmone matala terra, (geoflat viralliselta nimeltään?).

Voi olla teilläkin toi hinta laskee kun ne tajuaa mistä eläimistä on kyse, ois kai munkin alunperin pitänyt maksaa joku eläinkohtanen maksu :) Turhaa stressiä ei tarvitse hamsujen matkustamisesta ottaa, ne pärjää kyllä vähän pienemmässäkin boksissa sen lentoajan. Pienempi boksi on itseasiassa turvallisempikin niille jos on kovin töyssynen lento.