Hamsterin hakeminen ulkomailta

Aloittaja Tirrikka, 13.03.10 - klo:21:57

TiinaL

Vautsi, hienoa että joku viitsii nähdä vaivaa ja hankkia uutta verta hankalan matkan takaa. Mitä omista linjoista ja jalostustavoitteista, eiköhän kannan geneettinen laajentaminen ole noita tärkeämpää.
Hypnôse

Saana

^Tuossa mielessähän voisi sitten tuoda vaikka vain muille suomalaisille kasvattajille uutta verta. Jos yhdistää 2 ulkomaista eläintä niin se ei varsinaisesti lisää uutta verta suomalaisissa linjoissa. Uusi veri tulisi mieluummin yhdistää niihin suomalaisiin linjoihin, jotka alkavat käydä suppeiksi.

Omia jalostustavoitteitahan täytyy joskus siirtää kauemmas tulevaisuuteen, jos on sitä mieltä että uutta verta on saatava. Tällöin ei välttämättä ole varaa valita juuri niitä hienoimpia eläimiä linjoihinsa.

Ja pelkästä lisäännyttämisestähän täällä on jo puhuttu.

TiinaL

No ei kai muutaman poikueen teettäminen rikos ole, varsinkin jos niille poikasille mahdollisesti olisi käyttöä muilla kasvattajilla. Ellei kyseistä henkilöä sitten laiteta boikottiin moisen "epäeettisen" toiminnan takia.

Mitä muille tuomiseen tulee, niin on kyllä mahdollista kuljettaa toisen ihmisen omistamia eläimiä. Silloin tuonti ei ole kaupallista, koska tuoja/eläinten kanssa matkustaja ei myy niitä eteenpäin (ne eivät ole hänen omistuksessaan koskaan olleetkaan). Joku paperi/valtakirja olisi hyvä olla asiasta.
Hypnôse

Saana

Eihän se rikos olekaan. Ihmettelen nyt kuitenkin pointtiasi. Miksi hakea ulkomailta asti eläimiä, jos tarkoituksena on vain huvikseen muutama poikue teettää.

Jokainen voi itse päättää keltä haluaa ostaa eläimensä ja kenelle myydä. Näin ollen voi siis myös boikotoida jotakin kasvattajaa, jos niin haluaa. Mitään virallisia boikotteja ei hamsupiireissä kuitenkaan ole. Jos haluaa hyvän maineen kasvattajana, siihen kannattaa alusta asti panostaa. "Eihän se nyt rikos ole" ja huvikseen poikasten teettäminen eivät varsinaisesti anna kasvattajasta kovinkaan vastuuntuntoista kuvaa.

Tirrikka

Onpa murheellista jos Ensimmäisistä ajatuksista jo ennen kasvattajaksi alkamista tuomitaan. Todella murheellista. Ei voi olla seppä syntyissään. Ajatusten pohjalta (jotka on kehittyneet jo aika eri suuntaan tässä välillä), niin ei voi kyllä muuta kuin ihmetellä.

Huvikseen poikasten teettämisestä ei ole ollut missään vaiheessa kyse. Ikävää että sellaiseksi leimataan. Enkä huvikseen lähde pohjaa hakemaan ulkomailta asti. Kyllä näillä on merkitys ja perustelut, eikä hupi.

Uskon uuden veren olevan hyvä pohja jatkaa yhteistyön alottelemista kasvattajien kanssa sekä hyvä alkuasetelma oman pohjan luomista ajatellen. Uusi veri on geneettisesti hyvä pohja omalle linjalle ja käsittääkseni geneettisen pohjan pitäminen suht laajana on yksi kasvatustyön tavotteista vaikkakaan ei toki ainoa eikä ehkä tärkeinkään. Mutta pohjaksi ei mitenkään huono, kun siitä sitten jatkaa yhteistyötä kotimaisten kanssa.

Mutta jos todella näin ahdasta on, että jo ennalta tuomitaan koko mahdollinen oman kasvatustyön aloittaminen, niin kyllä laittaa miettimään, maksaako vaivaa lähteä. Sillä puhdasta vaivaahan se on koko prosessin läpikäyminen alusta loppuun asti.

Olen kyllä kuullut kaikennäköistä, mutta en olisi uskonut että hamsteripiireissä on näin negasävytteistä suhtautumista uusiin ihmisiin. Kyllä pitäisi ilman forever tuomiota voida kertoa omia alustavia ajatuksia ja kehittää niitä edelleen. Mulle kirjottaminen ja puhuminen on aina ollut matka, ei koskaan mitään kiveen lyötyä lopullista, vaan se ensimmäinen askel matkalla, jotta voi tajuta sen seuraavan askeleen.

Mutta ihan miten vaan. Jos tää tällaseksi menee.

Sintturainen

Näin foorumille kirjoittaessa ei saa ikinä ihan kokonaiskuvaa toisesta ihmisestä ja hänen kirjoituksistaan. Että elä Tirrikka nyt vedä hernettä nenään yhden ihmisen kirjoituksista, mielipiteitähän on monia  ;)

wiidii

Yksi ihminen ei todellakaan tarkoita koko hamsteripiiriä.  :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Pertti

Itse en nyt ihan ymmärrä miksi toisten pitää nähdä niin paljon vaivaa jos joku haluaa hakea ulkomailta hamsterinsa, tehdä niillä pari poikuetta ja that's it :D Se tuskin on pois kenenkään muun ajasta, rahasta saati sitten jalostustyöstä. Päinvastoin, minun mielestäni on sangen järkevääkin yhdistää kaksi ulkomailta tuotua eläintä keskenään - tällä tavoinhan mun ajatuksissani ainakin saadaan mahdollisimman monelle kasvattajalle apuja ahtaisiin linjoihin. Tietysti ei ole järkevää koko poikuetta käyttää jalostukseen, mutta sehän on taas jatkojalostajien päänvaiva miten niitä käyttää vai käyttääkö. Erityisen hulluahan olisi tuoda vaikkapa kuusi brittitalvikkoa ja jakaa ne kuudelle eri kasvattajalle jotka kukin teettäisi niillä tyypilliseen suomalaiseen tapaan noin 25000 poikuetta (jos ne sattuis olemaan uroksia), jolloin noin vuoden päästä kaikki talvikot olisivat sukua toisilleen.

Itselläni asuu tällä hetkellä kolme Ruotsista tuotua campbellipariskuntaa yhdessä, ja koen sen olevan tällä hetkellä kovin hyvä keino kannan lisäämiseksi ja värien vahvistamiseksi.

Minä ainakin tunnustan olevan sen verran itsekäs ihminen että stressaan enemmän oman jalostusmateriani riittämisestä kuin muiden kasvattajien.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Saana

Tirrikka, minun kirjoittamat kommentit eivät olleet sinulle osoitettuja. Kannattaa lukea viestit pariin otteeseen ennen kuin ottaa itseensä. ;)

Mä vain olen sitä mieltä, että eläimet eivät ole mitään leikkikaluja, joita voi huvikseen lisäännyttää. Jokaisella on omanlaisensa tavoitteet kasvatuksessa, mutta henkilökohtaisesti en ymmärrä kasvatusta "vain huvin vuoksi".

Kaikki uudet kasvattajat, joilla on halu oppia uutta ja avoin mieli, ovat aina tervetulleita ja mukava lisä kasvatusrintamalle! :sydan

Pertti

Nojoo, mut eiköhän jonkun keksityn standardin mukaiseksi jalostaminen  ole suurin läppä ikinä :D
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Tirrikka

kyllä minä ne useaan kertaan luin. Pidin yli tunnin tauonkin ja luin uudestaan. Ja yhä ne samalle näyttää ja samaan kohteeseen osotetuille. Mun suunnitelmien ruotimisestahan täs on koko matkan ollut kyse. Eiks je. Ja sillon osote on kyllä täällä. Leikkikaluina tuskin 35v kotiäiti pitää hamstereita tai niitä huvikseen lisäännyttää. Kyllä asioilla on päämäärä. Täs iässä ei ammuta sokkona enää, eikä huvin vuoksi.

Anonymous

^Aivan ja mä olen tossa hommassa mukana 100%. Tiedän ihmisen ja ollaan juteltu paljonkin asiasta. Todella paljon on Tirrikalla jo tieoa talvikoista hallussa.

Saana

Mä kommentoin aiemmin TiinaL:n viestejä, en Tirrikan. Itse asiassa Tirrikka on mielestäni ajatellut paljonkin asioita sen jälkeen, mitä alussa tänne postasi. Avoin mieli siis on todella positiivinen asia! :)

Mä kyllä ainakin yritän kohti standardia kasvattaa. Jos sellainen tavoitteena on jonkin vuoksi läppä niin ikävää. Etenkin kun ulkomuototuomari on sitä mieltä. Mutta itse en aio sen takia muuttaa suunnitelmiani pyrkiä kasvatuksessani tietynlaiseen tyyppiin.

Mielestäni hyviä syitä kasvattaa ovat myös muun muassa terveet ja hyväluontoiset linjat, koska lemmikkejähän hamsterit kai pääasiassa ovat. Noh, ainakin suurimmalle osalle toivottavasti.

Mä linjaisin ulkomaalaiset eläimet Suomen linjoihin suoraan. En tiedä ketkä käyttävät uroksia useammin kuin pari kertaa. Saman nimen kertautuminen sukutauluissa on todellakin surku.

Vevve

En mä ainakaan näe Tirrikan toiminnassa tai suunnitelmissa mitään kamalaa, päin vastoin! On hyvä että jaksat tapella tuon englannintuontiasian kanssa vaikka se niin hankalaa kaikkien säädösten kanssa onkin. Englannista tuotujen talvikoiden poikaset olisi mullekin enemmän kuin tervetulleita, eikä sillä oikeastaan ole väliä yhdistetäänkö tuonnit suoraan suomalaisiin eläimiin vai tuontieläimiin, jos niiden poikasia kuitenkin käytetään suomalaisiin linjoihin.  :)

Sintturainen

No siis jos ajatellaan tätä harrastusta että kasvatetaan hamstereita, ja niille on rotumääritelmänsä niin onhan se aika huvittavaa monesta joka ei asiasta tiedä  :D